Rehellisesti - mitä kaikkia vaivoja ylipaino on aiheuttanut sinulle?
Oli kyse sitten pienistä kolotuksista tai vakavammasta sairastumisesta - kerro kaikki
Kommentit (97)
Pahin varmaan on se hemmetin huono itsetunto. Se, miten yritän olla mukava kaikille, jotta kenellekään ei olisi musta pahaa sanottavaa ja itsetuntoni ei romahtaisi vielä lisää. Tässä huonona puolena on se, etten ikinä uskalla pitää puoliani, olen roikkunut kamalissa ja huonoissa suhteissa, koska olen ollut huojentunut kun edes joku pitää musta.
Fyysisiä juttuja on ollut korkea verenpaine ja polvien kulumat. Vaikka olen alta kolmekymppinen, polveni kipeytyvät, rutisevat ja naksuvat äänekkäästi. Varmaan on leikkaus edessä tulevaisuudessa...
Aiempaa Potkut kun en mahtunut Putkeen.
Miehen ylipaino (lievä) ei aiheuta sille itselleen mitään ongelmia, mutta vie mun yöunet. Mies nimittäin kuorsaa niin maan perkeleesti kun paino on noussut... Nytkin olisi ollut kiva torkkua pitkälle aamupäivään kun eilen valvottiin myöhään, mutta sen sijaan olen viidetä asti surffaillut netissä kun untakaan ei tässä asunnossa saa.
Vierailija kirjoitti:
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat on tosi kipeät, jos joutuu seisomaan enemmän. Jalkapöydät romahtaneet, lättäjalat.
Astma.
Allergiat ja iho-oireet pahentuneet lihomisen myötä.
Kuukautiskierto pidentynyt ja tullut vaihdevuosioireita (oon 30v.).
Verensokeriarvot siinä ja siinä, edessä varmasti diabetes tulevaisuudessa.
Virtsarakon laskeuma ja virtsankarkailu, kun liikapaino painaa lantionpohjaa.
Verenpaine kohonnut.BMI ollut pari vuotta n. 30, lihoin rajusti yhtäkkiä
Miten voi olla noin rajut oireet noin pienellä ylipainolla. Ei bmi 30 kauheasti ole.
Itsellä bmi varmasti paljon enemmän, en nyt jaksa laskea.. 174cm ja 97kg, eikä mulla ole tuollaisia oireita.
Käyn salilla pari kertaa viikossa ja jaksan hölkätä noin 6km. Rasvaton paino oli kehonkoostomus mittauksen mukaan 64 kg, eli rasvaa yli 30 kg.
Itseasiassa minulla ei ole mitään muita ylipainosta johtuvia vaivoja, kuin itsetunnollisia..
Olen 35 vuotias, eli en nyt mikään nuorikaan enää. Siitäkään ei siis vaivattomuus voi johtua..BMI 30 on sairaalloisen ylipainon raja, eli on se nyt vähän enemmän kuin "ei kauheasti".
Sinun mittauksesi on myös joko todella pielessä, tai sitten olet todella lihaksikas. Normaalivartaloinen 20-22% rasvoissa oleva nainen painaisi sinun pituudessa sen minkä tuo mittari tarjoaa sinulle rasvattomana painona. Sinä olisit siis 174/80 mitoissa vielä todella timmissä kunnossa. Jos asia on oikeasti näin, niin ei ihme että ei oireita ole, sinähän olet fyysisesti huippukunnossa tuota ylipainoa lukuunottamatta.
Bmi 40 on sairaalloisen ylipainon raja, ei 30.
Tarkistin tuon omani ja se on 32.
Mittaus on otettu kaksi kertaa muutama kk välissä ja sen otti liikuntakeskuksen pt.Koitan linkata tähän kuvan itsestäni. Lihava olen kyllä, mutta en sairaalloisen.
http://aijaa.com/IO5rMQ
Sen vielä lisään, että pahimmillani olen painanut tästä vielä 20 kg enemmän, eli noin 120kg (174cm). Silloin oli kolesteroli ja sokerit vähän koholla, josta johtuen ryhdyin laihduttamaan. Tuolloinkin lliikuin säännöllisesti lähinnä kävelemällä, mutta jaksaminen ei toetenkään ollut niin hyvää ja maha tuli tielle joissain asennoissa.
Painon tippuessa innostuin liikunnasta tosissaan ja nykyään, vaikka ylipainoa vieläkin on, niin liikun (sali, hölkkä, hiihto, spinning, kävely) reippaasti noin viitenä päivänä viikossa.
Elämänlaatu parantunut huomattavasti.
Olen aina ollut ylipainoinen. Rupesin vähentämään syömisiä lukioikäisenä, millä sain painon pysymään edes jotenkin hallussa, kunnes paino alkoi pikku hiljaa nousta.
Vielä, kun asiat eivät olleet kamalan huonosti. Rytmihäiriöt alkoi 20-vuotiaana 160/74. Muuten vointi oli ihan ok. Sanottiin myös, että kilpirauhasarvot oli juuri ja juuri viitteissä ja niitä kannattaisi seurailla... No eipä niitä seurailtu. Unohdin koko asian.
Pian alkoi pienimuotoinen sairastelukierre. Ikinä aikaisemmin elämässäni en ollut sairastellut kamalasti. Ajattelin, että se oli normaalia, koska olin uudessa ympäristössä ja bakteerikanta oli erilainen.
23-24-vuotiaana alkoi jo vähän väsymys tuntua. En saanut aikaiseksi paljoa mitään... migreenit pahenivat. Niitä alkoi tulla joskus ensimmäisen kerran lukiossa. Vuosi vuodelta väsymys paheni, mutten tajunut oikein sitä. Mietin vain, miksi muut jaksavat paljon enemmän. Alkoi närästää. Kuukautiset muuttuivat niukemmiksi ja vähän kivuttomammiksi. Taas tutkittiin, mitään ei löydetty. Pidettiin masentuneena. Ehkä jopa vainoharhaisena, kun ramppasin lääkärissä, eikä minussa mitään vikaa ollut.
Nyt lähemmäs 10 vuotta myöhemmin, alkoi aivan mahdoton sairastelukierre ja vedin itselleni kaikki mahdolliset pöpöt. Tuli poskiontelotulehdusta ja angiinaa kerta toisensa jälkeen. Olin koko ajan väsynyt ja sairaana. Munuaiset piiputtaa, alapaine on liian korkea. Työterveyslääkärissä sanottiin, että verenpaineseurantaan. Neljät antibiootit viime vuonna ja penisilliinit päälle. Suolisto alkoi oireilla. Kilpirauhasarvoissa ei ole vikaa, ne on tosi hyvät. Terapeutilla voisin mennä puhumaan ja masennuslääkkeitä syödä... Kysyin arvot. No rajoillahan ne olivat. En jaksa edes luetella kaikkia oireita, mutta kun katsoin kilpirauhasen vajaatoiminnan oirelistan, löysin sieltä yli 20 minuun täsmäävää asiaa.
Nyt minulla on yksityiseltä haettu lääkitys ja paino on pudonnut 96->81. Syön useammin ja enemmän, mutta laihdun. Kilpirauhasarvot ja rauta-arvot on viitteissä, mutta ei ole hyvä. Hemoglobiini on loistava, minkä vuoksi raudanpuutetta ei osattu epäillä. Ja aika moni muukin tässä kropassa on aivan sekaisin. Tasapainoa etsitään edelleen, mutta vointi on jo parempi.
Jos olisivat jo 20-vuotiaana työntäneet lääkkeet käteen, olisin voitu säästyä aika paljolta...
Bmi oli korkeimmillaan 25, mutta 10 kg laihduttuani menkat ovat olleet lyhyemmät ja vähemmän kipeät, yskät lyhyempiä ja puuskutus vähäisempää.
Väsymys, liikahikoilu, polvia pistää, alaselkää sattuu, huono iho. Hengästyn helposti, olen muuttunut ihmisille näkymättömäksi. Kun kävelen, tuntuu kuin pyllyn päällä olisi toinen pylly joka pomppii ylösalas. Kädet hiertää kuten reidetkin. Kun pötkötän sohvalla, toinen leuka tuntuu inhottavalle. Tursua vaatteistani vaikka ostin jo isompia. Olo on kurja, iso, kömpelö.
