Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle tilin avaaminen ilman vanhempien suostumusta?

Vierailija
23.12.2016 |

Tuli vain mieleeni tuossa eilen illalla, että meillä lapsen mummu meni tänä vuonna avaamaan tilin lapsellemme, mutta meiltä ei olla missään välissä kysytty suostumusta tähän? Mummulla ei myöskään ole lapsen sotua tai mitään tarvittavia tietoja, paitsi syntymäpäivä ja nimi.

Voiko tosiaan noin tehdä? Papereissa lukee tilin omistajan kohdalla mummun nimi/lapsen nimi. Eihän noin voi tehdä vai voiko?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle voi avata lahja- tai rahastotilin ilman vanhempien suostumusta.

käyttötiliä ei voi, siis sellaista mistä lapsi voisi itse nostaa rahaa 15-vuotiaana.

mutta itse tapaukseen: tässä taitaa olla kyseessä pitkän linjan anoppi-miniä-riita mutta on aika kummallinen anoppi jos on riidoissa niin silti laittaa rahaa säästöön. eli kukakohan tuossa riitelee. 

itse olisin hirmu iloinen ylimääräisistä rahoista kun lapsi on 18, silloin tulee kaikkea ylimääräistä kuten ajokortin hankinta, opiskelukämppää aletaan harkitsemaan - ja pääsykoekirjoja, kursseja, opintomaksuja, matkustamista..puhumattakaan vaatteista ja tekniikasta.  minä maksan mitä vaan jaksan mutta kiva olisi voida mahdollistaa sekä ajokortti että vaihto-oppilasmatka eikä jompaakumpaa valitse siitä. 

Vierailija
42/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummu asuu reilun 200km:n päässä, enkä todellakaan antaisi edes hoitaa lasta, on sen verran leväperäinen. Ja olen kyllä ajatellut, että hänen mummuilunsa ovat ohi.

Ap

Jos mummu on leveäperäinen, niin lapsi saa sitten 18-vuotiaana ihan mukavan muhkean tilin itselleen ja pystyy ostamaan vaikka auton. Turha siitä suuttua ja pahoittaa mieltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummu asuu reilun 200km:n päässä, enkä todellakaan antaisi edes hoitaa lasta, on sen verran leväperäinen. Ja olen kyllä ajatellut, että hänen mummuilunsa ovat ohi.

Ap

Mitä tekemistä lahjatilin avaamisella on hoitamisen tai mummoilun kanssa?

Vierailija
44/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän suhteellisuuden tajua nyt vai oletteko oikeasti noin hysteerisiä ja vainoharhaisia? Mummu ei ole ventovieras, joka avaa jonkun randomtyypin nimellä tilin. Vertaus ventovieraan kirjastokortin ottamiseen on myös idioottimainen.

Kertokaa nyt ihmeessä, mitä oikeasti kamalaa voi seurata siitä, että mummu on avannut lapsenlapselleen tilin?

Hysteeriset idioottiämmät täällä taas meuhkaa, hävettää olla nainen.

Ja vielä, kun tämä nyt kerran on suorastaan WTC:n iskuihin verrattavissa oleva terroriteko, niin olisiko helpointa ollut soittaa pankkiin/mennä käymään ja kysyä, miten tällainen on mahdollista, mitä vaikutuksia sillä voi olla ja sitten tarvittaessa pyytää sulkemaan tilin.

AV-mammat ei petä ikinä.

Ainakin minua loukkaisi se, että jos sillä tilillä on tarpeeksi paljon rahaa, niin koko lapsen rahaliikenne siirtyy maistraatin valvontaan. Joka hemmetin vuosi joutuisin tekemään selvityksen tilistä, jonka saldoa en edes pääse näkemään, mutta silti huoltajana olisin siitä vastuussa. Ja jos sattuisin olemaan köyhä, pitäisi minun pystyä ilmoittamaan lapsen omaisuus toimeentulotukea hakiessani. Aika hankalaa, jos en pääse tilille lainkaan.

Ja se tavallisin syy: lapsi joutuu maksamaan lahjaveroa, jos rahaa tilillä yli 3999 e, kun hän saa rahat haltuunsa. Kyseessä on kertalahja, vaikka rahaa tilille olisi laitettu 3000 e 3 vuoden välein.

Vierailija
45/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo nyt ihmeessä, ettei se mummeli vaan mene kuolemaan. Voi lapsesi saada vaikka perintöä vastoin teidän vanhempien tahtoa.

Sori, mä en vaan ymmärrä miten se, että isovanhempi haluaa vaikka säästää lapsenlapselle rahaa siihen kun tämä täyttää 18-vuotta, voi jotenkin lapsen vanhempia haitata. Munkin 18-vuotias lapsi sai isovanhemmaltaan sijoituksista lähes 30 000,- rahaa, kun tuli täysi-ikäiseksi. Eikä mulla ollut tästä mitään tietoa. Lapsi maksoi näistä verot ja nyt jatkaa itse säästämistä. Ostaa asunnon sitten aikanaan. Mun mielestä tosi hieno homma.

Meillä isovanhemmat on antaneet vuosittain rahaa niin, että  12v ikäisillä on ollut npoin 18 000 e täysin verottomana tilillään. Kannattaa muistaa, että kun lapsen omaisuus ylittää (muistaakseni) 25 000 e, niin siitä täytyy ryhtyä tekemään selvitystä eteenpäin. Järkevämpää antaa rahaa suoraa lapsen tilille verottomasti kuin yksi iso summa verollisena.

Vierailija
46/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sinä olet noin kontrollinhaluinen, että jopa lahjarahan antaminen on sinusta VÄÄRIN ja siihen pitäisi hankkia sinulta etukäteen kirjallinen lupa kolmena kappaleena, niin minä en ihmettele yhtään, miksi isoäiti haluaa pitää lapsenlapseensa itsenäisesti suhteen, eikä jaksa huomioida sinun mielipiteitäsi. Epäilemättä sinulla on niitä paljon ja ne ovat tiukkoja. Kannattaisikohan vähän nyt höllätä pipoa?

Vierailija
47/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän suhteellisuuden tajua nyt vai oletteko oikeasti noin hysteerisiä ja vainoharhaisia? Mummu ei ole ventovieras, joka avaa jonkun randomtyypin nimellä tilin. Vertaus ventovieraan kirjastokortin ottamiseen on myös idioottimainen.

Kertokaa nyt ihmeessä, mitä oikeasti kamalaa voi seurata siitä, että mummu on avannut lapsenlapselleen tilin?

Ja vielä, kun tämä nyt kerran on suorastaan WTC:n iskuihin verrattavissa oleva terroriteko, niin olisiko helpointa ollut soittaa pankkiin/mennä käymään ja kysyä, miten tällainen on mahdollista, mitä vaikutuksia sillä voi olla ja sitten tarvittaessa pyytää sulkemaan tilin.

AV-mammat ei petä ikinä.

Ainakin minua loukkaisi se, että jos sillä tilillä on tarpeeksi paljon rahaa, niin koko lapsen rahaliikenne siirtyy maistraatin valvontaan. Joka hemmetin vuosi joutuisin tekemään selvityksen tilistä, jonka saldoa en edes pääse näkemään, mutta silti huoltajana olisin siitä vastuussa. Ja jos sattuisin olemaan köyhä, pitäisi minun pystyä ilmoittamaan lapsen omaisuus toimeentulotukea hakiessani. Aika hankalaa, jos en pääse tilille lainkaan.

Ja se tavallisin syy: lapsi joutuu maksamaan lahjaveroa, jos rahaa tilillä yli 3999 e, kun hän saa rahat haltuunsa. Kyseessä on kertalahja, vaikka rahaa tilille olisi laitettu 3000 e 3 vuoden välein.

Ei se noin mene. Lahjaraha on annettu verottomasti, tilin itsenäinen käyttö täysi-ikäisenä on toinen juttu.

Vierailija
48/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaisesta pitää niin hirveästi pahoittaa mieltään? Ymmärrän kyllä, että ärsyttää, jos ko. mummu muutenkin toimii toisin kuin vanhemmat toivoo. Tuntuu jotenkin vaan tosi typerältä, että on nyt ihan järkyttävää, kun avattu lapselle tili ilman vanhempien lupaa. Siis oikeasti. Mitä ihmeen väliä? Teidän ei tarvitse välittää tilistä yhtään mitään, jos ette kerran halua. Se EI merkitse mitään. Vähän suhteellisuuden tajua nyt. Mielensäpahoittajat.

Minä voisin ottaa kirjastokortin sinun nimiisi. Sinun ei tarvitse tietää eikä välittää asiasta mitään. Älä pahoita mieltäsi.

Voi jeesus. Tilin avaaminen ja sinne lahjarahan tallettaminen on kohdettaan hyödyttävä toimi. Sen kustannukset eivät edes lahjaverotapauksessa missään oloissa nouse yli rahallisen hyödyn.

Kirjastokortin otto on sitoumus, josta voi kohteelle seurata isojakin rahanmenetyksiä, jos kortilla lainataan paljon kirjoja, joita ei palauteta. Huomaatko eron?

Vierailija
49/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV-mammat ei petä ikinä.

Tähän asti maltoin mieleni, mutta nyt ei voi enää. Älkää hyvät ihmiset kirjoitelko tämmösiä, jos teillä ei ole hajuakaan asioista! Lue enemmän, luulet vähemmän.

Vierailija
50/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyttötiliä ei voi, siis sellaista mistä lapsi voisi itse nostaa rahaa 15-vuotiaana.

mutta itse tapaukseen: tässä taitaa olla kyseessä pitkän linjan anoppi-miniä-riita mutta on aika kummallinen anoppi jos on riidoissa niin silti laittaa rahaa säästöön. eli kukakohan tuossa riitelee. 

itse olisin hirmu iloinen ylimääräisistä rahoista kun lapsi on 18, silloin tulee kaikkea ylimääräistä kuten ajokortin hankinta, opiskelukämppää aletaan harkitsemaan - ja pääsykoekirjoja, kursseja, opintomaksuja, matkustamista..puhumattakaan vaatteista ja tekniikasta.  minä maksan mitä vaan jaksan mutta kiva olisi voida mahdollistaa sekä ajokortti että vaihto-oppilasmatka eikä jompaakumpaa valitse siitä. 

Sinä se et vaan ymmärrä. Jos et jostain syystä halua että lapsesi syö esimerkiksi sokeria ennenkuin täyttää 2 ja mummo antaa VAIN YHDEN KEKSIN niin se on ok? Vaikka olet sanonut että ei sokeria näin olemme päättäneet. Se ei ole mummon asia tehdä itsenäisiä päätöksiä, vaan kuunnella vanhempien tahtoa, ihan sama onko siitä haittaa vai ei.

Vierailija
51/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä se et vaan ymmärrä. Jos et jostain syystä halua että lapsesi syö esimerkiksi sokeria ennenkuin täyttää 2 ja mummo antaa VAIN YHDEN KEKSIN niin se on ok? Vaikka olet sanonut että ei sokeria näin olemme päättäneet. Se ei ole mummon asia tehdä itsenäisiä päätöksiä, vaan kuunnella vanhempien tahtoa, ihan sama onko siitä haittaa vai ei.

Ei jumaleisson. Onko jengi oikeasti näin tiukkapipoisia? Toki vanhempien toiveita pitää kunnioittaa ja urpo on se isovanhempi, joka ei näin tee, mutta jotain rajaa.

Toisaalta, onhan keksi ja tili täysin toisiinsa rinnastettavat synnit... Voi vittu nyt!

Vierailija
52/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vain niin väärältä tällainen. Ties mitä muuta voi sitten tehdä ja kaikki mitä tässä on yritetty, on suojella lasta. Kaikki mitä sanomme, poljetaan maahan ja tehdään niinkuin oma napa sanoo. Mitään ei kunnioiteta, kaikki on aina vain minäminäminä.

Ap

Lapsi päättää mikä hänelle on hyväksi et sinä

Vierailija
53/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, ihana mummu. :)

Mutta miksi noin voi tehdä, kun kaikkeen tarvitaan nykyään vanhempien lupa ja sotut ja kaikki? Ja ei ole todellakaan ihana mummu, tekee kaiken mikä on kielletty eikä kunnioita lainkaan meitä vanhempina.

Ap

Miksi lapselle tilin avaaminen on kiellettyä ja epäkunnioittavaa teitä vanhempia kohtaan?

- Pankin tulee tuntea asiakkaansa, siksi toisen nimissä tilin avaaminen on kiellettyä.

- On epäkunnioittavaa tehdä lasta koskevia tuollaisia päätöksiä lasten vanhempien tietämättä. Ei ole kenenkään ulkopuolisen asia tuollaisia vanhemmalle kuuluvia päätöksiä tehdä.

Vanhemmalle ei kuulu että onko lapsella tili vai ei. Lapsen rahat ovat hänen omiaan eikä ne kuulu mitenkään sinulle

Vierailija
54/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat nyt kysyneet, miksi suutuin tilin avaamisesta. En ole suuttunut nimenomaan tästä tili asiasta vaan siitä, että hän ei kunnioita eikä kuuntele MITÄÄN mitä hänelle vanhmempina sanomme. Tämä on siis vain yksi asia lisää siihen kekoon, jonka hän on kerryttänyt. Ja kyllä minä tahdon tietää minun lastani koskevat asiat, myöskin niin "pienen" asian kuin tilin.

Ap

Mutta kun se asia ei kuulu sinulle mitenkään. Samaten sinulle ei kuulu se mitä lapsesi kirjeissä lukee eikä se mitä se tekstaa jonkun kanssa.

Lapsen oikeudet menee heittämällä sinun oikeutesi yli

Vierailija
55/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. Alaikäisen lapsen puolesta saa tehdä oikeudellisia sopimuksia, mikäli yhteishuolto, vain molempien vanhempien suostumuksella.  Edes toinen vanhempi yksin ei voi ilman valtakirjaa toiselta vanehmmalta avata tiliä lapselleen.

En tiedä muuttaako joku asiaa sitten, että tuo mummon nimi on tuossa tilitiedoissa mukana, eli ehkä itselleen avannut ja jotenkin ympännyt lapsen nimen mukaan.  Pelkästään lapselle ei voi eikä saa avattua tiliä ja ei ainakaan noilla tiedoilla, jotka kerroit.

Itse ainakin huomannut, että pankissa ei tunnu nykyisin onnistuvan sujuvasti mikään, siis ei edes oman rahan tallettaminen omalle tililleenkään ilman selittelmisiä. 

Ennen pankit olivat asiakkaita varten ja palvelivat heitä, nykyisin pankkiin asioimaan tarvetta tunteva joutuu sovittamaan omat menonsa pankin mukaan ja varaamaan satunnaisesti löytyvän vapaan ajan.  Enää edes ei voi mennä jonottamaan asioita hoitaakseen, sillä siellähän istut ja kukaan ei kysy että millaista asiaa sulla saattaisi olla.

.

Olet väärässä. Avasin kummitytölleni tilin täysin ilman vanhempien suostumusta. Pankin virkailijan mukaan ainoastaan lapsella on tiliin käyttöoikeus, ja sekin vasta kun hän on 18 (tämä oli asettamani rajoitus), mutta vanhemmat saavat käyttöoikeuden jos yhdessä asian pankin kanssa hoitavat.

Kuulostaa että pankki on tehnyt tuossa virheen. Kuka tuollaisessa tilanteessa vastaa veloista jos tilinhoitopalkkiot ylittävät tilillä olevat varat ennen kuin 18 ikävuotta tulee täyteen? Pääsääntö on että kukaan ei voi tehdä juridista sopimusta toisen osapuolen puolesta.

Vierailija
56/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaisesta pitää niin hirveästi pahoittaa mieltään? Ymmärrän kyllä, että ärsyttää, jos ko. mummu muutenkin toimii toisin kuin vanhemmat toivoo. Tuntuu jotenkin vaan tosi typerältä, että on nyt ihan järkyttävää, kun avattu lapselle tili ilman vanhempien lupaa. Siis oikeasti. Mitä ihmeen väliä? Teidän ei tarvitse välittää tilistä yhtään mitään, jos ette kerran halua. Se EI merkitse mitään. Vähän suhteellisuuden tajua nyt. Mielensäpahoittajat.

No jokuhan voikin sitten avata sinun nimissäsi tilin, mutta eihän sinun siitä tarvitse välittää, kun ei se merkkaa yhtään mitään kun et halua, eihän?

Avatkoon vaikka tuhat tiliä. Ei haittaa ollenkaan. Katsos jos se on minun tilini niin minä olen ainoa joka niihin rahoihin saa koskea. Eli jos joku haluaa laittaa minulle rahaa niin se ei minua haittaa

Vierailija
57/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumaleisson. Onko jengi oikeasti näin tiukkapipoisia? Toki vanhempien toiveita pitää kunnioittaa ja urpo on se isovanhempi, joka ei näin tee, mutta jotain rajaa.

Toisaalta, onhan keksi ja tili täysin toisiinsa rinnastettavat synnit... Voi vittu nyt!

Kyllä, jos olen päättänyt kasvattaa lapseni tietyllä tavalla se on ihan sama jos se on jonkun mielestä tiukkapipoista, niin se nyt kuitenkin on ja sitä on muiden kunnioitettava. Omat lapsensa kukin saa kasvattaa miten haluaa.

Vierailija
58/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei yhtään haittaa jos joku antaa rahaa lapselleni...

Vierailija
59/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vain niin väärältä tällainen. Ties mitä muuta voi sitten tehdä ja kaikki mitä tässä on yritetty, on suojella lasta. Kaikki mitä sanomme, poljetaan maahan ja tehdään niinkuin oma napa sanoo. Mitään ei kunnioiteta, kaikki on aina vain minäminäminä.

Ap

Lapsi päättää mikä hänelle on hyväksi et sinä

Hieno kasvatusmetodi! "äiti mulle on hyväksi juosta autojen alle ja syödä kilo karkkia joka päivä!" totta lapseni, sinähän sen parhaiten tiedät mikä sinulle on hyväksi.

Vierailija
60/67 |
23.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi saa rahat täysi-ikäisenä, se on lapsen ja mummon välinen asia, eikä kuulu sinulle lainkaan. Voi olla, että välit äitiin eivät pysy kovin hyvinä, jos aikuiselle lapselle selviää, miten äiti on yrittänyt kampittaa lapsen tulevaisuutta oman vallanhimonsa takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi