Kaikille "gluteenittomille" tiedoksi
Olette rasittavia ja voisitte lopettaa sen trendiruokapelleilyn. Olen viimeiset kuusi vuotta ollut ravintola-alalla ja yhtäkkiä viimeisen vuoden aikana "keliaakikkojen" määrä on triplaantunut. Enkä todellakaan usko, että suomalaisten parissa on räjähdysmäisesti alettu diagnosoimaan keliakiaa.
Joten hyvät muotigluteenittomat, ymmärtäkää, että kun tilaatte gluteenittoman aterian, keittiön tulee oikeasti pitää huolta sen gluteenittomuudesta. Ei se gluteeniton ole pelkästään sitä, että pitsapohjassa ei ole vehnäjauhoa. Jokainen gluteenittomana pyydetty ruoka vaatii keittiöltä ekstravaivaa ja tämä tarkoittaa samalla sitä, että sen ruuan tulemisessa kestää. Moni ei tätä tajua, koska eivät ole oikeasti keliaakikoita. Jos teen vaikka sen gluteenittoman pitsan, minun pitää ensinnäkin hakea "puhtaat" täytteet sen sijaan, että käyttäisin valmiina olevia. Minun täytyy myös varmistaa, että työpiste on puhdas mahdollisista vehnäjäämistä ja hakea puhtaat työvälineet. Siihen palaa pari minuuttia aikaa ja samassa ajassa olisin tehnyt vastaavan "normiruuan".
Totta kai minä teen, mitä tilataan. Mutta kyllä se rasittaa kuulla asiakkaalta, että "no mä voisin ottaa ton vaikka gluteenittomana". Ärsyttää niin paljon, kun joutuu näkemään sen ylimääräisen vaivan ja aikaa palaa, jotta asiakas "voi kokeilla". Koska en minä lähde arvuuttelemaan, onko sillä oikeasti keliakia vai ei. Mutta sitten ei ole trendigluteenittomalla nokan koputtamista siitä, että ruuassa kestää.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu mikä asenne. Et ikinä voi nähdä päällepäin kenellä on keliakia ja kenellä ei. Sinun kaltaiset asennevammaiset ovat useita kertoja aiheuttaneet äidille ja lapselle ylimääräisen yrjötaudin muista haitoista huolimatta. Toki olemme huomanneet myös sen, kuinka maksamme extraa ravintolassa. Ja siitä huolimatta otamme riskin. Sinä teet työtä josta oletettavasti saat palkkaa, jonka minä maksan. Toivon sinulle paskantäyteistä joulua!
Et tainnut ihan ymmärtää aloitusta. Toki aloittajan viesti oli ihan peestä.
Ei musta aloittajan asenteessa mitään vikaa ollut mutta ehkä hieman tuohtunut=) ja senkin ymmärrän. Tiedän niitä jotka ovat gluteenittomalla ruokavaliolla ilman että niillä olisi keliakiaa todettu, tosin jos saavat tästä uudesta ruokavaliosta paremman olon niin mikä jottei.
Voisko Ap tehdä valmiiksi tai esivalmiiksi jotenkin niitä gluteenittomia ruokia, saisko siitä mitenkään helpotusta kiireeseen? En tiedä en ole kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette tee sitten kaikkia gluteenittomana, ettei tarvitse säätää? Ihme spedeilyä, se asiakas kantaa rahansa teille, ei toisinpäin.
Koska gluteenittomat tuotteet on suht vittumaisia leipoa ja aika paskaltahan ne maistuu pääosin.
Lisäksi nostaa hintaa hitokseen, joten muillekin asiakkaille saa sanoa byebye.
Mikä leipomo se ravintola on? Eikä kastikkeen pois jättäminen annoksesta, jossa on esim. pihviä, salaattia ja perunaa nosta minkään hintaa. Kai ne annokset kuitenkin paikan päällä kootaan? Gluteenittomia jälkiruokia on olemassa pilvin pimein, ei kaikkien tartte olla kakkuja. Tosin mm. perunajauhoista leivottu leivospohja ei ole kallis eikä vaikea tehdä kenenkään, joka osaa kaun leipoa yleensäkin.
