Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikille "gluteenittomille" tiedoksi

Vierailija
11.12.2016 |

Olette rasittavia ja voisitte lopettaa sen trendiruokapelleilyn. Olen viimeiset kuusi vuotta ollut ravintola-alalla ja yhtäkkiä viimeisen vuoden aikana "keliaakikkojen" määrä on triplaantunut. Enkä todellakaan usko, että suomalaisten parissa on räjähdysmäisesti alettu diagnosoimaan keliakiaa.

Joten hyvät muotigluteenittomat, ymmärtäkää, että kun tilaatte gluteenittoman aterian, keittiön tulee oikeasti pitää huolta sen gluteenittomuudesta. Ei se gluteeniton ole pelkästään sitä, että pitsapohjassa ei ole vehnäjauhoa. Jokainen gluteenittomana pyydetty ruoka vaatii keittiöltä ekstravaivaa ja tämä tarkoittaa samalla sitä, että sen ruuan tulemisessa kestää. Moni ei tätä tajua, koska eivät ole oikeasti keliaakikoita. Jos teen vaikka sen gluteenittoman pitsan, minun pitää ensinnäkin hakea "puhtaat" täytteet sen sijaan, että käyttäisin valmiina olevia. Minun täytyy myös varmistaa, että työpiste on puhdas mahdollisista vehnäjäämistä ja hakea puhtaat työvälineet. Siihen palaa pari minuuttia aikaa ja samassa ajassa olisin tehnyt vastaavan "normiruuan".

Totta kai minä teen, mitä tilataan. Mutta kyllä se rasittaa kuulla asiakkaalta, että "no mä voisin ottaa ton vaikka gluteenittomana". Ärsyttää niin paljon, kun joutuu näkemään sen ylimääräisen vaivan ja aikaa palaa, jotta asiakas "voi kokeilla". Koska en minä lähde arvuuttelemaan, onko sillä oikeasti keliakia vai ei. Mutta sitten ei ole trendigluteenittomalla nokan koputtamista siitä, että ruuassa kestää.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhoillako sitä makua ruokaan muka tehdään? Ei minun mielestäni. Ravintolaruoka on eri asia kuin konditoriatuotteet. Moni annos on gluteenitonta ihan sellaisenaan, mutta tyhmä kastike pilaa sen. Kastikkeet on muutenkin vähän turhia pääasiassa, varsinkin kun ne ovat enimmäkseen jotain teollisia valmissekoituksia, tärkkelystä, lisäaineita, yms. 

Vierailija
62/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, mulla ei ole keliakiaa, mutta vehnä, ohra ja ruis aiheuttavat sen, että seuraavat kaksi viikkoa istun kurapaskalla 10-20krt/vrk, olen turvoksissa, maha on helvetin kipeä, pierettää ja koskaan ei tiedä tuleeko pierun mukana lusikallinen. Siksi pyydän gluteenitonta, vaikkei mulla ilmeisesti ole siihen mitään oikeutta koska arvon kokilla menee tilaukseni tekemiseen hieman kauemmin, minkä minä ainakin ymmärrän hyvin ja arvostan keittiön vaivannäköä. Ikävä kuulla, ettei rahani kelpaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, mulla ei ole keliakiaa, mutta vehnä, ohra ja ruis aiheuttavat sen, että seuraavat kaksi viikkoa istun kurapaskalla 10-20krt/vrk, olen turvoksissa, maha on helvetin kipeä, pierettää ja koskaan ei tiedä tuleeko pierun mukana lusikallinen. Siksi pyydän gluteenitonta, vaikkei mulla ilmeisesti ole siihen mitään oikeutta koska arvon kokilla menee tilaukseni tekemiseen hieman kauemmin, minkä minä ainakin ymmärrän hyvin ja arvostan keittiön vaivannäköä. Ikävä kuulla, ettei rahani kelpaa :(

Oletko siis maksamaan lisätyöstä ja erikoisraaka-aineista aihetuvan lisähinnan.

