Pojan vaimo ei halua tulla meille jouluna, koska meidän ruuat on "outoja" ja "hienoja".
Tämä oli vastaus, ihmettelin pojalle, miksei tuo tyttöystäväänsä jouluna syömään.
Tyttö on siis mielummin koko joulun yksin kotonaan, kun poika tulee meille pyhiksi.
Meillä on tarjolla alkupaloiksi sinisimpukoita, lohitartar, katkarapuja valkosipulivoissa ja itseleivottua leipää, pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, perunakroketteja ja endiivisalaatti. Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta
Pojan tyttöystävä vieroksuu sitä että meillä juodaan ruuan kanssa viinejä.
Mitä mun pitäisi tehdä? Olisi kiva saada tyttö kylään, mutta en nyt hänen vuokseen ala paistamaan kinkkua ha laatikoita (joista kukaan meillä ei tykkää). Miksei voisi tulla ja maistaa edes jotain?
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli vastaus, ihmettelin pojalle, miksei tuo tyttöystäväänsä jouluna syömään.
Tyttö on siis mielummin koko joulun yksin kotonaan, kun poika tulee meille pyhiksi.
Meillä on tarjolla alkupaloiksi sinisimpukoita, lohitartar, katkarapuja valkosipulivoissa ja itseleivottua leipää, pääruuaksi kastanjoilla täytettyä kalkkunan rintaa, perunakroketteja ja endiivisalaatti. Jälkkäriksi juustoja ja hilloja omasta puutarhasta
Pojan tyttöystävä vieroksuu sitä että meillä juodaan ruuan kanssa viinejä.
Mitä mun pitäisi tehdä? Olisi kiva saada tyttö kylään, mutta en nyt hänen vuokseen ala paistamaan kinkkua ha laatikoita (joista kukaan meillä ei tykkää). Miksei voisi tulla ja maistaa edes jotain?
Eihän nuo ole mitään jouluruokia, itsekään en tuli jos noita jouluruuaksi olisi tarjolla.
Mitä jos tyttö ei viinoista välitä, miksi hänen pitäis jotain viinilitkua juoda?
Vierailija kirjoitti:
oliko ap sun tarkoitus vaan kalastella kehuja "hienostuneella" joulupöydälläsi :DD? No, myötähäpeä heräsi, ei ruokahalu. Jouluna syödään jouluruokia, ravintola-annokset ja muut juhlaruoat sitten muina juhlina. Ymmärrän hyvin tyttöä. Mutta tuskin ne on nuo ruoat, vaan asenteesi, jota hän vieroksuu.
Öhh, mikä sinä olet määräämään mitä toiset syö jouluna?
Jos ei tykkää laatikoista ja kinkusta,turha niitä on tehdä.
Suurimmalla osalla taitaa muutenkin olla omien mieltymyksen menu missä ehkä jotain perinteistä ja ehkä jotain muuta.
Eihän nuo mitään ravintola-annoksia ole.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut vieraista jotka valitsevat vierailupaikan ruokalistan perusteella. Täällä av-palstalla monista kommenteista päätellen se on normaalia ja suotavaa.
Mun jo yli 60-vuotias siskoni kieltäytysi aivan varmasti aattoillan kutsusta, jos tarjolla olisi vain kalaa ja leipää. Tai ainakin kävisi joko ennen tai jälkeen jossain ravintolassa syömässä. Samoin tekisi kasvissyöjätyttäreni.
Jos ei provo, niin onpa poikasi tyhmä, kun menee kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa wannabe-hienostelulta, vaikka ei noista mikään nykyään mitään erikoista ole. Simpukoita saa prisman pakastealtaasta. Lohitartar ei ole kummoinen eväs, saadaan vain nimellä kuulostamaan hienommalta kuin on. Viiniä nyt juo aika moni, mutta eiköhän vettä tule hanasta ihan missä vaan. Outoa, jos sitä ei saa ottaa. Minunkaan poika ei juo mitään muuta kuin vettä, ei edes mehuja, kahvia, teetä tai kaakaota - no maidolle onkin allerginen. Jotenkin epäilen, että tietääköhän mukahienosteleva provoileva ap oikeasti, miten yksinkertaista lohitartar on tehdä? Endiivikin on oikeastaan vain simppeli kasvis, jota tähän aikaa vuodesta saa melko monesta kaupasta. Se on jostain syystä "jouluuntunut" viime aikoina. Muutama vuosi sitten se oli vielä eksoottinen, ei ole enää.
Voi hyvänen aika, eihän me yritetäkään olla hienoja. Tykätään vain tehdä joulu mun miehen kotipaikan traditioiden mukaan. Ollaan itsekin asuttu lähes 10 vuotta Pohjois-Ranskassa. Siis mun pointti on juuri, että ei nämä mitään oikeasti hienoja ruokia ole vaan perusranskalaista jouluruokaa. Ap
Miksi tyttöystävän pitäisi syödä teidän makunne mukaisia jouluruokia. Mikäli olisit oikeasti fiksu anoppi,tekisit hänelle niitä perinteisiä, ihan häntä varten. Teillä on aivan liikaa äyriäisiä, liikaa kalaa, enpä tulisi saamaan allergiakohtausta sapesta puhumattakaan. Taidat olla vmäinen paska anoppi.
Huomattavasti keskimääräistä paremmat jouluruuat teillä. Tyttö on ilmeisesti elämänkoululainen WT tai muuten vaan täysin juntti, kun kehtaa noista tarjoiluista kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut vieraista jotka valitsevat vierailupaikan ruokalistan perusteella. Täällä av-palstalla monista kommenteista päätellen se on normaalia ja suotavaa.
Jos itse olisin menossa kylään, haluaisin kuulla jonkinlaisen menun etukäteen. En siksi, että valitsisin sen perusteella paikan, vaan siksi, että ehtisin varautua ja sulatella informaatiota etukäteen. Se vähentäisi stressiä ja lisäisi halukkuutta tulla kylään.
Ihan samalla tavalla sitä haluaa saada tietää esim. pukeutumiskoodin.
Joku toinen taas tykkää mennä yllätykseen.
= Miksei voida vaan tajuta, että meitä ihmisiä on erilaisia?? Erilaiset persoonallisuuspiirteet, makumieltymykset ja opitut tavat. Ei sen pitäisi olla keneltäkään pois.
Voihan olla, ettei kyse ole vain ruuista? Jos ne ovat vain osasyy.
Mitäpä jos ottaisit yhteyttä itse ko. henkilöön ja jututtaisit vähän? Ehkä pääsisit paremmin perille siitä, mistä kenkä puristaa - ja jos vain ruuasta, mitä mahdollisesti voisit tehdä asian eteen ja kuinka paljon vastaavasti hän olisi tulossa vastaan kompromissiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa wannabe-hienostelulta, vaikka ei noista mikään nykyään mitään erikoista ole. Simpukoita saa prisman pakastealtaasta. Lohitartar ei ole kummoinen eväs, saadaan vain nimellä kuulostamaan hienommalta kuin on. Viiniä nyt juo aika moni, mutta eiköhän vettä tule hanasta ihan missä vaan. Outoa, jos sitä ei saa ottaa. Minunkaan poika ei juo mitään muuta kuin vettä, ei edes mehuja, kahvia, teetä tai kaakaota - no maidolle onkin allerginen. Jotenkin epäilen, että tietääköhän mukahienosteleva provoileva ap oikeasti, miten yksinkertaista lohitartar on tehdä? Endiivikin on oikeastaan vain simppeli kasvis, jota tähän aikaa vuodesta saa melko monesta kaupasta. Se on jostain syystä "jouluuntunut" viime aikoina. Muutama vuosi sitten se oli vielä eksoottinen, ei ole enää.
Voi hyvänen aika, eihän me yritetäkään olla hienoja. Tykätään vain tehdä joulu mun miehen kotipaikan traditioiden mukaan. Ollaan itsekin asuttu lähes 10 vuotta Pohjois-Ranskassa. Siis mun pointti on juuri, että ei nämä mitään oikeasti hienoja ruokia ole vaan perusranskalaista jouluruokaa. Ap
Ihan peruskauraa ranskalaiselle, mutta se tämä miniäkokelas ei taida olla ranskalainen, vaan ihan persjalakanen suomineito? Ymmärrän, että voi olla eksoottista hänelle. Itse tykkäisin tosi paljon, mutta tiedän että on paljon ihmisiä, joille oudon ruoan syönti on ongelma.
Annahan tytön viettää joulu miten tykkää :) Ehtinette tavata myöhemminkin, jos nuoripari haluaa jatkaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, ettei kyse ole vain ruuista? Jos ne ovat vain osasyy.
Mitäpä jos ottaisit yhteyttä itse ko. henkilöön ja jututtaisit vähän? Ehkä pääsisit paremmin perille siitä, mistä kenkä puristaa - ja jos vain ruuasta, mitä mahdollisesti voisit tehdä asian eteen ja kuinka paljon vastaavasti hän olisi tulossa vastaan kompromissiksi.
Peesaan tätä kirjoittajaa. Ja samalla voisi ottaa selvää, onko kyseessä pojan vaimo vai tyttöystävä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikaan ei tule, ei vaimo eikä tyttöystävä?63
No kun kehittelee mehevää provoa, niin siinä huumassa voi käydä niin että unohtaa mitä otsikkoon tuli laitettua. ;DD
Täällä oli yhdessä jouluruokakeskustelussa nimimerkki Äityliinin hyviä reseptejä. Suosittelen tarjoamaan niitä.
Äityliini kirjoitti:
Tärkeintä on valmistaa ne laatikot oikein. Kaupan valmislaatikko on oikein hyvää, jos siihen sekoittaa voita suhteessa 1:1. Siis puolet laatikkoa, puolet voita. Sitten löräyttää pinnalle tuhdin annoksen kermaa ja lämmittää kuumassa uunissa noin 25 min.
Tällaista hieman "tuunattua" laatikkoa olen tarjonnut noin 100 grammaa per henkilö eli porkkana-, peruna- ja lanttulaatikkoa yhteensä noin 300 grammaa per ruokailija.
Kinkun sijaan olen tarjonnut possun kassleria, jonka keitän ensin rapeaksi padassa upporasvassa. Sitten haudutan kermakastikkeessa semmoisen 5-6 tuntia. Sekaan sinappia, suolaa ja vähän voita.
Alkuruuaksi tietysti normaalit sillit, lohet ja muut semmoiset.
Tuossa on ideaa. Ehkä ne tuon tarjoilun jälkeen menevät naimisiinkin.
Tyttö itse oli kysynyt, mitä meillä syödään, kun poikani oli kutsunut jouluksi meille. Ja poika oli myös sanonut, että voidaan viedä omiakin ruokia, jos nämä meidän ei kelpaa. Ja tyttö oli sitten aikansa mietittyääm sanonut, ettei halua tulla kun ei tykkää meidän ruuista ja inhoaa viiniä. Olut ja lonkero kyllä kävisi.
Enpä tiedä onko tässä kyse jostain syvemmästä, heidän välit tuntuvat olevan kunnossa. Mutta tämä tyttökaveri on kamalan ehdoton eikä hyväksy monia asioita, joita ei ymmärrä tai ole tottunut.
Hän pitää esimerkiksi meidän ruokakulttuuria todella outona. Mies laittoi hänelle syntymäpäiväksi yrttilammasta ja se oli hänestä todella pahaa. Ei ollut syönyt koskaan ennen lammasta eikä syönyt nytkään.
En tiedä mistä hän pitää ja mitä söisi itse. Enkä tiedä miksei mene vanhemmilleen.
Ap
Äh, me syötiin tommonen sapuska torstaina viime viikolla. Niin tylsää.
Itse en saisi syötyä yhtäkään alkuruuistanne paitsi sitä leipää valkosilpulivoilla . Kaikki kertomasi potkisi takaisin, en vaan voisi mitään ei menisi alas .En yhtään ihmettelisi jos nuori? tyttö ei kehtaa tulla anoppilaan jos hänkin pelkää yökkäävänsä herkkujesi äärellä. Herkkujahan ne ovat suuremmalle osalle.
Ei tähän kinkkuja ja laatikoita tarvita , ota selvää mikä sopisi tytöllekin ja lisää se listalle. En usko , että pääruoka on tässä se showstopperi .Meillä on aina ollut lapselle eri menu jouluna kun eivät kaikki suomalaisetkaan saa verenperintönä hillitöntä lanttulaatikon ja kinkunhimoa niin miksi kiusata .
No aika yksipuolinen menuhan tuo on.
Hirveä määrä äyriäisiä, monet ei tykkää äyriäisistä.