Mulla 100 tuhatta euroa rahaa, miehellä velkaa 70 tuhatta ja pyysi, että maksaisin hänen velkansa pois. Mitä tässä pitäisi nyt tehdä?
6v ollaan oltu yhdessä ja asutaan saman katon alla. Mies on aikoinaan paljon rahallisesti avustanut mua, kun on ollut tiukkaa. Ja muutenkin aina ollut, koko suhteen ajan kauhean huolehtivainen ja kiltti. Muutenkin menee hyvin ja itestä tuntuu pahalta, kun en ole voinut miestä noiden velkojensa kanssa koskaan auttaa.
Nyt olisi mahdollisuus, mutta en tiedä kannattaako? Velat ovat miehen ja itse ne aiheuttanut, mielestäni
hänen kuuluisi hoitaa ne itse alta pois.
Välillä taasen tuntuu kauhean pahalta nähdä, kun mies raataa pitkiä työpäiviä ja melkein jokaisen vk lopun että saisi velkansa joskus kuitattua ja minulla komeilee kiva summa rahaa tilillä, kun toinen reppana ihan persaukinen.
Olen sanonut miehelle, että mun täytyy miettiä asiaa. Mies ei ole suuttunut eikä jankkaa tuosta velan maksamisesta jatkuvasti, joskus kyselee että no olenko päättänyt.
Mitä tehdä? En ole mikään rahanahne, joten mulle jäisi tuosta kyllä ihan sievonen summa vielä jäljelle. Toisaalta, haluaisin säästää rahani ja joka kuukausi laitankin aina lisää palkasta rahaa tuohon ja sitten eläkkeellä vois vaikka muutta ulkomaille tai jotain..
Mielipiteitä, neuvoja? Kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti ehdoista. Jos miehellä löytyy maksukykyä ja vakaa työpaikka (sikäli kun sellaista nyky yhteiskunnassa enää ylipäätään löytyy), sekä maksaa parempaa korkoa kuin nykyinen korkosi kyseiselle pääomalle on ja hänellä löytyy myös vakuudet kyseiselle summalle, niin mikä ettet voisi hänelle kyseistä summaa lainata. Mutta tee kyseisestä summasta virallinen velkakirja varmista, että vakuudet kattavat kyseisen summan. Muussa tapauksessa unohda koko juttu.
Miksi mies pyytäisi apua, jos velan hoitaminen ei olisi hänelle rasite?
Älä missään tapauksessa anna rahojasi. Missä luurannee vikonloput ja illat, onko töissä? Ota lista veloista ulosottovirastosta. Maksaako elatusapumaksuja monesta lapsesta ennestään? Tai peritäänkö siis elatusrästejä? Onko jotain pikavippejä ympäri ämpäri ottanut 20 %:n korolla? Ei saa niitäkään enää. Vai onko oikeasti kunnon mies ja aviomiesainesta? Tulee mieleen vanha elokuva, jossa Auervaara narutti vuoron perään vanhojapiikoja. Rahat pois ja eteenpäin.
70000 € on hirveän iso summa maksettavaksi vaikka kaksinkin. Siihen korot niin ollaan lähellä 100 tonnia. 10 vuotta tonni kuussa ainakin......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti ehdoista. Jos miehellä löytyy maksukykyä ja vakaa työpaikka (sikäli kun sellaista nyky yhteiskunnassa enää ylipäätään löytyy), sekä maksaa parempaa korkoa kuin nykyinen korkosi kyseiselle pääomalle on ja hänellä löytyy myös vakuudet kyseiselle summalle, niin mikä ettet voisi hänelle kyseistä summaa lainata. Mutta tee kyseisestä summasta virallinen velkakirja varmista, että vakuudet kattavat kyseisen summan. Muussa tapauksessa unohda koko juttu.
Miksi mies pyytäisi apua, jos velan hoitaminen ei olisi hänelle rasite?
Eihän se ole missään määrin aloittajan ongelma, mitkä miehen syyt ovat. Ap kertoo millä reunaehdoilla lainaa heruu ja jos ei kyseiset ehdot täyty, ei lainaa heru. Erittäin yksinkertaista.