Siis kokki on tehnyt lounaspöydän sadalle a 10 eur. Sinun lisäpalvelusi hinta on n. 10 eur. Ja kokilla on aikas kiire.

Vierailija
64/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa sitten myös tarkistaa ettei siinä gluteenittomassa ole vehnätärkkelystä tai kauraa.

Useimmissa pizzoissa on vaikka gluteenitonta, vain kotipizza ja splizzeria on ilman vehnätärkkelystä.

Vierailija
65/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa sitten myös tarkistaa ettei siinä gluteenittomassa ole vehnätärkkelystä tai kauraa.

Useimmissa pizzoissa on vaikka gluteenitonta, vain kotipizza ja splizzeria on ilman vehnätärkkelystä.

Tiedän ja tarkistan, ja tiedän myös missä paikoissa on ollut ap:n kaltainen kuspää kokkina joka pitää mua vain muotivillityksen orjana...

Vierailija
66/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet autoimmuunisairaudet ovat salakavalasti yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi minun äidilläni on psoriasis, mutta ei todettua keliakiaa. Äidin psoriasis ilmenee ensisijaisesti nivelissä, eikä ihossa, ja myös keliakiaan voi liittyä niveloireet. Äidilläni ei siis ole keliakiaa, mutta gluteeniton ruokavalio saa psorin oireet pysymään maltillisempina. Mielestäni hän ei kuitenkaan ole ravintolalle tai kahvilalle mitenkään tilivelvollinen omasta terveydestään, eikä ollut sitä silloinkaan kun hän kokeilun vuoksi aloitti ruokavalionsa rajoittamisen. Silloinhan hän oli käytännössä se trendipelle. Tai saattaa olla sitä jonkun mittapuun mukaan yhä edelleen.

ELI---- äiti täytyy varautua siihen, että hän EI saa samaa annosta extravaivalla tehtynä kuin normaali ihminen.

Ja miksi pitäisikään? Annokset on hinnoteltu normaalia valmistustapaa käyttäen.

En tiedä mihin äiti varautuu ja mihin ei, mutta enpä ole koskaan häneltä kuullut ettei ravintolassa olisi annosta tehty gluteenittomana, jos se vaihtoehtona on. Joskus hinnastossa on merkintä lisämaksusta, mutta jos sellaista ei ole, ei annoksen hinta mihinkään salaperäisesti ole sen takia kasvanut. Ihmettelen lähinnä sitä asennetta, että asiakas on ravintolalle hirveä riesa. Jos joku tarvitsee jotain tiettyä ja se on mahdollista tehdä vaikka sitten vähän hitaammin tai hankalammin, miksi ihmeessä sen toteuttaminen olis kamala tuska? Luulisi että se olisi pikemminkin osoitus omasta osaamisesta ja hyvästä asiakaspalvelusta. Koska asiakaspalveluahan tuo nimenomaan on, kun kyseessä ei ole mikään kouluruokalinjasto, josta saa erikoisruokavalion vain lääkärintodistuksella ja vanhemman allekirjoituksella. Jos sitä ei pysty tai halua asiakkaalle tarjota, niin kyllähän se jossain määrin ravintolan vahingoksi aina osuu, ettei palvelu pelaa. Kun valitettavasti ne huonot kokemukset leviävät usein laajemmalle tai ainakin yksityiskohtaisemmin kuin positiiviset.

Vierailija
67/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olisi kysyntää ravintolalle joka toimii vain maun pohjalta.

Jos tarvitaan, gluteenia, voita, suolaa, sokeria, hiilareita, läskiä tai mitä tahansa parhaaseen makuun, niitä käytetään reippaasti ;-)

Ainakin minä menen ravintolaan nauttimaan mausta. Kärvistellä voi sitten kämpillä.

