Olen ostanut 2010-luvulla jo 9 uutta autoa, kiukuttaako?
Olen ostanut itselle ja vaimolle 9 uutta autoa pelkästään 2010-luvulla. Halvin ollut n. 20 000 euroa ja kallein vajaa 65 000 euroa. Kesimääräinen auton hinta on ollut noin 47 000 euroa eli vähän paikkakunnasta riippuen olisin voinut ostaa 1-3 omakotitaloa. Kiukuttaako tällainen tuhlailu sinua?
PS. Kauppaa käydään kymmenennestä.
Kommentit (60)
Ei oikeastaan, pikemminkin säälin sinua siitä että olet ainakin 8 kertaa peräkkäin ostanut uuden auton joka ei sitten kestänytkään sitä normia 3 vuotta ajossa kuten uudet autot normaalisti kestävät ilman ongelmia. Kannattaisiko vaihtaa merkkiä?
ps. oikeat rahamiehet voivat ajaa vaikka vanhalla Toyotalla kun ei ole tarvetta esittää mitään.
Ei. Asun Helsingin keskustassa, ja töihin pääsee julkisilla. Säästyy rahat matkoihin (keväällä mennään Orlandoon Disney Worldiin 😊).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvo putoaa 30% kun sen ajaa ulos autoliikkeen pihasta.
Voi miten niin rakastan teitä ikuisten latteuksia latelijoita. Te ette koskaan petä!Sanothan myös jokaisessa joulusiivousketjussa, että aiotko istua joulun kaapissa?
En, koska mulla käy siivooja ja kodinhoitaja/kokki asuu ihan vieressä. Luultavasti myös minun pääomatuloni ovat huomattavasti suuremmat kuin sinun mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi esitellä varallisuuttani ja pröystäillä sillä.Se on junttien ja nousukkaiden juttu.
Ei kiukuta ollenkaan. Autokauppias kiittää, samoin Suomen talous. Jos joku haluaa upottaa rahansa noin turhaan kohteeseen, vaikka voisi ajaa kymmenen vuotta yhdellä ja samalla hyvällä autolla, niin ihan oma asiansa.
Ei kiukuta yhtään. Sijoitusmeklarina tiedän, että olet laittanut rahasi hukkaan pelkän imagon ja leuhkimisen takia. Sinulle tärkein on status ja yleensä sellaisia sijoittajia, eli tosielämän rikkaita ei tule minulle vastaan. Lisäksi autoon sijoittaminen on kaikkein epätuottoisin sijoitusmuoto Suomessa. Tuo tuhlailu lisäksi kertoo sinun heikosta itsetunnosta ja puutteista lapsuudessa. Haluat selkeästi täyttää jotain tyhjiötä tuolla toiminnalla. Jos autollasi haluaisit tehdä minuun vaikutuksen, niin sijoita ennemmin käsintehtyyn italialaiseen tai saksalaiseen. Sitäpaitsi noita ostamiasi halpiskärryjä pidetään tusinatavarana autoharrastajien keskuudessa. En nyt tilanteessasi nää oikein mitään kadedittavaa.
Vierailija kirjoitti:
En, koska mulla käy siivooja ja kodinhoitaja/kokki asuu ihan vieressä. Luultavasti myös minun pääomatuloni ovat huomattavasti suuremmat kuin sinun mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi esitellä varallisuuttani ja pröystäillä sillä.Se on junttien ja nousukkaiden juttu.
Heh! Mitähän tuo sitten on jos ei pröystäilyä? Ei anonymiteetti sitä mitenkään poista. Oli miten oli, provo tai ei, niin minäpä olen rehellinen, jotain mikä useimmille tässä varallisuusasiassa tuntuu olevan helvetin vaikeaa.
Ei, en ole kiukkuinen autokaupoistasi, koska se ei ole miten itse käyttäisin rahojani jos niitä tuossa mitassa olisi. Sen sijaan myönnän aivan täysin sen, että olen kateellinen siitä että joillakin ihmisillä on viisi, kymmenen tai viisikymmentä kertaa enemmän rahaa käytettävissä kuin minulla. En siksi, että olisin köyhä, tulen ihan hyvin toimeen, mutta koska tiedostan täysin mitä niillä rahoilla voisi tehdä ja miten paljon mukavampaa (ei siis välttämättä onnellisempaa, mutta MUKAVAMPAA) se tekisi elämästä.
Joku tuossa en-ole-kateellinen -vastavetona heitti, että "mepäs mennään disneylandiin, koska kuljetaan julkisilla". No onneksi olkoon! Jos on miljoona tilillä niin voi mennä sinne helvetin disneylandiin vaikka joka viikonloppu. Se on varallisuuden ydin. Ei tarvitse tehdä kompromisseja siitä miten ja milloin kuluttaa, koska rahaa riittää joka asiaan mitä haluaa.
En ole kiinnostunut kymmenestä autosta, koska autot ovat tylsiä. Sen sijaan olen aina haaveillut lentämisestä ja purjehtimisesta, molemmat asioita jotka eivät ole persaukisen hommaa. Siispä kun olen kateellinen jonkun purjeveneestä tai pienkoneesta, niin kyllä, olen kateellinen siitä että toisella on enemmän rahaa.
Vähän tuntuu liikuttavan ja sehän oli tarkoituskin. ;D Älkää huolehtii, kyllä meillä riittää varallisuutta myös matkustamiseen, käymme keskimäärin viidellä ulkomaan lomamatkalla vuodessa ja kotimaan lomat päälle. mökillä kun käydään silloin tällöin, mutta joutaisi tuon myydä pois kun on niin vähällä käytöllä.
Ja kyllä, pröystäilen mielelläni täällä mammapalstan wt-porukassa. Siviilielämässä olen täysin erilainen ihminen.
Ärsyttää tämä iPhonen paska ennakoiva tekstinsyöttö. Siitä johtuu em. kirjoitusvirheet.
Kuulostat ihan mieheltäni. Hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö johon kuuluu osteluvimma, hänellä se aikoinaan kohdistui autoihin. Mikään ei saa minua vittuuntuneemmaksi kuin lauseet "meillä on parempi auto kuin naapurin ukolla" (ketä kiinnostaa), "hieno ja iso auto on statussymboli" (pikemminkin nysänkasvattaja) tai "itseään kunnioittava mies satsaa autoon" (mieluummin älykkyysosamäärän kasvattamiseen).
Minä en jaksaisi tuollaista tahtia ja vaivannäköä. Nytkin kaupankäynti menossa,
Sulla on varmaan shoppailuriippuvuus. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut itselle ja vaimolle 9 uutta autoa pelkästään 2010-luvulla. Halvin ollut n. 20 000 euroa ja kallein vajaa 65 000 euroa. Kesimääräinen auton hinta on ollut noin 47 000 euroa eli vähän paikkakunnasta riippuen olisin voinut ostaa 1-3 omakotitaloa. Kiukuttaako tällainen tuhlailu sinua?
PS. Kauppaa käydään kymmenennestä.
Miksi kiukuttaisi, et ole ainakaan mun kukkarolla käynyt.
Osta Toyota niin ei tarvitse usein autoa vaihtaa, se kestää ja kulkee satoi tai paistoi.
Mä ostan autoja työkseni valtion virkamiehenä. Oikeasti aika tylsää hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh! Mitähän tuo sitten on jos ei pröystäilyä? Ei anonymiteetti sitä mitenkään poista. Oli miten oli, provo tai ei, niin minäpä olen rehellinen, jotain mikä useimmille tässä varallisuusasiassa tuntuu olevan helvetin vaikeaa.
Ei, en ole kiukkuinen autokaupoistasi, koska se ei ole miten itse käyttäisin rahojani jos niitä tuossa mitassa olisi. Sen sijaan myönnän aivan täysin sen, että olen kateellinen siitä että joillakin ihmisillä on viisi, kymmenen tai viisikymmentä kertaa enemmän rahaa käytettävissä kuin minulla. En siksi, että olisin köyhä, tulen ihan hyvin toimeen, mutta koska tiedostan täysin mitä niillä rahoilla voisi tehdä ja miten paljon mukavampaa (ei siis välttämättä onnellisempaa, mutta MUKAVAMPAA) se tekisi elämästä.
Joku tuossa en-ole-kateellinen -vastavetona heitti, että "mepäs mennään disneylandiin, koska kuljetaan julkisilla". No onneksi olkoon! Jos on miljoona tilillä niin voi mennä sinne helvetin disneylandiin vaikka joka viikonloppu. Se on varallisuuden ydin. Ei tarvitse tehdä kompromisseja siitä miten ja milloin kuluttaa, koska rahaa riittää joka asiaan mitä haluaa.
En ole kiinnostunut kymmenestä autosta, koska autot ovat tylsiä. Sen sijaan olen aina haaveillut lentämisestä ja purjehtimisesta, molemmat asioita jotka eivät ole persaukisen hommaa. Siispä kun olen kateellinen jonkun purjeveneestä tai pienkoneesta, niin kyllä, olen kateellinen siitä että toisella on enemmän rahaa.
Minun mielestäni se, että pystyn tarjoamaan asunnon ja työpaikan jollekulle ei ole pröystäilyä. Se hyödytttä ihan suoraan niitä ihmisiä jotka työllistän. Mieluummin käytän rahojani sellaiseen kuin ostan uuden auton.
Hyvä juttu, jos Suomesta ostat. Raha kiertää, veroja maksat välillisesti, työllistät autokauppiasta. Voisitko ostaa pyöriäkin pari vuodessa? Mielellään mahdollisimman Suomessa ostettuja? Jos ostaisit suomalaisia autoja ja pyöriä, ja saisit samanmieliset tuttavapiirsisikin ostamaan samalla tavalla suomalaisia tuotteita, niin suuret aallot sinulle.
Mielellään olisi hyvä, jos vielä palkkaisit suomalaisia rakennusmiehiä/naisia rakentamaan uutta hulppeaa autotallia uusille autoillesi... Suomalaista puutarhuria, siivoajaa, autonkuljettajaa jne. voisit myös palkata. Jos nyt ei kokoaikaisesti niin edes puolella työajalla.
Suomi nousuun, kun rikkaat tuhlaamaan varojaan.
Mä oon tehny neljä lasta vuoden 2008 jälkeen. Kiukuttaako se sua? No niimpä, vähän arvelinkin. Meillä on katsos vähän erilaiset elämänarvot. Toiset tykkää autoista ja toiset lapsista ja jotkut jostain muusta. Pidä sä sun autos tai myy. Minuu se ei liikuta suuntaan tai toiseen. En ees huomaisi asiaa vaikka olisit naapurini :D
Mikä kiukuttaisi?
Olet ostanut jokaisen autosi ilman lainarahaa, joten on oma asiasi, mihin rahat tuhlaat.
Meillä on 2 autoa, molemmat vuosimallia 2014 ja ihan hyvin niillä ajelee. Parin omakotitalon verran on laitettu 2010-luvulla rahaa sijoituksiin, joten jos tänään joutuisit myymään autosi, saisit niistä noin 70% ostohinnasta eli kutakuinkin 65 000 e/2 autoa. Me saisimme sijoitukset realisoimalla noin 500 000 e ja silti meille jäisi vielä ne autot.
Näitä lällällää- kusipäitä on valitettavasti joskus tosielämässäkin. Aiheuttavat myötähäpeää lähinnä.
Alottaja taitaa luulla, että nyky-Suomessa vain varakkaat käyvät ulkomaanmatkoilla. Matkustamisen statussymboli on jo vuosia sitten karissut, itseasiassa 70-luvulta lähtien kun aloitettiin charter-lennot, mutta viimeistään halpalentöyhtiöiden myötä. Ei ole yhtään mikään varallisuuden merkki leuhkia käyvänsä 5 krt vuodessa ulkomailla. Oikeesti nyt...
Toisekseen pakko sanoa että jos omalla miehellä riittäisi aikaa täällä notkumiseen ja tyhjänpäiväisellä leveilyyn, alkaisin vakavasti harkita laulukuoroon laittamista. Ei ansaitsisi kunnioitustani. Oikeasti rikkaita on olemassa ja se heille kaikesta sydämestä suotakoon, oli sitten perittyä tai omalla työllä ansaittua. Mutta silla rahalla pröystäily kyllä alentaa ihmisen kuin ihmisen. Ja vaikka sanot että olet oikeassa elämässä aivan toisenlainen, niin enpä usko... Jo pelkästään tuo autohullutuksesi kyllä kertoo muille, että status ja näyttämisenhalu ja muita paremmuus on sinulle tärkeää. Ja usko pois, ihmiset lähinnä säälii sinunkaltaisiasi, eivätkä kadehdi. Monella on nykyään varaa elää leveästi, kyse on vain valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vähän tuntuu liikuttavan ja sehän oli tarkoituskin. ;D Älkää huolehtii, kyllä meillä riittää varallisuutta myös matkustamiseen, käymme keskimäärin viidellä ulkomaan lomamatkalla vuodessa ja kotimaan lomat päälle. mökillä kun käydään silloin tällöin, mutta joutaisi tuon myydä pois kun on niin vähällä käytöllä.
Ja kyllä, pröystäilen mielelläni täällä mammapalstan wt-porukassa. Siviilielämässä olen täysin erilainen ihminen.
No siitä ei pääse mihinkään että luksusautojen tarpeeton ostaminen on juuri "rikastunut-wt"-juttu.
Ne jotka ovat sivistyksen ja taustan puolesta yläluokkaa eivät koreile autoilla tai tilpehööreillä.
Tämä on faktaa riippumatta siitä onko joku sinulle kateellinen (varmasti joku on).
Mun mielestä ihan mahtavaa, koska itse olen ostanut näitä puoli vuotta vanhoja autoja huomattavasti uutta halvemmalla. We both win.