Niin. Itse syön gluteenitonta ruokaa vaikken keliaakikko olekaan. Keliakia on tutkittu sekä verinäytteellä että tähystämällä, eikä sitä ole. Ilkeät vatsaoireet (kivut, turvotus, vuoroin löysällä ja kovalla oleva vatsa, jännittävien tilanteiden mukanaan tuoma pakko käydä kakkosasialla noin vartin välein) poistuivat, kun lopetin gluteenipitoisten tuotteiden syönnin. Ja kyllä, olen asiasta tarkka kotonakin, joten niin saatte luvan olla siellä ravintolassakin. Maltan kyllä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on taas näitä omaan napaansa tuijottajia. Kun itselle ei tule gluteenista oireita niin ei muillekkaan pitäisi tulla ja gluteenittomat ihmiset ovat maapallon syöpä kun vaikeuttavat ravintoloitsijoiden hommia. Haista p..
Itselläni loppui hiustenlähtö ja erittäin vaikea-asteiset vatsaongelmat kun jätin gluteenin pois. Keliakiaa ei koskaan todettu, mutta nykyinen hyvä olo puhukoon puolestaan. Toivottavasti aloittaja joutuu itse vielä joskus kokemaan gluteenin aiheuttamat ongelmat.
Miksi te väännätte ja käännätte Ap:n sanomisia. Hänhän sanoi että tekee kyllä gluteenitonta ja on tarkka myös sen asian kanssa. Häntä otti päähän ihan joku muu....trendipelleys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on taas näitä omaan napaansa tuijottajia. Kun itselle ei tule gluteenista oireita niin ei muillekkaan pitäisi tulla ja gluteenittomat ihmiset ovat maapallon syöpä kun vaikeuttavat ravintoloitsijoiden hommia. Haista p..
Itselläni loppui hiustenlähtö ja erittäin vaikea-asteiset vatsaongelmat kun jätin gluteenin pois. Keliakiaa ei koskaan todettu, mutta nykyinen hyvä olo puhukoon puolestaan. Toivottavasti aloittaja joutuu itse vielä joskus kokemaan gluteenin aiheuttamat ongelmat.
Miksi te väännätte ja käännätte Ap:n sanomisia. Hänhän sanoi että tekee kyllä gluteenitonta ja on tarkka myös sen asian kanssa. Häntä otti päähän ihan joku muu....trendipelleys.
Jos mä menen trendipellenä ravintolaan ja haluan gluteenitonta, niin siellä minulle on syytä valmistaa gluteenitonta vaikka trendipelle olenkin. Vai ajatteletteko niinkin, ettei saa ravintolassa tilata vegaanista ateriaa, jos kuitenkin joskus kotona juo kaakaota eikä tarkista viinin vegaanisuusastetta?
Keliakiaa sairastavana olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Gluteeniton ruokavalio lisääntyy ja nyt ravintolat saavat tottua ruokailjoihin, joiden ei tarvitse noudattaa gluteenittomuutta 100 %, vaan voivat esim. syödä nakkikeittoa, jossa on vehnää sisältäviä lihaliemikuutioita.
Löyhä asenne saattaa olla vaaraksi keliaakikoille, joiden sairaus ei ole allergia tai vehnän sietämättömyys, vaan autoimmuunitauti.
Olen vilja-allerginen yksilö. Joka kerta kun käyn ulkona syömässä joudun ensimmäisenä asiana kertomaan tarjoilijalle että en ole gluteeniton vaan viljaton. Kun saan asian ymmärretyksi että tärkkelyksiä ei saa olla ruoassa ,ei liemikuutioissa ,ei ylipäätään missään, seuraavaksi käyvät keittiössä toki asiaan kuuluvan neuvottelun. hetken kuluttua ruokailusta huomaan oliko ruoka viljatonta ..oireet ei kivat . Minusta on todella mielenkiintoista vääntää ammattilaisen kanssa asiasta vilja-allergia. Pitäisi tietää mikä ero on gluteenittomalla ja vilja-allergialla.
Nostan hattua teille kokeille ja tarjoilijoille jotka olette oikeasti halukkaita saamaan asiakkaalle turvallisen ruoan pöytään. Kiitos💗
Keliakialiiton sivuilta löysin tiedon, että viimeisimpien tutkimusten mukaan Suomessa keliakiaa sairastaa noin 2% väestöstä, joten se olisi västölukuun suhteutettuna noin 109 000 (väkiluku vuoden 2014 lopussa). Keliakiaa ymmärretään myös epäillä tavallista useammin. Lisäksi gluteeni aiheuttaa monille vatsavaivoja, mm. IBS on yleinen.
T. Keliaakikko
Kiva AP, että kuitenkin valmistat ruuat gluteenittomasti, vaikka työ kyrsiikin! Itselläni diagnosoitiin keliakia useampi vuosi sitten, ja olen myös vaikeasti allerginen kananmunalle ja maidolle. Maksan mielelläni jos saan itselleni sopivaa ruokaa, olen nöyrä ja kysyn aina kohteliaasti, olisiko mahdollista valmistaa ruuat em. ainesosia välttäen. Selitän myös, että minulla on keliakia ja vaikea allergia, ettei kyse ole mistään hupi-dietistä. Huomaan kuitenkin asenteiden muuttuneen. On loppunut minun osaltani ravintoloissa käynti, kun saan jatkuvia silmienpyörityksiä ja toteamuksia, että salaatti on paras, kun on niin vaikea keksiä syömistä, mikä minulle sopii. Gluteeniton tuntuu olevan varsinainen kirosana nykyään ravintoloissa. Noh, säästyypähän rahat :/
Vierailija kirjoitti:
Keliakiaa sairastavana olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Gluteeniton ruokavalio lisääntyy ja nyt ravintolat saavat tottua ruokailjoihin, joiden ei tarvitse noudattaa gluteenittomuutta 100 %, vaan voivat esim. syödä nakkikeittoa, jossa on vehnää sisältäviä lihaliemikuutioita.
Löyhä asenne saattaa olla vaaraksi keliaakikoille, joiden sairaus ei ole allergia tai vehnän sietämättömyys, vaan autoimmuunitauti.
No ei asia ole noinkaan mustavalkoinen. Pojallani on vehnäallergia, mikä on voimakas. Lisäksi hänellä on lievä maitoallergia, mutta ei saa oireita tuotteista, joissa lukee saattaa sisältää pieniä määriä maitoa. Mutta vehnätärkkelys hänelle aiheuttaa nopealla tahdilla oireita, vaikka keliaakikoista osalle se taas käy. Allergiat on testattu ja vehnän aiheuttamat oireet ovat voimakkaampia kuin testiarvojen perusteella voisi olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei asia ole noinkaan mustavalkoinen. Pojallani on vehnäallergia, mikä on voimakas. Lisäksi hänellä on lievä maitoallergia, mutta ei saa oireita tuotteista, joissa lukee saattaa sisältää pieniä määriä maitoa. Mutta vehnätärkkelys hänelle aiheuttaa nopealla tahdilla oireita, vaikka keliaakikoista osalle se taas käy. Allergiat on testattu ja vehnän aiheuttamat oireet ovat voimakkaampia kuin testiarvojen perusteella voisi olettaa.
Unohtui se oleelline, muut viljat pojalle käy, mutta hänen on helpointa pyytää gluteenitonta. Mutta silti pitää vielä erikseen tarkistaa, ettei ole vehnätärkkelystä. Hänellä siis itse asiassa ruokavalio on tiukempi kuin keliakiaa sairastavilla, eli pelkkä gluteenittomuus ei riitä ja kaupan gluteenittomista vain osa käy.
Voi luoja! Asiakaspalvelija valittaa, kun joutuu tekemään ihan vaan perustyötään ja joutuu näkemään joskus vähän enemmän vaivaa. Kyllä ravintoloille kelpaa myös muotisyöjien rahat?
Kummin se nyt kirjotetaan: gluteeniton vai gluteiiniton?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, Trendipellen olisi kannattanut ymmärtää tämäkin asia eikä pelkkä omanapa vaikka se niin lähellä onkin.
Minulla on IBS. Siksi noudatan fodmap-ruokavaliota. Siihen kuuluu mm. se, että en käytä vehnää, ruista enkä ohraa niiden sisältämän fruktaanin takia.
Kun tilaan pizzan ap:n pizzeriasta, pitääkö minun tilata fruktaaniton pizza, ettei hän vedä jauhopölyä nenäänsä?
Jos tilaan gluteenittoman pizzan, saan fruktaanittoman pizzan. Siksi tilaan gluteenittoman, vaikkei minulla ole keliakiaa.
Ravintoloiden kannattaisi antaa asiakkaille muitakin vaihtoehtoja kuin "normaali" ja "gluteeniton", koska kaikki gluteenittoman haluajat eivät tosiaan ole keliaakikkoja. Miksi ravintola mieluummin ampuu tykillä kärpästä kuin tarjoaa muita vaihtoehtoja, esim. "vehnätön"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläköhän tavalla ap osaa erottaa trendipellet ja ne, joiden on hyvä välttää gluteenia? Esim. lainaamallasi kirjoittajalla ei ilmeisesti keliakiaa ole, mutta silti kokee ruokavalion auttaneen vaivoissa. Trendipelle vai ei, missä se raja kulkee?
allerginen kirjoitti:
Olen vilja-allerginen yksilö. Joka kerta kun käyn ulkona syömässä joudun ensimmäisenä asiana kertomaan tarjoilijalle että en ole gluteeniton vaan viljaton. Kun saan asian ymmärretyksi että tärkkelyksiä ei saa olla ruoassa ,ei liemikuutioissa ,ei ylipäätään missään, seuraavaksi käyvät keittiössä toki asiaan kuuluvan neuvottelun. hetken kuluttua ruokailusta huomaan oliko ruoka viljatonta ..oireet ei kivat . Minusta on todella mielenkiintoista vääntää ammattilaisen kanssa asiasta vilja-allergia. Pitäisi tietää mikä ero on gluteenittomalla ja vilja-allergialla.
Nostan hattua teille kokeille ja tarjoilijoille jotka olette oikeasti halukkaita saamaan asiakkaalle turvallisen ruoan pöytään. Kiitos💗
Minulla sama tilanne, tosin en aina edes viitsi jutella, kun huomaa ettei toinen tajua eroa.
Vierailija kirjoitti:
Asiani ei koskenutkaan niitä, joilla on oikeasti jotain allergiaa/keliakiaa/muuta vaivaa. Teen kyllä erityisruokavalioisille heille sopivan annoksen, koska kyllä minä haluan, että asiakas tykkää ruuastaan eikä ainakaan minun annoksestani saa ilkeitä vatsanväänteitä. Yleensä keliaakikot/vehnäallergikot osaavat sanoa itse kuinka gluteeniton pitää olla. Mutta kun viisi vuotta sitten tein gluteenittoman annoksen harvakseltaan, ehkä kerran viikossa, niin nykyään teen useamman päivässä. Eikä nyt jokaiselta asiakkaalta voi tentata, onko sulla nyt mimmonen vaiva, se voi loukata sitä asiakastakin.
-AP
Sinä teet rahaa myymällä erilaisia annoksia ja saatte valita itse, mitä laitatte listalle. Muuttuuko se rahan kulkusuunta jotenkin, jos laitatte listalle gluteenittoman?
Ainakin minä olen utelias ja saatan hyvinkin ihan sen vuoksi joskus kokeilla gluteenitonta annosta jos sellainen on erikseen. Oletan, että minä olen silloinkin asiakkaana, jolle ne esillä olevat vaihtoehdot on tarjolla, jos sellainen on listalla. Ettekö te rahastakaan minua, jos tilaan sellaisen annoksen?
Mä ainakin sanon, että ei ole keliakiaa joten ei tarvitse olla niin tarkkana.
Tiedätkö muuten, että keliakia on vähän eri tyyppinen sairaus kuin vaikka laktoosi-intoleranssi? Seuraukset gluteenin syömisestä on vähän pahemmat kuin "ilkeät vatsanväänteet". Keliaakikko ei välttämättä edes huomaa syöneensä gluteenia, mutta silti se tekee tuhojaan elimistössä.