V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.
Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.
Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.
V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.
Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama, mutta vaan miniä, joka on vegaani. En kyllä aio tehdä itse mitään hänelle, ottakoon pakastimesta sitä mikä sopii. Sinne varaan pinaattikeittoa, kalapuikkoja, porkkanapihvejä ja parsaa pakastettuina. En jaksa laittaa, kun kuitenkaan ei kelpaa, se on nähty muina vuosina.
Olisi kuitenkin kiva, jos joskus kävisi tuollaisen pirttihirmun luona joku, edes jouluna. Ei tarvitisi esittää että teille tullaan ihan vapaaehtoisesti vegaanina ei tervettuleeseen jouluun. Eli pointti taitaa olla joulu kaikille paitsi vegaaneille. Itse laitan vegaanista ruokaa ihan normaalisti ilman mitään kohtauksia ettei sellaista voi hyväksyä. Kohtaukset muiden ruokavalioista on se ongelma ei ruokavaliot.
En kaipaa yhtään hänen vierailujaan. On esteltykin joskus tulemasta milloin minkäkin syyn perusteella, mutta tulee, kun täällä voi maata sohvalla ja muut hoitaa lapset sillä aikaa. Ja yöllä muut hoitaa lapsia ja hän voi olla puhelimella koko ajan ja nukkua niin pitkään kuin huvittaa. Ollaan laitettu aikarajaksi, että ei kolmea päivää enempää jakseta!
Vanha ketju, mutta näköjään nämä vegaaniprovoilijat alkavat taas nostaa päätään hetken hiljaiselon jälkeen.
Jos jollain on oikeasti tälläinen tilanne niin:
1. Sanokaa siskolle, että hän voisi kyllä itsekin tehdä jotain ruokaa.
2. Tehkää ne laatikot vegaanisina kaura-/soijakermaan ja riisipuuro kauramaitoon.
3. Ostakaa vaikka marinoitua tofua kaupasta, jota sisko voi siivuttaa leivän päälle.
Taidatte olla aika vajaaälyisiä koko suku. Sinäkin vain vähän "auttelet", mutta muuten annat äiteen passata. Ehkä sinusta on ihan ok, että äitee passaa teitä enemmistönä olevia lihansyöjiä?
Teette kaikki laatikot ilman maitoa ja munia, kasvismargariinilla, ei se ole mikään ongelma. Silloin ne ovat vegaanisia ja voitte joka sorkka mättää niitä turpaanne. Ja lisäksi sinä ja äitee ja muut raadonsyöjät sitä sianpersettä.
Jokainen jotain erikoisruokavaliota noudattava menköön itseensä ja olkoon rasittamatta muita. Talo elää tavallaan ja vieras tulee ja lähtee ajallaan, eikä toisen koti ole mikään hotelli tai tilausravintola.
Jos vegaaniruoka maistuu paskalta niin aika todennäköisesti kyseessä on ollut paska kokki. Sekasyöjät (etenkin suomalaiset) aika harvoin osaa maustaa ruokia kun käyttävät tyyliin pelkkää jauheliha- ja broilerimaustetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vegaaniruoka maistuu paskalta niin aika todennäköisesti kyseessä on ollut paska kokki. Sekasyöjät (etenkin suomalaiset) aika harvoin osaa maustaa ruokia kun käyttävät tyyliin pelkkää jauheliha- ja broilerimaustetta.
Jos vegaani ruoka maistuu paskalta syöt todennäköisesti aitoa vegaani ruokaa
Tässä yksi syy etten vietä joulua lainkaan, vaikka olen perheellinen. Juuri aloittajan ja siskonsa kaltainen jouluvalitus ja kuukausitolkulla piparien ja laatikoiden paistoa (missä hitossa ne edes säilötään??) kuvottaa minua.
Kyllä näitä lukiessa saa olla taas niin onnellinen, kun omassa lähi- ja ystäväpiirissä kaikki on ihan aitoja sekasyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama, mutta vaan miniä, joka on vegaani. En kyllä aio tehdä itse mitään hänelle, ottakoon pakastimesta sitä mikä sopii. Sinne varaan pinaattikeittoa, kalapuikkoja, porkkanapihvejä ja parsaa pakastettuina. En jaksa laittaa, kun kuitenkaan ei kelpaa, se on nähty muina vuosina.
Olisi kuitenkin kiva, jos joskus kävisi tuollaisen pirttihirmun luona joku, edes jouluna. Ei tarvitisi esittää että teille tullaan ihan vapaaehtoisesti vegaanina ei tervettuleeseen jouluun. Eli pointti taitaa olla joulu kaikille paitsi vegaaneille. Itse laitan vegaanista ruokaa ihan normaalisti ilman mitään kohtauksia ettei sellaista voi hyväksyä. Kohtaukset muiden ruokavalioista on se ongelma ei ruokavaliot.
Jengi saa jotain av-kohtauksia muiden ruokavalioista ja siitä etteivät osaa itse laittaa ruokaa mitä muut syövät tai haluavat. Todella kypsää toimintaa.
Olen lakto-ovovege, ja joulupyödässä on aina paljon syötävää. Kaikki juureslaatikot, rosolli (meilläpäin siihen ei laiteta silliä), sekahedelmäsoppa, riisipuuro jne. Sen lisäksi teen itse savutofusta "kinkun", eli päälle sinappia ja korppujauhoja ja uuniin vähän väriä keräämään. Jos joulupöytäänne ei normaalisti kuulu mitään vegaanista tai kaikki laatikotkin on epävegaanisia, niin miksei se vegaani voi itse tuoda mukanaan valmiina laatikoita? Nykyäänhän löytyy ihan vegaanisia valmislaatikoitakin kaupasta, jos ei itse jaksa väkertää.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.
Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?
Onko siskollasi kissa tai koira?
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta näköjään nämä vegaaniprovoilijat alkavat taas nostaa päätään hetken hiljaiselon jälkeen.
Jos jollain on oikeasti tälläinen tilanne niin:
1. Sanokaa siskolle, että hän voisi kyllä itsekin tehdä jotain ruokaa.
2. Tehkää ne laatikot vegaanisina kaura-/soijakermaan ja riisipuuro kauramaitoon.
3. Ostakaa vaikka marinoitua tofua kaupasta, jota sisko voi siivuttaa leivän päälle.
Miksi ihmeessä yhden vegaanin takia kaikkien pitäisi syödä laatikoita, jotka on tehty huonoista raaka-aineista??
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme ettei kelpaa jos tarjoilet vegaanille mm. kalapuikkoja :D
Vaikka on vanha keskustelu, on se aina ajankohtainen. Ihmiset ovat käyneet niin vaativiksi erikoisruokavalioineen, että on helpompi olla syömättä kenenkään kanssa. Me ei kutsuta ketään jouluksi tai yleensäkään syömään, eikä mennä minnekään. Kahvitellaan korkeintaan. Pahin painajainen olisi joutua jonnekin mökille tai muualle jollain porukalla. Kun (aikuisille) lapsille tulee kumppaneita, loppuvat perhejoulut siihen.