Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikille "gluteenittomille" tiedoksi

Vierailija
11.12.2016 |

Olette rasittavia ja voisitte lopettaa sen trendiruokapelleilyn. Olen viimeiset kuusi vuotta ollut ravintola-alalla ja yhtäkkiä viimeisen vuoden aikana "keliaakikkojen" määrä on triplaantunut. Enkä todellakaan usko, että suomalaisten parissa on räjähdysmäisesti alettu diagnosoimaan keliakiaa.

Joten hyvät muotigluteenittomat, ymmärtäkää, että kun tilaatte gluteenittoman aterian, keittiön tulee oikeasti pitää huolta sen gluteenittomuudesta. Ei se gluteeniton ole pelkästään sitä, että pitsapohjassa ei ole vehnäjauhoa. Jokainen gluteenittomana pyydetty ruoka vaatii keittiöltä ekstravaivaa ja tämä tarkoittaa samalla sitä, että sen ruuan tulemisessa kestää. Moni ei tätä tajua, koska eivät ole oikeasti keliaakikoita. Jos teen vaikka sen gluteenittoman pitsan, minun pitää ensinnäkin hakea "puhtaat" täytteet sen sijaan, että käyttäisin valmiina olevia. Minun täytyy myös varmistaa, että työpiste on puhdas mahdollisista vehnäjäämistä ja hakea puhtaat työvälineet. Siihen palaa pari minuuttia aikaa ja samassa ajassa olisin tehnyt vastaavan "normiruuan".

Totta kai minä teen, mitä tilataan. Mutta kyllä se rasittaa kuulla asiakkaalta, että "no mä voisin ottaa ton vaikka gluteenittomana". Ärsyttää niin paljon, kun joutuu näkemään sen ylimääräisen vaivan ja aikaa palaa, jotta asiakas "voi kokeilla". Koska en minä lähde arvuuttelemaan, onko sillä oikeasti keliakia vai ei. Mutta sitten ei ole trendigluteenittomalla nokan koputtamista siitä, että ruuassa kestää.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanen nyt vääntää rautalangasta, että miksi ravintola-alan ammattilaisia rasittaa erityisruokavaliot. Kyse ei ole siinä, etteikö tehdä ja etteikö huomioida. Kyllä tehdään ja toiveet aina yritetään huomioida, koska tyytymätön asiakas ei tuo rahaa meidän kassaan. 

Kyse on siitä, että niihin menee aikaa. Eivätkä asiakkaat aina ymmärrä, varsinkaan ne, joilla sitä todellista erityisvaivaa ei ole. Jokaiseen erityisruokavalioon sopivaan annokseen menee pari ekstraminuuttia. Ja kun näitä tulee useampi päivässä, kestää niiden muidenkin annoksissa. Keittiössä ärsyttää, kun jonossa on muitakin asiakkaita vailla ruokaa ja sulla menee ylimääräistä aikaa yhden annoksen vehnättömyyden/maitoproteiinittomuuden/gluteenittomuuden/paprikamausteettomuuden varmisteluun. Mutta kyllä sekin asiakas halutaan pitää tyytyväisenä eikä se erityisruokavalio saa olla syynä siihen, ettei saisi tulla ravintolaan. Sen vain toivoisin asiakkaidenkin tajuavan, että siihen kuluu sitten sitä aikaa eikä sitä erityisruokavalioon sopivaa annosta saa yhtä nopeasti kuin listalla olevaa.

-AP

Vierailija
42/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on IBS. Siksi noudatan fodmap-ruokavaliota. Siihen kuuluu mm. se, että en käytä vehnää, ruista enkä ohraa niiden sisältämän fruktaanin takia.

Jatkan. Se että gluteenittoman ruoan tilaajien määrä on lisääntynyt, ei johdu pelkästään muodista vaan siitä, että tutkimustieto on lisääntynyt. Kun sain IBS-diagnoosin 90-luvulla, ei fodmapista tiedetty eikä puhuttu mitään. Siksi en osannut vältellä kyseisiä viljoja. Mutta nyt osaan. Ihan viime vuosina on tieto alkanut levitä. Esimerkkinä ravitsemusterapeutti Leena Putkosen tänä vuonna ilmestynyt kirja Superhyvää suolistolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä lounaspaikassa ja meiltä löytyy miljoona eri sämpylää että jokainen saa ruokaa. Tehdään erilaisia sämpylöitä ja buffetpöytään kuulu tavallinen patonki. Kaksi naista tulee syömään ja toinen kysyy saako buffetiin gluteenitonta leipää. Tietysti, paistan sen ja tuon pöytään. Toinen sanoo haluavansa myös. Ok. Oli kiireinen päivä ja minulla meni ehkä kymmen minuuttia saada leivät paistettua. Toki se on pitkä aika mutta kun vein leipiä pöytään naiset nauroivat että oli jo ihan unohtunut ja kahminut buffetista läjä tavallista leipää. Jäi sitten syömättä ne meidän ravintolalle huomattavasti kalliimmat sämpylät. Kaikki asiakkaat saa kiittää hinnoissa.

Vierailija
44/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ap:ta. Jos alkuruoka ja jälkiruoka eivät herätä mitään "haluan tämän gluteenittomana" -oivallusta, niin miksi ihmeessä pääruuan sellainen pitää olla? Tarjoilijana jaksan muistuttaa asiakkaita, että hei, halusit pääruuan gluteenittomana, joten alkupalaksi tilaamasi annos pitää vaihtaa. Silloin saa kuulla, että ei, se on ihan hyvä tuollaisena (vaikka kastikkeessa olisi vehnäjauhoja), koska jos yksikin annos tehdään gluteenittomana, joutuu koko pöydällinen odottamaan annoksiaan 10-15 min pitempään. Peruskastikkeen pohja kun on jo valmiina, gluteeniton pitää erikseen tehdä.

Vierailija
45/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sori ihan hirveesti, mulla ei ole diagnosoitu keliakiaa, mutta tulen silti gluteenista ihan älyttömän kipeäksi. Millä nimikkeellä mun sitten pitäisi pyytää sitä gluteenitonta ruokaa, kun kerran gluteenia ei ruuassani saa olla? 

Vierailija
46/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä ammattitaitoasi jos pelkkä gluteenittomuus on noin iso haaste,luuseri. Gluteenittomuus on parantanut ihottumat ja vatsavaivat,pitäisikö tuollaisen itkupillin takia syödä sitä ja kärsiä taas?Ei ole keliakiaa mutta jonkinlainen sensitiivisyys.

Vierailija
47/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsih! Meillä kaikki tarjoamani on tarvittaessa "gluteenitonta". Kehuttu kokkiolen ja kukaan ei ole huomnnut mitään.

Vierailija
48/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairaat harrastakoot ihan vapaasti kun eivät terrorisoisi muita. Ja oikein olisi veloittaa tuplahinta, jos ravintola haluaa leikkiin ryhtyä.

Vierailija
49/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sori ihan hirveesti, mulla ei ole diagnosoitu keliakiaa, mutta tulen silti gluteenista ihan älyttömän kipeäksi. Millä nimikkeellä mun sitten pitäisi pyytää sitä gluteenitonta ruokaa, kun kerran gluteenia ei ruuassani saa olla? 

Itselläni on allerginen lapsi. Tilaan hänelle ravintolassa ruokaa ja selitän samalla asian. Sanon, että maidoton ja munaton ruoka. Sitten lisään, että maidon jäämiä ei saa olla, mutta munan pienet jäämät ei haittaa. 

Eli tilaat gluteenittoman, jos et kestä gluteenia. Jos pienet jäämät eivät haittaa, niin mainitset sen. Se nimenomaan muuttaa sen valmistusprosessin erilaiseksi.  Ilmeisesti monet eivät oikeasti tajua mitä vakavasti allergisen tai keliaatikon ruuan valmistus vaatii. Kokit ja keittiohenkilökunta on siihen koulutettu. Ne tekee monimutkaiset rituaalit siellä keittiössä sen gluteenittoman ruuan eteen. 

Vierailija
50/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsih! Meillä kaikki tarjoamani on tarvittaessa "gluteenitonta". Kehuttu kokkiolen ja kukaan ei ole huomnnut mitään.

Kyllä ne oireet tulevat, mutta aina ei tiedä mistä ne ovat tulleet. Pojallakin on vatsa sekaisin vähän väliä, joten vaikea aina tietää mistä ruuasta se juuri tulee. Sun kaltaisten takia ei syökään kuin tutuissa ravintoloissa. Ei se sekunnissa oire tule, vaan esim. puolen tunnin tai tunnin kuluuttua ruokailusta. Eikä keliakiaa sairastava aina reagoi mitenkään. Tätini vain kuihtui vähitellen luurangoksi ja kuoli pois, kun keliakia oli ilmeisesti kauan ennen kuin huomattiin. Ei hänellä muita oireita ollutkaan, kuin se, ettei ruoka imeytynyt. 

Vierailija
51/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on allerginen lapsi. Tilaan hänelle ravintolassa ruokaa ja selitän samalla asian. Sanon, että maidoton ja munaton ruoka. Sitten lisään, että maidon jäämiä ei saa olla, mutta munan pienet jäämät ei haittaa. 

Eli tilaat gluteenittoman, jos et kestä gluteenia. Jos pienet jäämät eivät haittaa, niin mainitset sen. Se nimenomaan muuttaa sen valmistusprosessin erilaiseksi.  Ilmeisesti monet eivät oikeasti tajua mitä vakavasti allergisen tai keliaatikon ruuan valmistus vaatii. Kokit ja keittiohenkilökunta on siihen koulutettu. Ne tekee monimutkaiset rituaalit siellä keittiössä sen gluteenittoman ruuan eteen. 