Vierailija
68/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sori ihan hirveesti, mulla ei ole diagnosoitu keliakiaa, mutta tulen silti gluteenista ihan älyttömän kipeäksi. Millä nimikkeellä mun sitten pitäisi pyytää sitä gluteenitonta ruokaa, kun kerran gluteenia ei ruuassani saa olla? 

Itselläni on allerginen lapsi. Tilaan hänelle ravintolassa ruokaa ja selitän samalla asian. Sanon, että maidoton ja munaton ruoka. Sitten lisään, että maidon jäämiä ei saa olla, mutta munan pienet jäämät ei haittaa. 

Eli tilaat gluteenittoman, jos et kestä gluteenia. Jos pienet jäämät eivät haittaa, niin mainitset sen. Se nimenomaan muuttaa sen valmistusprosessin erilaiseksi.  Ilmeisesti monet eivät oikeasti tajua mitä vakavasti allergisen tai keliaatikon ruuan valmistus vaatii. Kokit ja keittiohenkilökunta on siihen koulutettu. Ne tekee monimutkaiset rituaalit siellä keittiössä sen gluteenittoman ruuan eteen. 

Mitäpä jos söisit kämpällä etkä kiusaisi muita. Tulee meille niin kalliiksikin. Moni lapsi on tällaisesta kodista päästyään kokenut vapautumisen riemun, kun tauti olikin vain äidin päässä.

No heh he naurattaa. Allergiat on helppo todeta ja varsinkin nuo vakavat allergiat huomaa aika selvästi, jopa naapuripoöydät ja ambulanssimiehet ja lääkärit. No totta se, että lapsen allergiat on jp väistyneet. Eli vapaus on koittanut. Mutta se että kasvaessa allergiat vähenee, oli tiedossa jo allergia-aikana.

Vierailija
69/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä tuo ollut pointtina? Eli sellainen joka tarvitsee gluuteewnittoman, sen tilatkoon. Sellainen joka haluaa gluteenittoman huvikseen, voi mainita sen. Silloin kokki voi tehdä gluteenittoman ruuan paljon nopeammin. Toinen on gluteeniton kaikkien sääntöjen mukaan. Toinen on gluteeniton käytännössä. Ihmiset eivät näköjään ymmärrä tätä eroa. Jos leipä tehdään gluteenittomista jauhoista se kay monille. Mutta jos ihminen on keliaatikko tai pahasti allerginen, tuo ei riitä. Pitää huomioida ja eliminoida kontaminaatio koko keittiöstä.

Vierailija
70/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette tee sitten kaikkia gluteenittomana, ettei tarvitse säätää? Ihme spedeilyä, se asiakas kantaa rahansa teille, ei toisinpäin.

Koska gluteenittomat tuotteet on suht vittumaisia leipoa ja aika paskaltahan ne maistuu pääosin.

Lisäksi nostaa hintaa hitokseen, joten muillekin asiakkaille saa sanoa byebye.

Itse lopetin käymisen lounas buffissa, kun liian hankalaa käydä kaikkea läpi joka päivä. Lisäksi sitä vehnää on mm, sinapeissa liemikuutioissa ja soijakastikkeessa, eikä ne keittiö ihmiset ole niitä penaalin terävimpiä yleensä. Keliasta on kuullet, mutta eivät vilja-allergiasta.

Erityisruokavaliot ovat melko haastavia ja keittiöhenkilökunta kiireistä. Dieettikokkeja löytyy sairaaloiden keittiöiltä mutta normi kokille voi tulla mokia näissä ex tempore tilauksissa. Paras kate varmaan tulee ihan tavis ruokailijoista, erityisruokavaliot ovat usein katteeltaan miinusmerkkisiä.

Vierailija
71/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.ärtynyt suoli aiheuttaa myös osalle sen, ettei kaikki viljat sovi...

Vierailija
72/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käy ollenkaan ulkona syömässä kuin hyvin harvoin (esim. työelämässä), juurikin sen takia että minusta aiheutuu teille niin paljon ylimääräistä työtä. Joten olkaa iloisia, etten häiritse teitä. Hyvää jatkoa työntekijät ja yrittäjät siellä ravintola-alalla!

Vierailija
73/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodatuksesi täällä ei tule vähentämään niiden ihmisten määrää, jotka ravintolassasi tilaavat gluteenitonta. Jokaisella on oikeus tilata juuri sellainen annos kuin haluaa. Täällä itkemisen sijaan sinun kannattaisi ottaa asia puheeksi esimiehen kanssa ja yrittää tehdä gluteenittomien annosten tekemisestä nopeampaa tai muulla tavalla helpompaa. Kuten joku jo ehdottikin, tarjoilija voisi erikseen tiedustella, onko gluteenittomuus tarkkaa vai ei. Se ei kuitenkaan ole asiakkaan tehtävä miettiä, että aiheuttaako kokille hermoromahduksen tilaamalle jonkin aterian gluteenittomana. On työpaikan tehtävä tarjota työntekijöille sellaiset olosuhteet, että niissä on hyvä työskennellä.

Vierailija
74/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette tee sitten kaikkia gluteenittomana, ettei tarvitse säätää? Ihme spedeilyä, se asiakas kantaa rahansa teille, ei toisinpäin.

Koska gluteenittomat tuotteet on suht vittumaisia leipoa ja aika paskaltahan ne maistuu pääosin.

Lisäksi nostaa hintaa hitokseen, joten muillekin asiakkaille saa sanoa byebye.

Ravintolan konseptista toki riippuen, eihän kaikki ruoat vaadi gluteenia osakseen. Jossain pizzeriassa se vehnäjauho toki on osa ruokaa. Mutta esim. aasialaisessa keittiössä gluteenia ei kauheasti käytetä.

Vierailija
75/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vähän OT, mutta kun joku mainitsi huomion hakemisen jossain vaiheessa ketjua... Mua ärsyttää hirveästi, kun mä en halua todellakaan hakea mitään huomiota ruokatottumuksillani, mutta esim. töissä kaikkia vaan niin kovasti kiinnostaa. Tuntuu, että muut tekevät siitä numeron, en todellakaan minä. Haluaisin vaan syödä niin kuin syön ja mielellään niin, että kukaan ei kiinnittäisi asiaan mitään huomiota. Sen sijaan joudun jatkuvasti selittelemään syömisiäni ja tunnen olevani töykeä, jos en vaikkapa ota tarjottua pullaa vastaan. En halua olla epäkohtelias enkä halua herättää huomiota ruokailullani, mutta en myöskään haluaisi vain muiden mieliksi syödä sellaista, mikä ei minulle sovi.

Onkohan tässä vähän sama ilmiö kuin siinä, miten joidenkin mielestä homoseksuaalit "kuuluttavat" seksuaalisuuttaan koko ajan? Eli siinä missä Pirkon kommentti lomamatkasta miehensä kanssa on normaalia, niin Pekan kommentti lomamatkasta miehensä kanssa on homouden mainostamista ja ylikorostusta. Mä nyt vaan syön näin enkä halua tehdä siitä minkäänlaista numeroa, mutta moni muu haluaa.

Ruoka ja ruokailu on aika sosiaalinen juttu lopulta. Normista poikkeavia katsotaan kieroon, etenkin jos ei ole jokin yleisesti hyväksytty perustelu asialle (kuten keliakia).

Vierailija
76/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lääketieteessä tunnetaan gluteiini yliherkkyysoireet vaikka Kaliakiaa ei olisikaan. Toki osa on näitä muotivillitysten perässä menijöitä, mutta toisilla gluteiini oikeasti aiheuttaa vaivoja. Yleensä he eivät tarvitse yhtä täydellistä gluteiinittomuutta kuin keliaakikot, joten voisiko työpaikallasi kysyä asiakkailta tarvitsevatko he gluteiinittomista aineista tehdyn tuotteen, jossa saattaa olla jäämiä (ei kestä niin kauaa) vai pitääkö olla keliaakikon tarkkuudella varmasti täysin ilam gluteiini jäämiä (kestää kauemmin)?

