V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.
Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.
Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.
V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.
Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?
Kommentit (234)
Siskolle viesti, että onko vegaanius sairaus, joka estää äidin auttamisen, kun te kaikki muut autatte. Laiska sisko. Mitä toiset täällä antaa ohjeita, miten ruuat laitetaan. Eli onko se kasvisyönti nyt sitten sairaus, joka estää osallistumasta ja jonka takia muiden pitää tehdä kaikki?
Joo en tod pilaisi joulun makunautintoja (ei kermaa, ei voita, ankeutta ja lisäainelitkumautonmukakermoja). Kukin voi tuoda mukanaan pöytään ihan mitä haluaa. Suurimmalle osalle on tärkeää että ruuat ovat perinteisiä ja maistuvat hyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani sais ylipäänsä huolehtia omista ruuiastaan ja lakata kuvittelemasta että muut näkevät vaivaa hänen valintojensa vuoksi. Mä sain just vihat niskaani kun tiesin että meille tulee vegaani kylään miehen synttäreihin. En valmistanut mitäön vegaania, kasvisvaihtoehtoja kyllä. Siitähän se suuttu, ja vielä enemmän kun totesin että jos on päättänyt syödä tietyn ruokavalion mukaan niin hoitakoon itse omat ruokansa.
Jos olette kysyneet vierailta ruokavalioita niin oletus on, että jotain sopivaa syötävää löytyy. On aika tylyä kutsua juhliin, joissa ei ole mitään sopivaa tarjolla. Vähintäänkin kerrot _etukäteen_ kohteliaasti, että ei valitettavasti ole teillä mitään vegaanista ja ehdotat, että tuo itse sopivat syömiset. Vegaanit yleensä mielellään hoitavat omat syömisensä, jos vain tietävät ettei ole tarjolla mitään heille sopivia. Siinä vaiheessa jos se tulee yllätyksenä ja nälkä kaihertaa mahassa niin voi alkaa vituttaa.
Ei oltu kysytty etukäteen. Mies vaan tiesi kertoa että kuulemma tämä nainen tekee vegaaniudestaan niin hirveän numeron kaikkialla, että oli kuullut sen. Mutta leikin että en asiasta tiennyt ja tokaisin naikkoselle että jos on noin tarkat ruokavaliot niin olisi parempi tuoda omat ruuat mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Räyh näitä jotka koittaa kääntää keskustelun miesväen lusmuiluun ruuanlaitossa. Mistä ne tietää kuinka paljon perheen miehille kuuluu jouluaskareita? Jouluun valmistautuminen wi ole pelkkää ruuanlaittoa.. On kaupassa ravaamista, siivoomista, huonekalujen siirtämistä, valojen asentamista, mattojen tamppaamista, saunan pesua, puiden kantamista sisälle ja takkojen pitämistä lämpimänä.. Et sillee. Meillä kotona ruuanlaitosta intoileva mies ja minä sitten siivoan, onko väärin ettei mies nyt tasapuolisesti osallistu siivoomiseen?????????
Eiköhän siellä kaupassakin enimmäkseen ravaa naiset? Siivoukset ja huonekalujen siirtelytkin jää naisille, enimmäkseen. Takkoja nyt lämmittää kuka vaan, ei ole iso vaiva heittää puuta pesään. Saunan siivoamisesta tiedän sen verran, että yhdessä tuttava perheessä sen tekee mies. Taitaa tämä joulun laittaminen( niin kuin juhlat yleensäkin) jäädä enemmän naisten kontolle. Pukkeina taitaa miehet kyllä olla enemmistönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.
Kaurakerma on keksitty.
Vegaani voi tehdä omat laatikkonsa ihan vapaasti kaurakermaan.
Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...
Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.
Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.
Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.
Siinä on se ero, että sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa. Niin sipsejä, ranskalaisia, perunoita kuin lihaa, kalaa ja kananmunia. Se vegaaninen ruoka kun on käypäinen sekasyöjälle. Aivan kuten gluteeniton ruoka on käypäinen myös niille, joilla ei ole keliakia.
Siinä on se ero, että sekasyöjän ei tartte syödä jouluna paskaa sen takia että siitä ei saa oireita tai siihen ei kuole. Mä haluan syödä jouluna hyvää ruokaa, en mitään vegaanimössöä vaikka suurimmaksi osaksi syönkin kasvisruokaa. Joulu on mulle loma ja silloin on aikaa tehdä hyvää ruokaa ja nauttia. En siis syö jouluisin vain jotta pysyisin hengissä.
Missä te niitä vegaanisia jouluruokia olette maistelleet, kun osaatte sanoa, ettette niistä tykkää? Vaikea kuvitella, että tuolla asenteella varustetut ihmiset olisivat ikinä nostaneet sormeansakaan tehdäkseen vegaanista ruokaa vain kokeillakseen sen makua. Ja jos ruoka on pahaa, niin ongelma usein on kokin ammattitaidossa eikä siinä, että lanttulaatikossa ei ole lehmänmaitoa.
Njoo, makutottumukset on makutottumuksia. Meillä on noin 1/4 pääruuista vegaanisia ja kyllä niitä syö, mutta ei ne kaurakermat ja soijarouheet maistu näin vuosien totuttelunkaan jälkeen yhtä hyvältä kuin kerma ja jauheliha. Voin olla huono maustaja, mutta ei se ole harjoittelulla muuttunut, en tosiaan tiedä mikä muu kuin ehkä manteli ja kookos toisi vegeruokiin sitä mun kaipaamaa täyteläisyyttä ja pehmeyttä, eikä ne taas joka paikkaan sovi. Joten ymmärrän hyvin miksi joku haluaa tehdä joululaatikkonsa kermalla ja voilla, vaikka itse en siihen vegaanivieraiden tullessa pystyisi, miellyttäjäluonne kun olen.
Meillä äiti teki maailman parasta lanttulaatikkoa ja siihen ei laitettu kermaa . Ja oli silti mielettömän hyvää. Äitini on valitettavasti jo kuollut, enkä voi enää kysyä, mikä oli laatikon salaisuus, mutta niin hyvää lanttulaakikkoa en koskaan missään saanut, vaikka kuinka olisi voilla ja kermalla tehty. Eli kyllä olman kermaa ja voita onnistuu. Lapsuuden kodissani ei mihinkään joululaatikoihin laitettu kermaa. Voin voi hyvin korvata Keijulla. Ei niihin laatikoihin tarvitse kaurakermaa laittaa jos ei tykkää.
Vegaanille ei ole mitään fyysistä haittaa syödä tilkka kermaa, voita tai kananmunaa jouluaterialla. Kotona sitten voi nirsoilla koko loppuvuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.
Kaurakerma on keksitty.
Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...
Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.
Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.
Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.
Siinä on se ero, että sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa. Niin sipsejä, ranskalaisia, perunoita kuin lihaa, kalaa ja kananmunia. Se vegaaninen ruoka kun on käypäinen sekasyöjälle. Aivan kuten gluteeniton ruoka on käypäinen myös niille, joilla ei ole keliakia.
Siinä on se ero, että sekasyöjän ei tartte syödä jouluna paskaa sen takia että siitä ei saa oireita tai siihen ei kuole. Mä haluan syödä jouluna hyvää ruokaa, en mitään vegaanimössöä vaikka suurimmaksi osaksi syönkin kasvisruokaa. Joulu on mulle loma ja silloin on aikaa tehdä hyvää ruokaa ja nauttia. En siis syö jouluisin vain jotta pysyisin hengissä.
Missä te niitä vegaanisia jouluruokia olette maistelleet, kun osaatte sanoa, ettette niistä tykkää? Vaikea kuvitella, että tuolla asenteella varustetut ihmiset olisivat ikinä nostaneet sormeansakaan tehdäkseen vegaanista ruokaa vain kokeillakseen sen makua. Ja jos ruoka on pahaa, niin ongelma usein on kokin ammattitaidossa eikä siinä, että lanttulaatikossa ei ole lehmänmaitoa.
Njoo, makutottumukset on makutottumuksia. Meillä on noin 1/4 pääruuista vegaanisia ja kyllä niitä syö, mutta ei ne kaurakermat ja soijarouheet maistu näin vuosien totuttelunkaan jälkeen yhtä hyvältä kuin kerma ja jauheliha. Voin olla huono maustaja, mutta ei se ole harjoittelulla muuttunut, en tosiaan tiedä mikä muu kuin ehkä manteli ja kookos toisi vegeruokiin sitä mun kaipaamaa täyteläisyyttä ja pehmeyttä, eikä ne taas joka paikkaan sovi. Joten ymmärrän hyvin miksi joku haluaa tehdä joululaatikkonsa kermalla ja voilla, vaikka itse en siihen vegaanivieraiden tullessa pystyisi, miellyttäjäluonne kun olen.
