Miten saatte lapsenne syömään jouluna samaa ruokaa, mitä itse syötte?
Kommentit (34)
Kyllä meillä jouluna saa jokainen syödä pöydästä ihan mitä itse huvittaa, voin sitten kyttäillä loput päivät vuodesta, että parsat tulee syötyä. :D
Kysyn yleensä lapsivierailta ja aikuisilta jokaiselta erikseen, mikä on se ihan ykkönen ja sisältääkö meidän menu sitä. Haluan, että jokaisella on sitä mikä tuo joulun. Lapsilta usein tulee sitten joku suklaatoive ja aikuisilta on tullut millon mitäkin pientä lisäystä pöytään. Aina ovat kohteliaasti tarjoutuneet myös itse tuomaan jotain pöytään. :)
Jotenkin joulu on sellainen, että toivoisi hiovan siitä aina jokaiselle tutun ja turvallisen makuineen. En itse esim välitä suklaasta ollenkaan, mutta kyllä mä ostan sitä taatusti muille! Aika monelle ihan ehdoton joulujuttu :D
Vierailija kirjoitti:
Muuta ei ole tarjolla loppiaiseen asti. Joko syövät tai nääntyvät. Toiminut hyvin.
Oikeasti??? Eikö teitä itseänne kyllästytä?
No tää kyllä selittää, miksi ihmiset tekevät jo marraskuussa laatikoita pakastimeen, pitäähän niitä olla aika monta jotta pari viikkoa saa syötyä. Paistatteko useamman kinkunkin vai miten? Tuntuisi ainakin itsestäni aika inhottavalat syödä pari viikkoa aikaisemmin kypsennettyä lihaa.
Itsellä tuntuu, että jos ei Tapanina ole jouluruoka syötynä niin tökkii jo pahasti. Ja siis ekaa kertaa syödään jouluruokaa vasta aattona, en edes työpaikalla syö joululounasta.
Mutta ihan ap:n kysymykseen: lapset löytävät joulupöydästä ihan varmasti syötävää, syövät vähintään alkupalapöydän perunaa, savusiikaa, kylmäsavuporoa, lihapullia ja kylmäsavulohta ja pääruoista kinkkua, karjalanpaistia ja keitettyjä perunoita. Laatikot ei niin maistu, mutta aina niitä pikkuisen maistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syödä perinteistä jouluruokaa joten ei ole ongelmia.
Ovatko lapset syöneet koskaan jouluruokia? Jos he pitäisivät niistä, niin laittaisitko niitä heille, vaikket itse pitäisi?
Mikä järki siinä olisi?
No se, että lapsi saisi jouluna jouluruokaa mistä pitää. Jos lapsi ei ole sitä koskaan saanut maistaakaan, ei oikein voi sanoa, että "meillä ei tykätä jouluruoasta". Aikuiset eivät siinä tapauksessa pidä, lapset eivät tiedä pitävätkö.
No ei todellakaan ole tehty mitään eri ruokia lapsille. Syötävää on paljon, kaikki ei maistu, mutta maistuviakn vaihtoehtoja löytyy.
En mitenkään. Kahden lapsen kanssa onnistui, nyt 13v ja 10v ovat aina syöneet jonkin verran jouluruokia ja ainakin maistaneet. 4v ei maista. Ei. Ja en nyt sentään väkisellä suuhun laita. Ehkä joskus vielä maistaa. 4v syö perunoita ja lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Muuta ei ole tarjolla loppiaiseen asti. Joko syövät tai nääntyvät. Toiminut hyvin.
Hyi hitto, tää kuulostaa jo tosi ankealta. Oikeastiko syötte loppiaiseen saakka niitä jouluruokia? Eikö yhtään ala kyllästyttämään? Siis vaikka vaihtelisi koko suomalaisen jouluruokaperinteen päivittäin, niin tossahan on kuitenkin aikaa reippaasti yli viikko. Lanttulaatikko on ihanaa, nillä kahdella aterialla. Mutta jos sitä söisi vaikka viikon putkeen, niin voi kauhistus...
Itse en syö edelleenkään kinkkua, lipeäkalaa tai mitään muutakaan jouluruokaa jota minun käskettiin pikkulapsena syömään. Eikä se ole siitä käskemisestä varsinaisesti kiinni, vaan en vain kykene pitämään niistä.
Niitä on paljon muitakin ja jostain syystä minä pidän yhä ihan samoista mauista kuin silloin pienenäkin.
Enkä halua mielelläni kokeilla uusia ruokia, sillä usein ne ovat omituisia.
Lisäksi olen haju- ja makuherkkä.
Tryffelivoita kykenin ainoastaan pitämään edessäni ja ilmoitin heti, etten tuota kykene mitenkään syömään.
Kaveri sitten söi sen ja väitti hyväksi, mutta sehän haisee ihan vanhalta pissalta.
Mitä sellainen lapsi muka arkena syö, joka ei löydä joulupöydästä mitään maistuvaa? Ymmärrän, jos eivät laatikot, kinkku ja kylmät kalat välttämättä maistu, mutta ainakin meillä on lisäksi esim. perunaa, kastiketta, salaatteja, jotain lämmintä kalaa, herneitä, rosollia, leipää, palttoonappeja/rieskarullia eri täytteillä, joskus karjalanpiirakoita tai pasteijoita, ja mitä nyt keksitäänkään. Nakit ja ranskalaisetko pitäisi paistaa lapselle, jolle ei edes peruna, lohi, salaatti ja leipä (ihan perusruokaa mielestäni) kelpaa?
Ei ole tarjolla perinteistä suomalaista jouluruokaa koska se on lähinnä masentavan makuista.
Kalapöytä, äyriäisiä, salaatti valikoima, kukkakaali pyreetä, naudan sisäfilettä, hevosen kylmäsavupaistia, poropullia, strutsia. Kaikki maistui myös 2, 4 ja 10 vuotiaille.
Vanhin tytär (17) on vegaani joten hänelle oli vuustovalikoima, sienisalaattia, hummusta, hyydykkeitä, porkkalaa, tofua ja pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syödä perinteistä jouluruokaa joten ei ole ongelmia.
Ovatko lapset syöneet koskaan jouluruokia? Jos he pitäisivät niistä, niin laittaisitko niitä heille, vaikket itse pitäisi?
Mikä järki siinä olisi?
No se, että lapsi saisi jouluna jouluruokaa mistä pitää. Jos lapsi ei ole sitä koskaan saanut maistaakaan, ei oikein voi sanoa, että "meillä ei tykätä jouluruoasta". Aikuiset eivät siinä tapauksessa pidä, lapset eivät tiedä pitävätkö.
Meillä ei ole jouluruokia. En näe mitään syytä opettaa syömään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellainen lapsi muka arkena syö, joka ei löydä joulupöydästä mitään maistuvaa? Ymmärrän, jos eivät laatikot, kinkku ja kylmät kalat välttämättä maistu, mutta ainakin meillä on lisäksi esim. perunaa, kastiketta, salaatteja, jotain lämmintä kalaa, herneitä, rosollia, leipää, palttoonappeja/rieskarullia eri täytteillä, joskus karjalanpiirakoita tai pasteijoita, ja mitä nyt keksitäänkään. Nakit ja ranskalaisetko pitäisi paistaa lapselle, jolle ei edes peruna, lohi, salaatti ja leipä (ihan perusruokaa mielestäni) kelpaa?
Ymmärrätkö, että kaikilla ei ole samanlainen joulupöytä kuin teillä? Meillä on laatikot, kinkku, kastike, herneet, perunat, rosolli, italiansalaatti, savulohta. Ja nykyään lihapullia, että kuopukselle olisi jotain. Kaikki muuta syö kaikkea, paitsi 4v vain perunoita ja itse tehtyjä lihapullia. Ei ranskalaisia ja nakkeja. Uunilohta meillä oli 23. päivä ja se on kaikkien lasten lempiruokaa.
Se, ettei jouluruoka maistu, ei tarkoita sitä, että lasten ruokavalio koostuisi pikaruoasta.
Meillä lapset on opetettu siihen, että sitä syödään mitä on tarjolla. Oli sitten joulu, juhannus tai arki. Kaikkea ei ole pakko syödä, mutta valikoivaa nirsoilua en ole koskaan mahdollistanut.
Niitä ruokia, joiden tiedetään hyvin maistuvan, varataan toki enemmän kuin vähemmän suosittua. Jos lapsilla on ruokatoiveita arkeen tai juhlaan (esim. jouluna tuoreet karjalanpiirakat), ne toki huomioidaan.
Ei ole tällä systeemillä kukaan vielä nälkää nähnyt, eikä myöskään ruokailusta tarvitse koskaan tehdä valtataistelua.
Ihan by the way, miksi rosollia aina mainostetaan just lapsille maistuvaksi?
Mitä siihen nyt tuleekaan, punajuurta, suolakurkkua, porkkanaa (keitettyä?). Jotenkin etova yhdistelmä, mutta suomalainen jouluperinne.
Itse inhoan rosollia ja se ei ole omassa kodissani ikinä kuulunut joulupöytään eivätkä lapset siis sitä opi ikinä syömään. Se on asia, mikä on heiltä pois.
Mutta pöydässä on kyllä muuta maistuvaa.
Sama kuin ylemmillä, kun vauvavaiheesta oli päästy niin ihan samoja ruokia on tarjottu koko perheelle.
Joulupöytään valitaan kaikkien herkkuja, saadaan ottaa mitä halutaan. Teini teki muulle perheelle meriruoka-alkupalat (oli kultahilettäkin) ja minulle erikseen juusto-artisokka-alkupalan koska tietää, että rakastan juustoa mutta syön nilviäisiä pitkin hampain. :)
Pääruokana kinkkua, uunijuureksia ja salaattia, aina hyvää. Kaikille maistuu, ja omaa makua saa lisätä maustekasalla joka on pöydässä, eli kahta eri sinappia, öljyjä ja balsamicoa, chilimylly, pippurimylly ja murskattua valkosipulia perheen valkosipulinarkkarille :)