Itselläni juuri gluteenin osalta yliherkkyyttä, vaikka ei keliakiaa olekaan. Tämä vahvistettu lääkärin toimesta eikä mitään keksittyä.

Vierailija
77/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Käymme usein eri ravintoloissa syömässä pienen seurueen kanssa. Yksi meistä ei voi käyttää maitotuotteita eikä gluteiinia. Missään ei ole ollut ongelmaa järjestää hänelle sopivaa annosta. Eikä ruokien tuominen ole kestänyt yhtään kauempaa kuin muillakaan. Ap: lla on selvästi asenneongelma eikä ole oikealla alalla.

Vierailija
78/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ymmärrä, mitä lisätyötä siinä on, että jättää kastikkeen pois. Vai tuleeko ne kaikki valmispakattuina eineksinä? Itse teen kotona gluteenitonta ruokaa pojan takia, eikä minusta siinä ole yhtään lisävaivaa. Leivonnaiset erikseen, mutta joku kääretorttu perunajauhoihin on superhelppo. Tämä nyt kotioloista, ravintoloissa ei tarjota kääretorttua. Mutta yleiset jälkiruuat, kuten greme brulee tai juustotarjotin, eikö ne nyt ole gluteenittomia automaattisesti? Kai niitä käsiä nyt pestään muutenkin eri ruokalajien välillä ja ravintolassa tiuhaan tai käytetään hanskoja? 

Vierailija
79/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vähän OT, mutta kun joku mainitsi huomion hakemisen jossain vaiheessa ketjua... Mua ärsyttää hirveästi, kun mä en halua todellakaan hakea mitään huomiota ruokatottumuksillani, mutta esim. töissä kaikkia vaan niin kovasti kiinnostaa. Tuntuu, että muut tekevät siitä numeron, en todellakaan minä. Haluaisin vaan syödä niin kuin syön ja mielellään niin, että kukaan ei kiinnittäisi asiaan mitään huomiota. Sen sijaan joudun jatkuvasti selittelemään syömisiäni ja tunnen olevani töykeä, jos en vaikkapa ota tarjottua pullaa vastaan. En halua olla epäkohtelias enkä halua herättää huomiota ruokailullani, mutta en myöskään haluaisi vain muiden mieliksi syödä sellaista, mikä ei minulle sovi.

Onkohan tässä vähän sama ilmiö kuin siinä, miten joidenkin mielestä homoseksuaalit "kuuluttavat" seksuaalisuuttaan koko ajan? Eli siinä missä Pirkon kommentti lomamatkasta miehensä kanssa on normaalia, niin Pekan kommentti lomamatkasta miehensä kanssa on homouden mainostamista ja ylikorostusta. Mä nyt vaan syön näin enkä halua tehdä siitä minkäänlaista numeroa, mutta moni muu haluaa.

Ruoka ja ruokailu on aika sosiaalinen juttu lopulta. Normista poikkeavia katsotaan kieroon, etenkin jos ei ole jokin yleisesti hyväksytty perustelu asialle (kuten keliakia).

Tämä on kyllä niin tuttua. Voi kun saisikin vaan syödä rauhassa mitä syö, ilman selityksiä. Mulla on keliakia ja laktoosi-intoleranssi, yksi ruoka-aineallergia ja välttelen muutamaa muuta ruoka-ainetta niiden aiheuttamien oireiden takia vaikkei mitään allergiaa olekaan diagnosoitu. Ja olen kasvissyöjä. Tämä on jo sellainen yhdistelmä, että ravintolassa saa aina säätää ja kysellä, en siis todellakaan halua että tämän lisäksi vielä koko pöytäseurue innostuu kyselemään oireista.

Vierailija
80/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

GLUTEENI. Ei gluteiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä