Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikille "gluteenittomille" tiedoksi

Vierailija
11.12.2016 |

Olette rasittavia ja voisitte lopettaa sen trendiruokapelleilyn. Olen viimeiset kuusi vuotta ollut ravintola-alalla ja yhtäkkiä viimeisen vuoden aikana "keliaakikkojen" määrä on triplaantunut. Enkä todellakaan usko, että suomalaisten parissa on räjähdysmäisesti alettu diagnosoimaan keliakiaa.

Joten hyvät muotigluteenittomat, ymmärtäkää, että kun tilaatte gluteenittoman aterian, keittiön tulee oikeasti pitää huolta sen gluteenittomuudesta. Ei se gluteeniton ole pelkästään sitä, että pitsapohjassa ei ole vehnäjauhoa. Jokainen gluteenittomana pyydetty ruoka vaatii keittiöltä ekstravaivaa ja tämä tarkoittaa samalla sitä, että sen ruuan tulemisessa kestää. Moni ei tätä tajua, koska eivät ole oikeasti keliaakikoita. Jos teen vaikka sen gluteenittoman pitsan, minun pitää ensinnäkin hakea "puhtaat" täytteet sen sijaan, että käyttäisin valmiina olevia. Minun täytyy myös varmistaa, että työpiste on puhdas mahdollisista vehnäjäämistä ja hakea puhtaat työvälineet. Siihen palaa pari minuuttia aikaa ja samassa ajassa olisin tehnyt vastaavan "normiruuan".

Totta kai minä teen, mitä tilataan. Mutta kyllä se rasittaa kuulla asiakkaalta, että "no mä voisin ottaa ton vaikka gluteenittomana". Ärsyttää niin paljon, kun joutuu näkemään sen ylimääräisen vaivan ja aikaa palaa, jotta asiakas "voi kokeilla". Koska en minä lähde arvuuttelemaan, onko sillä oikeasti keliakia vai ei. Mutta sitten ei ole trendigluteenittomalla nokan koputtamista siitä, että ruuassa kestää.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nostettiin gluteenittoman ruuanhintaa. Jo väheni gluteenittomien käynnit ja silti asiakasmäärät on pysyneet samana.

Nää harrastajat tekee vaan keliaatikoille hallaa.

Vierailija
2/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän Hesarissa asiakaspalvelijat haukkuvat asiakkaansa. "...jos ei gluteenista tule maksahalvausta - niin kannattaisi vain syödä". Keliaakikko kiittää ja kiertää ravintolat edelleen kaukaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei keliaakikkona haittaa, että gluteenitonta ruokaa on alkanut tulla enemmän ravintoloihin. Moni tarjoilija on kysynyt, onko mulla keliakia, vai voivatko käyttää esim. samoja välineitä tai tasoja millä on tehty gluteenia sisältävää ruokaa. IMO ihan hyvä tapa; tällöin gluteenia muista syistä välttelevät säästävät keittiöltä vaivaa.

Vierailija
4/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun voimakkaasti monelle allerginen poika ei lähde paljon mihinkään syömään. Mm. vehnä ja maito missä tahansa muodossa aiheuttaa pahat vatsaoireet. Mutta onneksi kotipaikkakunnalla on tuttu ja turvallinen ravintola, jossa hänet jo tunnetaan. Ei se ole oikeasti vaikeaa, kun pyydetään vain jättämään jotkut ainesosat pois ja osa annoksista on luontaisesti gluteenittomia, jos niihin ei vain kysymättä sotketa jotain kastiketta tai voita, mitä ei listalla mainita. Jälkkärin kanssa ei ota riskiä, se syödään kotona. 

Vierailija
5/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääketieteessä tunnetaan gluteiini yliherkkyysoireet vaikka Kaliakiaa ei olisikaan. Toki osa on näitä muotivillitysten perässä menijöitä, mutta toisilla gluteiini oikeasti aiheuttaa vaivoja. Yleensä he eivät tarvitse yhtä täydellistä gluteiinittomuutta kuin keliaakikot, joten voisiko työpaikallasi kysyä asiakkailta tarvitsevatko he gluteiinittomista aineista tehdyn tuotteen, jossa saattaa olla jäämiä (ei kestä niin kauaa) vai pitääkö olla keliaakikon tarkkuudella varmasti täysin ilam gluteiini jäämiä (kestää kauemmin)?

Vierailija
6/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keliakia varmaan olekaan lisääntynyt, mutta vilja yliherkkyys ja vilja-allergia on. Se on vielä hankalampaa, kun ei voi automaattisesti syödä gluteenittomia tuotteita, koska niissä on usein vehnätärkkelystä ja kauraa.

Vierailija
7/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mikä asenne. Et ikinä voi nähdä päällepäin kenellä on keliakia ja kenellä ei. Sinun kaltaiset asennevammaiset ovat useita kertoja aiheuttaneet äidille ja lapselle ylimääräisen yrjötaudin muista haitoista huolimatta. Toki olemme huomanneet myös sen, kuinka maksamme extraa ravintolassa. Ja siitä huolimatta otamme riskin. Sinä teet työtä josta oletettavasti saat palkkaa, jonka minä maksan. Toivon sinulle paskantäyteistä joulua!

Vierailija
8/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette tee sitten kaikkia gluteenittomana, ettei tarvitse säätää? Ihme spedeilyä, se asiakas kantaa rahansa teille, ei toisinpäin.

Vierailija
9/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole keliakiaa, mutta muu gluteeniongelma ja olen tottunut siihen, että joudun odottamaan/ en saa valmista buffet-ruokaa, saan vähemmän ja maksan saman tai saan saman ja maksan enemmän. Niin se vaan valitettavasti on. Jos tulee jotenkin esille, voin sanoa, että kontaminaatioriskin kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana kuin keliaakikon eli voit käyttää valmiiksi esillä olevia täytteitä ellei se tarkoita sitä, että niissä on ihan silmämääräisesti jauhoa. 

Vierailija
10/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän Hesarissa asiakaspalvelijat haukkuvat asiakkaansa. "...jos ei gluteenista tule maksahalvausta - niin kannattaisi vain syödä". Keliaakikko kiittää ja kiertää ravintolat edelleen kaukaa.

Sama henkilö haukkui myös nuoret raskaana olevat naiset, jotka jättävät THL:n suositusten mukaisesti mm raaat kalatuotteet syömättä. Itselleni on edellisessä raskaudessa käynyt näin. Olin ravintolassa syömässä ryhmän mukana ja ruoka oli tilattu etukäteen. Jätin syömättä alkuruoan raaan kalan ja pääruoan korvasieniä sisältäneen lisukkeen, pihvinkin tilasin tarjoilija vastusteluista huolimatta kypsänä ja viiniä en huolinut. Tuntui kuin olisin henkilökohtaisesti loukannut tarjoilijaa...

Vierailija
11/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu mikä asenne. Et ikinä voi nähdä päällepäin kenellä on keliakia ja kenellä ei. Sinun kaltaiset asennevammaiset ovat useita kertoja aiheuttaneet äidille ja lapselle ylimääräisen yrjötaudin muista haitoista huolimatta. Toki olemme huomanneet myös sen, kuinka maksamme extraa ravintolassa. Ja siitä huolimatta otamme riskin. Sinä teet työtä josta oletettavasti saat palkkaa, jonka minä maksan. Toivon sinulle paskantäyteistä joulua!

Et tainnut ihan ymmärtää aloitusta. Toki aloittajan viesti oli ihan peestä.

Vierailija
12/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette tee sitten kaikkia gluteenittomana, ettei tarvitse säätää? Ihme spedeilyä, se asiakas kantaa rahansa teille, ei toisinpäin.

Koska gluteenittomat tuotteet on suht vittumaisia leipoa ja aika paskaltahan ne maistuu pääosin.

Lisäksi nostaa hintaa hitokseen, joten muillekin asiakkaille saa sanoa byebye.

Vierailija
13/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiani ei koskenutkaan niitä, joilla on oikeasti jotain allergiaa/keliakiaa/muuta vaivaa. Teen kyllä erityisruokavalioisille heille sopivan annoksen, koska kyllä minä haluan, että asiakas tykkää ruuastaan eikä ainakaan minun annoksestani saa ilkeitä vatsanväänteitä. Yleensä keliaakikot/vehnäallergikot osaavat sanoa itse kuinka gluteeniton pitää olla. Mutta kun viisi vuotta sitten tein gluteenittoman annoksen harvakseltaan, ehkä kerran viikossa, niin nykyään teen useamman päivässä. Eikä nyt jokaiselta asiakkaalta voi tentata, onko sulla nyt mimmonen vaiva, se voi loukata sitä asiakastakin. 

-AP

Vierailija
14/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette rasittavia ja voisitte lopettaa sen trendiruokapelleilyn. Olen viimeiset kuusi vuotta ollut ravintola-alalla ja yhtäkkiä viimeisen vuoden aikana "keliaakikkojen" määrä on triplaantunut. Enkä todellakaan usko, että suomalaisten parissa on räjähdysmäisesti alettu diagnosoimaan keliakiaa.

Joten hyvät muotigluteenittomat, ymmärtäkää, että kun tilaatte gluteenittoman aterian, keittiön tulee oikeasti pitää huolta sen gluteenittomuudesta. Ei se gluteeniton ole pelkästään sitä, että pitsapohjassa ei ole vehnäjauhoa. Jokainen gluteenittomana pyydetty ruoka vaatii keittiöltä ekstravaivaa ja tämä tarkoittaa samalla sitä, että sen ruuan tulemisessa kestää. Moni ei tätä tajua, koska eivät ole oikeasti keliaakikoita. Jos teen vaikka sen gluteenittoman pitsan, minun pitää ensinnäkin hakea "puhtaat" täytteet sen sijaan, että käyttäisin valmiina olevia. Minun täytyy myös varmistaa, että työpiste on puhdas mahdollisista vehnäjäämistä ja hakea puhtaat työvälineet. Siihen palaa pari minuuttia aikaa ja samassa ajassa olisin tehnyt vastaavan "normiruuan".

Totta kai minä teen, mitä tilataan. Mutta kyllä se rasittaa kuulla asiakkaalta, että "no mä voisin ottaa ton vaikka gluteenittomana". Ärsyttää niin paljon, kun joutuu näkemään sen ylimääräisen vaivan ja aikaa palaa, jotta asiakas "voi kokeilla". Koska en minä lähde arvuuttelemaan, onko sillä oikeasti keliakia vai ei. Mutta sitten ei ole trendigluteenittomalla nokan koputtamista siitä, että ruuassa kestää.

Voisko olla myös niin että nyt keliaakikotkin uskaltautuvat ulos syömään useammin kuin muut.

Työkaverini ei koskaan käy lounaalla ulkona koska on diabetikko, keliaakikko, laktoosi intolerantikko. Sanoi syyksi että kun on niin hankala asiakas niin ei viitsi lähteä helpompi tuoda omat eväät vain kotoa.

Vierailija
15/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän aloittajaa. Gluteeniton ja gluteenia tai viljoja välttelevä on eri asia. Sen voisi tilausta tehdessä selventää. Gluteiiniä välttelevä ei kärsi, jos keittiön ilmassa tai viereillä pöydällä on vehnäpölyä, mutta keliaatikon ruuat pitää valmistaa silloin ihan muualla. ja jos gluteiiniä välttelijöitä on paljon, niin silloin se vesittää kaikkien keliaatikkojen ongelman. Jos kymmenen ihmistä tilaa gluteiinittoman pitsan ja samalla pistelee alkupalaleivät naamaansa, niin voi sen 11 helkilön oikea keliakia jäädä ottamatta täysin vakavasti.

Vierailija
16/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lääkärin kehoituksesta siirtynyt gluteenittomalle vaikka keliakiaverikoe oli negatiivinen. Luulen, että kyseessä on viljayliherkkyys. Oireena ovat olleet keskenmenot. Nyt olen raskaana, ja kaikki on tähän asti mennyt hyvin. Toivon, että ravintolassa ymmärretään ehdottomuuttani viljojen suhteen. En halua ottaa riskejä, kyse voi olla lapseni elämästä. Haluan siis sanoa, että koskaan ei voi tietää, mitä viljattomuuden takana on. Mielelläni kyllä söisin viljoja! Näin raskaana pastat ja leivät oikein himottavat.

Vierailija
17/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palvelualalla asenne on tuota tasoa, sun kannattaisi vaihtaa alaa. Ja FYI, gluteenia ja viljoja joutuu välttämään muutkin kuin keliaakikot. Oliskos sulla myös ammattitaidon päivityksen paikka?

Normaali palveluntuottaja kun yleensä ymmärtää, että bisnes perustuu siihen, että asiakas saa mitä tarvitsee. Vain Suomessa olen havainnut tätä palveluntajoajien asennetta, että asiakkaan pitäisi palvella ja helpottaa yrittäjän yrittämistä. Muualla ymmärretään, että asiakas menee muualle, jos ei saa mitä haluaa, ja silloin yrittäjällä ei ole kohta enää sitä yritystä.

Vierailija
18/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska gluteenittomat tuotteet on suht vittumaisia leipoa ja aika paskaltahan ne maistuu pääosin.

Lisäksi nostaa hintaa hitokseen, joten muillekin asiakkaille saa sanoa byebye.

Itse lopetin käymisen lounas buffissa, kun liian hankalaa käydä kaikkea läpi joka päivä. Lisäksi sitä vehnää on mm, sinapeissa liemikuutioissa ja soijakastikkeessa, eikä ne keittiö ihmiset ole niitä penaalin terävimpiä yleensä. Keliasta on kuullet, mutta eivät vilja-allergiasta.

Vierailija
19/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näistä "keliakiasta kärsivät" tai muuten ruokarajoitteiset ihmiset ovat todella rasittavia. Siitä tehdään hirveä numero, että ruoka ei sitten missään nimessä saa sisältää yhtään gluteenia, laktoosia tai muuta ainesosaa ja sitten kysytään monta kertaa kovaan ääneen, että onko hänelle tarjottu ruoka varmasti sellaista, että hän voi sitä syödä. Minä kuitenkin satun tietämään, että moni tällainen ihminen ei oikeasti kärsi esim. keliakiasta vaan on keksinyt sillä tavalla tavan saada itselleen huomiota. Sitten kun hänelle antaa gluteiinipitoista ruokaa väittäen sitä gluteiinittomaksi, niin hän syö sen hyvällä halulla eikä saa mitään oireita, vaikka on juuri saanut ison annoksen gluteiinia elimistöönsä vaikka hänen pitäisi omien sanojensa mukaan maata sairaalan teho-osastolla, jos ruoassa on edes 0.0000000001 grammaa gluteiinia.

Vierailija
20/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on taas näitä omaan napaansa tuijottajia. Kun itselle ei tule gluteenista oireita niin ei muillekkaan pitäisi tulla ja gluteenittomat ihmiset ovat maapallon syöpä kun vaikeuttavat ravintoloitsijoiden hommia. Haista p..

Itselläni loppui hiustenlähtö ja erittäin vaikea-asteiset vatsaongelmat kun jätin gluteenin pois. Keliakiaa ei koskaan todettu, mutta nykyinen hyvä olo puhukoon puolestaan. Toivottavasti aloittaja joutuu itse vielä joskus kokemaan gluteenin aiheuttamat ongelmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi