Rehellisesti - mitä kaikkia vaivoja ylipaino on aiheuttanut sinulle?
Oli kyse sitten pienistä kolotuksista tai vakavammasta sairastumisesta - kerro kaikki
Kommentit (97)
Kömpelyyttä, eli ei ole yhtä ketterä olo kuin normaalisti.
Sellaisen olon että on normaalia työläämpää pitää ryhti hyvänä.
Ylipainoa minulla on 10 kg ja kovasti yritän päästä siitä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
167cm/95kg
- Vatsa tiellä, esim sitoessani kenkiä vatsa ottaa vastaan
- Läskit on tiellä myös tietyissä venytyksissä, jooga-asennoissa sekä seksissä
- Vaatteet kiristää ja puristaa, mikään ei meinaa mahtua päälle. Vaatekaupassa joudun ostamaan mitä saan ahdettua päälleni, en siis välttämättä niitä vaatteita, joita oikeasti haluaisin
- Tissit on niin isot, että mitkään joustamattomat paitapuserot, takit, mekot jne. ei mene päälle
- Kuorsaus
- Hengitys rohisee ja tuhisee, kun läskit painaa hengitysteitä
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Ylähuulella on alkanut kasvaa hentoa karvaa (viikset, yök)
- Rumuus
- Ihmiset vahtaa, nauraa ja kommentoi ulkomuotoani
- Olematon itsetunto!
NIin eri tavalla voi kokea olemuksensa samoissa mitoissa.
- Sidon kengännauhani ongelmitta.
- Seksi on hyvää
-Joogaa en harrasta, joten siitä en sano mitään.
-kyllä alle satakiloinen saa ihan tavallisista vaateliikkeistä päällepantavaa.
-kukaan ei ole sanonut ulkomuodostani mitään. En ole huomannut mitään ilmeilyjä jne.
Olisiko tuo itsetunto se ratkaiseva tekijä?
En sitä sano, etteikö laihduttaminen olisi hyväksi. Tämä ei ole mikää Big is beautiful - puheenvuoro. Kuitenkin lihavanakin voi elää ihan täysillä, terveesti ja itsensä hyväksyen.
Toki elän täysillä ja melko terveellisestikin (vaikea varmaan uskoa). Teen rivakoita hikikävelylenkkejä 5 kertaa viikossa, 3-12 km. En puuskuta kävellessäni ylämäkeä tai portaita, mutta puuskutan sitoessani kengännauhoja. Ehkä mahani painaa ja on hengistyksen tiellä?
Tietysti tavallisista vaateliikkeistä löytyy päällepantavaa, mutta esimerkiksi H&M koon 46 housut ja joustamattomasta kankaasta olevat yläosat ovat auttamatta liian pieniä.
Ehkä sinä olet timmimmässä kunnossa, vaikka mitat ovatkin samat? Minä olen pelkkää läskiä ja tällä tarkoitan sitä, että minulla ei ole juuri minkäänlaisia lihaksia tekemässä vartaloani solakamman näköiseksi.
Kyllähän minulla on päivänselvää ylipainoa 30kg, ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka täysiä eläisin.
Eihän se muuksi muut puntarin osoittamat jäätävät lukemat.
Mutta miksi ihmeessä minä en ole kokenut täysin samoilla lukemilla mitään erityisiä katseita? Eli tämän laittaisin oman läskitutkan piikkiin. Kyttäilet ihmisten ilmeitä ja teet omat vääristyneet johtopäätöksesi. Suomalaisten lihavuus on niin räjähtänyt, että kuka nyt jotain alle satakiloista kyttäisi. 170-kiloiselta uskoisin ehkä tämän tyyppistä kommentia.
Eikä minulla mitkään viikset kasva. Jos sinulla, niin onko se juuri ylipainon syytä?
Yksilöitähän tässä ollaan. Minulla haiventen kasvu alkoi samaan aikaan reilun lihomisen kanssa, eli yhdistäisin sen kyllä siihen. Voi toki johtua muustakin.
Tuttavat (ja terveydenhuollon henkilökunta) ovat ottaneet useasti kantaa siihen, että hengitän nykyään raskaasti. Samoin kuorsaamisestani on tullut hirvittävä ongelma parisuhteelleni (mies ei saa nukuttua). Kun läskit painavat hengitysteitä, ei happi kulje kunnolla öisin. Tämän vuoksi hengityskin on katkonaista.
Unohdin muuten mainita järkyttävän närästyksen, joka on myöskin tullut kuvioihin lihomisen seurauksena.
Mutta takaisin pohdintoihisi, minua lähinnä vahtaavat ihmiset, jotka ovat tunteneet minut hoikkina aikoinani. Ihmettelevät varmaan, että mitä minulle on tapahtunut.
Ei voi muuta sanoa, kuin että ole onnellinen, jos ylipainostasi ei ole vielä mitään haittaa sinulle. Oletko muuten minkä ikäinen? Nuorempana ylipaino ei aiheuttanut minulle mitään vaivoja, mutta nyt yli 30-vuotiaana tilanne on aivan eri.
ei ylimääräisiä tauteja (M, 180/70)
Voiko lihavuus aiheuttaa yskää? Oon lihonut parissa vuodessa paljon ja kuiva yskä usein. Sairastan kyllä astmaa ja refluksitautia myös, mutta oireet oli lievemmät hoikempana.
En jaksa enää lenkkeilyä
Vaatteet näyttää rumalta
Näytän rumalta
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetuntohan se pahin on. Me läskit tietysti väitämme, että ollaan tyytyväisiä itseemme tällaisena. Mutta valetta se pääsääntöisesti on. Halveksivat katseet pureutuvat hyllyvään selkään turuilla ja toreilla poraten naisparan täyteen itseinhoa.
Tämä!
Tästä syystä olen joutunut monessa paikassa lihavien ihmisten kiusaamaksi aikuisiällä. Tässä on vastaus: hyvinvoiva ja itseensä tyytyväinen ihminen ei kiusaa muita.
T. Hoikka nainen
Suututtaa kun täällä vähän väliä joku puolustaa ylipainoa. Kaikki on mahtavia ihmisiä omana itsenään joo ja jokainen saa olla millainen on. Ylipainossa itsessään ei ole mitään hyvää ja ihailtavaa. Päinvastoin on iso terveysriski , antaa jopa 10 kertaisen riskin sydänongelmiin ja lyhentää elämän kestoa muutenkin. Tää kaikki on lääketiedettä eikä faktat ole mielipideasioita. ihmisten jotka hankkiutuvat huonoilla elämäntavoilla sairaalahoitoihin ja saavat esim. diabeteksen pitäs maksaa hoitonsa itse. Veronmaksajille ei kuulu maksaa siitä että joku tykkää mussuttaa pullaa ja herkkuja mitä keho ei tarvi. Koskaan ei paljoa puhuta mitä nämä yhteiskunnalle maksaa. Itse olen paininut ylipainon kanssa ja päässyt paljon parempaan kuntoon ja jokainen siihen pystyy jos tarpeeksi HALUAA
Äitini on aina ollut ylipainoinen, yli 50-vuotiaana lonkkavika, sitten polviin vikaa. Nyt 70-vuotiaana pystyy liikkumaan enää rollaattorin kanssa ja valittaa kovia kipuja, on ollut myös sydänvaivoja ja verisuonet tukossa, mikä vielä pahentaa liikkumisen huonoutta ja selvästi alkaa jo dementian oireitakin olla. Joutui pallolaajennukseen. Hyvin sairas ja kivulias ihminen, motivoi kyllä kummasti liikkumaan.
Riittävästi ei korosteta, että ylipaino on merkittävä riskitekijä esimerkiksi naisten ja miesten yleisimmissä syövissä eli rinta- ja eturauhassyövässä.
Paljon ulkonäköön liittyvää syrjintää ja itsetunto on pohjilla, mutta siitä voisi kirjoittaa ihan oman lukunsa.
Mutta jos mainitsen fyysiset seuraamukset ylipainostani niin:
-minulta on poistettu sappirakko, koska rasvainen ruokavalioni synnytti sappikiviä, jotka aiheuttivat kipukohtauksia.
-jokapäiväinen närästys
-jalat kipeytyy nopeasti, hengästyn helposti ja kunto muutenkin huono
-hautumat ihotaipeissa, esim. Roikkuvan vatsan alla.
-vaatteet jääneet pieneksi, täytyy mukavuussyistä käyttää tietynlaisia vaatteita, en siis voi vapaasti pukeutua miten tykkäisin, esim. Rintaliivejä ei ole tullut vastaan minulle sopivalla ympärysmitalla
-alaselkä kipeytyy erityisesti
-minulla on hormonaalinen sairaus, jota lihavuus lietsoo pahasti (PCOS) jonka seurauksena akne, liiallinen karvankasvu, välillä kipuja munasarjoissa, kuukautisia ei tule kuin noin kaks kertaa vuodessa. Kun olin normaalipainoinen, niin kyseinen sairaus ei aiheuttanut minulle mitään muuta oireita, kuin epäsäännölliset kuukautiset. Haluaisin tulla raskaaksi, mutta ei onnistu tällä hetkellä.
Mittani ovat 178cm ja noin 120kg
-edellinen
Kohonnut verenpaine ja kolesteroli
Olen aikuinen nainen ja normaalipainoinen, BMI 23.
Olin jo tarha ikäisenä lihava ja muistan kuinka toiset lapset kiusasivat ja nimittelivät, sama jatkui koko kouluiän.
En edes ymmärtänyt miksi minua nimiteltiin läskiksi ja siaksi yms. koska koko perheeni oli/on lihava.
Minulla siis suurimmat ylipainosta johtuvat ongelmat ovat "henkistä laatua".
Paino tasaantui siis opiskeluvuosina ja on koko aikuisiän ollut normaali.
Tahtoisin siis kiinnittää huomiota lasten ylipainoon, tuskin siinäkään pieni pulleus haittaa, mutta ikävä tosiasia on että lihavaa lasta kiusataan ja tämä altistaa myös syömishäiriöihin ja moniin sairauksiin.
Vanha ketju, mutta katsotaan saadaanko herätettyä henkiin:
Itsellä noin 20 kg ylipainoa ja alkanut ilmenemäään seuraavia oireita:
Refluksi
Epämäääräiset kivut ja säryt ympäri kroppaa
Itseinho, alakuloisuus ja ahdistus
Olisi kiva kuulla, miten nopeasti eräiset oireet ovat hellittäneet, kun olette saaneet painon putoamaan.
Unohdin tästä
-rintojen kova kipeytyminen, kun on löysät liivit tai ei liivejä lainkaan