Teinillä ollut isovanhemmilla jouluaterialla roikkuvat korvikset, appiukko nolasi teinin jutuillaan
No appiukon mielestä kaikki "killuttimet" ja metalli ihmisessä on turhaa ja naurettavaa. 13-vuotiaalla oli roikkuvat hopeakorvikset. Appiukko oli koko illan laukonut typeriä "vitsejään" suvun läsnäollessa
"öhöhöööhhö onkos sinulla avainniput korvissa, onhan se tietysti kätevää niin"
"Nyt jos menisit pyhäjärveen seisomaan niin kyllä tulisi saalista höhöhöhö"
"Varo nyt tai nuo uivat kohta siinä perunasalaatissa kun vähän kumarrut vielä"
Tyttö oli ollut niin vaikeana että oli melkein itkenyt. Kukaan aikuinen ei ollut puuttunut tähän ilkeilyyn, mitä mieltä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Käske työtn sanoa sille papalle ensi kerralla, että "nämä korvikset ei sentään roiku niin paljon kuin sun kuivuneet pallit".
No jo on käyttäytymisopit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli samanlainen mummo. Joten aina kun mentiin kylään lätkäisin kunnon meikit naamaan, isot korut päälle ja lion vielä lyhyen mekon ja korkkarit. :) Tätä olen tehnyt nyt melkeen kymmenisen vuotta ja olen nyt 23-vuotias. Ei enää jaksa mummo leukojaan louskuttaa.
Mun serkku teki aikoinaan samaa. Kun mummi kuoli, oli testamentissa määrätty 6000 e kaikille muille serkukselle paitsi tälle yhdelle. Ehkä se ärsyttäminen sitten oli sen arvoista, me muut opiskelijaikäiset olimme ilahtuneita muistamisesta.
Tosi hieno juttu, että ihan 6000 e saitte!
En ole kuullut paheksuntaa lakatuista kynsistä, meikistä tai koruista. Tämän palstan mukaan taas vanhoillinen paheksunta on tavallista. Oletteko uskispiireistä vai mistä on kyse?
Aika väsynyt provo. Vanhemmat ikäluokat nimenomaan pitävät siitä että naiset ja tytöt pukeutuvat naisellisesti eivätkä äijämäisesti. Tämä tarkoittaa myös hillittyjä koruja ja meikkiä, korvakorut, huulipunaa, kynsilakkaa, jne.
Tällaisen käytöksen takia itselläni on edelleen vaikeuksia pitää edes hametta, saati mitään juhlallisempaa mekkoa. Heti tuli paskaa "ollaanpa sitä nyt hienona höhö MIEHIINKÖS olet menossa"-läppää, kun vähän panosti siihen, mitä päällensä laittoi. Joo, joku 12 v tyttöhän tosiaan on "miehiin" menossa, kun laittaa kouluun hameen. Tuli niin likainen olo aina, kun en vain mennyt farkut-huppari-linjalla. Tulee joskus vieläkin, yli 10 vuotta myöhemmin.
Sitten tosiaan mietitään, miksi suomalaisnaiset on niin arkisen näköisiä toisin kuin ne kaikki ah niin naiselliset slaavittaret ym., kun ensin vittuillaan ja heitetään lähmäisiä kommentteja koko nuoruus, jos vähänkin laittautuu. Just näin.
Siis meillä isoisä on ihan samanlainen. Olen nyt 28 ja vielä tuo jaksaa rutista jostain koruista tai meikeistä. Enää en jaksa evää heilauttaa mutta kyllä se ärsytti ja itketti silloin nuorena kun halusin vähän laittautua ja heti vittuiltiin jostain korviksista tai luomiväreistä ja varsinkin kropan muuttumisesta, rintoja varsinkin tosi ikävään sävyyn kommentoi jne. Vaikutti kyllä sillä tavalla että en "kehtaa" laittautua niin hienoksi kun haluaisin esim perhejuhliin vaan oon sitten kun mikäkin maalaishiiri :( Oon myös jäänyt tavallaan jonnekin 15 vuotiaan tasolle henkisesti vaikka töissä käyvä ja yksin asuva olen. Tälläkin hetkellä isoisän seurassa, päällä paksut sukkikset, löysä hame, collegepaita (löysä), ei koruja, hiukset perillä. Laittaudun sitten muulla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä isoisä on ihan samanlainen. Olen nyt 28 ja vielä tuo jaksaa rutista jostain koruista tai meikeistä. Enää en jaksa evää heilauttaa mutta kyllä se ärsytti ja itketti silloin nuorena kun halusin vähän laittautua ja heti vittuiltiin jostain korviksista tai luomiväreistä ja varsinkin kropan muuttumisesta, rintoja varsinkin tosi ikävään sävyyn kommentoi jne. Vaikutti kyllä sillä tavalla että en "kehtaa" laittautua niin hienoksi kun haluaisin esim perhejuhliin vaan oon sitten kun mikäkin maalaishiiri :( Oon myös jäänyt tavallaan jonnekin 15 vuotiaan tasolle henkisesti vaikka töissä käyvä ja yksin asuva olen. Tälläkin hetkellä isoisän seurassa, päällä paksut sukkikset, löysä hame, collegepaita (löysä), ei koruja, hiukset perillä. Laittaudun sitten muulla ajalla.
Hiukset letillä siis. Jännä että täällä muillakin ihan samanlaisia kokemuksia!
Muutama kommentti ketjussa kuulostaa kuvottavasti siltä kuin hieman liian näteiksi juuri kasvaneita sukulaistyttöjä haukutaan ettei joudu myöntämään omaa kiinnostusta.
Isäni teki ihan samaa ollessani teini, kommentoi irvaillen jos olin kokeillut meikkiä ja laukoi omasta mielestään hauskoja vitsejä pukeutumisestani. Mainittakoon, että olin melko ujo teini enkä pukeutunut tai meikannut mitenkään yliampuvasti.
Tämä aiheutti sitten sen, että muutin kotoa pois 17-vuotiaana. Edelleen valitsen mahdollisimman huomiota herättämättömät vaatteet, kun vierailen vanhempieni luona. Ei varmaan tule yllätyksenä, että sitä tapahtuu nykyään erittäin harvoin.
Ihan sama mitä tytöllä oli, noin olis käynyt. Hän on nyt siinä iässä, että moukat setämiehet kiinnostuvat hänestä. Nuorempana lapsi, ja miehet ois pelänneet vanhempia, nyt hän on omillaan. Toi jatkuu. Jotenkin niin, että nämä setämiehet ei ole ihmisten parissa riittävästi, poimivat nuorimman naisen jota kiusata. Ruman kiusaaminen ei näitä kiinnosta.
Tyttösi voi joutua uudestaan silmätikuksi. Ite olen tapellut vastaan. Ei hyödytä yhtään. Ole sinä tyttäresi rinnalla ja mieti valmiiksi sanat. Sitten tulee se, vitsi, vitsi, ootpa tosikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli samanlainen mummo. Joten aina kun mentiin kylään lätkäisin kunnon meikit naamaan, isot korut päälle ja lion vielä lyhyen mekon ja korkkarit. :) Tätä olen tehnyt nyt melkeen kymmenisen vuotta ja olen nyt 23-vuotias. Ei enää jaksa mummo leukojaan louskuttaa.
Mun serkku teki aikoinaan samaa. Kun mummi kuoli, oli testamentissa määrätty 6000 e kaikille muille serkukselle paitsi tälle yhdelle. Ehkä se ärsyttäminen sitten oli sen arvoista, me muut opiskelijaikäiset olimme ilahtuneita muistamisesta.
Joo, kyllähän sitä itsemääräämisoikeutensa ja omat mielipiteet noin isosta rahasta myy! :D Eikun..
Toi ärsyttää ja ällistyttää, että suvun naiset ei puutu. Ovat vissiin peräti kateellisia nätille tytölle. Sitten nämäkin vanhat rouvat voi sivaltaa ja vähätellä tyttöä kateutensa takia.
Teillä on luottamukselliset välit kun kertoi. Omasta äidistäni ei ois ollut mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut paheksuntaa lakatuista kynsistä, meikistä tai koruista. Tämän palstan mukaan taas vanhoillinen paheksunta on tavallista. Oletteko uskispiireistä vai mistä on kyse?
