Kukaan muu ihmetellyt tätä: samaan aikaan miehet ovat ahtaalla parisuhteissa ja sitten myös sinkkuina syrjäytyvät?
Olen ollut avioeron jälkeen vuosia yksin ja taidan jatkaakin tätä menoa. Alkaa tuntua siltä, että naisena on mahdollista tehdä edes etäisesti oikein siten, että ei sekaannu miehiin muuten kuin seksin vuoksi.
Ymmärrän kyllä esim. sen pointin, että mies tarvitsee äijäilyaikaa, ihan samalla tavalla itselleni on ollut tärkeää se, että olen saanut olla omissa oloissani/ystävien kanssa/mitä huvittaakin ilman parisuhteen odotuksia.
Nyt viime aikoina on alkanut tuntua siltä, että naisena kannattaakin pysyä yksin. Paitsi että siihenkin löytyi Heli Vaaralan taannoisesta mielipiteestä moitittavaa: naisilla on sinkkumiehiä kohtaankin liikaa odotuksia, mikä lisää entisestään vastentahtoisesti yksin jäävien miesten joukkoa. Se herätti lähinnä huvittuneisuutta, mutta toisaalta on myös aika pelottava ajatus, että jonkun mielestä en saisi olla yksinkään ilman paheksuntaa. Mikä sitten olisi miehille hyvä, jos parisuhteessa nainen vaatii liikaa ja yksin ei haluta olla?
Tämä on entistä hämmentävämpää siksi, että omissa menneissä suhteissani miehet ovat odottaneet minulta enemmän sellaista "omistelua" ja mitä lie mammailua. Olisi pitänyt vahtia miehen tekemisiä ja kieltää lähtemästä ulos. Sitten kun tyytyväisenä elelin omaa elämääni miehen rinnalla ja ajattelin että on hienoa, kun on oma vapaus kummallakin, siitä seurasi kahdenlaisia asioita: miehet olivat epävarmoja tunteistani, koska olivat niin vapaita enkä osoittanut mustasukkaisuutta. Lisäksi erojeni jälkeen miehet ovat hakeutuneet sellaisten naisten kanssa yhteen, jotka ovat vastakohtiani ja päättävät niistä verhoista, mitä en tehnyt. Minun tapani ei siis ole todellakaan se toimiva. Mikä sitten olisi? Ihan aidosti ällistyttää se, että en tajua, miten naisena edes voisi olla oikein parisuhteessa? No, kuten sanottu, itse en kyllä edes etsi.
t. yli 40-vuotias, useammassa pitkässä parisuhteessa ollut nainen
Kommentit (203)
"miten se kiersi yllä pään
mitä vaan mut se ei voi olla niin
että kun päätää tähän jään
niin heti suljetaan herra kellariin
mä teen mitä teen ja mä meen mihin meen
jos sä et tykkää niin painu helvettiin"
Ystäväni mies kerran sanoi, että onnellisin mies on rahtilaivassa työskentelevä merimies, jolla on vaimo ja lapset kotisatamassa. Kuukausia äijäseurassa merillä ja muutaman viikon saa viettää laatuaikaa perheen kanssa ennen seuraavaa työreissua. Hän siis oli itsekin merimies, nykyisin jo eläkkeellä.
Aivan varmasti on kriteereihisi sopivia miehiä. Miksi vaadit täyttä päihteettömyyttä? Kohtuukäyttäjiä on paljon, mutta täysiä absolutisteja aika vähän. Itsekin kirjoittelin Tinderissä yhden naisen kanssa ja heti vaihtui keskustelun sävy, kun sanoin käyneeni baarissa. Mielestäni aika huvittavaa, koska juon yleensä sen 1-3 juomaa, kun lähden baariin. Nykyään käyn baarissa lähinnä siksi, että olen sinkku. Suhteessa ollessani en käy kuin muutaman kerran vuodessa.