~*~ ENSIKOT vko 11 ~*~
Kommentit (109)
Taitaa hiljetä viikonloppua kohti...
Joo tänne kannatta käydä purkamassa puheripuliaan varsinkin just niillä alkumetreillä menijöillä, jotka eivät vielä muille ole kertoneet. ITselläkin oli kauhea olla kun ei saanut kellekkään asiasta hölöttää, mutta tänne kun tien löysi niin aina jotain sai purettua =)
Tänään ollut kykllä hieno ilma, toivottavasti jatkuvatkin tällaisina.
Itse edelleen oottelen että alkas ne liikkeet tuntua, mutta kun ei oikein osaa vielä sanoa mitään. Välillä aina menee sillain kovaksi että liekkö niitä suppareita vai mitä...
Niki 17+5
Pitkästä aikaa jaksan kirjoitella.
Ensinnä tervetuloa uusille enskoille ja onnea vauvansa jo hakeneille!
Täällä on huono olo helpottanut siinä määrin, että uskalsin mennä eilen töihin. Huh, miten voi pari työpäivää viedä voimat kokonaan, nyt olen ihan poikki. No ei pitäs valittaa, kun olo on kuitenkin ihan hyvä.
Töissä tytöt alkoivat kertoa omista raskauksistaan ja ihastelivat mun masua :D Se on kyllä ihan huvittava näyttää että olisin paljon pidemmällä :)
No nyt lähden hoitamaan ponia, pitänee sekin muistaa ruokkia!
T: Ull-Maij & Pikku-Pupu rv 14+4
Niki, meillä mies kanssa heräsi tähän raskauteen rakenneultran jälkeen... mutta samoin kävi mulle itelleni =D silloin se vasta konkretisoitui, vaikka vauva oli sitä ennen kahteen kertaan ultrassa nähty. Ja sitten mies vasta heräsikin kun alkoi tuntea liikkeitä ja kun mun vatsa kasvoi ihan kunnolla.
Mörötin, tervetuloa porukkaan mukaan! =)
JoJo, nyt kun ruokahalu on poissa niin syöt vaan kaikkea mahdollista mitä tekee mieli! Vauva ottaa kyllä tarvitsemansa ravinnon, mutta koita nyt jotain saada kuitenkin syötyä. Mulla toimi jäiset vadelmat =)
Mulla meni viime yö taas valvoessa ristikoiden parissa... ahdisti tuo masu fyysisesti niin paljon, ettei oikein pystynyt mitenkään päin olemaan ja närästi vielä päälle. Sain sitten onneksi aamusta nukuttua.
Nyt iltaa viettämään ja odottamaan huomista kun mies tulee vihdoin kotiin!
[color=red]pikku-milli & paco 34+0[/color]
Mä vähän hullaannuin keväisen kauniista ilmasta ja olin 4 (!!!) tuntia ulkona koirien kans töiden jälkeen:)
Q: Kiva että huomasit nimen kun semmoinen vihdoin keksittiin:) Kyllä nuo pörinät taitaa liikkeitä olla kun jo useamman kerran oot ne tuntenu:)Onnea:)
Jojo: Mulla putos alkuraskaudessa paino peräti kilon viikossa kun oksensin eikä mikään maistunu, neuvolan täti kehotti juomaan reilusti energiapitoisia täysmehuja, jugurttia, pirtelöitä ja sokeroituja mehukeittoja, niitä pystyinki juomaan vaikka mikään ruoka ei uponnu ja painon putoaminen lakkas.
Mii:onnea 20 viikon täyttymisestä, perässä tullaan:)
Hemulille onnittelut plussasta!!
..ja Mörötin tervetuloa, tää on mukava porukka:)
Niin ja Iglulle piti vielä toivottaa ihanaa iltaa:)
Mä köllähdän taas kerran ulkoilman uuvuttamana koirat kainalossa sohvalle ja alan odottelemaan kultaa töistä kotiin:) Mä oon nyt aurinkoisella tuulella kun näitä hymiöitä satelee vähän väliä:):):) hih!
Mukavaa vkloppua kaikille!
Queen ja Pulla rv 19+2
Tulen taas taustalta kirjoittelemaan, tosin ollut kiire viikko etten oo ehtinyt edeskoko pinoa lukea..Mulla alkoi maanantaina työharjoittelu ja on ollu mukavaa. Ostin lentosukat, jotta jaksaa situa koko päivän koneella, kun työ istumatyötä.
Iglu- ihanan häävalssin ootte valinneet! Se on myös mun suosikki :) ja 07 pitäis sitä sitten päästä itsekin tanssimaan :)
Ja niin, ONNEA SEV!!!!! Ihan tippa linssinssä aina luen synnytyskertomuksia ja kyyneleet valuu kuin vain ajattelen, että millaista sitten on kun saa vauvan ekaa kertaa rinnalle..Ja minkälaista on mennä kotiin, kun meitä onkin kolme..Ihanaa..
Jojo1, toivottavasti olos paranee ja samoin kaikki muut, jotka kärsitte pahoinvoinnista!!Jos olisin tiennyt tän palstan aikaisemmin, niiin olis varmaan auttanut jakaa kokemuksia. Mäkin makasin saikulla kuukauden ja en voinut edes mennä kauppaan tai keittiöön. Ruokaa en pystyny tekeen, kun teki niin paljon pahaa kun avas jääkaapin. Huh, onneks se ei kuitenkaan kestä kauan. Mulla loppu rv:lla 14.
Mutta tosi hassua, mulla tulee kaurapuuro vieläkin ylös..Enää en tosin viitsi edes kokeilla sen syömistä..Ennen raskautta söin sitä ihan ilman ongelmia..
Olin vähän huolissani, kun vauvan potkut oli pari päivää kadoksissa tai hiljaisia, mutta vauva taisi huilia, sillä nyt koko päivän potkinut tiheeseen tahtiin! Se on hauskaa, kun maha oikein hytkyy potkuista:) Mulla on etuistukka, joka vaimentaa potkuja. Mutta taas hyvin tuntuu!
Hauskaa vkonloppua kaikille!!!!
anninapa 25+1
Taitaa tuo aurinko löytää tietään kaikkien sydämiin :) Itseäni oikein harmittaa tämmöisenä auringon palvojana etten ole pystynyt käymään kävelylenkeillä kuuteen viikkoon! Olo kun on vielä sen verran heikko niin en voisi kuvitellakaan ja meitin terassille ei meinaa päästä ellei halua lumihangessa möyriä!
Jojolle vielä, että minullakin tosiaan auttoivat jonkin verran pakastevadelmat (Suomen mettistä) ja mustikkakeitto sen verran mitä sisällä pysyivät! Suosittelen...
MiaMik rv 12+2
Muutama löysä päivä taas ollut, miten sitä onkin näin laiskana..!!Miehellä alkaa huomisesta 4:n päivän vapaa joten siinä taas onneksi virkistyy=)
Alkaa vähän jännittää jo maanantain poliaika. Aivan ihme ajatuksia mielessä, sen lisäksi että pelkään tuomiota jättivauvasta mulla on joku kauhukuva mielessä mitä siellä ultrassa vois näkyä..en viitti siitä ees sen tarkemmin, tuntuu itestäkin niin kauhealta tämmöset ajatukset! Kai mä vaan jännitän niin kovin taas kaikkea..
Sekin vähän mietityttää, kun oon ollu huomaavinani raskausmyrkytyksen oireita. Alapainehan mulla on meinannu olla koholla viime aikoina..aina se on tasoittunut uusintamittauksilla, mutta jotenkin on nyt iskenyt pelko vauvan hyvinvoinnista. Varsinkin kun liikkeet on tuntuneet vähentyvän tässä parin päivän aikana..eilen tosin pieni mylläsi kuin aina ennenkin mutta tänään taas ollut koko päivän hiljaa.
