Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle tilin avaaminen ilman vanhempien suostumusta?

Vierailija
23.12.2016 |

Tuli vain mieleeni tuossa eilen illalla, että meillä lapsen mummu meni tänä vuonna avaamaan tilin lapsellemme, mutta meiltä ei olla missään välissä kysytty suostumusta tähän? Mummulla ei myöskään ole lapsen sotua tai mitään tarvittavia tietoja, paitsi syntymäpäivä ja nimi.

Voiko tosiaan noin tehdä? Papereissa lukee tilin omistajan kohdalla mummun nimi/lapsen nimi. Eihän noin voi tehdä vai voiko?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vain niin väärältä tällainen. Ties mitä muuta voi sitten tehdä ja kaikki mitä tässä on yritetty, on suojella lasta. Kaikki mitä sanomme, poljetaan maahan ja tehdään niinkuin oma napa sanoo. Mitään ei kunnioiteta, kaikki on aina vain minäminäminä.

Ap

Lapsi päättää mikä hänelle on hyväksi et sinä

Hieno kasvatusmetodi! "äiti mulle on hyväksi juosta autojen alle ja syödä kilo karkkia joka päivä!" totta lapseni, sinähän sen parhaiten tiedät mikä sinulle on hyväksi.

18 v saa jo jotain päättääkin. Vai saako oma äitisi edelleen päättää sinun rahankäyttösi?

Vierailija
62/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi voida. Minäkään en yhteishuoltajana voi avata ilman eksän lupaa. Pankki on tuossa tehnyt virheen. Laki vaatii pankkia tuntemaan asiakkaansa, senhän takia he niitä kysymyksiä poliittisesti vaikutusvaltaisista sukulaisista kyselevät. Tuossa tapauksessahan pankilla ei ole mitään tietoa asiakkaastaan, kun ei-huoltaja on toisen nimissä tilin avannut.

Mä en saa edes yksinhuoltajana avattua lapselle tiliä, ilman huoltajuussopimusta tai eksän suostumusta. Onneksi lapsi on kohta 12, avaa itse tilinsä.

Silti eksä äiti oli avannut lapselle tilin ilman kenenkään suostumusta. Ihan kiva kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapselle voi avata lahja- tai rahastotilin ilman vanhempien suostumusta.

käyttötiliä ei voi, siis sellaista mistä lapsi voisi itse nostaa rahaa 15-vuotiaana.

mutta itse tapaukseen: tässä taitaa olla kyseessä pitkän linjan anoppi-miniä-riita mutta on aika kummallinen anoppi jos on riidoissa niin silti laittaa rahaa säästöön. eli kukakohan tuossa riitelee. 

itse olisin hirmu iloinen ylimääräisistä rahoista kun lapsi on 18, silloin tulee kaikkea ylimääräistä kuten ajokortin hankinta, opiskelukämppää aletaan harkitsemaan - ja pääsykoekirjoja, kursseja, opintomaksuja, matkustamista..puhumattakaan vaatteista ja tekniikasta.  minä maksan mitä vaan jaksan mutta kiva olisi voida mahdollistaa sekä ajokortti että vaihto-oppilasmatka eikä jompaakumpaa valitse siitä. 

Sinä se et vaan ymmärrä. Jos et jostain syystä halua että lapsesi syö esimerkiksi sokeria ennenkuin täyttää 2 ja mummo antaa VAIN YHDEN KEKSIN niin se on ok? Vaikka olet sanonut että ei sokeria näin olemme päättäneet. Se ei ole mummon asia tehdä itsenäisiä päätöksiä, vaan kuunnella vanhempien tahtoa, ihan sama onko siitä haittaa vai ei.

Jos lapsi saa rahat täysi-ikäisenä, se on lapsen ja mummon välinen asia, eikä kuulu sinulle lainkaan. Voi olla, että välit äitiin eivät pysy kovin hyvinä, jos aikuiselle lapselle selviää, miten äiti on yrittänyt kampittaa lapsen tulevaisuutta oman vallanhimonsa takia.

Hohhoijakkaa. Satun tietämään yhden nuoren joka alkoi käyttämään aineita teininä ja täytettyään 18 napsahti tilille 5000e. Voitte varmaan arvata mitä kävi? Lapselle on ok säästää, mutta niin että itse pystyn säätelemään rahoja alkuun. Voin antaa ne lapselle jos 18 veenä on kypsä ne käyttämään, tai maksaa niistä ajokortin jne. Jos tuntuu että nuoren omissa näpeissä se raha palaisi kaikkeen turhaan. Juu en voi vaikuttaa tähän asiaan siksi en haluakaan että hänelle tehdään mitään tiliä, jonka rahat saa täytettyään 18. Jos joku ei tätä kunnioita, ei varmaan kunnioita muitakaan mielipiteitäni ja tarvii harkita onko hän sitten enää tekemisissä lapsen kanssa..

Vierailija
64/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummi avasi aikoinaan minulle tilin, ihan puhtaasti kiusanteoksi äidilleni. Ikinä ei sinne rahaa laittanut, ja toki käyttöoikeuksia mummillani ei sinne ollut. Siis halusi vain olla se joka avasi tilin. Mikä järki? No ei mikään, sai taas vain yhden keinon tehdä äidilleni tunteen siitä että olen enemmän hänen kuin äitin lapsillenne.

En arvostanut silloin, enkä arvosta nyt, sillä tiedän että omat vanhempani olisivat katsoneet minulle paljon fiksummin pankin&tilin.

Avaatte ap aikanaan lapselle oman käyttö- ja säästötilit, jotka on huolella mietitty. Jos se mummo on yhtä hullu kuin minun,niin ei se sinne edes rahaa laita. Ja jos laittaa niin se on vain plussaa lapselle. Kyllä se sun lapsesi tajuaa mummon kanssa mikä on homman nimi, kun et provosoidu etkä anna lapsen muuttaa puoliksi mummolaan asumaan.

Kyllä niitä oikeasti sekojakin, rajoja tuntemattomia, mummoja on. Mä ymmärrän sua ap. Ei kukaan tuollaisesta suutu jos se tapahtuu asialliselta taholta. Mun oma lapsuus oli ahdistava, kun kukaan ei osannut laittaa mummille rajoja. Ei lapselle tee hyvää että joku leikkii hänen äitiä, äidin ja lapsen sihteen kustannuksella. Se oli sitä aikaa se, onneksi nykyään kulttuuri on erilainen, ja kenenkään ei täydy nöyristellä jotain vain "vanhempi" tai "appivanhempi" tittelin vuoksi.

Vierailija
65/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käyttötiliä ei voi, siis sellaista mistä lapsi voisi itse nostaa rahaa 15-vuotiaana.

mutta itse tapaukseen: tässä taitaa olla kyseessä pitkän linjan anoppi-miniä-riita mutta on aika kummallinen anoppi jos on riidoissa niin silti laittaa rahaa säästöön. eli kukakohan tuossa riitelee. 

itse olisin hirmu iloinen ylimääräisistä rahoista kun lapsi on 18, silloin tulee kaikkea ylimääräistä kuten ajokortin hankinta, opiskelukämppää aletaan harkitsemaan - ja pääsykoekirjoja, kursseja, opintomaksuja, matkustamista..puhumattakaan vaatteista ja tekniikasta.  minä maksan mitä vaan jaksan mutta kiva olisi voida mahdollistaa sekä ajokortti että vaihto-oppilasmatka eikä jompaakumpaa valitse siitä. 

Sinä se et vaan ymmärrä. Jos et jostain syystä halua että lapsesi syö esimerkiksi sokeria ennenkuin täyttää 2 ja mummo antaa VAIN YHDEN KEKSIN niin se on ok? Vaikka olet sanonut että ei sokeria näin olemme päättäneet. Se ei ole mummon asia tehdä itsenäisiä päätöksiä, vaan kuunnella vanhempien tahtoa, ihan sama onko siitä haittaa vai ei.

Vanhemmat ei määrää lapsen raha-asioista

Vierailija
66/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi saa rahat täysi-ikäisenä, se on lapsen ja mummon välinen asia, eikä kuulu sinulle lainkaan. Voi olla, että välit äitiin eivät pysy kovin hyvinä, jos aikuiselle lapselle selviää, miten äiti on yrittänyt kampittaa lapsen tulevaisuutta oman vallanhimonsa takia.

Hohhoijakkaa. Satun tietämään yhden nuoren joka alkoi käyttämään aineita teininä ja täytettyään 18 napsahti tilille 5000e. Voitte varmaan arvata mitä kävi? Lapselle on ok säästää, mutta niin että itse pystyn säätelemään rahoja alkuun. Voin antaa ne lapselle jos 18 veenä on kypsä ne käyttämään, tai maksaa niistä ajokortin jne. Jos tuntuu että nuoren omissa näpeissä se raha palaisi kaikkeen turhaan. Juu en voi vaikuttaa tähän asiaan siksi en haluakaan että hänelle tehdään mitään tiliä, jonka rahat saa täytettyään 18. Jos joku ei tätä kunnioita, ei varmaan kunnioita muitakaan mielipiteitäni ja tarvii harkita onko hän sitten enää tekemisissä lapsen kanssa..

Sinä et päätä mitä aikuinen ihminen tekee rahoillaan

Vierailija
67/67 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa huoltaja epärehellinen ( luottotiedot mennyt) ja käyttäisi lapsen tiliä omiin tarkoituksiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi