V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.
Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.
Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.
V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.
Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.
Kaurakerma on keksitty.
Vegaani voi tehdä omat laatikkonsa ihan vapaasti kaurakermaan.
Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...
Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.
Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.
Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.
Siinä on se ero, että sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa. Niin sipsejä, ranskalaisia, perunoita kuin lihaa, kalaa ja kananmunia. Se vegaaninen ruoka kun on käypäinen sekasyöjälle. Aivan kuten gluteeniton ruoka on käypäinen myös niille, joilla ei ole keliakia.
Allergiat ja sairaudet on asia erikseen, mutta tuo vegaaninen ruokavalio on täysin vegaanin oma valinta. Kyllä hän pystyy kaikkea eläinperäistäkin syömään, mutta hän ei vain halua. Täysin vegaanin oma valinta nirsoilla, joten mielestäni on pöyristyttävää vaatia kaikkia muitakin syömään omien nirsoilujen mukaan.
Vegaaninen ruokavalio ei ole aina oma valinta. Jos suolisto lakkaa jostain syystä sulattamasta eläinproteiinia, on helpompi kertoa olevansa vegaani kuin alkaa selostamaan sairautensa yksityiskohtia.
Tuossa on kyse mielen, ei kehon ongelmasta. Harhaisuudesta kärsivää ei auta jos muut leikkivät mukana että harhat ovat todellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.
Kaurakerma on keksitty.
Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...
Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.
Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.
Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.
Sekasyöjä ei ilmeisesti pysty syömään kasvisruokaa koskaan vai syötkö vain 100 %:sti lihaa? Et edes sipsejä koskaan maista?
No sekasyöjänä sitä kasvista harvemmin lautasella näkyy. En esimerkiksi voi sietää juureksia, edes perunaa (enkä varsinkaan sipsejä). Syön kasviksista ainoastaan raakana porkkanaa, kurkkua ja paprikaa, joka harevmmin tarjotaan vegaanipöydässä sellaisenaan. Se pilataan aina johonkin lämpöseen piirakkamuotoon tai kasviskeittoon. Hyi helvetti. Yhdelle vegaaniperheelle en lähde enää syömään juurikin tuon ruoan takia, mutta kahvilla voin käydä. En saa siellä koskaan mitään lihapitoista, mutta kun he tulevat meille, niin pitäisi keittiö koristella kasviksilla. En anna ruokatottumusten häiritä ystävyyttä. Tuo asenne vaan ärsyttää keikkein eniten ja sitten ne paheksuvat ilmeet, kun vedän kinkkua leivän päällä. Pitäisikö minunkin katsoa paheksuvasti vegaaneja? Lisäksi vegaaneilla, vegetaristeilla (ja valitettavasti uskovaisilla) on jokin omituinen tapa tuputtaa aatteitaan. Joten sympatiat todella lähtee aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniset ruokakermat on juttu, ihan niin kuin vegejuusto ja -maitokin
Vierailija kirjoitti:
Vegaani sais ylipäänsä huolehtia omista ruuiastaan ja lakata kuvittelemasta että muut näkevät vaivaa hänen valintojensa vuoksi. Mä sain just vihat niskaani kun tiesin että meille tulee vegaani kylään miehen synttäreihin. En valmistanut mitäön vegaania, kasvisvaihtoehtoja kyllä. Siitähän se suuttu, ja vielä enemmän kun totesin että jos on päättänyt syödä tietyn ruokavalion mukaan niin hoitakoon itse omat ruokansa.
Jos olette kysyneet vierailta ruokavalioita niin oletus on, että jotain sopivaa syötävää löytyy. On aika tylyä kutsua juhliin, joissa ei ole mitään sopivaa tarjolla. Vähintäänkin kerrot _etukäteen_ kohteliaasti, että ei valitettavasti ole teillä mitään vegaanista ja ehdotat, että tuo itse sopivat syömiset. Vegaanit yleensä mielellään hoitavat omat syömisensä, jos vain tietävät ettei ole tarjolla mitään heille sopivia. Siinä vaiheessa jos se tulee yllätyksenä ja nälkä kaihertaa mahassa niin voi alkaa vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vegaanisia kermoja, juustoja tai maitoja ei edes ole missään muualla kuin vegaanien mielikuvituksessa.
Käyttäjä3197 kirjoitti:
Niitä vaivaa se et omat sisarukset vituttaa ja joskus aiheesta, on ne kuitenkin rakkaita ja pitää muistaa että kyllä se elämä toisaalla pieksee niitä sellaisesta mitä ne eivät oikein ymmärrä ihan riittävästi - siitä vaan harvoin avaudutaan muille kuin kavereille joiden kanssa joskus jos käy tuuri voi kasvaa yhdessä yli suurimmista typeryyksistä koska he ovat yleensä henkisesti samalla tasolla. Jos siskosi tulee kuitenkin jouluksi kotiin vaikka äiti päättäisi laittaa rajan vastaan ja olla valmistamatta osaa menusta, vaikka hän sitten narisisi ja olisi lapsellinen koko joulun, kertoo se paljon. Sellaisia ne perheiden kokoontumiset ovat, tsemppiä!
Te ette osaa kielioppia ettekä kirjoitusulkoasua sitten ollenkaan. Tekstisi aiheutti pahoinvointia, kun siitä ei saanut mitään selkoa. Mitä yritit edes kirjoittaa?
Protskupirkko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurakerma on keksitty.
Sekasyöjä ei ilmeisesti pysty syömään kasvisruokaa koskaan vai syötkö vain 100 %:sti lihaa? Et edes sipsejä koskaan maista?
No sekasyöjänä sitä kasvista harvemmin lautasella näkyy. En esimerkiksi voi sietää juureksia, edes perunaa (enkä varsinkaan sipsejä). Syön kasviksista ainoastaan raakana porkkanaa, kurkkua ja paprikaa, joka harevmmin tarjotaan vegaanipöydässä sellaisenaan. Se pilataan aina johonkin lämpöseen piirakkamuotoon tai kasviskeittoon. Hyi helvetti. Yhdelle vegaaniperheelle en lähde enää syömään juurikin tuon ruoan takia, mutta kahvilla voin käydä. En saa siellä koskaan mitään lihapitoista, mutta kun he tulevat meille, niin pitäisi keittiö koristella kasviksilla. En anna ruokatottumusten häiritä ystävyyttä. Tuo asenne vaan ärsyttää keikkein eniten ja sitten ne paheksuvat ilmeet, kun vedän kinkkua leivän päällä. Pitäisikö minunkin katsoa paheksuvasti vegaaneja? Lisäksi vegaaneilla, vegetaristeilla (ja valitettavasti uskovaisilla) on jokin omituinen tapa tuputtaa aatteitaan. Joten sympatiat todella lähtee aloittajalle.
Ai tavalliset sekasyöjätkö eivät muka aatettaan tuputa? Kyllä minun mielestäni eniten tässä yhteiskunnassa tuputetaan nimenomaan niitä aatteita, mitä valtaosa noudattaa.
Täällä ollut paljon kommentteja siitä miten itsekäs ja pumpulissa kasvatettu "aikuinen" tuo vegaani on. No sittenhän se ruuanlaiton ikeen alla kärvistelevä äiti voi vain katsoa peiliin. Jokaisella vanhemmalla on juuri sellaiset lapset kuin ansaitsee. Toisen tyttären kirjoittelu täällä palstalla taas paljastaa että kovin salavihamielinen ja kieroon kasvatettu tapaus hänkin, enpä haluaisi olla heidän Joulupöydässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette sitten vain osta niitä vegaanisafkoja valmisruokina? Joulutorttuja sun muita kun löytyy ihan valmiinakin kaupasta. Tuskin se vegaani odottaa, että siellä on hänelle 10 ruokalajin ateria. Eiköhän se riitä, että on muutama valmis joulutorttu ja vaikka Jokaiselle-ruokasarjan tikka masala. Jälkiruoaksi vaikka 3 kaverin jäätelön vegaanista suklaajäätelöä. Ja tuskin edes jää yli näitä ällöttäviä vegaanisia ruokia, jos noin vähän ostaa, niin ei tarvitse loppuja laittaa roskiin.
Miksi muiden pitää ostaa kalliit erikoisruoat jostain siskolle?
Koska se ongelma vaikuttaa olevan se, että tuossa perheessä ei yksinkertaisesti osata keskustella. Helpointa toki olisi vain käskeä sitä vegaania tuomaan omat ruokansa, koska hänelle ei mitään ole tarjolla.
Ihan tuttua. Vegaani "tilaa" itselleen sopivia ruokia eikä itse osallistu mitenkään. Muut tuovat jokainen jotain joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää laatikot vegaanisina kaikille. Myös rosolli, vihersalaatti, keitetyt perunat ja leipä luulisi vegaanille kelpaavan. Tehköön itse muuta jos kaipaa. Näin eri ruokia ei tartte yhtä vegaania varten tehdä, vaan hän voi ottaa pöydän antimista mitä haluaa. Näin itse tekisin, jos joulunviettoon olisi vegaani tulossa.
Miksi kymmenen ruuat pitäisi tehdä yhdelle? Tehdään ruuat niille yhdeksälle ja vegaani syökööt kynsiään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurakerma on keksitty.
Siinä on se ero, että sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa. Niin sipsejä, ranskalaisia, perunoita kuin lihaa, kalaa ja kananmunia. Se vegaaninen ruoka kun on käypäinen sekasyöjälle. Aivan kuten gluteeniton ruoka on käypäinen myös niille, joilla ei ole keliakia.
Siinä on se ero, että sekasyöjän ei tartte syödä jouluna paskaa sen takia että siitä ei saa oireita tai siihen ei kuole. Mä haluan syödä jouluna hyvää ruokaa, en mitään vegaanimössöä vaikka suurimmaksi osaksi syönkin kasvisruokaa. Joulu on mulle loma ja silloin on aikaa tehdä hyvää ruokaa ja nauttia. En siis syö jouluisin vain jotta pysyisin hengissä.
kuka sinua pakottaa syömään niitä, ei kukaan! Sinulla on oikeus syödä ihan mitä tahansa, siinä missä vegaaninkin. En ymmärrä miksi sinun on jotenkin vaikea hyväksyä, että muille tehtäisi erilaisia ruokia joita voisit halutessasi maistaa tai sitten jättää maistamatta? Tuntuu, että sekasyöjät usein tekevät vegaanisuudesta isomman numeron, kuin itse vegaanit.
Miksi sille vegaanille on tehtävä ne erilaiset ruuat mutta vegaani ei voi tehdä sekasyöjille erilaisia ruokia? Tästähän tuossa kommentoimassasi oli kysymys, että kun vegaanin luokse menee vierailulle niin tarjolla on ainoastaan vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa. Eihän se vegaani tietenkään niitä ruokia kenenkään kurkusta alas survo, mutta melkoista vieraiden huomioimattomuutta valmistaa vain niitä omien nirsoilujen mukaisia ruokia. Sitten vegaani totetaa vain että "tartte syödä s**tana".
En ymmärrä, miksi tässä asiassa täytyy aina heittäytyä noin tyhmäksi. Kyseessä on eettinen valinta! Aivan samalla tavallakin kuin esim. muslimiperhe ei tarjoile sikaa. Joo, voivathan ne sitä sikaa syödä, mutta on heidän uskontoon perustuva valintansa olla syömättä sikaa ja tuskin sitä myöskään suostuvat täten vierailleen ostamaan. Sen sijaan sekasyöjällä ei ole minkään sortin uskonnollisia tai eettisiä vakaumuksia olla syömättä mitään. Kukaanhan ei vaadi ketään valmistamaan yhtään kenellekään haluamaansa ruokaa. Mutta ystävällistä olisi näissä tapauksissa ilmoittaa vieraalle, ettei hänen toivomaansa ruokaa ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vegaanisia kermoja, juustoja tai maitoja ei edes ole missään muualla kuin vegaanien mielikuvituksessa.
Vegaanista härkääkin myydään, että otappa opiksesi!
Meille on tilattu härkäpossukinkku, joka on tehty soijasta. Siitäpäs sait pienen näpäytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurakerma on keksitty.
Siinä on se ero, että sekasyöjän ei tartte syödä jouluna paskaa sen takia että siitä ei saa oireita tai siihen ei kuole. Mä haluan syödä jouluna hyvää ruokaa, en mitään vegaanimössöä vaikka suurimmaksi osaksi syönkin kasvisruokaa. Joulu on mulle loma ja silloin on aikaa tehdä hyvää ruokaa ja nauttia. En siis syö jouluisin vain jotta pysyisin hengissä.
kuka sinua pakottaa syömään niitä, ei kukaan! Sinulla on oikeus syödä ihan mitä tahansa, siinä missä vegaaninkin. En ymmärrä miksi sinun on jotenkin vaikea hyväksyä, että muille tehtäisi erilaisia ruokia joita voisit halutessasi maistaa tai sitten jättää maistamatta? Tuntuu, että sekasyöjät usein tekevät vegaanisuudesta isomman numeron, kuin itse vegaanit.
Miksi sille vegaanille on tehtävä ne erilaiset ruuat mutta vegaani ei voi tehdä sekasyöjille erilaisia ruokia? Tästähän tuossa kommentoimassasi oli kysymys, että kun vegaanin luokse menee vierailulle niin tarjolla on ainoastaan vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa. Eihän se vegaani tietenkään niitä ruokia kenenkään kurkusta alas survo, mutta melkoista vieraiden huomioimattomuutta valmistaa vain niitä omien nirsoilujen mukaisia ruokia. Sitten vegaani totetaa vain että "tartte syödä s**tana".
En ymmärrä, miksi tässä asiassa täytyy aina heittäytyä noin tyhmäksi. Kyseessä on eettinen valinta! Aivan samalla tavallakin kuin esim. muslimiperhe ei tarjoile sikaa. Joo, voivathan ne sitä sikaa syödä, mutta on heidän uskontoon perustuva valintansa olla syömättä sikaa ja tuskin sitä myöskään suostuvat täten vierailleen ostamaan. Sen sijaan sekasyöjällä ei ole minkään sortin uskonnollisia tai eettisiä vakaumuksia olla syömättä mitään. Kukaanhan ei vaadi ketään valmistamaan yhtään kenellekään haluamaansa ruokaa. Mutta ystävällistä olisi näissä tapauksissa ilmoittaa vieraalle, ettei hänen toivomaansa ruokaa ole tarjolla.
Toivomaasi ruokaa ei ole tarjolla. Jokainen älykäs lihansyöjäkin ymmärtää mennessänsä vegaanille kylään, että ehkäpä, ehkäpä sitä lihaa ei ole tarjolla. Vegaanin aivoihin taas tämä ei mahdu, vaan hänelle pitää erityisesti selostaa asia kuin pikkulapselle.
Itse en syö kasviksia. Syön vain lihaa ja kalaa.
Vegaani tinkikööt vaatimuksistaan. Tarjoan vain lihalla ja kalalla höystettyjä jouluruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurakerma on keksitty.
Niin siis joidenkin mielestä kaikki laatikot tulisi tehdä kaurakermasta ym. jotta vegaani voisi näitä syödä. Silloinhan kaikki muut pakotettaisiin syömään yhden ihmisen erikoisruokavalion mukaista ruokaa. En tykkää kaurakermasta enkä kauramaidosta, kun lapsellani oli pienenä maitoallergia jouduin näitä käyttämään esim. kahvissa ja vieläkin ällöttää. Miksi se vegaani ei voi tehdä itse omia ruokiaan niiltä osilta kuin joulupöydän antimet eivät hänelle sovi? Ei, sehän ei vegaanille sovi vaan kaikki laatikot tulee tehdä vegaanille sopivaksi koska sekasyöjä voi syödä näitä saamatta oireita. Siitähän tässä oli kysymys, että sekasyöjän tulee syödä vegaanista ruokaa koska tämä ei aiheuta hänelle haittaa toisin kuin jos vegaani joutuisi syömään tilkan kermaa lanttulaatikossa.
Ihan oikein toimittu.