V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.
Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.
Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.
V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.
Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?
Kommentit (234)
Jouluruuat käy kasvissyöjälle suurin osa ja vegaanit tehkööt mitä haluaa, itsepä ovat tiensä valinneet. Syökööt vaikka mandariineja. Yritän ostaa suklaan niin, että siinä on vain palmuöljyä eikä maitorasvaa.
Muiden joulua en ala vegaanivieraan takia pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.
Kaurakerma on keksitty.
Vegaani voi tehdä omat laatikkonsa ihan vapaasti kaurakermaan.
Onkin niin kovin vaikeaa sen jälkeen kun on sen lanttusoseen tehnyt, jakaa se sose kahteen osaan ja osaan laittaa sitä kaurakermaa ja osaan munia ja kermaa. Kyllä nyt kamelinselkä katkesi...
Terve, jos tulen sun luo jouluksi niin teetkö minulle lihaa vaikka olet itse vegaani? Ei vaadi paljoa, osta kinkku ja laita uuniin ja ota uunista.
Ei jeesus, ei tulis mieleenkään vaatia ketään vaikka perheenjäsentäkään tekemään mulle soveltuvaa ruokaa ellei kyseessä olisi esim. Keliakia, tai paha allergia. Jokainen kantakoot omista erikoisvalinnoistaan vastuun. Olen kasvissyöjä ja tuon yleensä pitoihin kuin pitoihin kasvispiirakkaa siltä varalta ettei minulle ole mitään mitä itse haluaisin syödä.
Tää on kyllä niin ironista: nää vegaanit sun muut vaatii sen oman ruokavalionsa huomioimista joka jeesuksen mutkassa mutta sitten kun heidän luokseen menee käymään niin pöydässä on VAIN sitä vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa.
Siinä on se ero, että sekasyöjä voi syödä mitä tahansa ruokaa. Niin sipsejä, ranskalaisia, perunoita kuin lihaa, kalaa ja kananmunia. Se vegaaninen ruoka kun on käypäinen sekasyöjälle. Aivan kuten gluteeniton ruoka on käypäinen myös niille, joilla ei ole keliakia.
Siinä on se ero, että sekasyöjän ei tartte syödä jouluna paskaa sen takia että siitä ei saa oireita tai siihen ei kuole. Mä haluan syödä jouluna hyvää ruokaa, en mitään vegaanimössöä vaikka suurimmaksi osaksi syönkin kasvisruokaa. Joulu on mulle loma ja silloin on aikaa tehdä hyvää ruokaa ja nauttia. En siis syö jouluisin vain jotta pysyisin hengissä.
kuka sinua pakottaa syömään niitä, ei kukaan! Sinulla on oikeus syödä ihan mitä tahansa, siinä missä vegaaninkin. En ymmärrä miksi sinun on jotenkin vaikea hyväksyä, että muille tehtäisi erilaisia ruokia joita voisit halutessasi maistaa tai sitten jättää maistamatta? Tuntuu, että sekasyöjät usein tekevät vegaanisuudesta isomman numeron, kuin itse vegaanit.
Miksi sille vegaanille on tehtävä ne erilaiset ruuat mutta vegaani ei voi tehdä sekasyöjille erilaisia ruokia? Tästähän tuossa kommentoimassasi oli kysymys, että kun vegaanin luokse menee vierailulle niin tarjolla on ainoastaan vegaanin ruokavalion mukaista ruokaa. Eihän se vegaani tietenkään niitä ruokia kenenkään kurkusta alas survo, mutta melkoista vieraiden huomioimattomuutta valmistaa vain niitä omien nirsoilujen mukaisia ruokia. Sitten vegaani totetaa vain että "tartte syödä s**tana".
En ymmärrä, miksi tässä asiassa täytyy aina heittäytyä noin tyhmäksi. Kyseessä on eettinen valinta! Aivan samalla tavallakin kuin esim. muslimiperhe ei tarjoile sikaa. Joo, voivathan ne sitä sikaa syödä, mutta on heidän uskontoon perustuva valintansa olla syömättä sikaa ja tuskin sitä myöskään suostuvat täten vierailleen ostamaan. Sen sijaan sekasyöjällä ei ole minkään sortin uskonnollisia tai eettisiä vakaumuksia olla syömättä mitään. Kukaanhan ei vaadi ketään valmistamaan yhtään kenellekään haluamaansa ruokaa. Mutta ystävällistä olisi näissä tapauksissa ilmoittaa vieraalle, ettei hänen toivomaansa ruokaa ole tarjolla.
Eettinen valinta olla syömättä ihmisen luonnollista ravintoa ja korvata se synteettisesti valmitetuilla lisäaineilla ja valmisteilla.... joo...
Ja maailman äärestä tuotetuilla soijatuotteilla ja kookos ym hömpötyksillä? Ok, mutta eettinen valinta tuo ei ole.
Itse odotan joulua ihan sen takia että pääsen laittamaaan myös vegaanista ruokaa. Minulle ei ole ongelma laittaa ruokaa mitä ihmiset haluavat syödä, niinkuin monelle muulle näyttää edelleen olevan(ketju 2016).
No mitäs - sanot reippaasti, että joko tulee auttamaan tai on ilman ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse odotan joulua ihan sen takia että pääsen laittamaaan myös vegaanista ruokaa. Minulle ei ole ongelma laittaa ruokaa mitä ihmiset haluavat syödä, niinkuin monelle muulle näyttää edelleen olevan(ketju 2016).
Avaajaahan häiritsee, että joku muu, ei edes hän, tekee ruokaa vegaaneille, voiko lapsellisempaa avausta ollakkaan?
Vierailija kirjoitti:
Tehkää laatikot vegaanisina kaikille. Myös rosolli, vihersalaatti, keitetyt perunat ja leipä luulisi vegaanille kelpaavan. Tehköön itse muuta jos kaipaa. Näin eri ruokia ei tartte yhtä vegaania varten tehdä, vaan hän voi ottaa pöydän antimista mitä haluaa. Näin itse tekisin, jos joulunviettoon olisi vegaani tulossa.
Mutta ne vegaaniset ruuat maistuu pas.kalle. Pitääkö koko suvun pilata koko joulu jos yksi on vegaani? Toivottavasti ei.
Entä jos te viettäisitte joulua vegaani siskon omassa kotona, niin tekisikö muille ei-vegaaniset ruuat? Ei todellakaan. Käyttäisi vain hyväkseen mahdollisuutta aivopestä muut vegaaniseen ruokavalioon, 'kun ne ovat niin hyviä'.
En ole koskaan ymmärtänyt aikuisia ihmisiä jotka menevät jouluna ja muulloinkin ehkä jo iäkkäiden vanhempiensa kotiin syömään valmiiseen pöytään. Ap:kin kertoo vain "auttelevansa".
Itse olen 45 ja äitini on reilusti yli 80. Jo yli 20 vuotta ollaan tehty niin, että vaikka minä menenkin lapsuuden kotiini jouluksi, niin minä teen kaiken, siivoan siellä kuten muinakin vuoden aikoina(äitini ei ole itse pystynyt siivoamaan vuosikausiin sairauksien, onnettomuuksien ja kohtauksien jäljiltä) ja teen KAIKKI jouluruoat ja leivonnaiset. Olen vegaani ja luonnollisesti tekemäni ruoat ovat vegaanisia ja maistuvat hyvin muillekin. Jos joskus joku haluaa kinkkua tai lohta niin sitä ostetaan palanen kaupasta valmiina.
En ymmärrä myöskään aikuisia ihmisiä jotka siivouttavat/remontoituttavat/pesetyttävät ikkunoitaan vanhemmillaan. Asian pitäisi olla päinvastoin. Viimeksi viime viikonloppuna olin todistamassa urakkaa jossa 50-vuotias nainen 20-vuotiaan tyttärensä kanssa passauttivat eläkeikäistä äitiään ja kiukuttelivat kun eivät itse halunneet tehdä mitään, ja äiti kilttinä mutta selkeästi surkean alistuneena teki pienestäkin vihjeestä jälkipolven puolesta. Suututtaa tuollainen.
Ei jaksa mitenkään tehdä erikseen ruokaa kaikille joten teitä odottaa vege-kinkku. :D
millainen korvike graavilohelle?
Kävisikö niin, että muille tavalliset ja vegaanille kaupan hyllystä valmista einestä?
Ei kai se vielä syö pelkkää tomaattia ja kurkkua ja kuvittele että se on terveellistä?
Me laitetaan jouluna kalat, mädit, smetanat ja sipulit, keitettyä perunaa, vihersalalattia ja pääruuaksi pihviä lisukkeineen. Jälkkäriksi juustoja. Jos vegaani tulee paikalle, saa ottaa mitä noista tahansa haluaa. Muuta ei ole.
Eikö sen vegaanin äiti tee ne ruoat, turhaan täällä blaastataan että jos vegaani tulee niin tungen perunan.... Saa äiti sekä muut sukulaiset myös hyviä reseptejä, joten ei tarvitse kuin valmistaa maistella ja oppia uutta.
Meillä on sama, mutta vaan miniä, joka on vegaani. En kyllä aio tehdä itse mitään hänelle, ottakoon pakastimesta sitä mikä sopii. Sinne varaan pinaattikeittoa, kalapuikkoja, porkkanapihvejä ja parsaa pakastettuina. En jaksa laittaa, kun kuitenkaan ei kelpaa, se on nähty muina vuosina.
Tämä on kaksi vuotta vanha keskustelu..
Vierailija kirjoitti:
millainen korvike graavilohelle?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama, mutta vaan miniä, joka on vegaani. En kyllä aio tehdä itse mitään hänelle, ottakoon pakastimesta sitä mikä sopii. Sinne varaan pinaattikeittoa, kalapuikkoja, porkkanapihvejä ja parsaa pakastettuina. En jaksa laittaa, kun kuitenkaan ei kelpaa, se on nähty muina vuosina.
Olisi kuitenkin kiva, jos joskus kävisi tuollaisen pirttihirmun luona joku, edes jouluna. Ei tarvitisi esittää että teille tullaan ihan vapaaehtoisesti vegaanina ei tervettuleeseen jouluun. Eli pointti taitaa olla joulu kaikille paitsi vegaaneille. Itse laitan vegaanista ruokaa ihan normaalisti ilman mitään kohtauksia ettei sellaista voi hyväksyä. Kohtaukset muiden ruokavalioista on se ongelma ei ruokavaliot.
Provo tai ei, mutta serkkuni tytär on juurikin tuollainen.
Jos oli lasteni valmistujaisia ym juhlia, tämä tyttö käveli suoraan tarjottavien ääreen ja "naukui" äidilleen:" Äiti,onko täällä jotain,mitä mäkin voin syödä?"
Ja kyllä,joka kerta oli suurin osa vegaanista ja gluteenitonta.
jouluruoka on perseestä ja ylihintasta, mää syön joka kerta oman mättöni, oon usein myös tuonu ainekset itse ja kokannu, useinmiten riisi ja jauheliha mikä toimii mun makuun