Meillä äiti teki maailman parasta lanttulaatikkoa ja siihen ei laitettu kermaa . Ja oli silti mielettömän hyvää. Äitini on valitettavasti jo kuollut, enkä voi enää kysyä, mikä oli laatikon salaisuus, mutta niin hyvää lanttulaakikkoa en koskaan missään saanut, vaikka kuinka olisi voilla ja kermalla tehty. Eli kyllä olman kermaa ja voita onnistuu. Lapsuuden kodissani ei mihinkään joululaatikoihin laitettu kermaa. Voin voi hyvin korvata Keijulla. Ei niihin laatikoihin tarvitse kaurakermaa laittaa jos ei tykkää.
Ehkä äitisi keitti lanttuja muutaman tunnin ja sitten haudutti uunissa miedolla lämmöllä usean tunnin.
Voita ei kyllä voi korvata millään Keijulla. Eikä laatikoihin laiteta "kaurakermaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurakerma on keksitty.
En kyllä luottaisi kuolleen kokin ruokiin. Ruokamyrkytys?
Vegaanit on just tollasia.
Ei näe muuta kuin sen vittunsa.
Veganismi on vain narsismin yksi muoto. Jaksamista kaikille jotka joutuvat tänäkin jouluna uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanille ei ole mitään fyysistä haittaa syödä tilkka kermaa, voita tai kananmunaa jouluaterialla. Kotona sitten voi nirsoilla koko loppuvuoden.
Niinhän vegaanit itse aina sanovat, että sekasyöjille ei ole haittaa siitä, vaikka yhdellä aterialla ei lihaa saisikaan. Tällä he perustelevat sitä, että vieraillekin tarjotaan ainoastaan vegaaniruokia.
Ihan samalla tavalla voisi sitten sanoa, että ei vegaanille ole siitä haittaa, että yhdellä aterialla syökin ei-vegaanista kasvisruokaa. Veikkaan että vegaanit itse pitäisivät moista ehdotusta loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sisko omalla tavallaan kapinoi teidän selvästi aika jäykkiä ja seksistisiä joulutapoja vastaan. Miksi osaa ruuista ei ole voinut muuntaa vegaanisiksi kaikille, miksi on "normaali" ruoka ja vegaaniruoka? Miksi isäsi ja veljesi eivät huhki mukana talkoissa? Melko ihmeellistä että kehdataan ottaa MINIÄ valmistelemaan joulua, jos ei perheen poika osallistu.
Mainitsiko ap muka missään vaiheessa että hänellä olisi veljiä tai isää maisemissa?
Melko suurella todennäköisyydellä toinen "vanhemmista" on isä ja "miniän" puoliso on veli.
Missä ap puhuu vanhemmista taikka miniästä??
Miniästä en tiedä, mutta vanhemmat mainitaan otsikossa
"Vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään"
Mistä sinä tiedät vaikka isä olis sokea ja kädetön?! Puhutaanko nyt siitä mistä oli kyse; itsekkäästä vaativasta aikuisesta eikä spekuloida asioita joista ei ole tietoa.
No tiedetään että sinne tulee myös ap:n veli. Lienee kohtuullista kysyä minkä verran veli osallistuu.
Mistä tiedetään että ap:lla edes olisi veljeä, saatika että hän olisi tulossa joulua viettämään vanhempien luokse? Missä ap on maininnut veljestä mitään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää laatikot vegaanisina kaikille. Myös rosolli, vihersalaatti, keitetyt perunat ja leipä luulisi vegaanille kelpaavan. Tehköön itse muuta jos kaipaa. Näin eri ruokia ei tartte yhtä vegaania varten tehdä, vaan hän voi ottaa pöydän antimista mitä haluaa. Näin itse tekisin, jos joulunviettoon olisi vegaani tulossa.
Miksi kymmenen ruuat pitäisi tehdä yhdelle? Tehdään ruuat niille yhdeksälle ja vegaani syökööt kynsiään!
Minähän juuri ehdotin sellaista vaihtoehtoa, jossa sille yhdelle vegaanille ei tarvitse erikseen ruokia tehdä! Toki se, että tehdään jouluruuat perinteisesti ja vegaani syököön kynsiään on toinen vaihtoehto, mutta aloittajan tilanteessa tuskin kovin realistinen sellainen.
Aloitusviestistä minä sain sellaisen käsityksen, että se vanha, hyväsydäminen äiti haluaa laittaa ruokaa joulupöytään myös vegaanityttärelleen. Vaihtoehdot tällaisessa tilanteessa siis ovat kai tehdä vegaanille ruokia erikseen tai tehdä ne joulun kasvisruuat vegaanisina kaikille ja tarjota lihat ja kalat kuten ennenkin. Kumpi se sitten kellekin on pienimmän riesan tie, siitä minä en tiedä. Ehdotin sitä vaihtoehtoa, jonka itse kokisin tällaisessa tilanteessa helpoimmaksi. Eri mieltä saa olla, en siitä pahastu. 😊
Oletteko maistanut seitankinkkua? Minä olen eikä ollut mun juttu, kinkkua tänne kiitos. Sukulaispariskunta tekevät aina seitania ja puhuvat kuinka maistuu ihan samalta kuin kinkkukin. Ei todellakaan maistu, sehän on tiivistä ruisleipää. Ei ole tosin pahaakaan, mutta jos sillä jotain pitäisi korvata, niin joululimppu, mutta sekin on parempaa. :)
Mitä tulee keittiössä auttamiseen, niin kaikille oma pieni vastuualue, niin ei ole paha nakki (nam, tuli nälkä).
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää viettää tuollaista väkipakkojuhlaa, joka saa kaikki pahalle tuulelle ja stressaamaan. Eikö voisi leipoa ja kokata vain jos huvittaa, jos ei niin tilata vaikka pizzan. Ei sen pitäisi olla tietystä päivästä kiinni, milloin voi syödä lanttulaatikkoa ja kinkkua.
Kaupoissakin ihmiset ovat tosi kiukkuisia ja väkisin pitää muka ostaa joku lahja siskonpojalle.
Minä olen vapaa joulusta. Minulla ei ole edes valokoristeita ikkunassa. Ehkä laitan ne joku päivä, mutta en suinkaan sen takia että niin kuuluu tehdä ja koska kaikilla muillakin on. Ei stressiä, ihanaa!
Samaa mieltä, ja kadehdin vapaata jouluasi.
Olen nuori, sinkku aikuinen, ja tottakai velvoitettu menemään lapsuudenkotiini jouluksi jossa äitini hysterisoi koko joulun.
Etenkin tänä vuonna, kun joulu ei ole kuin yhdellä päivällä pidennetty viikonloppu, olisi ihanaa vain ottaa rennosti omassa kodissa, nukkua pitkään, syödä mitä huvittaa... Töissä riittää arkena ihan tarpeeksi kiirettä.
Mutta ei, äitini itkisi silmät päästään jos en raahautuisi tuonne toiselle puolelle Suomea "suorittamaan joulua". Lähdettävähän se on, ymmärrän kyllä että isäni kuoltua ja meidän lapsien muutettua pois kotoa äitini on varmasti yksinäinen ja ehkä hakee sitä jotain lapsuutemme joulutunnelmaa...
Mutta se koko joulu on niin hemmetin aikataulutettua. Etukäteen sovitaan koska syödään, koska lähdetään hautausmaalle, koska jaetaan lahjat, koska joulukuusi haetaan sisälle ja koska minä sen koristelen (lempihomma lapsena joten edelleenkin minun tehtävänäni :D), koska veljeni vie jätkänkynttilät pihatiemme suulle sun muut pakolliset perinteet jotka on hoidettava. Ja kaikilla kauhea stressi joululahjoista kun kukaan ei toivo mitään ja annetaan sitten pelkkää tarpeetonta krääsää.
Ei siis puhettakaan mistään lämpimästä, rennosta perheen yhdessäolojuhlasta :P
Kyllä se on niin ,että tuollaiset vegaanit pilaavat sukujoulun jo etukäteen ja vielä takakäteen vaatimuksillaan. Olen yrittänyt ehdottaa, että olisikin nyt teidän vuoro järjestää koko joulu suvulle. Omituista sekin että oletetaan sillä eläkeläismummolla olevan rahaa ostaa kaikkea erikoisvalmistetita ja juosta erikoiskaupoissa. Ensivuonna leikin varmasti kuollutta. Minulle riittäisi, että tulisikin vain lastenlapset . omat lapset, miniät ja vävyt kaikki ovat erikoisdieetillä. Vanhemmat voisi mennä vaikka risteilylle haukkumaan ruokia.
Meillä äiti haluaa tehdä mun takia kaikki laatikot vegaanisina. Hirvittää jo etukäteen, koska jos ne maistuvat muiden mielestä oudolta, se on kätevästi sitten mun vika kaikkien mielestä. Mä ajattelin tuoda syötäväni itse ja siinä määrin, että muutkin voivat ottaa, jos sattuisi huvittamaan. Olen tottunut tuomaan omat eväät, jos en pärjää ilman syötävää. Toivon äidin vielä muuttavan suunnitelmia.
Jotkut ihmiset nyt ovat joulunpilaajia. Ihan sama, mitä syövät tai ovat syömättä. Musta on ainakin todella kiusallista aiheuttaa vaivaa ihmisille, vaikka olenkin vegaani. Eikä ruoka edes ole mulle mikään ykkösjuttu, jos tapaan ihmisiä. En kuole siihen, jos en saa ruokaa vierailulla tai muiden valitsemassa ravintolassa. Joskus se vain tuntuu muiden mielestä vaikealta.
Avatkaa hyvät ihmiset suunne ja sanokaa jo etukäteen, ettei ole varaa/aikaa/taitoja tehdä eritysruokavalioden mukaista ruokaa, niin vegaanit, gluteenittomat, karppaajat, allergikot yms. tajuavat tuoda omat eväänsä. Jos siitä loukkaantuvat, niin varmaan loukkaantuisivat kuitenkin vain sitten jostain muusta, vaikka heille sopivaa ruokaa olisikin. Kaikilla on rajansa siinä, mitä kykenee tarjoamaan ja se pitäisi kyetä ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurakerma on keksitty.
kuka sinua pakottaa syömään niitä, ei kukaan! Sinulla on oikeus syödä ihan mitä tahansa, siinä missä vegaaninkin. En ymmärrä miksi sinun on jotenkin vaikea hyväksyä, että muille tehtäisi erilaisia ruokia joita voisit halutessasi maistaa tai sitten jättää maistamatta? Tuntuu, että sekasyöjät usein tekevät vegaanisuudesta isomman numeron, kuin itse vegaanit.
Miksi sille vegaanille on tehtävä ne erilaiset ruuat mutta vegaani ei voi tehdä sekasyöjille erilaisia ruokia? Tästähän tuossa kommentoimassasi oli kysymys, että kun vegaanin luokse menee vierailulle niin tarjolla on ainoastaan vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa. Eihän se vegaani tietenkään niitä ruokia kenenkään kurkusta alas survo, mutta melkoista vieraiden huomioimattomuutta valmistaa vain niitä omien nirsoilujen mukaisia ruokia. Sitten vegaani totetaa vain että "tartte syödä s**tana".
En ymmärrä, miksi tässä asiassa täytyy aina heittäytyä noin tyhmäksi. Kyseessä on eettinen valinta! Aivan samalla tavallakin kuin esim. muslimiperhe ei tarjoile sikaa. Joo, voivathan ne sitä sikaa syödä, mutta on heidän uskontoon perustuva valintansa olla syömättä sikaa ja tuskin sitä myöskään suostuvat täten vierailleen ostamaan. Sen sijaan sekasyöjällä ei ole minkään sortin uskonnollisia tai eettisiä vakaumuksia olla syömättä mitään. Kukaanhan ei vaadi ketään valmistamaan yhtään kenellekään haluamaansa ruokaa. Mutta ystävällistä olisi näissä tapauksissa ilmoittaa vieraalle, ettei hänen toivomaansa ruokaa ole tarjolla.
Eettinen valinta olla syömättä ihmisen luonnollista ravintoa ja korvata se synteettisesti valmitetuilla lisäaineilla ja valmisteilla.... joo...
Minua kans ottaa päähän kun joudun tekemään lapsilleni perinteistä jouluruokaa lihasta ja kalasta sekä maitotuotteista, kun itse olen täysin vegaani.