Mitäpä jos söisit kämpällä etkä kiusaisi muita. Tulee meille niin kalliiksikin. Moni lapsi on tällaisesta kodista päästyään kokenut vapautumisen riemun, kun tauti olikin vain äidin päässä.

Vierailija
52/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mielelläni ravintolaan joka ilmoittaisi että kunnon ruokaa kaikilla mausteilla. Vinkujat eivät tervetulleita!

Vierailija
53/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttiskohan mun perustaa lounasravintola, josta saisi vain gluteenitonta ruokaa? Samalla vaivalla voisi tietysti tehdä laktoositonta. Hienoon iltaravintolaan ei rahkeet riitä, mutta lounaskeittiötä pystyisin ehkä pyörittämään.

Vierailija
54/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiani ei koskenutkaan niitä, joilla on oikeasti jotain allergiaa/keliakiaa/muuta vaivaa. Teen kyllä erityisruokavalioisille heille sopivan annoksen, koska kyllä minä haluan, että asiakas tykkää ruuastaan eikä ainakaan minun annoksestani saa ilkeitä vatsanväänteitä. Yleensä keliaakikot/vehnäallergikot osaavat sanoa itse kuinka gluteeniton pitää olla. Mutta kun viisi vuotta sitten tein gluteenittoman annoksen harvakseltaan, ehkä kerran viikossa, niin nykyään teen useamman päivässä. Eikä nyt jokaiselta asiakkaalta voi tentata, onko sulla nyt mimmonen vaiva, se voi loukata sitä asiakastakin. 

Voihan ravintolaksi päättää että 100% gluteenittomana saa vain yhden annoksen. Eikä kaikkia. Ja sitten voi sanoa että muut on vaan vähägluteiinisia.

-AP

Vierailija
55/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarttiskohan mun perustaa lounasravintola, josta saisi vain gluteenitonta ruokaa? Samalla vaivalla voisi tietysti tehdä laktoositonta. Hienoon iltaravintolaan ei rahkeet riitä, mutta lounaskeittiötä pystyisin ehkä pyörittämään.

Kannatetaan! Nimeksi Uliuli. Niukat ja mauttomat lounaat alk. 29 eur.

Vierailija
56/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet autoimmuunisairaudet ovat salakavalasti yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi minun äidilläni on psoriasis, mutta ei todettua keliakiaa. Äidin psoriasis ilmenee ensisijaisesti nivelissä, eikä ihossa, ja myös keliakiaan voi liittyä niveloireet. Äidilläni ei siis ole keliakiaa, mutta gluteeniton ruokavalio saa psorin oireet pysymään maltillisempina. Mielestäni hän ei kuitenkaan ole ravintolalle tai kahvilalle mitenkään tilivelvollinen omasta terveydestään, eikä ollut sitä silloinkaan kun hän kokeilun vuoksi aloitti ruokavalionsa rajoittamisen. Silloinhan hän oli käytännössä se trendipelle. Tai saattaa olla sitä jonkun mittapuun mukaan yhä edelleen.

Vierailija
57/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ainakaan koskaan tavannut vain trendikkyyden takia gluteenia vältteleviä! Kyllä jokaisella on aivan selkeät terveydelliset syyt olla gluteenittomalla ruokavaliolla.

Vierailija
58/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pointtina tässä on:

GLUTEENISTA OIREITA SAAVA ON ERI ASIA KUIN KARPPAAJA  LÄSKI, JOKA VÄLTTELEE  VEHNÄJAUHOJA  ONNISTUAKSEEN LAIHDUTAMAAN ITSENSÄ NORMAALIKSI.

Piste.

Vierailija
59/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ulinan juju ole siinä että saa juttukumppanin ja tuntea itsensä paremmaksi. Olisihan tylsää vain maksaa ja käyttäytyä huomaamattomasti.

Vierailija
60/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet autoimmuunisairaudet ovat salakavalasti yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi minun äidilläni on psoriasis, mutta ei todettua keliakiaa. Äidin psoriasis ilmenee ensisijaisesti nivelissä, eikä ihossa, ja myös keliakiaan voi liittyä niveloireet. Äidilläni ei siis ole keliakiaa, mutta gluteeniton ruokavalio saa psorin oireet pysymään maltillisempina. Mielestäni hän ei kuitenkaan ole ravintolalle tai kahvilalle mitenkään tilivelvollinen omasta terveydestään, eikä ollut sitä silloinkaan kun hän kokeilun vuoksi aloitti ruokavalionsa rajoittamisen. Silloinhan hän oli käytännössä se trendipelle. Tai saattaa olla sitä jonkun mittapuun mukaan yhä edelleen.

ELI---- äiti täytyy varautua siihen, että hän EI saa samaa annosta extravaivalla tehtynä kuin normaali ihminen.

Ja miksi pitäisikään? Annokset on hinnoteltu normaalia valmistustapaa käyttäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän