Kuulun amissukuun ja olen järkyttynyt ja yllättynyt tämän palstan "paremman väen" halveksunnasta duunareita kohtaan!
Nämä akateemiset ovat kuitenkin usein meidän duunareiden esimiehiä ja muita johtajia... Ettekö yhtään arvosta työntekijöitänne?
Suvussani suurin osa on ihan tavallisia duunareita: lähihoitajia, autonasentajia, tehdastyöntekijöitä, siivoojia, keittäjiä, kirjanpitäjiä, maanviljelijöitä, välinehuoltajia, perhepäivähoitajia, kaupan myyjiä, kampaajia jne. Moni työllistää itse itsensä yrittäjänä.
Harva suvussani käy lukion. Suurin osa käy amiksen ja toistemme ammattitaitoa osaamme itse onneksi arvostaa. Jotkut ovat amiksen jälkeen jatkaneet opiskelua esim. amk:hon, mutta useimmat eivät. Jotkut taas ovat käyneet sen lukion, mutta menneet sen jälkeen esim. amikseen. Usempien valinta on kuitenkin pelkkä amis.
On loukkaavaa, että palstan korkeasti koulutettu eliitti tuntuu pitävän tavallisia duunareita jotenkin huonompina ihmisinä. Meidänkin suku kuitenkin on ahkeraa ja reippaasti velvollisuutensa hoitavaa. Lapsille tehdään terveellistä kotiruokaa, heidän kanssaan ulkoillaan, sosiaalisista suhteista pidetään huolta, pukeutuminen ja hygienia pidetään kunnossa (vaikkei toki meidän palkoilla merkkivaatteita juuri käytetä, vaan vaatteet on perusvaatetta esim. kirpparilta ja alennusmyynneistä, paljon kierrätetään keskenämme). Katsomme, että lapset tekevät läksynsä ja kyselemme kokeisiin. Meidän suvussa tavallinen lapsen keskiarvo peruskoulussa on 7:n luokkaa. Omalla 9. luokkalaisella esikoisellani on lukuaineiden keskiarvo 7,4 ja kaikkien aineiden keskiarvo 7,9 ja tätä pidetään meidän piireissä hyvänä. On hän kyllä ollutkin tunnollinen koululainen.
Lapsilla on harrastuksia, mutta kovin kalliisiin harva raaskii panostaa. Edullisissakin vaihtoehdoissa kuitenkin on valinnanvaraa. Etelässä jotkut ei käy koskaan, osa käy silloin tällöin. Jonkinlaista lomailua kuitenkin harrastavat kaikki, jos ei muuta niin ainakin Viron risteilyjä.
Elämme mielestäni ihan normaalia tavallisen ihmisen elämää.
Nyt ennen joulua lasten kanssa askarreltiin joulukortteja, leivottiin pipareita ja joulutorttuja, käytiin laulamassa kauneimpia joululauluja ja katsomassa lasten joulujuhlia. Jouluksi kokoonnutaan suvun kanssa yhteen jonkun kotiin, syödään hyvin ja annetaan vähän lahjoja toisillemme, pelkkä suklaarasia tai korttikin on ihan ok, jos jollain on tiukempi rahatilanne.
Miksi tällainen elämä oikeuttaa paremmin menestyneitä pitämään itseään meitä tavisduunareita niin paljon parempina ihmisinä? Katsomaan alaspäin ja tuntemaan ylemmyyttä? Oikeastaan en edes tälle palstalle rantautumista ollut huomannut moista ilmiötä, mutta täällä sen huomaa usein. Duunarit tuntuisi olevan monen mielestä alempaa kastia. Toki olemme tekemisissä myös korkeammin koulutettujen kanssa esim. lasten luokkakavereiden perheistä osa, töissä esimiehet jne. Päällisin puolin kanssakäyminen sujuu kivasti ja tavallisesti myös akateemisten ihmisten kanssa. Pistää nyt kuitenkin miettimään tämän palstan lukemisen jälkeen, että mahtaako heillä olla salaisia ikäviä ajatuksia meikäläisistä, kun olemme ihan vaan raavasta työväenluokkaa?
Kommentit (63)
Duunareita ylenkatsovat ovat yleensä duunarilähtöisistä suvuista lähtöisin. Sitten kun on ponnistettu seuraavalle askelmalle täytyy karistaa oma työläistausta jollain tavoin kun ajatellaan sen vähentävän omaa arvoa. Kyllä tällaisia ihmisiä on, tunnen pari, kovasti täytyy korostaa akateemisuuttaan, puheista paistaa läpi. En ole kateellinen mutta tuollaisten seurassa tekisi mieli muistuttaa juurista.
Eli sinä olet näitä köyhyys periytyy perheitä? Koska huonosti kouluttautuminen kuuluu sukusi perinteeseen, sinä et ole viitsinyt nähdä vaivaa ja opiskella.
Ehkäpä jotkut ovat amiksille jopa kateellisia? Amikset ovat yleensä saaneet ihan itse valita ammattinsa ilman vanhempien painostusta. Ovat saaneet töitä ilman vuosikausien opiskelua ja vieläpä kivaa työtä ilman kamalaa stressiä ja kilpailua. Elävät mukavaa ihmiselämää ilman turhaa näyttämisen pakkoa.
Ei täällä mielestäni todellakaan sinun kaltaisiasi duunareita kukaan halveksu! Todellakaan. Kaikkia asiansa hoitavia ja veronsa maksavia kansalaisia tarvitaan tässä maassa! Sinä ja sukusi elätte hyvää ja tervettä elämää, ja kuulosta siltä, että olet itsekin elämääsi tyytyväinen. Se on tärkein asia! Tässä maassa on kaikenlaisia töitä ja tehtäviä, joihin tarvitaan erilaisia tekijöitä. Ei pyörisi maa ilman roskakuskeja ja kaupankassoja ja putkimiehiä jne. Täällä halveksutaan niitä, joilla on elämänhallinta kateissa, joiden koetaan elävän vuodesta ja sukupolvesta toiseen vain sinun ja minun verorahoilla, ja jotka katkerana tilittävät, että jonkun mystisen yhteiskunnan pitäisi kaikki heille kaikki maksaa, kun muillakin on. (Hiukan kärjistetty, mutta kuitenkin.)
En todellakaan ole tosielämässä törmännyt kuvailemaasi asenteeseen, vaan ihailen kaikkia pienelläkin palkalla perheensä elättäviä ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo anonyymit kirjoitukset, joissa "korkeasti koulutettu eliitti" halveksuu muita ovat ihan selviä trolleja. Livenä en ole koskaan moisiin asenteisiin törmännyt.
Ei tietenkään arkielämässä, mutta kyllä meillä on illanistujaisissa kaikenlaisia amishupailuja, kun viini on virrannut tarpeeksi
Olen käynyt kaikki koulut mitä voi käydä, yhdeltä alalta tietysti siis. Ainoat ihmiset, jotka minun kouluttautumistani koko aikana arvostelleet, ja hyvinkin ennakkoluuloisesti, ovat olleet juurikin vähiten koulutettuja. Heiltä olen joka välissä saanut kuulla valitusta, että en tee oikeaa työtä, graduni oli aikoinaan yleinen piikittelyn aihe, palkkaani opiskeluaikoina naurettiin alentavasti jne. Olen aivan normaali ihminen, mutta kaikki eivät vain osaa ajatella niin vaan näkevät jonkin ihmeellisen akateemisen sädekehän ympärilläni. Kaikkia tarvitaan ja se pitäisi jokaisen ymmärtää.
Ihmisen käytös paljastaa hänen sosiaalisen taustansa. Siellä, missä sivistys ja hyväosaisuus on asunut pitkään, on suvaitsevia, avarakatseisia ja rentoja kouluttautuneita. Se työpaikan tuittupää, äksyilevä ja toisiin alentavasti suhtautuva akateeminen on todennäköisesti nousukas, joka on joutunut taistelemaan saavuttaakseen paremman asemansa. Henkinen perintö on ihmiselle tärkeää. Aina se ei edellytä myöskään akateemista taustaa. Tärkeämpiä ovat ne arvot, jotka hyväosaiset ihmiset pystyvät vakaissa oloissa usein välittämään jälkikasvulleen.
Niin se minäkin duunarimieheni kanssa kasvatin 4 akateemista ja hyvätuloista lasta. Olen ylpeä siitä, koska mielestäni se vaatii enemmän kuin sellaiselta vanhemmalta, jolla on itsellä paremmat koulutukseen liittyvät henkiset resurssit ja akateemiset valmiudet. Tietenkään tämä ei ole pelkästään vanhempien ansiota, mutta olen nähnyt aika monenlaisia kohtaloita lähelläni.
Mä olen akateeminen ja varakas nainen ns hyvästä akateemisesta suvista, jossa ei ole ollut sataan vuoteen muita kuin akateemisia.
Minä kiinnostun ja kiihotun vain köyhistä ja ahkerista duunarimiehistä. He tuntuvat mielettömän miehekkäiltä. Oma aviomieheni on sellainen ja nyt olen ihastunut (yritän olla olematta ihastunut, en aio pettää) toiseen vielä työväenluokkaisempaan. Kun hän kertoilee kaikista hanttihommista, mitä on tehnyt, niin mä lähes kostun siinä paikalla. Arvostan hänen ahkeruuttaan ja myös kurinalaisuuttaan, mikään ei ole tullut helpolla.
Sellaiset miehet kuin omasta viiteryhmästäni, ovat jotenkin vähän neitejä mielestäni. Esim mikään ei ole yhtä epäseksikästä ja epämaskuliinista kuin puku miehellä.
Sitä näkee mitä haluaa nähdä. Oma mielipiteeni on, että täällä haukutaan todella paljon akateemisia, joiden koulutus ei ole "hyödyllinen". Lääkäreitä ehkä vielä arvostetaan, mutta auta armias, jos olet humanisti. Silloin olet valtion rahoilla elelevä loinen, josta ei ole mitään hyötyä.
T. Hyödytön humanisti
Vierailija kirjoitti:
Sitä näkee mitä haluaa nähdä. Oma mielipiteeni on, että täällä haukutaan todella paljon akateemisia, joiden koulutus ei ole "hyödyllinen". Lääkäreitä ehkä vielä arvostetaan, mutta auta armias, jos olet humanisti. Silloin olet valtion rahoilla elelevä loinen, josta ei ole mitään hyötyä.
T. Hyödytön humanisti
Kyllä mä ainakin arvostan. Ilman hapanta ei voi olla makeaa ja ilman pilipalia ei voi olla oikeita tieteitä
T. Fyysikko
Vierailija kirjoitti:
T. Hyödytön humanisti
Kyllä humanistikin voi siirtyä oikeisiin töihin. Hyödylliset humanistit on yleensä niitä, jotka sitten vanhempien suhteilla siirtyvät tuottaviin töihin, olivatpa ne mitä hyvänsä.
Akateemiset täällä eivät mitenkään korosta tai mainitse olevansa akateemisesti koulutettuja. Duunareilla sen sijaan näyttää jatkuvasti olevan ajatus, että hyökkäys on paras puolustus.
Täällähän nimenomaan aina kehotetaan kouluttautumaan, varsinkin jos on jäänyt pitkäaikaistyöttömäksi. Ehkä ne akateemiset arvostavat ylipäänsä kouluttautumista enemmän kuin "duunarit"?
Miksi muuten ajattelet, että akateemiset vain istuvat ja pyörittävät papereita eivätkä tee fyysistä työtä? Tai että duunarit ovat aina lapion varressa kiinni sen sijaan, että lähinnä istumalihakset rasittuvat?
Vierailija kirjoitti:
Seiskan keskiarvo ei ole mitenkään hyvä. Seiskan keskiarvon lapsi ei ole tehnyt läksyjään tai lukenut kokeisiin riittävästi. Seiskan keskiarvon lapsi ei ole tunnollinen koululainen.
Höpsis pöpsis, minun keskiarvoni oli yläkoulussa 6,7, johtuen oppimis- ja keskittymishäiriöstä. Tein kaikki läksyni, sain käytöksestä pelkkiä kymppejä, luin kokeisiin kuntouttajani kanssa kuin hullu ja silti tulos oli mikä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hyödytön humanisti
Kyllä humanistikin voi siirtyä oikeisiin töihin. Hyödylliset humanistit on yleensä niitä, jotka sitten vanhempien suhteilla siirtyvät tuottaviin töihin, olivatpa ne mitä hyvänsä.
Minä en halua siirtyä "oikeisiin" töihin ja haaveilen oman alani tutkijanurasta. Tässäkin näkyy se humanististen aineiden halveksunta, josta puhuin. Miksi humanististen aineiden tutkijoita ei arvosteta? Onko se ihan ok, että unohdamme oman historiamme? Tai onhan meillä jo aika paljon tietoa Rooman historiasta, joten turha sitä on enää tutkia? Antaa olla vain.
T. Se "hyödytön" humanisti
No en ole vielä tavannut duunaria joka oikeasti osaisi ajatella omilla aivoillaan tai ymmärtäisi mistään sivistyneistä asioista mitään. Eli ei se ole mitään halveksuntaa vaan ihan käytännön tuomaan kokemusta, juuri sellaista mitä duunarinkin pitäisi ymmärtää. Teidän työnnehän on juuri tällaista käytäntöön perustuvaa, ei mitään tietoa teoriasta tai sivistyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hyödytön humanisti
Minä en halua siirtyä "oikeisiin" töihin ja haaveilen oman alani tutkijanurasta. Tässäkin näkyy se humanististen aineiden halveksunta, josta puhuin. Miksi humanististen aineiden tutkijoita ei arvosteta? Onko se ihan ok, että unohdamme oman historiamme? Tai onhan meillä jo aika paljon tietoa Rooman historiasta, joten turha sitä on enää tutkia? Antaa olla vain.
T. Se "hyödytön" humanisti
Teet oikeita töitä ja vapaa-ajalla harrastat tutkimusta omilla rahoillasi. Näin sen pitäisi mennä
eri
Ei noilla keskiarvoilla ole mitään merkitystä. Teini-ikä voi olla sellaista myrskyä ja kaaosta ettei paremmasta väliä. Itellä oli vitosia ja kutosia yläasteen torkkaris 15 vuotta sitten vaikka kuinka. Nyt on insinöörin ja diplomi-insinöörin paperit ja hyvä työpaikka omalla alalla. Ei vain teininä kiinnostanut koulu vittujakaa.
Duunariperheestä minäkin, mutta en koe vastaavia tunteita. Vanhempani ovat äärimmäisen menestyneitä ja pyörittävät amispohjalta todella hyvin menestyvää yritystä. En usko että juuri kukaan edes ajattelee vanhempieni taustoja ja eiväthän ne mihinkään vaikutakaan. Itse opiskelen korkeakoulussa ja maisteri seuraavaksi, mutta en usko menestyväni koskaan kuten vanhempani. Viis siitä mitä muut ajattelevat.