Pekka Puska varoittaa uudesta alkoholilaista
100% varmasti tulee lisää alkoholisteja ja haitat ja kulut yhteiskunnalle on mittavat. Vertaa että mahdolliset sote-säästöt mitätöityvät tällä alkoholilain uudistuksella.
Lisäksi alkoholiasiantuntija Mika Arramies vertaa suomalaista geeniperimää alkoholinsuhteen samanlaiseksi kuin intiaanien, joille maistuu viina kaikkein parhaiten.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005018739.html
On empaattisuudessa vajavuutta että haluaa vapauttaa viinan myyntiä. Jos minä hallitsen oman alkoholinkäyttöni,niin se ei tarkoita että myös muut suomalaiset kykenisivät ja kun eivät tilastojen valossa kykenekkään. Miksi altistaisin lähimmäiseni juoppoudelle helpottamalla heidän viinan saantia?
Kommentit (50)
On myös empaattisuuden puutetta, että lihavat saavat syödä ja koulutushaluttomat rauhassa syrjäytyä. Lasten hoitamiseen kykenettömiltä pitäisi seksi kieltää. Olen varma, että maailma pelastuisi holhouspolitiikalla. Ja juuri minä olen oikea henkilö määrittelemään, keneltä mitäkin kielletään.
Oikea alkoholisti (esim. Turun Varissuolla) ryyppää työttömyysturvansa päivässä, parissa. Sitä ennen on ostettu sokeria ja hiivaa, sekä halpisappelsiinimehua, ja näistä tehdään kunnon kotikiljut, isoon saaviin tai ammeeseen. Juodaan pusikoissa taskulämpimänä. Ei vaikuta suuntaan tai toiseen uudet lait, vaikka pitkäripainen tulisi viereisen talon kivijalkaan.
Epäilen, että kotiäidit voivat alkaa tissuttelemaan, ostanpa yhden ja sitten jo toisen, kun niin ahdistaa.
Toisaalta kyllähän kaupan hyllyt notkuvat jotain värikkäitä, jumbokokoisia perunalastupusseja, irtokarkkeja on pitkät rivit, laatikoissa on tuoreita viinereitä ym. houkutuksia, vaikka olemme tosi ylipainoinen kansa. Ei kukaan tule sanomaan, että viinerit pitäisi tästedes ostaa vain konditorioista tai raijata pakettiautolla Virosta, koska muuten syömme niitä enemmän. Ne kustannukset, mitä lihavuudesta seuraa, ovat yhteiskunnalle aika mittavat. En väheksy alkoholismin haittoja, mutta miksi joissain asioissa ihmisten oletetaan osaavan itse hallita itseään ja toisissa ei. Kun kumminkin aina on niin, että osa osaa ja osa ei.
"100% varmasti tulee lisää alkoholisteja ja haitat ja kulut yhteiskunnalle on mittavat."
Tarvitseeko olla selvännäkijä, että tuon sanoo? Eiköhän alkon käyttö ole kokoajan lisääntynyt joten 100% varmaa on, että alkoholismi lisääntyy.
Ei tuo lakimuutos ainakaan omaa käyttöäni lisää yhtään. Puska vois jo tulla nykypäivään ja huomata että alkoholin käyttö laskee täällä joka vuosi. Mitä vähemmän kielletään, sen harvemman pitää protestiksi juoda päänsä täyteen.
Suomalaiset olivat sivistyneitä kohtuukäyttäjiä ennen kieltolakia. Viranomaiset ja raittiushihhulit itse pilasivat kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Voin vannoa että tuo uusi laki juttu ei ole hyvä juttu alkoholistille, miettikääpä niitä perheitä jossa juodaa jo nyt liikaa, mitä käy lapsille? Huostaanottot vaan kasvaa..
Ai, että lapsilla on kivaa, kun vanhemmat on vaan melkein alkoholisteja? Mutta onhan se paljon parempi, että vanhemmat vetävät perseet vaan kolme kertaa viikossa viiden kerran. On lapsillakin hyvä...
Omasta mielestäni ihmisille pitäisi antaa vähän vastuuta. Miksi minun pitää kärsiä siitä, että osa ihmisistä ei osaa käyttää alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
"100% varmasti tulee lisää alkoholisteja ja haitat ja kulut yhteiskunnalle on mittavat."
Tarvitseeko olla selvännäkijä, että tuon sanoo? Eiköhän alkon käyttö ole kokoajan lisääntynyt joten 100% varmaa on, että alkoholismi lisääntyy.
Ihan kuule just uutisoitiin että 9% on laskenut alkon käyttö Suomessa .Missä rinnakkaistodellisuudessa sä elät?
Luulo ei ole tiedon väärti ja disinformaation levittäminen on typerää.Puska on epäselvännäkijä joka elää menneisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuule just uutisoitiin että 9% on laskenut alkon käyttö Suomessa .Missä rinnakkaistodellisuudessa sä elät?
Luulo ei ole tiedon väärti ja disinformaation levittäminen on typerää.Puska on epäselvännäkijä joka elää menneisyydessä.
Ahaa, OKei hyvä tietää. Sillä olen aivan ollut siinä uskossa (muistaisin lukeneeni jostain) että mm. viinien yleistyminen ja oluen megapakkaukset ja halpa hinta olisivat lisänneet alkoholin käyttöä. Ja puhun nyt viimeisesti 10-15 vuodesta, en esim. viime vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa antaa tutkimusdatan haitata suomalaisten oikeutta juoda itseltään hengen ja pilata samalla muutaman ihmisen elämän.
Ei ne hengiltä itseään juo, vaan sossun ja sairaaloiden kanta-asiakkaiksi itsensä juovat. Sehän tässä tavallista veronmaksajaa ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kyllähän kaupan hyllyt notkuvat jotain värikkäitä, jumbokokoisia perunalastupusseja, irtokarkkeja on pitkät rivit, laatikoissa on tuoreita viinereitä ym. houkutuksia, vaikka olemme tosi ylipainoinen kansa. Ei kukaan tule sanomaan, että viinerit pitäisi tästedes ostaa vain konditorioista tai raijata pakettiautolla Virosta, koska muuten syömme niitä enemmän. Ne kustannukset, mitä lihavuudesta seuraa, ovat yhteiskunnalle aika mittavat. En väheksy alkoholismin haittoja, mutta miksi joissain asioissa ihmisten oletetaan osaavan itse hallita itseään ja toisissa ei. Kun kumminkin aina on niin, että osa osaa ja osa ei.
Alkoholi on myrkky, ja nauttija saa myrkytysoireen nauttiessaan tätä mykkyä. Useat menee niin sekaisin tästä myrkystä että Poliisin pääasiallinen tehtävä on kuskata näitä myrkytysoireen saajia veronmaksajien kustantamana paikasta toiseen. Myös tätä myrkkyä nauttineet tulevat riidanhaluisiksi ja taas veronmaksajat apuun perheisiin ja loukkaantuneet veronmaksajien kustantamaan hoitoon.
Viineri ei ole myrkky vaan ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin kulutus on ollut jo noin 10 vuotta laskussa
https://www.thl.fi/documents/10531/157385/Tr05_kuvio.png/accfde50-5939-…
Naurettavaa väittää että valikoiman parantuminen marketissa lisäisi juomista.
Onko nyt Prisman asiakkaat juopompia kuin Siwan asiakkaat? Sillä Prisman olutvalikoima on noin kymmenkertainen.
George Orwell kirjoitti:
On myös empaattisuuden puutetta, että lihavat saavat syödä ja koulutushaluttomat rauhassa syrjäytyä. Lasten hoitamiseen kykenettömiltä pitäisi seksi kieltää. Olen varma, että maailma pelastuisi holhouspolitiikalla. Ja juuri minä olen oikea henkilö määrittelemään, keneltä mitäkin kielletään.
Alkoholi on elimistölle vaarallinen myrkky ja miksi yhteiskunnan pitäisi sallia tämän nauttiminen ja sitten yhteisvastuullisesti kustantaa myrkkyä nauttivien hoito ja hoivaaminen? Joupoissa on valtava hoitaminen. Näitä raasuja pitää taluttaa kylmältä suojaan ja kääriä verta vuotavaa päätä pakettiin.
Jos ihminen haluaa vastuun itselleen myrkyn nauttimiseen niin miksi ei ota vastuuta myös oman käyttönsä kuluista`?
Jos minä näen juopon hangessa niin siihen saa jäädä. Kannustan ottamaan vastuuta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puskan mielipiteet ovat 1800-luvulta. Tervetuloa nykyaikaan! Toivottavasti kukaan ei äänestä tuota pappaa eduskuntaa, että meidän pitäisi vielä maksaakin niistä.
Elikkä korostat yksilönvapautta alkoholin suhteen ja että viinaa saisi mistä tahansa ja mihin aikaan tahansa.
Haluat maksaa veroja alkoholistien kuntoutukseen enemmän kuin tähän asti. Pitäisikö ruuan alv:tä nostaa että saadaan juopot hoidettua?
ap.
En ole se keneltä kysyit, mutta vastaan silti.
Täysin höpöhöpö uhkakuvia maalailet. Ne jopa 10 miljardin alkolihaittojen kustannukset ovat pelkkää propagandaa ja niihin on ympätty kaikki mahdolliset yleistason hallintokulut. Pekka Puska ja henngenheimolaisensa ovat suurimpia syyllisiä siihen, miksi Suomessa on sellainen alkoholikulttuuri, kuin on. Tuollaiset Puskan väittämät geeniperimähöpinät on aivan tuulesta temmattuja. Sitä mukaa kun alkoholipolitiikka on vapautunut, niin nuorten jumatavat ovat muuttuneet ja nuorten juominen vähentynyt. Miten selität tämän?
Itse en käytä alkoholia lainkaan, mutta silti en usko mihinkään kieltolaki politiikkaan ja pidän sitä suurimpana syyllisenä suomalaisten juomatapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on myrkky, ja nauttija saa myrkytysoireen nauttiessaan tätä mykkyä. Useat menee niin sekaisin tästä myrkystä että Poliisin pääasiallinen tehtävä on kuskata näitä myrkytysoireen saajia veronmaksajien kustantamana paikasta toiseen. Myös tätä myrkkyä nauttineet tulevat riidanhaluisiksi ja taas veronmaksajat apuun perheisiin ja loukkaantuneet veronmaksajien kustantamaan hoitoon.
Minä en ole koskaan ollut riidanhaluinen nautittuani muutaman oluen, vaan minusta tulee entistä leppoisampi.
Vai että viineri on ravintoa :D Kerrotko vielä, mitä hyödyllisiä ravintoarvoja löytyy pupeltamastasi viineristä?
Munchenissa käydessäni ihmettelin saksalaiselle kollegalleni, miten heillä ei näy kaduilla hirveitä määriä täysspugeja yms, kun olutta ja karkeaa viinaakin tarjolla aamuvarhaisesta yömyöhään jokseenkin joka kiskassa. "Luonnonvalinta on karsinut ne sukuhaarat joissa alkoholi on ollut ongelma" ja päälle teutoonisen vahingoniloinen nauru.
Samahan täälläkin toimisi, 15-25 vuotta karmeata perseilyä ja sitten "kertanipistyksellä" ongelma olisi pois päiväjärjestyksestä. Ainoa vaan että soosoo-väelle pitäisi keksiä uudet duunit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viineri ei ole ravintoa. Siinä on vain sokeria, rasvaa ja muuta turhaa. Ravintoa on esimerkiksi pavut tai kasvikset, joista itseasiassa saa jotain ravintoaineita. Punaviinikin on varmasti enemmän ravintoa kun viineri, koska punaviinissä on jotain antioksidantteja.
Toisaalta se selittää suomalaisten ylipainon, jos viinereitä pidetään ravintona...
Vierailija kirjoitti:
George Orwell kirjoitti:
Alkoholi on elimistölle vaarallinen myrkky ja miksi yhteiskunnan pitäisi sallia tämän nauttiminen ja sitten yhteisvastuullisesti kustantaa myrkkyä nauttivien hoito ja hoivaaminen? Joupoissa on valtava hoitaminen. Näitä raasuja pitää taluttaa kylmältä suojaan ja kääriä verta vuotavaa päätä pakettiin.
Jos ihminen haluaa vastuun itselleen myrkyn nauttimiseen niin miksi ei ota vastuuta myös oman käyttönsä kuluista`?
Olen yli 60 vuotias ja nauttinut alkoholia jo teini-iästä lähtien. Veroja olen maksanut satojatuhansia euroja, mutta koskaan en ole ollut sekuntiakaan hoidettavana sen takia, että olen nauttinut elämäni aikana oluen jos toisenkin.
Minä en ole myöskään aiheuttanut juomisellani haittaa kenellekään, sillä muutaman alkoholiannoksen jälkeen minusta tulee erittäin leppoinen ihminen. Sen sijaan varmastikin olen alkolin käytölläni työllistänyt muutaman ihmisen yksityisellä puolella, etenkin ravintola-alalla. Kerrotko nyt minulle, minkälaista vastuuta minun kuuluisi juomisestani kantaa?
Mä en käsitä miten pyhä asia viina voi suomalaisille olla. Aivan järjetön poru oli aikanaan jostain olutrekkojen mainosten peittämisestä, mitä vitun väliä silläkin oli? Ihmiset kuvittelevat, että on jokin perusoikeus saada viinaa mistä kaupasta tahansa, mihin vuorokauden aikaan tahansa. Noh, ei kuulkaa ole. Valitettavasti saannin rajoittaminen on tutkimusten valossa paras tapa rajoittaa kulutusta. Ei meidän juomakulttuuri ole muuttumassa keski- tai eteläeurooppalaiseksi sillä vaikka tuotaisiin kossukin ruokakauppaan.
Kaikkien haittojen osoittaminen on aina hyysäystä, liioittelua ja pelottelua, ja ihmiset kuvittelevat tietävänsä asiasta paremmin kuin tutkijat ja ammattilaiset. Alkoholi on joukkojenhallintaväline. Pidetään kansa tyytyväisenä ja kännissä lisäämällä viinan saatavuutta, niin ne ei edes huomaa mitä kaikkea muuta täällä tapahtuu. Paljonkohan suomalaiset saisi aikaan, jos kaikki se energia, mikä menee alkoholin ympärillä pyörimiseen, oli se sitten lakien ja sääntelyn arvostelua tai sen juomiseen, käytettäisiin johonkin hyödylliseen.
Mun puolesta voivat juoda itsensä hautaan. Valtio vois tarjota ilmaiset viinat.