Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nepsylapseni rasittaa opettajaa, mutta minkä minä sille voin?

Vierailija
27.11.2025 |

Lapsellani on autismi, ja hän on tavallisella luokalla tavallisessa koulussa. Mitään avustajaa tms hänelle ei ole myönnetty (vaikka olen pyytänyt). Kunnan mielestä hän voi hyvin olla tavallisella luokalla ilman avustajaa. Lapsi ei tee mitään pahaa muille vaan on ujo ja kiltti luokkakavereille. Mutta koska hänellä on autismi, niin hän on äärimmäisen pikkutarkka ja jumittaa kaikesta ja jankkaa opettajalle kaikesta. Ja tämä opettajaa nyt sitten rasittaa. Minkä ymmärrän. Mutta mitä minä sille voin? Opettaja soittelee minulle kotiin, että taas lapsesi juuttui jankkaamaan siitä ja tästä ja sinun äitinä pitää lopettaa lapselta tuo jankkaaminen, koulussa ei saa jumittaa eikä jankata. Mutta enhän minä voi lapsesta poistaa autismia eli autismin oireita. On pidetty neuvotteluja, joissa hoitava taho on sanonut suoraan, että lapsesta ei voi poistaa näitä asioita eikä äiti voi kasvattamalla muuttaa lasta toisenlaiseksi näiden asioiden suhteen. Silti lapsi saa opettajalta koko ajan huonoa palautetta ja wilmaan tulee jatkuvasti huonoja merkintöjä. Ja minä tosiaan niitä puheluja siitä kuinka mahdoton lapsi on, kun hän on taas häirinnyt opettajaa jankkaamisella. Mitä minun olisi oikein tarkoitus tässä tehdä? Kyllähän minä haluaisin lapselle avustajan tms, mutta kun en minä sitä voi päättää. Kunta sanoi suoraan ehdottoman ein siihen. 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheluja? Onpa opella aikaa.

Jos tämä nyt pitää paikkansa, sano opettajalle vielä kerran, että et voi auttaa. Ja sano, että et halua soittoja kuin hätätilanteessa. Eli ope käyttäköön Wilmaa. Lopeta puheluihin vastaaminen. Lue Wilma-viestit vain esim. kerran viikossa ja opettele olemaan reagoimatta kaikkeen.

Mikäli opettaja ei toimi näin, ota yhteyttä hänen esimieheensä.

T. Ope, joka ei tosiaankaan jaksa soitella mihinkään, jos ei ole pakko

Vierailija
2/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheluja? Onpa opella aikaa.

Jos tämä nyt pitää paikkansa, sano opettajalle vielä kerran, että et voi auttaa. Ja sano, että et halua soittoja kuin hätätilanteessa. Eli ope käyttäköön Wilmaa. Lopeta puheluihin vastaaminen. Lue Wilma-viestit vain esim. kerran viikossa ja opettele olemaan reagoimatta kaikkeen.

Mikäli opettaja ei toimi näin, ota yhteyttä hänen esimieheensä.

T. Ope, joka ei tosiaankaan jaksa soitella mihinkään, jos ei ole pakko

Kyllä hän laittaa myös wilma-viestejä, mutta usein soittaakin. Ehkä hän kokee sitten, että hänen on pakko? Tai sitten hänen mielestä on helpompi puhua asioita kuin kirjoittaa. En tiedä. Ei minua ne puhelut niin kovin haittaa, vaan se itse asia, että lapsestani valitetaan ja vaaditaan minua tekemään lapselle jotain mikä lopettaa lapsen käytöksen, mutta en minä voi asialle mitään. Mitäs eivät anna avustajaa. Ei se minun vika ole. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinunkin pitäisi alkaa jankkaamaan opettajalle, niin opettaja ei ehkä enää haluaisi soitella sinulle?

Vierailija
4/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja parka. Ennen nämä tapaukset olivat ihan omassa koulussaan, nykyään kuormittamassa normaaleja luokkia.

Vierailija
5/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opettaja voi tehdä lausuntoa, että lapsi ei pärjää normaalissa luokassa, jotta hänelle päästään etsimään sopivampaa luokkaa.

Vierailija
6/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa miksi ei voi opettaa tai vaatia käyttäytymään koulussa oikein? Tätä en ymmärrä. Kasvatuksesta se on kiinni. Ihan ilman diagnoosiakin kaikilla on persoona ja luonne, jota pitää kehittää ja hallita pärjätäkseen kodin ulkopuolella. Ei kai sille mitään tapahdu, jos on etukäteen päätetty ettei asialle aiota mitään tehdä

Vierailija
7/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa miksi ei voi opettaa tai vaatia käyttäytymään koulussa oikein? Tätä en ymmärrä. Kasvatuksesta se on kiinni. Ihan ilman diagnoosiakin kaikilla on persoona ja luonne, jota pitää kehittää ja hallita pärjätäkseen kodin ulkopuolella. Ei kai sille mitään tapahdu, jos on etukäteen päätetty ettei asialle aiota mitään tehdä

Tuo jankkaaminen on autismin oire. Et voi kieltää jotain sairautta sairastavalta ihmiseltä sen sairauden oireita. Ihan samoin kuin et voi kieltää parkinsonin tautia sairastavalta vapinaa, epileptikolta epilepsiakohtauksia, flunssaiselta räkää.

Vierailija
8/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vastuu koululle vaan, äiti haluaa pyöriä rauhassa vauvapalstalla. 

Vierailija
9/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei ymmärrä autistista lasta. Ope peilin eteen miettimään voisiko muuttaa omaa asennoitumistaan lapseen. 

Vierailija
10/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettaja voi tehdä lausuntoa, että lapsi ei pärjää normaalissa luokassa, jotta hänelle päästään etsimään sopivampaa luokkaa.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Lapsi pärjää normaalissa luokassa. Opettaja ei pärjää lapsen kanssa.

Vierailija
11/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna lapselle oma vihko mukaan kouluun, jhon voi kirjoittaa jankkauksensa ylös ja käyt sitten ne lapsen kanssa kotona läpi

Vierailija
12/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutäti vauhdissa.

Vierailija
13/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismia ei saa eikä pidä poistaa lapsesta. Mutta on hyvä opettaa lasta tuleman toimeen autisminsa kanssa erilaisissa ympäristöissä. Tosin myös sitä opettajaa voi opettaa tulemaan toimeen autistisen lapsen kanssa.

Jumittamisen kohdalla on yksi hyvä keino, jolla sen saa lähes aina loppumaan. Se on siirtymätilanteiden valmistelu. Jos opettaja sanoo aina etukäteen, että n kahden minuutin päästä siirrytään seuraavaan vaiheeseen tai huomenna toimitaan näin, jumitus lakkaa. Autisti ei pysty yhtäkkisiin muutoksiin, ja ennakoimattomat tilanteet ovat heille hankalia, mutta opettajan on todella helppo muuttaa ne lähes kaikki täysin ennakoiduiksi ihan yksinkertaisella tavalla: sanomalla etukäteen, että kohta tulee muutos ja millainen muutos.

no juu, sehän ei tosian auta, että autistille sanoo, ettei saa jankata turhista. Hän ei tiedä, milloin jankaa eikä ne asiat hänen mielestään ole turhia. Sen sijaan tässä pitää ryhtyä salapoliisiksi ja yrittää saada selville, että missä tilanteissa ja mistä asioista hän jankkaa. Niissä on todennäköisesti jotain, mikä on jäänyt lapselle epäselväksi ja ymmärtämättä tai vaihtoehtoiseeti jotain mikä on (ainakin hänelle, mutta potentiaalisesti muillekin) todella tärkeää, mutta lapsi ei osaa sanoa sitä niin, että muutkin ymmärtäisivät ja osaisivat osoittaa kuulleensa viestin. Kun saa selville, mitä se on, sen voi selventää loppuun niin ettei tarvitse jankata.

Vierailija
14/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloitus olisi totta, lapsella olisi oma lastenneurologi eikä tätä ongelmaa olisi. Ap keksii omiaan.

Vierailija
15/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on täysin ammattitaidoton. Tee valitus ylemmälle taholle ja vaadi asiallista opetusta lapselle. 

Vierailija
16/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasitun vuodatuksestasi, ap.

Vierailija
17/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo jankkaaminen on autismin oire. Et voi kieltää jotain sairautta sairastavalta ihmiseltä sen sairauden oireita. Ihan samoin kuin et voi kieltää parkinsonin tautia sairastavalta vapinaa, epileptikolta epilepsiakohtauksia, flunssaiselta räkää.

kaverillani oli lapsena epilepsia ja hän sai huolellisuus- ja käytösnumeorihin alennuksia, koska antoi syljen valua suusta epilepsiakohtauksen aikana :D muistan miten minua huvitti lapsena tuo opettajan ajattelu ja mietin, että miten se opettaja kuvittelee, että epilepsiakohtauksen kourissa oleva ihminen kykenisi hillitsemään syljeneritystään tai vaikka pyyhkimään sylkeä pois, etät johan sen lapsikin tajuaa ettei se ole tajuissaan sen kohtauksen aikana :D  Alkoi tuolloin rapistua usko opettajien älyn käyttöön ja valitettavasti en sitten koko peruskouluaikana tavannut sen verran älykkäitä opettajia, jotka olisivat todistaneet osaavansa ajatella itse ja  rationaalisesti. 

Vierailija
18/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloitus olisi totta, lapsella olisi oma lastenneurologi eikä tätä ongelmaa olisi. Ap keksii omiaan.

Höpsis. Ei autismidiagnoosin saaneilla lapsilla, mutta niin hyväkuntoisilta että ovat tavallisessa luokassa, ole mitään omaa lastenneurologia. 

Vierailija
19/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajalle on asia selitetty asiantuntijan toimesta ja ei vaan mene jakeluun, pyydä lapsellesi siirto toisen opettajan luokalle. Eihän sekään voi sun ongelmasi olla, että opettajaksi on sattunut henkilö jolla on vakava hahmotushäiriö ja vikaa kuullun ymmärtämisessä.

Vierailija
20/63 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se nepsylapsesi kotikouluun häiritsemästä muita oppilaita ja rasittamasta opettajaa. Itse olet kullannuppusi maailmaan saattanut ongelmineen ja haasteineen, joten ota nyt vastuu tekosistasi ja aikaansaannoksestasi.

Kaikkien ei tule kärsiä erityislapsesi aiheuttamista ongelmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä