V*tuttaa kun vegaani siskoni tulee jouluna vanhemmille syömään ja olettaa, että vanha äitimme tekee hänelle erikseen kaikki ruuat.
Siskoni on jo aikuinen ihminen, joka osaa itsekkin kokata, on asunut jo vuosia omillaan.
Nyt kuitenkin olettaa, että vanhan äitimme täytyy tehdä hänelle erikseen kaikki jouluruuat, linkittelee äidillemme ohjeita joiden mukaan ruuat täytyy valmistaa.
Olen auttanut äitiä tässä urakassa ja tehnyt hänen apunaan, sanoin siskollekkin, että voisit tulla auttamaan kun on kuitenkin paljon tehtävää. Ei kuulemma tule, kun "kyllähän se tekee muillekkin ruuat"
Juu niin tekee, mutta minä ja toinen siskomme ollaan oltu jo koko alku kuu auttamassa äitiä, on leivottu piparit, tehty tortut, siivottu ym. vielä mennään auttamaan laatikoissa, piirakoissa ym.
V*tuttaa niin paljon, että tekisi mieli jättää tekemättä, mutta äiti on niin hyvä sydäminen, että tekee vaikka millaisia ruokia kun tuo törkimys vaan kehtaa pyytää. Lampsii sitten jouluaattona valmiiseen pöytään ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin vielä valittaakiin ruuastaan, että se maistuu oudolle, pahalle tai on tehty väärin.
Siskolla olisi vaikka kuinka paljon aikaa tulla auttamaan, mutta ei kiinnosta. Mikä tollaisia vaivaa?
Kommentit (234)
Kuka on tehnyt sisaren vegaaniruuat aiempina jouluina?
Vierailija kirjoitti:
Vetäkää turpaan sitä.Vegaanit on ihan vitun ärsyttäviä pikku prinsessoja jotka vaan kitisee ja kettutyttöilee.
Et varmaankaan tiedä, että on paljon vegaaneja, jotka eivät ole eläinten oikeuksien takia vegaaneja?
No herranjumala älkää tehkö hänelle erikseen ruokaa! Ottaa sitten opikseen
Lapsellista käytöstä, en todellakaan viitsisi määrätä ketään tekemään mulle erikseen ruokia :D Me kokeillaan mun äidin kanssa yhdessä paria vegejuttua tänä jouluna
Porvoossa on joulutkin melkoista draamaa.
Niitä vaivaa se et omat sisarukset vituttaa ja joskus aiheesta, on ne kuitenkin rakkaita ja pitää muistaa että kyllä se elämä toisaalla pieksee niitä sellaisesta mitä ne eivät oikein ymmärrä ihan riittävästi - siitä vaan harvoin avaudutaan muille kuin kavereille joiden kanssa joskus jos käy tuuri voi kasvaa yhdessä yli suurimmista typeryyksistä koska he ovat yleensä henkisesti samalla tasolla. Jos siskosi tulee kuitenkin jouluksi kotiin vaikka äiti päättäisi laittaa rajan vastaan ja olla valmistamatta osaa menusta, vaikka hän sitten narisisi ja olisi lapsellinen koko joulun, kertoo se paljon. Sellaisia ne perheiden kokoontumiset ovat, tsemppiä!
Ostatte sille joulunpyhhiksi 7 purkkia Saarioisten kasvishernekeittoa.
Sisko luulee että äiti tekee kaikkien ruuat? Miksi ette kerro että ruokien valmistamiseen on osallistunut myös? Ja jos sisarelle ei maistu sanotte että hän voi valmistaa ja maustaa ruokansa itse.
Jo wanha kansa tiesi kertoa, että missä vegaani siellä ongelma. Itselläni loppui huumori vegaaneiden kestitsemiseen, kun aina oli jotain vikaa tarjottavissa. Saa tuoda ihan itse mieluiset eväät.
Syötte jouluna kaikki pelkkää vegaaniruokaa, niin äidin täytyy laittaa vain yhdet ruuat. Tai sitten isäkin voisi osallistua ruuanlaittoon, niin kaikki saavat mitä haluavat. Miksi aikuinen isäsi kuvittelee voivansa noin vain lampsia valmiiseen pöytään?
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas. Kyllä osaa ihmiset olla itsekkäitä ja kiittämättömiä 😥 me miehen kanssa vietämme tämän joulun anopin luona, eikä tulisi mieleenkään käskeä häntä tekemään mulle erilaista ruokaa vaikka olisinkin vegaani. Enkä kyllä käskisi ketään muutakaan. Enkä kehtaa edes astella valmiiseen pöytään, mennään hyvissä ajoin, että voin auttaa ruokien laitossa.
Ja anteeksi tyhmä kysymys, eikö siskosi voi esim syödä laatikoita, joita muutkin syö? Sen lisäksi vaikka rosollia ja tavallista salaattia. Tuokoon itse sitten jonkun lihankorvikkeen mukanaan.
Meillä ainakin laatikoihin tulee kermaa, kananmunaa ym. jota vegaanit ei söisi..
Tehkää laatikot vegaanisina kaikille. Myös rosolli, vihersalaatti, keitetyt perunat ja leipä luulisi vegaanille kelpaavan. Tehköön itse muuta jos kaipaa. Näin eri ruokia ei tartte yhtä vegaania varten tehdä, vaan hän voi ottaa pöydän antimista mitä haluaa. Näin itse tekisin, jos joulunviettoon olisi vegaani tulossa.
Jos puhutaan perinteisistä suomalaisista jouluruuista, niin mikä ruoka kinkun lisäksi ei sovi vegaanille? Kalat varmaankaan ei käy, mutta lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko käy, samoin rosolli (ilman silliä).
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa on joulutkin melkoista draamaa.
Ja sitä paitsi hillittömän työläitä. Monen hengen voimin väännetty pipareita ja torttuja jo viikkokaupalla ja se on vasta alkua...
Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.
Miksi ette syö kaikki vegaanista ruokaa? Ei tarvitsisi sitten ilmoittautua kinkunsulatusjumppaan.
Ne vegaaniruuat olisi teillekinnja varsinkin vanhalle äidille paljon terveellisempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan perinteisistä suomalaisista jouluruuista, niin mikä ruoka kinkun lisäksi ei sovi vegaanille? Kalat varmaankaan ei käy, mutta lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko käy, samoin rosolli (ilman silliä).
Perinteisesti esim. laatikoihin yleensä käytetää maitoa kermaa ja voita. Tosin kovin vaikeaa ohjeita ole muuttaa maidottomiksi ja/tai kananmunattomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Laatikot ei maistu miltään ilman kermaa! :D Ei kaikkien tarvitse kärsiä pahanmakuista ruokaa yhden(?) vegaanin takia.
Kaurakerma on keksitty.
Tuollaisia törkimyksiä näyttää olevan vähän kaikilla ruokavalioilla. itse vegaanina aion viedä omat ruokani ja kokata siellä, vaikka tosin vanhemmat ovat sanoneet, että haluavat myös valmistaa minulle jotain.