Olen lihonut normaalipainoista 20 kiloa vuodessa :(
Mitat 158cm/61kg
-maha tulee tielle, jos koitan mennä kippuraan
-sisäreidet hankaa yhteen, kun ovat hiestä/vedestä märät
-vaatteet näyttää rumilta päälläni
-itsetunto on huono
-kuorsaan
Kunto ja kaiken maailman arvot ja paineet on onneksi hyvät.
167cm/95kg
- Vatsa tiellä, esim sitoessani kenkiä vatsa ottaa vastaan
- Läskit on tiellä myös tietyissä venytyksissä, jooga-asennoissa sekä seksissä
- Vaatteet kiristää ja puristaa, mikään ei meinaa mahtua päälle. Vaatekaupassa joudun ostamaan mitä saan ahdettua päälleni, en siis välttämättä niitä vaatteita, joita oikeasti haluaisin
- Tissit on niin isot, että mitkään joustamattomat paitapuserot, takit, mekot jne. ei mene päälle
- Kuorsaus
- Hengitys rohisee ja tuhisee, kun läskit painaa hengitysteitä
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Ylähuulella on alkanut kasvaa hentoa karvaa (viikset, yök)
- Rumuus
- Ihmiset vahtaa, nauraa ja kommentoi ulkomuotoani
- Olematon itsetunto!
Kukaan mies ei kiinnostu minusta. Kivoja vaatteita on vaikea löytää (tai siis mitkään vaatteet eivät muuta vartaloa keveän notkean näköiseksi). Ei muita vaivoja vielä havaittavissa.
168/85 kg/ 41 v
Vierailija kirjoitti:
167cm/95kg
- Vaatteet kiristää ja puristaa, mikään ei meinaa mahtua päälle. Vaatekaupassa joudun ostamaan mitä saan ahdettua päälleni, en siis välttämättä niitä vaatteita, joita oikeasti haluaisin
- Tissit on niin isot, että mitkään joustamattomat paitapuserot, takit, mekot jne. ei mene päälle
- Kuorsaus
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Rumuus
- Olematon itsetunto!
Jätin maidon kaikissa olomuodoissaan pois niin maha ei enää painanut kumartuessa, henki ei rohissut, hengitystiet aukesivat, solisluut tulivat esiin turvotuksen alta ja kaula kapeni ja rinnat eivät ole enää ihan niin valtavat ja täyteläiset.
Vierailija kirjoitti:
167cm/95kg
- Kuorsaus
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Rumuus
- Olematon itsetunto!
NIin eri tavalla voi kokea olemuksensa samoissa mitoissa.
- Sidon kengännauhani ongelmitta.
- Seksi on hyvää
-Joogaa en harrasta, joten siitä en sano mitään.
-kyllä alle satakiloinen saa ihan tavallisista vaateliikkeistä päällepantavaa.
-kukaan ei ole sanonut ulkomuodostani mitään. En ole huomannut mitään ilmeilyjä jne.
Olisiko tuo itsetunto se ratkaiseva tekijä?
En sitä sano, etteikö laihduttaminen olisi hyväksi. Tämä ei ole mikää Big is beautiful - puheenvuoro. Kuitenkin lihavanakin voi elää ihan täysillä, terveesti ja itsensä hyväksyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
167cm/95kg
- Kuorsaus
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Rumuus
- Olematon itsetunto!
- Seksi on hyvää
-kukaan ei ole sanonut ulkomuodostani mitään. En ole huomannut mitään ilmeilyjä jne.
En sitä sano, etteikö laihduttaminen olisi hyväksi. Tämä ei ole mikää Big is beautiful - puheenvuoro. Kuitenkin lihavanakin voi elää ihan täysillä, terveesti ja itsensä hyväksyen.
Toki elän täysillä ja melko terveellisestikin (vaikea varmaan uskoa). Teen rivakoita hikikävelylenkkejä 5 kertaa viikossa, 3-12 km. En puuskuta kävellessäni ylämäkeä tai portaita, mutta puuskutan sitoessani kengännauhoja. Ehkä mahani painaa ja on hengistyksen tiellä?
Tietysti tavallisista vaateliikkeistä löytyy päällepantavaa, mutta esimerkiksi H&M koon 46 housut ja joustamattomasta kankaasta olevat yläosat ovat auttamatta liian pieniä.
Ehkä sinä olet timmimmässä kunnossa, vaikka mitat ovatkin samat? Minä olen pelkkää läskiä ja tällä tarkoitan sitä, että minulla ei ole juuri minkäänlaisia lihaksia tekemässä vartaloani solakamman näköiseksi.
Kyllähän minulla on päivänselvää ylipainoa 30kg, ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka täysiä eläisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
167cm/95kg
- Kuorsaus
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Rumuus
- Olematon itsetunto!
Jätin maidon kaikissa olomuodoissaan pois niin maha ei enää painanut kumartuessa, henki ei rohissut, hengitystiet aukesivat, solisluut tulivat esiin turvotuksen alta ja kaula kapeni ja rinnat eivät ole enää ihan niin valtavat ja täyteläiset.
Laihduitko myös, vai lähtikö vain turvotus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
167cm/95kg
- Kuorsaus
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Rumuus
- Olematon itsetunto!
- Seksi on hyvää
Toki elän täysillä ja melko terveellisestikin (vaikea varmaan uskoa). Teen rivakoita hikikävelylenkkejä 5 kertaa viikossa, 3-12 km. En puuskuta kävellessäni ylämäkeä tai portaita, mutta puuskutan sitoessani kengännauhoja. Ehkä mahani painaa ja on hengistyksen tiellä?
Tietysti tavallisista vaateliikkeistä löytyy päällepantavaa, mutta esimerkiksi H&M koon 46 housut ja joustamattomasta kankaasta olevat yläosat ovat auttamatta liian pieniä.
Ehkä sinä olet timmimmässä kunnossa, vaikka mitat ovatkin samat? Minä olen pelkkää läskiä ja tällä tarkoitan sitä, että minulla ei ole juuri minkäänlaisia lihaksia tekemässä vartaloani solakamman näköiseksi.
Kyllähän minulla on päivänselvää ylipainoa 30kg, ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka täysiä eläisin.
Eihän se muuksi muut puntarin osoittamat jäätävät lukemat.
Mutta miksi ihmeessä minä en ole kokenut täysin samoilla lukemilla mitään erityisiä katseita? Eli tämän laittaisin oman läskitutkan piikkiin. Kyttäilet ihmisten ilmeitä ja teet omat vääristyneet johtopäätöksesi. Suomalaisten lihavuus on niin räjähtänyt, että kuka nyt jotain alle satakiloista kyttäisi. 170-kiloiselta uskoisin ehkä tämän tyyppistä kommentia.
Eikä minulla mitkään viikset kasva. Jos sinulla, niin onko se juuri ylipainon syytä?
-Hengästyy helposti
-reidet hankaa
-mitkään vaatteet ei näytä hyvältä
-sosiaalinen paine
-vaikutti myös ruusun saamiseen (jalassa)
Muuten ei mitään. (Vaikka kuolemaani on ennustettukin tapahtuvaksi tuossa tuokiossa jo vuosia täällä av:lla).
t: N48, 150kg/170cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
167cm/95kg
- Kuorsaus
- Hikoilen HIRVEÄSTI
- Rumuus
- Olematon itsetunto!
Laihduitko myös, vai lähtikö vain turvotus?
En laihtunut, en ole laihduttanutkaan. Mutta turvotus ja etenkin se joku kauhea painava pötikkä palleasta lähti pois ja hengitystiet muuttuivat normaaleiksi, mahtava fiilis, kun ilma kulkee.
Plantaarifaskiitti aina toisinaan iskee. Onhan sitä hoikillakin, mutta ylipaino ei ainakaan paranna tilannetta.
Usein närästää ja se tuntuu tulevan siitä kun housun vyötärö ja rintaliivit kiristää. Ehkä hoikempana olisi helpompaa.
Ei muuta. Veriarvot ja verenpaine ok, ei diabetesta, viime sairauspoissaolosta töissä viitisen vuotta (flunssa silloin). Painoindeksi 37, ikä 54, ja alle kouluikäisestä olen ollut lihava.
Siirryin terveempään ruokavalioon kun alkoi närästämään. Loppui heti, kun ruokavalio keveni. Vaatteissa ärsytti. Kun housut valui mahapömpön yli. Ulkonäkö vaikutti itsetuntoon, joka parani, kun sain paljon positiivista palautetta laihtuessani. Liikunta lisääntyi, kun oikeasti jaksoi taas kunnolla juosta.