Mistä päästäänkin siihen että taitaa olla aika kokeilla liikelaskentaa...onneksi tässä aletaan olla jo loppusuoralla ja maanantaina tosiaan nähdään mikä on tilanne. Kuitenkin mulla itellä on ihan hyvä fiilis, kai tää on vaan jotain loppuajan paniikkia=D
Sepä oli aika pitkälle taas omaa napaa, yllättävän paljon sitä tuleekin ajatuksia ulos=)
Ull-Maijlta pitää vielä kysyä, onko sulla ihan ihkaoma poni? Kerro ihmeessä lisää, täällä on tämmönen heppahöpö ankka, suorastaan kahelina polleihin! Haaveissa on päästä taas ratsastamaan kunhan tilanne sallii=)
Mutta eipä sen kummempia, oli kai tässäkin jo liikaa...Hauskaa viikonloppua Ensikoille!
Niin ja tervetuloa plussanneille täältäkin=)
-Ankka & 37+6-
Heippa taas!
Hemuli onkin vanha tuttu Ensikoista ja möröttimen tunnen tuolta lapsettomuuspuolelta :) Just eilen varjokasta onnittelin plussasta ja toivotin hänetkin tervetulleeksi tähän pinoon. Täällähän on meitä plussanneita " lapsettomia" jo aika monta: minä, burde, MiaMik, kristall (?) ja sinä. Ihanaa, että kyllä melkein kaikki jossain vaiheessa saa oman nyytin, vaikka joillain tuleekin vähän aluksi mutkia matkaan! Varjokas, jos luet tätä niin hipsi vaan rohkeasti pinoon :)
Jojolle voimia rankkaan alkuraskauteen! Mulla oli aina yöpöydällä aamua odottamassa lasillinen mustikkakeittoa ja hapankorppuja. Mandariineja söin ihan jatkuvasti ja porkkanoita myös. En voinut aluksi kuvitellakaan juovani maitoa ja podin siitä vähän huonoa omaatuntoa, kun ajattelin, että vauva kuitenkin tarvitsee kalsiumia, mutta mulle alkoi sitten aika pian sekin maistua. En tosin kärsinyt huonosta olosta kauaa... Vauvan luustohan alkaa kehittyä oikein kunnolla vasta sitten pikkasen myöhemmin, joten uskon, ettei se haittaa vaikkei ihan pahimman pahoinvoinnin ja ällötyksen aikana voiskaan juuri syödä maitotuotteita. Korjatkaa jos olen väärässä. Kuten muutkin jo aikaisemmin täällä sanoi, pakastetut marjat on tosi raikkaita, joten suosittelen! (Mutta niitä ulkomaisia pakastevadelmiahan ei sitten saa syödä.) Tsemppiä ja toivotaan että olosi paranee pian!
Hassua kun töissä ei kukaan ole kehdannut kysy mitään, vaikka kaikki katseleekin kovin kiinnostuneena mun masua. Maanantaista lähtien olen käyttänyt telttojen sijaan ihan normaaleja paitoja ja ihan oikeasti kenellekään ei varmasti ole jäänyt epäselväksi tämä raskaus :)
Ihanaa kun on viikonloppu! Pääsee uimaan ja rentoutumaan! Mutta nyt taas syömään ja sohvalle makoilemaan. Jospa tuo pikkuquu tänä iltana innostuisi antamaan jotain merkkejä itsestään...
-Q- ja -q- 17+4
Ankka: Juups, onhan se poni oma. Olen tosiaan haaveillut omasta ponista varmaan 15 vuotta, kunnes sellaisen viime kesänä ostin. Poni on nyt vasta 2-vuotias, joten vilinää ja vilskettä riittää. Poni toimii minulla hyvänä kannusjana laihduttamisen suhteen sitten, kun vauva on syntynyt. Pitäis pudottaa sitten oma paino sinne normaaliin 50kg, että pääsen ratsastelemaan. Siinä on kyllä mulla tekemistä, sillä mulle oli jo ennen raskautta kertyny 10 ylimääräistä kiloa :D
Sinähän olit Oulusta? Missäs tallilla oot ratsastellu? Minun poni asustaa äimärautiolla. Heh, tästä tuli heppapalsta ;)
Kohta se isäntä kotiutuu..sitä ennen heppapalstan hirnahdukset eli Ull-Maij; asun Oulunsalossa, en oo täällä ollessa ratsastanu ollenkaan vaan viimeksi asuessani Forssassa..siitä on aikaa mutta kipinä on säilynyt, ollaan kovasti suunniteltu miehen siskon kans ratsastamaan lähtöä heti kun voin! Sen kanssa meinaa vaan jäädä asiat suunnitteluasteelle ikävän usein, harmi=/ Mutta vielä mä hepan selkään nousen!!!!
Minkä rotuinen polle sulla on?
tuotu risteytys. Säkä nyt noin 130cm, kasvanee sen 5cm vielä, eli pikku poni :)
Aika menee kyllä ihan siivillä, meidän pikkumies on jo viikon vanha! Jotenkin kun makasi 5 päivää sairaalassa ja osan ajasta siinä kunnossa etten voinut itse vauvaa hoitaa niin vasta on päässyt vauvanhoidon alkuun. Poika on kyllä niin tyytyväinen ja kiltti, nukkuu 3-4h pätkiä ja välissä käy syömässä.
Tänään olikin vieraita, miehen vanhemmat ja siskon perhe koko päivän vauvaa ihastelemassa. Muisti poika suihkauttaa pissit mummon päälle vaipan vaihdon yhteydessä. :D Oma äitini tulee sunnuntaina, hänelle meidän poju onkin ensimmäinen lapsenlapsi. Toivotaan että pysyisi nuo ilman lämpiminä niin ensi viikon loppupuolella voitaisiin jo pikkuhiljaa alkaa ulkoilemaan vauvan kanssa. Nyt on onneksi mies kotona niin olen vähän päässyt koirien kanssa auringonpaisteeseen kävelemään. Kauhean paljon ei jaksa vielä kävellä mutta pikkuisen. :)
Onnea ja tervetuloa kaikille uusille ensikoille ja vanhoille tsemppiä odotukseen! Palkinto on kyllä ehdottomasti kaikkien raskaus vaivojen arvoinen! Oma palkinto tuhisee unta tuossa vieressä sitterissä, sitä jaksaisi tuijotella vaikka kuinka kauan. Ja onko suloisempaa näkyä kuin isä ja poika vierekkäin päiväunilla? :)
SEV + Sammakko 1vko
WcAnkka: Joo oltiin me siel Oululehden syntyneissä. Niin tehän asutte tuossa naapurikunnassa :)
Siitä pahoinvoinnista sen verran että kannattaa laittaa ne hedelmät vielä jää- tai viileäkaappiin ni voi että parantaa oloa ku ne on raikkaita ja vielä kylmiä :)
Nyt täytyy jatkaa kakkujen täyttämistä ku on ne Ristiäiset huomenna :)
Kauheesti oli taas tullu kirjotuksia... ihan monta sivua. =) En kyllä enää muista, että kellä oli mitäkin, mutta ilmeisesti aika hyvää kaikille kuuluu. Ainakin noin pääsääntösesti. =0)
Uusille tervetuloa joukkoon!! Mörötin on mullekin tuttu (ainakin nikiltä) lapsettomuuspuolelta. Olitkos säkin vasta-alkajissa?
Ulkona on jännä ilma +2,8 mutta sataa lunta. =) Voi veljet, että on IHANAA kun tulee kevät. Tai kai se jo onkin, kun linnut laulaa niin hirmusesti ja on melko lämmintä.
Omasta navasta sen verran, että huomenna vaihtuu raskausviikko! Sitten on ns. kriittiset viikot takana. =) Heti maanantaina on neuvola+lääkäri -> toivottavasti sydänäänet kuuluu (ensimmäisen kerran). Tiistaina saadaankin sitten uuden asunnon avaimet ja päästään pikku hiljaa muuttamaan... Perjantaina sit onkin np-ultra!
Mulla on nyt jotenkin aika luottavainen olo. Sanoin ukollekin eilen saunassa, että uskon Penni-Ennin olevan hengissä, kun ei muuten varmaan tää mun maha ja tissit näin kasvais, eikä muutenkaan varmaan olis näitä muita oireita. Mutta kyllähän se silti vähän jännittää. =)
Meen pikasesti onnittelemaan Varjokasta plussasta tonne lapsettomuuspuolelle ja sit meen syömään ja töihin. =/
Burde rv 11+6
Eilen kävin tohtorilla kun iski taaaas hiiva ja se määräs mulle bakteerivaginoosiin emätingeeliä Zidoval 5pvn kuurin.Eli ilmeisesti tää mun " hiiva" ei oo nyt sit sitä ollukkaa.Kolme krt nyyt kuukauden sisällä ollu.No tämä hoito tuntuu tepsivän.Onko muilla ollu?Nyt hieman mietityttää kun luin netissä että bakteerivaginoosi nostaa keskenmenon riskiä jne.Ja mulla varmaa jo kuukauden se myllänny tuolla :(
Päänsärkyyn sitten sain panadol 1 g...eipä paljoo tunnu auttavan.Nyt kaks viikkoo jo yhtä soittoo koskenu ja migreeniltä vaikuttaa :(
Voikaa hyvin!
-Pepsi ja nappula rv14+6
Minulla harvoin on päänsärkyä, mutta juuri vähän aikaa sitten sitä oli parisen viikkoa ja se oli kauheeta oksentelun rinnalla! Tuntui että mikään muu ei auta kuin veden juominen, mutta sekin oli vähän niin ja näin kun ei meinannut sisällä pysyä! Nyt päänsärky onneksi jo hellittänyt!
Oli kiva lukea SEVin vauvakuulumisia :) Rupesi naurattamaan kun kirjoitit iltamyöhään ja sanoit et mikäs sen mukavampaa kuin katsella poikaa ja isukkia päiväunilla ;) Voi olla että ymmärsin väärinkin, mutta hyvät naurut sain täällä :)
MiaMik rv 12+3
Haukotus¿ taas tuli valvottua yöllä ristikoiden kanssa. Paco tunki pyllyänsä kylkiluiden alle eikä siinä sitten uni tullut. Aamusta sitten nukuin vähän pitempään. Saas nähdä miten sitä saa nukuttua kun mies on taas kotona. Hip hei kun se tulee tänään kotiin! =)
mörötin, mä aloin käyttää mammalappuhaalareita jo joskus 13 viikolla¿ omat housut mahtui kyllä silloin vielä, mutta sen verran painoi kun vatsa turposi, että lappuhaalarit oli paremmat. Mulla kun tuli heti huono olo jos housut vähänkin painoi. Piti olla niiiin löysää, että. =) Mutta sitten tuo masu pullahti esiin joskus 17 viikolla. Ihan yhtäkkiä ilmestyi ja sitten ei enää omat housut mahtuneetkaan. Nyt on jotkut mammahousutkin sitten jo käyneet pieneksi =D
pepsi, mulle ainakin lääkärit on sanoneet, että hiivatulehdus ei oo vaaraksi. Joillain muilla emätintulehduksilla sitten voi olla kohdunsuuta kypsyttävä vaikutus. Mulla muuten ei oo hiivaa ollut sen jälkeen kun aloin syömään gefilus-kapseleita (joilla kuulemma jonkun tutkimuksen mukaan olisi jotain ehkäisevää vaikutusta lapsen allergioihin liittyen¿) ja sitten kun lääkärin neuvosta hankin apteekista Lactasyd-intiimipesuainetta.
Ihana kuulla teidän vauvakuulumisianne =)
Nyt mulla sitten varmaan oikeesti tulee se muutaman päivän nettitauko¿ huomenna varmaan vielä pääsen käymään, mutta sitten en välttämättä ennen kuin kotona aukee netti. Pitäis ens viikolla aueta. Pitää nimittäin luovuttaa auto huomenna äidille takaisin niin en sitten pääse täällä hyppäämään joka päivä netissä =D
Hyvää viikonloppua enskat!
[color=red]pikku-milli & paco 34+1[/color]
Mä oon näköjään ollut ihan ajatuksissani kun luin viestejä... se ei ollutkaan hiivaa mitä sulla oli. Mä oon kuitenkin ymmärtänyt noiden vaginoosien kanssa, että keskenmeno niistä johtuen on harvinaista. Ja hyvä kun nyt lääkkeet sait siihen kuitenkin!
[color=darkgreen] Onpas meidän pino kasvanut isoksi viikon aikana! Mukava, että porukkakirjoittaa ahkerasti!
Tervetuloa uusille ensikoille!
JoJolle haluan lähettää paljon voimia! Kuulosti sun juttu niin tutulta. Sillä poikkeuksella, että mä sitten myös oksensin. Mulla alkoi pahoinvointi viikolla 6+0 ja sain sen flunssan viikko sen jälkeen. Mikään ei pysynyt sisällä ja lisäksi flunssan aiheuttaman yskä lisäsi oksentelua. Terveyskeskuslääkäri kuitenkin sai mut vakuuttuneeksi, että vauva ottaa kaiken tarvitsemansa ja äiti siinä jää häviölle. Edes mun oksentaminen 10-15krt päivässä ei ollut vielä hälyyttävää. Sen lääkäri neuvoi, et kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa. Kirjaat ylös kaiken, mitä juot, syöt, oksennat tai mikä tulee normaalisti ulos. Lisäksi olisi hyvä syödä jotain 20min välein. Sillä mun olo alkoi kohentumaan vähän kerrassaan. Paino ehti pudota reilut 3kg, mut parissa viikossa se tuli takaisin. Kuten muutkin ovat kirjoittaneet, niin hedelmät, vihannekset ja salaatit on hyviä ja etenkin tosi kylminä. Itse popsin miniporkkanoita ja kivettömiä rypäleitä. Tsemppiä!
Sitten eiliseen ultraan. NKL:llä oli aivan ihana kätilö ultraamassa. Kaikki oli hienosti ja niskaturvotusta vain 1,0mm. Turvotuksen mittaaminen olikin melko ongelmallista, kun meidän pieni tiikeri ei tahtonut alkaa yhteistyöhön. Saatiin sitten puolituntia seurata hänen liikkeitään ruudulta, kun ei suostunut kääntymään oikein perin. Lopulta pieni kääntyi ja kätilö sai mitan. Siinä odotellessa kätilö näytti meille sydämen, aivolohkot, vatsanpeitteet, vatsalaukun, virtsarakon, jalat ja kädet niin että varpaat ja sormetkin erottui. Isän kysymyksestä katsottiin myös, olisiko tulossa tyttö vai poika, mutta ei sitä vielä näkynyt vaikka kätilö oikean kohdan ultran kuvaan etsikin. Aivan ihana kokemus! Eilisilta meni vielä kuvia katsellessa ja ihmetellessä. Viikkoja oli ultran mukaan 13+1 kun omilla laskuilla niitä oli 13+0. LA pysyy kuitenkin samana.
Nyt tämä onnellinen äiti lähtee lauantai-illan viettoon. Voikaa hyvin!
Sippu ja pikku-tikru 13+1 (pitäydyn vanhassa laskussa!)[/color]
[/quote]
Kyllä teki ulkoilma ja auringonpaiste hyvää! Kävelin hiljakseen pienen lenkin ja sen jälkeen istuskelin hetken terassilla ja aurinko lämmitti jo tosi paljon! Sen jälkeen söinkin heti kolme porkkanaa ja hetken päästä jääkaapin NamiNami houkutteli ja se oli pakko syödä mutta se ei sitten taas ollut oikeen hyvä ratkasu :-( Kevyitä kotihommia olen tässä tehnyt että sais ajatukset muualle. Välillä on pitänyt vähän huilata. En ole onneksi missään vaiheessa joutunut ihan vesi/nestelinjalla olemaan vaan just esim. hedelmät on kyllä ihan maistunu välillä. Ja eilen tein riisipuuroa! Kiitos vaan Miille ja muille lisävinkeistä!
Ja anteeks omanapaisuuteni mutta kun tästä ei tiedä kuin tuo mies niin on pakko purkaa tunteitaan tänne... Huomenna on varmasti parempi päivä eikös vaan?!? Kyllä vaan tää kirjottaminenki jo helpottaa, taidan mennä syömään banaanin :-D
JoJo + Napero rv 7+1