Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt minäkin: jouluavautuminen

Vierailija
25.12.2016 |

Edelliset joulut ovat olleet elämäni parhaita, olen viettänyt joulut yksin kotona ilman stressiä ja hössöttämistä. Tänä jouluna tilanne olikin aivan päinvastainen. Kommentoinkin johonkin ketjuun osan joulustani, mutta nyt on pakko avautua lisää.

Vanhempani pyysivät päästä luokseni iäkkään isoäitini kanssa, ettei hänen tarvitsisi stressata joulusta. Vaikka vain vanhempani olisivat hänen luonaan, leivotaan aamusta iltaan ja ruokaa on pakko isoäidin mielestä olla paljon. Eriävillä mielipiteillä ei ole merkitystä. Lupasin tänä vuonna tehdä joulujärjestelyt ja ajattelin tehdä pienen määrän jouluruokaa. Tämä tietenkin meni kokonaan uusiksi.

Edellisenä päivänä sain kuulla, että myös äitini sisarukset tulevat mukaan. Koska olin jo tehnyt ruoat, pyysin että kaikki toisivat mukanaan ruokia jotta kaikille riittää. Minä olen vaikeasti maitoallerginen ja tein kaikki ruoat maidottomina. Kerroin että minulle riittää ruokaa itsetehdyistä ruoista ja muut voivat tehdä miten ihan miten haluavat. Joulupöydässä kävi niin että minun huolehtiessa muistisairaasta isoäidistä, äitini sisarukset ehtivät kasaamaan lautaselle suurimman osan minun tekemistä laatikoista vaikka olin selkeästi merkinnyt ne maidottomiksi. Lopputulos oli, että minulle ei jäänyt juuri mitään syömistä ja sain kuulla miten olen hienosteleva ja allergiat ovat vain nykypäivän hömpötyksiä. Huolimatta siitä, että isoäidille oli sanottu että minä teen ruoat, oli hän leiponut pipareita, joulutorttuja sun muuta. Tietenkin maidolla, voilla jne. Sain kuulla kunniani kun en arvosta hänen vaivannäköään ja syö.

Pahin vääntö syntyi viinistä joulupöydässä. Minä ja isäni joimme lasilliset viiniä ja tämähän oli sukulaisten mielestä järkyttävää ryyppäämistä. He eivät tunnu ymmärtävän, että alkoholia on erivahvuisia. On eri asia juoda lasillinen viiniä kuin kirkasta viinaa. He kauhistelivat kuinka pitää joulunakin juoda viinaa (minä olen viimeksi juonut alkoholia kesällä, isäni ottaa satunnaisesti saunaoluen) ja kuinka kaikkien joulu menee nyt pilalle. Olemme kamalan riippuvaisia kun ei pysty yhtä päivää olemaan ryyppäämättä. Minä olin 25-vuotiaana nuorin osallistuja ja kaikki poistuivat ajokunnossa sen yhden lasin jälkeen.

Tietenkin pöydässä saimme kuunnella isoäitini syyötksiä, kuinka hänen kaikki tavarat on vaihdettu, korut varastettu, hän ei halua elää enää kun ei vieläkään ole poliisi tuonut varastettuja turkiksia takaisin. Minun koti sai kovaa arvostelua osakseen, kuulemma suurin osa tavaroista oli hänen luotaan varastettuja vaikkeivat vastaa tyylintään lainkaan mitään isoäitini omistamaa. Yksikään sukulainen ei puolustanut minua, huolimatta siitä että he tietävät kaiken olevan minun omaa. Tiedän ettei isoäiti tahallaan ole vittumainen, mutta joulun jälkeen olin aivan loppu. Lähtiessä sain kuulla huutoa miten rikosilmoitus on jo tehty.

Joululahjaksi sukulaisilta sain maitosuklaata. Kiitosta ei ole kuulunut. Seuraava joulu on ihan helvetin varmasti yksin vietetty ja mieluiten ulkomailla.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait tietää, että luoksesi tulee jouluvieraita enemmän päivää aiemmin. Sinulla siis oli aikaa ostaa vaikka kaupasta lisää jouluruokaa, sen sijaan, että luotat siihen, että äitisi kautta menee viesti perille vierailijoitten suuntaan, että vieraat toisivat itse oman ruokansa. Jos vieraat tulevat ja näkevät katetun pöydän, useimmat olettavat, että he saavat ottaa siitä mitä haluavat. He olettivat, että olit sittenkin varautunut tarjoamaan ruokaa heillekin. Miksi ihmeessä laitoit nuo maito-alergikon versiot muille tarjottaviksi.... Kuulostaa hieman siltä, että et olevtottunut kestitsemään vieraita. Varaudulla ensi kerralla. Niin ei tarvitse loukkaantua.

Se, että isoäitisi syyttää asuntosi tavaroita häneltä varastetuksi on tyypillinen dementian oire.

Minä suostuin ottamaan luokseni mummun ja vanhempani, ketään muuta en olisi halunnut. En mieluiten edes heitä, olen viettänyt joulut yksin 17-vuotiaasta asti ja olisin jatkanut perinnettä tänäkin vuonna. Lue aiemmat viestit niin ymmärrät tilanteen. Ei, minä en kestitse törppöjä sukulaisia jotka tuppautuvat mukaan. Äitini sanoi heille, että minun toivomus olisi että vain vanhempani ja mummu tulevat. Sukulaiset pyysivät kysymään jos kuitenkin he tulisivat. Annoin ehdoksi sen, että tuovat itse osan tarjottavista, minä kun olen varautunut ainoastaan neljään henkeen enkä kahdeksaan. Maidottomat ruoat olivat selkeästi merkitty ja sanoin, että nämä ovat maidottomia. Kun ruoka loppui, sukulaiset olivat sitä mieltä että voinhan minä nyt tämän kerran syödä tavallisia ja turhaa hienostelua tämmöinen allergia. Sillä aikaa muut kävivät keittiöstä hakemassa ruokaa, minä avustin mummua. Neljän hengen ruoista ei riitä kahdeksalle. Minä en olisi halunnut edes viettää joulua, mutta jouduin tahtomattani sitä viettämään. Törppöjä tässä olivat sukulaiset ja sain muistutuksen siitä miksen ole viettänyt joulua vuosiin.

Diipa daapa. Edelleen sama levy sinulla päällä. Sinulle tuli vieraita, joiden tulosta tiesit. Vieraille ollaan vieraanvaraisia. Tuo kertoo kyllä jotain .... Olen tottunut olemaan joulut yksin 17- vuotiaasta alkaen.

Vierailija
42/42 |
25.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait tietää, että luoksesi tulee jouluvieraita enemmän päivää aiemmin. Sinulla siis oli aikaa ostaa vaikka kaupasta lisää jouluruokaa, sen sijaan, että luotat siihen, että äitisi kautta menee viesti perille vierailijoitten suuntaan, että vieraat toisivat itse oman ruokansa. Jos vieraat tulevat ja näkevät katetun pöydän, useimmat olettavat, että he saavat ottaa siitä mitä haluavat. He olettivat, että olit sittenkin varautunut tarjoamaan ruokaa heillekin. Miksi ihmeessä laitoit nuo maito-alergikon versiot muille tarjottaviksi.... Kuulostaa hieman siltä, että et olevtottunut kestitsemään vieraita. Varaudulla ensi kerralla. Niin ei tarvitse loukkaantua.

Se, että isoäitisi syyttää asuntosi tavaroita häneltä varastetuksi on tyypillinen dementian oire.

Minä suostuin ottamaan luokseni mummun ja vanhempani, ketään muuta en olisi halunnut. En mieluiten edes heitä, olen viettänyt joulut yksin 17-vuotiaasta asti ja olisin jatkanut perinnettä tänäkin vuonna. Lue aiemmat viestit niin ymmärrät tilanteen. Ei, minä en kestitse törppöjä sukulaisia jotka tuppautuvat mukaan. Äitini sanoi heille, että minun toivomus olisi että vain vanhempani ja mummu tulevat. Sukulaiset pyysivät kysymään jos kuitenkin he tulisivat. Annoin ehdoksi sen, että tuovat itse osan tarjottavista, minä kun olen varautunut ainoastaan neljään henkeen enkä kahdeksaan. Maidottomat ruoat olivat selkeästi merkitty ja sanoin, että nämä ovat maidottomia. Kun ruoka loppui, sukulaiset olivat sitä mieltä että voinhan minä nyt tämän kerran syödä tavallisia ja turhaa hienostelua tämmöinen allergia. Sillä aikaa muut kävivät keittiöstä hakemassa ruokaa, minä avustin mummua. Neljän hengen ruoista ei riitä kahdeksalle. Minä en olisi halunnut edes viettää joulua, mutta jouduin tahtomattani sitä viettämään. Törppöjä tässä olivat sukulaiset ja sain muistutuksen siitä miksen ole viettänyt joulua vuosiin.

Diipa daapa. Edelleen sama levy sinulla päällä. Sinulle tuli vieraita, joiden tulosta tiesit. Vieraille ollaan vieraanvaraisia. Tuo kertoo kyllä jotain .... Olen tottunut olemaan joulut yksin 17- vuotiaasta alkaen.

Olen vieraanvarainen heille, joiden toivon tulevan vieraaksi. Vanhempiani ja mummua varten oli ruoat tehty. Jos äitini pitää soittaa minulle kahdesti kysyäkseen, että eivätkö sukulaiset kuitenkin voisi tulla tulla, niin pidän sitä tuppautumisena. Jos pitkin hampain suostun ehdolla, että sukulaiset tuovat osan ruoista (ne, jotka on tehtävä maidottomana), ei siinä ole mitään törppöä. Olin kohtelias sukulaisia kohtaan. Sen enempää minulta ei voida olettaa. Ei silloin, kun kylään tullaan vasten minun tahtoa. Toivoin edes kiitosta ylimääräisiltä, sitäkään en saanut. Vierailta odotetaan myös käytöstapoja. Silloin kun kutsun vieraita, olen hyvin vieraanvarainen. Illanistujaiset minun valitsemien vieraiden kanssa ovat ihania. Sukujoulut taas pelkkää riitelyä ja muiden haukkumista, siksi en niitä ole viettänyt. Näen joulun vain kaupallisena pakkopyhänä, joka on menettänyt kaiken alkuperäisen merkityksensä. Minun ei sitä tarvitse viettää, enkä jatkossakaan vietä.

(Vastasin nyt kuitenkin, vaikka todennäköisesti oletkin trolli. Vaihtoehtoisesti juuri tämmöinen kuokkija, jota ei haluta paikalle mutta tulee silti.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä