Lapselle tilin avaaminen ilman vanhempien suostumusta?
Tuli vain mieleeni tuossa eilen illalla, että meillä lapsen mummu meni tänä vuonna avaamaan tilin lapsellemme, mutta meiltä ei olla missään välissä kysytty suostumusta tähän? Mummulla ei myöskään ole lapsen sotua tai mitään tarvittavia tietoja, paitsi syntymäpäivä ja nimi.
Voiko tosiaan noin tehdä? Papereissa lukee tilin omistajan kohdalla mummun nimi/lapsen nimi. Eihän noin voi tehdä vai voiko?
Kommentit (67)
Miksi tällaisesta pitää niin hirveästi pahoittaa mieltään? Ymmärrän kyllä, että ärsyttää, jos ko. mummu muutenkin toimii toisin kuin vanhemmat toivoo. Tuntuu jotenkin vaan tosi typerältä, että on nyt ihan järkyttävää, kun avattu lapselle tili ilman vanhempien lupaa. Siis oikeasti. Mitä ihmeen väliä? Teidän ei tarvitse välittää tilistä yhtään mitään, jos ette kerran halua. Se EI merkitse mitään. Vähän suhteellisuuden tajua nyt. Mielensäpahoittajat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisesta pitää niin hirveästi pahoittaa mieltään? Ymmärrän kyllä, että ärsyttää, jos ko. mummu muutenkin toimii toisin kuin vanhemmat toivoo. Tuntuu jotenkin vaan tosi typerältä, että on nyt ihan järkyttävää, kun avattu lapselle tili ilman vanhempien lupaa. Siis oikeasti. Mitä ihmeen väliä? Teidän ei tarvitse välittää tilistä yhtään mitään, jos ette kerran halua. Se EI merkitse mitään. Vähän suhteellisuuden tajua nyt. Mielensäpahoittajat.
No jokuhan voikin sitten avata sinun nimissäsi tilin, mutta eihän sinun siitä tarvitse välittää, kun ei se merkkaa yhtään mitään kun et halua, eihän?
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin ottaa kirjastokortin sinun nimiisi. Sinun ei tarvitse tietää eikä välittää asiasta mitään. Älä pahoita mieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soira pankkiin ja kerro ettei ole teidän suostumustanne. Toisaalta jos sotua ei ole tiedoissa niin eihän se ole teidän lapsenne tili.
Komppaan tätä. Ilmoita kirjallisesti suoraan pankkiin, että tili on avattu ilman huoltajan lupaa ja että se pitää sulkea. Pankin murhe miettiä miten sen tekee.
Itse laittaisin tiedon asiasta ja tutkintapyynnön pankkeja valvovalle viranomaiselle.
Tulisi useammallekin taholle samalla pyynnöllä paha mieli ja ehkä jatkossa sitten noudattaisivat valvovien viranomaisten määräyksiä. Ei yksitäiset virkailijat ja pankit voi sooloilla ihan miten haluaa ja miltä asiakkaan pärstäkerroin näyttää.
Vähän suhteellisuuden tajua nyt vai oletteko oikeasti noin hysteerisiä ja vainoharhaisia? Mummu ei ole ventovieras, joka avaa jonkun randomtyypin nimellä tilin. Vertaus ventovieraan kirjastokortin ottamiseen on myös idioottimainen.
Kertokaa nyt ihmeessä, mitä oikeasti kamalaa voi seurata siitä, että mummu on avannut lapsenlapselleen tilin?
Hysteeriset idioottiämmät täällä taas meuhkaa, hävettää olla nainen.
Ja vielä, kun tämä nyt kerran on suorastaan WTC:n iskuihin verrattavissa oleva terroriteko, niin olisiko helpointa ollut soittaa pankkiin/mennä käymään ja kysyä, miten tällainen on mahdollista, mitä vaikutuksia sillä voi olla ja sitten tarvittaessa pyytää sulkemaan tilin.
AV-mammat ei petä ikinä.
Yhteisen tilin saa avata itselleen ja toiselle osapuolelle. Minäkin olen avannut tilin omiin ja kummilapsen nimiin. Sillä tavoin sinne saa talletettua enemmän rahaa kuin suoraan lapselle lahjoittamalla. Kuukausittain meni palkasta suoraveloituksena rahaa, kunnes lapsi tuli täysi-ikäiseksi. Tilin avaajana sain silloin muutettua tilinomistajan niin, että siihen tuli kummilapsen lisäksi hänen äitinsä toiseksi tilinhaltijaksi minun sijastani. Omistajat ovat siis JA-haltijoita, joten molempien pitää olla läsnä, kun rahaa nostetaan (ihan vain sen takia, ettei muksu innostu nostamaan kaikkea kerralla ja tuhlaamaan jossain vaatekaupassa, rahaa on sentään 20 000 e).
En tiedä, vaikuttiko asiaan se, että lapsi oli minulle sukua. Tiliä avatessani pankissa kysyttiin lapsen henkilöllisyysnumeroa, jota en muistanut, mutta kerroin lapsen koko nimen ja syntymäajan, ja niillä tiedoilla löytyi lapsen nimissä toinenkin tili ja varmistettiin vanhempien nimet ja syntymäajat (ne kyllä muistin). Noita tietoja ei minulle kerrottu, mutta niiden kautta siis varmistettiin, että kyseessä on minulle tuttu lapsi eikä joku toinen saman niminen.
Ehkä sekin vaikutti, että olen ollut kyseissä pankissa (toki toisen kunnan konttorissa) tiliasiakkaana koko ikäni ja ottanut ja maksanut sinne myös asunto- ja autolainani. Olen siis ns. tunnettu asiakas.
Taidan jättää ketjun nyt omaan rauhaansa, olen yhteydessä pankin kanssa. Olisi pitänyt se tietää, että täällä saa aina tällaisia vastauksia.
Ap
Väärin mummolta koittaa sitoa jo pieni lapsi tietyn pankkiryhmän asiakkaaksi omien mieltymystensä mukaisesti heti vauvasta alkaen.
Tosin monet sidotaan jo vauvana tiettyyn uskontoonkin vastentahtoisesti ja häneltå itseltään mitään asiasta kysymättä. Tosin silloin asiasta päättää vanehmmat, ei mummot ja muut sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Taidan jättää ketjun nyt omaan rauhaansa, olen yhteydessä pankin kanssa. Olisi pitänyt se tietää, että täällä saa aina tällaisia vastauksia.
Ap
+
Miksi edes kysyit sitten, mikäli vastaukseksi kelpaa vain sulle mieleinen vaihtoehto?
Yleensä saa erilaisia vstauksia niin puolesta ja vastaan kun kysyy. Jotkut älykkäämmät jopa perustelevat vastauksensa.
+
Tilin avaaminen lapselle pitäisi onnistua myös verkkopankissa;
"Lapsen vanhemmat eli alaikäisen edunvalvojat ja lahjoitustarkoituksessa esim. isovanhemmat tai kummi voivat avata käyttötilin lapselle osoitteesta: Henkilöasiakkaat > Tilit ja maksut > Tilit > Avaa tili > Tili lapselle."
Tein aloituksen siksi, että uskoin jonkun tietävän ennestään jotakin asiasta, en siksi että saisin itseäni miellyttäviä vastauksia. En silti odottanut vastauksia, joissa ihmiset päivittelevät kuinka voin suuttua tällaisesta ja mitä haittaa siitä muka voisi olla. Tilanteita kun on monia. Olin nyt pankkiin yhteydessä eikä sieltä osattu sanoa yhtään mitään, pitää konttorille varmaankin lähteä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei itkeä saa, ei meluta saa... Sanokaapa vaikka sille mummolle ihan selvällä suomen kielellä, että ei nää lapsenlastaan enää kun käyttäytyy noin. Vai tarvitteko kuitenki mummoa hoitoavuksi ja siksi ei voi laittaa välejä poikki? Sitte on turha märistä.
Kamalia vastauksia. Jospa on tilanne missä on yhdessä keskusteltu ja vanhemmat eivät halua lapselleen mitään ryyppäysrahastoa jonka saa käsiinsä kun täyttää 18v ja mummu on SILTI mennyt näin tekemään KOSKA HÄN HALUAA, huolimatta mitä vanhemmat sanovat. Ymmärrän ihan täysin, että vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Alaikäisen lapsen puolesta saa tehdä oikeudellisia sopimuksia, mikäli yhteishuolto, vain molempien vanhempien suostumuksella. Edes toinen vanhempi yksin ei voi ilman valtakirjaa toiselta vanehmmalta avata tiliä lapselleen.
En tiedä muuttaako joku asiaa sitten, että tuo mummon nimi on tuossa tilitiedoissa mukana, eli ehkä itselleen avannut ja jotenkin ympännyt lapsen nimen mukaan. Pelkästään lapselle ei voi eikä saa avattua tiliä ja ei ainakaan noilla tiedoilla, jotka kerroit.
Itse ainakin huomannut, että pankissa ei tunnu nykyisin onnistuvan sujuvasti mikään, siis ei edes oman rahan tallettaminen omalle tililleenkään ilman selittelmisiä.
Ennen pankit olivat asiakkaita varten ja palvelivat heitä, nykyisin pankkiin asioimaan tarvetta tunteva joutuu sovittamaan omat menonsa pankin mukaan ja varaamaan satunnaisesti löytyvän vapaan ajan. Enää edes ei voi mennä jonottamaan asioita hoitaakseen, sillä siellähän istut ja kukaan ei kysy että millaista asiaa sulla saattaisi olla.
.
Olet väärässä. Avasin kummitytölleni tilin täysin ilman vanhempien suostumusta. Pankin virkailijan mukaan ainoastaan lapsella on tiliin käyttöoikeus, ja sekin vasta kun hän on 18 (tämä oli asettamani rajoitus), mutta vanhemmat saavat käyttöoikeuden jos yhdessä asian pankin kanssa hoitavat.
.
Se siitä kansalaisten yhdenvertaisesta kohtelusta sitten jälleen kerran. Itse en saanut vanhempana, osuuspankissa avattua tiliä edes omalle lapselleni toisen vanhemman tietämättä ja hänen ilman hänen hyväksyntäänsä.
.
Lakkaa leikkimästä noiden pisteiden kanssa viesteissäsi. Ei ne viesteistäsi mitenkään paremmin erottuvia tee. Näyttävät vaan tyhmältä.
.
Se on kyllä täysin mun asia mitä viestiini kirjoitan silloin kun se on muuten asianmukainen viesti. Ei sun päätettävissä vähäisessäkään määrin.
Jätät pisteet huomioimatta, niin niillä ei ole sulle mitään merkitystä.
Sama tilanne kuin mäkkärin halal-tyylillä tapetulla lihallakaan ei kuulemma ole mitään merkitystä silloin kun sen syö kristitty.
Silloin sillä puolestaan on järistyttävän suuri merkitys mikäli syöjänä on eri lailla uskova henkilä ja se on teurastettu ilman loitsujen lukemista ja ilman tiettyjä rituaaleja. Toiste päin vaikuttaa ja toistepäin ei.
.
Mummu asuu reilun 200km:n päässä, enkä todellakaan antaisi edes hoitaa lasta, on sen verran leväperäinen. Ja olen kyllä ajatellut, että hänen mummuilunsa ovat ohi.
Ap
Kuten jotkut ovat jo aiemmin tänne kirjoittaneet, niin tilin avaaminen lahjoitustarkoituksessa on mahdollista esimerkiksi kummin tai isovanhemman ominaisuudessa. Tilin voi avata verkkopankissa (näin siis Osuuspankissa ainakin). Tällöin tili tulee tilin avaajan asiakkuuden alle ja siihen saa määritettyä tiettyjä ehtoja. Tällöin käsittääkseni vanhemmille pitäisi lähteä valtakirjat, jotka tulee palauttaa allekirjoitettuna. Varsinaista tiliä (joka vaatii asiakkuuden perustamisen) ei voi kenenkään toisen nimiin avata nykyisten viranomaissäädösten ja toimintatapojen vuoksi.
Useimmat täällä eivät taida oikein tajuta, minkälaisen "ihanan" mummun kanssa ap on tekemisissä. Kuulostaa semmoiselta ihmiseltä, että tää tilin avaaminen on vain viimeinen vittuilu pitkässä kiusanteon listassa. Ja motiivina luultavasti vain ap:n rajojen rikkominen ja itsensä korostus.
Varo nyt ihmeessä, ettei se mummeli vaan mene kuolemaan. Voi lapsesi saada vaikka perintöä vastoin teidän vanhempien tahtoa.
Sori, mä en vaan ymmärrä miten se, että isovanhempi haluaa vaikka säästää lapsenlapselle rahaa siihen kun tämä täyttää 18-vuotta, voi jotenkin lapsen vanhempia haitata. Munkin 18-vuotias lapsi sai isovanhemmaltaan sijoituksista lähes 30 000,- rahaa, kun tuli täysi-ikäiseksi. Eikä mulla ollut tästä mitään tietoa. Lapsi maksoi näistä verot ja nyt jatkaa itse säästämistä. Ostaa asunnon sitten aikanaan. Mun mielestä tosi hieno homma.
voi paska mikä mummu, antaa tosta vaan rahaa lapsille ja auttaa niitä! mennä ny tollai tilikin aukasemaan, kohta se varmaan auttaa muissakin murheissa ja pitää sylissä jouluisin! ei oo mummut niinku ennen.
Monet ovat nyt kysyneet, miksi suutuin tilin avaamisesta. En ole suuttunut nimenomaan tästä tili asiasta vaan siitä, että hän ei kunnioita eikä kuuntele MITÄÄN mitä hänelle vanhmempina sanomme. Tämä on siis vain yksi asia lisää siihen kekoon, jonka hän on kerryttänyt. Ja kyllä minä tahdon tietää minun lastani koskevat asiat, myöskin niin "pienen" asian kuin tilin.
Ap