Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.

Vierailija
14.12.2016 |

Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.

Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.

V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.

Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?

Kommentit (234)

Vierailija
141/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutakuin joulupöytään normaaliruokien lisäksi pari lootaa vegelanttulaatikkoa ja yksi porkkanaa. Plus salaattia.

Eiköhän tiedä syöneensä, kun vetäisee lanttulaatikkoa pari lootaa.

Ja lisäksi tietysti vaikka veteen tehtyä perunamuusia.

Loput hörhöilyruokansa voipi tuoda itse.

Vierailija
142/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöminenkin ON valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani sais ylipäänsä huolehtia omista ruuiastaan ja lakata kuvittelemasta että muut näkevät vaivaa hänen valintojensa vuoksi. Mä sain just vihat niskaani kun tiesin että meille tulee vegaani kylään miehen synttäreihin. En valmistanut mitäön vegaania, kasvisvaihtoehtoja kyllä. Siitähän se suuttu, ja vielä enemmän kun totesin että jos on päättänyt syödä tietyn ruokavalion mukaan niin hoitakoon itse omat ruokansa.

Vierailija
144/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää aikuiset ihmiset jotka teetättää joulun ja jouluruoat äidillään, myös aloittaja vaikka on muka auttelemassa. Itse olen ollut vege 25 vuotta josta 15 vegaani. Jo 25 vuotta sitten minä otin vastuulleni jouluruokien teon(ja siivoukset). Hyvin on kasvispöperöni maistuneet, jos joku haluaa kinkkua viipaleen niin yleensä joku naapuri antaa kun kuitenkin sitä useimmilla riittää liiaksi asti.

Äidit valmiiseen pöytään, nuoret hommiin. Myös miehet hommiin tai porttikielto pöytään.

Eiköhän tuo ole jokaisen perheen itse valittavissa. Meillä jouluruuat "teetetään" äidillä, koska hän haluaa ne tehdä. Tekee laatikot, kinkut ja salaatit lisukkeineen. Me lapset perheinemme tuomme sitten viinit, juustot, kalat ja kuusen.

Vierailija
145/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.

Kaurakerma on keksitty.

Vegaani voi tehdä omat laatikkonsa ihan vapaasti kaurakermaan.

Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...

Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.

Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.

Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.

Siinä on se ero, että sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa. Niin sipsejä, ranskalaisia, perunoita kuin lihaa, kalaa ja kananmunia. Se vegaaninen ruoka kun on käypäinen sekasyöjälle. Aivan kuten gluteeniton ruoka on käypäinen myös niille, joilla ei ole keliakia.

Allergiat ja sairaudet on asia erikseen, mutta tuo vegaaninen ruokavalio on täysin vegaanin oma valinta. Kyllä hän pystyy kaikkea eläinperäistäkin syömään, mutta hän ei vain halua. Täysin vegaanin oma valinta nirsoilla, joten mielestäni on pöyristyttävää vaatia kaikkia muitakin syömään omien nirsoilujen mukaan.

Vierailija
146/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänenki aika taas tän palstan porukkaa. Löydetään kyllä ongelmia sieltä missä niitä ei ole,mutta ohitetaan ne muutamat ratkasut jotka tähän ketjuun on tullut.

Siellä on kolme (3) naisihmistä, joista ainakin yksi on niin kehittynyt että osaa kirjoittaa. Ihan varmasti keksitte jotain kun kunnolla mietitte.

Lihansyönnin piti kasvattaa ihmisten aivoja, mutta aina ei niin käy...

Vierailija
147/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani valitsee itse ruokavalionsa ja on velvollinen hoitamaan itse omat ruokansa. Meillä ei ravintolassa jossa työskentelen tarjota lainkaan vegaanivaihtoehtoa.

Vierailija
148/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänenki aika taas tän palstan porukkaa. Löydetään kyllä ongelmia sieltä missä niitä ei ole,mutta ohitetaan ne muutamat ratkasut jotka tähän ketjuun on tullut.

Siellä on kolme (3) naisihmistä, joista ainakin yksi on niin kehittynyt että osaa kirjoittaa. Ihan varmasti keksitte jotain kun kunnolla mietitte.

Lihansyönnin piti kasvattaa ihmisten aivoja, mutta aina ei niin käy...

Siellä on kolme naista jotka valmistelevat jouluateriaa kaikille muille. Neljäs nainen ei halua pistää tikkua ristiin, vaan itsekkäästi olettaa että toisilla on velvollisuus nähdä enemmän vaivaa hänen vuokseen. Miksi vegaanit niin usein ovat niin laiskoja ja itsekkäitä, muita hyväksikäyttäviä?

Vierailija
149/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin viime vuonna pitkästä aikaa vanhemmilleni jouluksi ja tuo oli myös ensimmäinen vegaanijouluni. Äiti perinteisesti on laittanut suurimman osan ruuista valmiiksi, minä yleensä autan myös jos vanhemmillani olen. Hän kyseli että mitäs minä sitten söisin, pyysin että jos pari laatikkoa tekisi vegaanisena, muuten tein itse jouluruokani. Hyvin toimi, muutkin söivat niitä vegaanisialaatikoita sekä maistelivat jouluruokiani. 

Vierailija
150/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.

Kaurakerma on keksitty.

Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...

Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.

Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.

Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.

Siinä on se ero, että sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa. Niin sipsejä, ranskalaisia, perunoita kuin lihaa, kalaa ja kananmunia. Se vegaaninen ruoka kun on käypäinen sekasyöjälle. Aivan kuten gluteeniton ruoka on käypäinen myös niille, joilla ei ole keliakia.

Siinä on se ero, että sekasyöjän ei tartte syödä jouluna paskaa sen takia että siitä ei saa oireita tai siihen ei kuole. Mä haluan syödä jouluna hyvää ruokaa, en mitään vegaanimössöä vaikka suurimmaksi osaksi syönkin kasvisruokaa. Joulu on mulle loma ja silloin on aikaa tehdä hyvää ruokaa ja nauttia. En siis syö jouluisin vain jotta pysyisin hengissä.

kuka sinua pakottaa syömään niitä, ei kukaan! Sinulla on oikeus syödä ihan mitä tahansa, siinä missä vegaaninkin. En ymmärrä miksi sinun on jotenkin vaikea hyväksyä, että muille tehtäisi erilaisia ruokia joita voisit halutessasi maistaa tai sitten jättää maistamatta? Tuntuu, että sekasyöjät usein tekevät vegaanisuudesta isomman numeron, kuin itse vegaanit. 

Miksi sille vegaanille on tehtävä ne erilaiset ruuat mutta vegaani ei voi tehdä sekasyöjille erilaisia ruokia? Tästähän tuossa kommentoimassasi oli kysymys, että kun vegaanin luokse menee vierailulle niin tarjolla on ainoastaan vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa. Eihän se vegaani tietenkään niitä ruokia kenenkään kurkusta alas survo, mutta melkoista vieraiden huomioimattomuutta valmistaa vain niitä omien nirsoilujen mukaisia ruokia. Sitten vegaani totetaa vain että "tartte syödä s**tana".

Vierailija
151/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihmeellistä, että moni on alkanut ohjeistamaan ap:tä ja hänen äitiään siitä, että miten heidän tulee toimia, että vegaani sisko saisi kaiken haluamansa. On kehotettu käyttämään kaurakermaa, siirtämään kaikki muutkin vieraat vegaaniruoalle yms.?!?

Eiköhän pointti ole siinä, että tämä yksi vegaani egoistisesti määräilee ja käskyttää muita tekemään hänelle kaiken valmiina osallistumatta itse yhtään mihinkään. Ymmärtäisin sen jos hänellä olisi toive, että tehtäisiin yhdessä jotakin vegaanillekin sopivaa muiden ruokien lisäksi. Ja hän ehdottomasti osallistuisi ruokansa valmistamiseen.

Näillä tiedoilla ilmoittaisin siskolleni, että olet tervetullut valmistamaan sopivia ruokia, mutta muuten mennään perinteisellä.

Vierailija
152/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaneille kelpaa lihansyöjän kasvattama, kuljettama ja tekemä ruoka hahhahhaa.

Vierailija
153/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette sitten vain osta niitä vegaanisafkoja valmisruokina? Joulutorttuja sun muita kun löytyy ihan valmiinakin kaupasta. Tuskin se vegaani odottaa, että siellä on hänelle 10 ruokalajin ateria. Eiköhän se riitä, että on muutama valmis joulutorttu ja vaikka Jokaiselle-ruokasarjan tikka masala. Jälkiruoaksi vaikka 3 kaverin jäätelön vegaanista suklaajäätelöä. Ja tuskin edes jää yli näitä ällöttäviä vegaanisia ruokia, jos noin vähän ostaa, niin ei tarvitse loppuja laittaa roskiin.

Miksi muiden pitää ostaa kalliit erikoisruoat jostain siskolle?

Vierailija
154/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räyh näitä jotka koittaa kääntää keskustelun miesväen lusmuiluun ruuanlaitossa. Mistä ne tietää kuinka paljon perheen miehille kuuluu jouluaskareita? Jouluun valmistautuminen wi ole pelkkää ruuanlaittoa.. On kaupassa ravaamista, siivoomista, huonekalujen siirtämistä, valojen asentamista, mattojen tamppaamista, saunan pesua, puiden kantamista sisälle ja takkojen pitämistä lämpimänä.. Et sillee. Meillä kotona ruuanlaitosta intoileva mies ja minä sitten siivoan, onko väärin ettei mies nyt tasapuolisesti osallistu siivoomiseen?????????

Vierailija
155/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaako oikeasti? Vai onko vanha äitisi ihan itse päättänyt, että tekee kaiken?

Minun 16v tyttären ruokiin minä en ole saanut puuttua puoleen vuoteen. Hän on itse sen kieltänyt. Silti välillä pyrin tekemään sellaista ruokaa, joka kävisi hänellekin. Luettelen sitten tarkkaan kaikki raaka-aineet, mitä olen käyttänyt, ja tytär päättää, syökö vai tekeekö itse itselleen ruoan.

Sellaisia me äidit olemme.

Vierailija
156/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räyh näitä jotka koittaa kääntää keskustelun miesväen lusmuiluun ruuanlaitossa. Mistä ne tietää kuinka paljon perheen miehille kuuluu jouluaskareita? Jouluun valmistautuminen wi ole pelkkää ruuanlaittoa.. On kaupassa ravaamista, siivoomista, huonekalujen siirtämistä, valojen asentamista, mattojen tamppaamista, saunan pesua, puiden kantamista sisälle ja takkojen pitämistä lämpimänä.. Et sillee. Meillä kotona ruuanlaitosta intoileva mies ja minä sitten siivoan, onko väärin ettei mies nyt tasapuolisesti osallistu siivoomiseen?????????

Mistä nämä edes tietää, onko perheessä miesväkeä? 

Vierailija
157/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurakerma on keksitty.

Allergiat ja sairaudet on asia erikseen, mutta tuo vegaaninen ruokavalio on täysin vegaanin oma valinta. Kyllä hän pystyy kaikkea eläinperäistäkin syömään, mutta hän ei vain halua. Täysin vegaanin oma valinta nirsoilla, joten mielestäni on pöyristyttävää vaatia kaikkia muitakin syömään omien nirsoilujen mukaan.

Vegaaninen ruokavalio ei ole aina oma valinta. Jos suolisto lakkaa jostain syystä sulattamasta eläinproteiinia, on helpompi kertoa olevansa vegaani kuin alkaa selostamaan sairautensa yksityiskohtia.

Vierailija
158/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurakerma on keksitty.

Vegaaninen ruokavalio ei ole aina oma valinta. Jos suolisto lakkaa jostain syystä sulattamasta eläinproteiinia, on helpompi kertoa olevansa vegaani kuin alkaa selostamaan sairautensa yksityiskohtia.

Eikö voi vain todeta että eläinproteiini aiheuttaa ongelmia?

Vierailija
159/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko voi tuoda tullessaan omat ruuat, jotka on itse tehnyt, jos ei kelpaa muiden syömät ruuat.  Laita tekstari tai soita että tuo tullessaan omat vegaaniruuat kun on niin paljon työtä muutenkin tavallisissa jouluruuissa.

Vierailija
160/234 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun kuumin vinkki: Tarjotkaa vegaanille lihansyöjäkasveja syötäväksi.