Nämä on niistä piireistä ja suvuista, joissa hyväksytään ns. piiloahdistelu kasvavia teini-ikäisiä tyttöjä kohtaan. Siitähän tästä on kyse. Tämä ei koskaan kohdistu lapsiin eikä aikuisiin, vaan aina kasvuvaiheessa oleviin teinityttöihin. Alistetaan, ahdistellaan ja pilkataan ja jokainen varmaan keksii mistä syystä kiinnostus on niin kova.
Todella vastenmielinen ilmiö. Täällä oli joskus pitkä ketju aiheesta, vai olikohan se hevosnaisten palsta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni oli aina vähän samanlainen ja kyllä se on jonkinlaiset arvetkin jättänyt kun kumminkin joka päivä piti tekemisissä olla. Vaikeutti todella paljon naiseksi kasvamista. Sitten miehet täällä itkee kun naiset ei ole naisellisia vaikka osa miehistä sen ihan itse myös sabotoi :(
Meillä oli myös tätä tapaa isäni puolelta. Saattoi kehua kovaan ääneen omasta mielestään hyvännäköisiä naisia perheen läsnäollessa. Jos sitten äitini tai minä vaikka meikattiin, niin siitäpä tulikin sitten käsittämätön huuto.
Isä myös haukkui vaatteitani ollessani teini. Esimerkiksi oltiin tehty yläasteella tekstiilityön tunnilla collegepaita, jonka etuosassa oli jokin painokuvio. Sitähän isäni raivosi, että mitä varten minulla on tuollainen paita, jonka tarkoitus on korostaa (hänen mielestään) rintoja. Paita oli siis ihan normaalilla mitoituksella tehty, eikä se millään tavoin korostanut vartaloa muiden kuin kyseisen raivoajan mielestä.
Lapsuudenkodissani tämä isäni hulluus ja ilkeily kulminoitui erityisesti jouluna. Töissään hän sitten oli ihan arvostettu virkamies, mutta perheen keskuudessa ääliömäisesti käyttäytyvä ihminen.
Tän muistan myös että teininä meillä myös isä tarkoituksella puhui rinnoista. Laitoin monta löysää paitaa päällekkäin helteelläkin.
Suomessa on vähän sellainen kulttuuri, että jos selviää tarpeeksi vanhaksi niin saa oikeuden vittuilla kaikille.
Ehkä ajatellaan, että jos tässä synkässä yhteiskunnassa on selvinnyt niin pitkälle murhaamatta itseään, niin palkaksi saat purkaa vittumaisuutesi viattomiin.
Tai sitten maksamme velkaa siitä että, huumeita käytettiin laajalti ja avoimesti lääkintätarkoituksena lähihistoriassamme, tai mistä lie johtuu vanhemman väestön ilkeys.
Et voi yleistää suomalaiseksi kulttuuriksi, kun osa kommentoijista ei tunnista ilmiötä.
Muistan vastaavaa käytöstä joiltain aikuisilta miehiltä omasta nuoruudestani. Hyi helvetti, mitä oksettavia pervoja. Puuttukaa ihmeessä jos todistatte tällaista. Ei kyse ole mistään vitsistä, vaan sairaasta nöyryyttämisestä ja halventamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oli 19v opintonsa aloittavalle ihan mukava summa. Äiti ja siskonsa peri loput.
Miksi sinä moitit muita siitä, että he eivät puuttuneet asiaan, kun et itsekään puolustanut omaa lastasi? Vaikka ilmiselvä trollihan tämä on.
Mistä lähtien "roikkuva" korvakoru on ollut automaattisesti suuri, huomiota herättävä, huoramainen tai etikettiin sopimaton? En ainakaan itse tiedä millaiset korut ap:n tyttärellä on ollut. Ja vaikka olisivat olleet perhoista tehdyt, hopeiset avainniput niin kyllä appiukko tässä se tahditon oli. Teini-iässä ulkonäkö on arka paikka, eikä sen kommentoinnin seurauksia pidä aliarvioida. Tietenkään aina ei voi sanomisiaan varoa, mutta vähän voisivat ihmiset hienotunteisuutta harjoitella.