Eihän aloittajalla tässä ole mitään hävittävää. Hävittävää on ainoastaan siinä kohtaa, jos hän menee jostai täysin käsittämättömästä syystä noista minimivaatimuksista joustamaan.
- Siis sillä hetkellä kun/ jos aloittaja antaa nuo 70 tonnia on hänellä suuri mahdollisuus ja todennäköisyys menettää koko summa. Persaukiselle on turha esittää minimi- tai maksimivaatimuksia. Kun hän jättää maksamatta niin minkäs teet. Et mitään.
Itse en kehtaisi maksattaa valkojani vaimolla saati asiasta edes kysyä. Jokainen hoitakoot omat velkansa itse.
Raha-asioita ja rakkautta ei kannata sekoittaa.
Eri asia on sitten avioliittoon kuuluva elatusvelvollisuus. Tilanne voi tulla eteen toisen työttömyyden tai sairauden takia. Itse maksoin kaikki perheen menot 6 vuotta vaimon jatko-opiskellessa.
Jos haluat auttaa miestäsi niin mielestäni kyllä riittää hyvin että maksat suuremman osan perheen menoista. Kirjoituksesi perusteella hän on ilmeisen tunnollinen takaisinmaksussa riippumatta siitä miten velka on syntynyt.
-m
Maailman helpoin kusetus on rahastaa rakastunutta naista
ET MAKSA
Jos sanoo sanankin vastaan, otat eron ja vaihdat miestä !
Minulla on perittyä omaisuutta ehkä 5 miljoonan edestä ja ei tulisi mieleenkään alkaa maksamaan miehen velkoja, eikä mies sitä pyydä, koska tietää että lähtisi mies vaihtoon heti.
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä, neuvoja? Kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa?
Keksi parempi trolli seuraavalla kerralla? 0/5
Juristi neuvoo kirjoitti:
Maailman helpoin kusetus on rahastaa rakastunutta naista
ET MAKSA
Jos sanoo sanankin vastaan, otat eron ja vaihdat miestä !
Minulla on perittyä omaisuutta ehkä 5 miljoonan edestä ja ei tulisi mieleenkään alkaa maksamaan miehen velkoja, eikä mies sitä pyydä, koska tietää että lähtisi mies vaihtoon heti.
Jos minulla olisi 5 miljoonaa, niin kyllä maksaisin siitä toisen 70 000 velat jos välitän. Maksaa sitten takaisin tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää Joulua sinulle Ap. Ja miehellesi myös. Vaikutat järkevältä mutta kuitenkin huolehtivalta. Miehesi vaikuttaa myös ihan kunnolliselta. Hänhän jo häpesi sitä pyyntöään.
Täällä taidetaan kirjoitella ilman ketjun lukemista. Noloja etenkin noi syyllistävät kirkoitukset. Minä luin kaikki viestit.
Sijoita nyt ainakun se oma varallisuus hyvin. Esim varma asunto, jossa heti vuokratuottoja. Tai joukkorahoitus, jossa korkotulot yli 20% (esim fixura tai lainaaja.fi). Sitten voit auttaa miestäsi kuukausilyhennyksissä joka kuukausi.
Älä silti anna miehelle sitä mielikuvaa, että saa jonkinlaista viikkorahaa. Se ei tekisi hyvää miehen itsetunnolle.
Kas kun et omaa tilinumeroasi vielä laittanut.
Onneksi jolla on 100 tonnia rahaa lienee senverran viisas että vaikka käyttötilillä pitää rahat niin pääoma sentään säilyy, kun taa laittamalla ns. riskirahoitukseen sioituksia on vaara että myös pääoma pienenee ja paljon........
Viisaana ihmisenä sijoittaisit rahasi mm. rahastoihin, jotka kerryttväisivät pottiasi. Korkeintaan voitoilla voit tukea miestäsi taloudellisesti _hieman_, mutta et missään nimessä maksa hänen velkojaan. Taloudellisella tukemisella tarkoitan, että maksat esim. ruokaostokset, reissaamiset, pakolliset maksut (vakuutus, puhelin jne), että hän voi enemmän laittaa omia tulojaan omien velkojensa maksuun.
Ne joilla tuommoisia summia on saavat kyllä apua ja konsultointia ihan oikeilta velkaneuvojilta.Ota yhteys johonkin sellaiseen.