Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikille "gluteenittomille" tiedoksi

Vierailija
11.12.2016 |

Olette rasittavia ja voisitte lopettaa sen trendiruokapelleilyn. Olen viimeiset kuusi vuotta ollut ravintola-alalla ja yhtäkkiä viimeisen vuoden aikana "keliaakikkojen" määrä on triplaantunut. Enkä todellakaan usko, että suomalaisten parissa on räjähdysmäisesti alettu diagnosoimaan keliakiaa.

Joten hyvät muotigluteenittomat, ymmärtäkää, että kun tilaatte gluteenittoman aterian, keittiön tulee oikeasti pitää huolta sen gluteenittomuudesta. Ei se gluteeniton ole pelkästään sitä, että pitsapohjassa ei ole vehnäjauhoa. Jokainen gluteenittomana pyydetty ruoka vaatii keittiöltä ekstravaivaa ja tämä tarkoittaa samalla sitä, että sen ruuan tulemisessa kestää. Moni ei tätä tajua, koska eivät ole oikeasti keliaakikoita. Jos teen vaikka sen gluteenittoman pitsan, minun pitää ensinnäkin hakea "puhtaat" täytteet sen sijaan, että käyttäisin valmiina olevia. Minun täytyy myös varmistaa, että työpiste on puhdas mahdollisista vehnäjäämistä ja hakea puhtaat työvälineet. Siihen palaa pari minuuttia aikaa ja samassa ajassa olisin tehnyt vastaavan "normiruuan".

Totta kai minä teen, mitä tilataan. Mutta kyllä se rasittaa kuulla asiakkaalta, että "no mä voisin ottaa ton vaikka gluteenittomana". Ärsyttää niin paljon, kun joutuu näkemään sen ylimääräisen vaivan ja aikaa palaa, jotta asiakas "voi kokeilla". Koska en minä lähde arvuuttelemaan, onko sillä oikeasti keliakia vai ei. Mutta sitten ei ole trendigluteenittomalla nokan koputtamista siitä, että ruuassa kestää.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

GLUTEENI. Ei gluteiini.

Suksi kuuseen!!

Vierailija
82/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi kertoa, missä työskentelee, niin tiedän boikoto... ei sittenkään, vaan käydä siellä joka päivä tilaamassa HELVETISTI gluteenittomia annoksia. Siinähän väkerrät. 👿

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lähipiirissä puhkesi kolme keliakiatapausta ihan lyhyen ajan sisään. Kaikki saman perheen jäseniä; perheen isä, tytär ja tyttären poika. Olivat tieten oirehtineet jo pitkään ennen kuin pääsivät testeihin, ensin testeihin meni perheen isä, kun hänen diagnoosinsa tuli, menivät tytär ja tyttären poikakin testeihin ja saivat diagnoosin. Perheestä kaksi lisää on harkitsemassa testeihin menoa.

Kyllä se keliakia vaan on yleistynyt ja yleistyy edelleen. Ihmiset ovat oppineet, että pitkäaikaisiin vatsavaivoihin voi olla ihan oikea syy eikä seurauksia ole pakko kestää.

Vierailija
84/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton ruoka on nyt muotia. Vehnäjauhojen vihaaminen on nyt nousussa, kun aiempi muoti-ilmiö eli karppaus osoittautui yksipuoliseksi.

Hirveän moni luulee olevansa gluteenille allerginen.

Tutkijat ovat jopa eri mieltä siitä, voiko sille olla ollenkaan allerginen, vai onko kyseessä sittenkin jokin muu aine.

Tiedän ihmisiä, jotka nappaavat heti näistä allergiatrendeistä kiinni ja selittävät kaiken sillä, että kun olikin sitten se laktoosi-intoleranssi/ keliakia  mikä sitten onkaan sillä hetkellä muotia.

Tämä ei mitenkään palvele niitä, jotka oikeasti ovat allergisia. Tämä palvelee vaan näiden itse itsensä diagnosoiden ihmisten huomiontarvetta.

Vierailija
85/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. toivon että kaikki gluteenitoomat lopettavat ravintoloissa käynnin kuten itse olen tehnyt. en tarvitse gluteenitonta, mutta olen ALLERGINEN VEHNÄLLE, en sii gluttenille.

Valmistan itse ruokani ja käytän rahani oikeaan ruokaan ja olen maksamatta ravintoloiden roskaruuasta.

Lopuu sinunkin valitus, kun kortistossa olet tai vaihdat alaa.

Vierailija
86/91 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lähipiirissä puhkesi kolme keliakiatapausta ihan lyhyen ajan sisään. Kaikki saman perheen jäseniä; perheen isä, tytär ja tyttären poika. Olivat tieten oirehtineet jo pitkään ennen kuin pääsivät testeihin, ensin testeihin meni perheen isä, kun hänen diagnoosinsa tuli, menivät tytär ja tyttären poikakin testeihin ja saivat diagnoosin. Perheestä kaksi lisää on harkitsemassa testeihin menoa.

Kyllä se keliakia vaan on yleistynyt ja yleistyy edelleen. Ihmiset ovat oppineet, että pitkäaikaisiin vatsavaivoihin voi olla ihan oikea syy eikä seurauksia ole pakko kestää.

keliakiaan altistava HLA-alleeli aiheuttaa juuri sen, että tietyissä perheissä sairautta esiintyy ja todella se on yleistynyt, koska diagnosointi on parantunut, ei tarvitse enää koepalaa tähystyksessä ottaa.

Vierailija
87/91 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin tulla esimerkiksi kokkikouluun miltä se Tuntuu elää diagnoisudstikkin vehnäallerisena. Tunnin päästä kun syön esim yhden vehnä tai spelttikeksin. Sattuu mahaan tosi paljon, siis kipu on kova , suolisto kramppaa, ja varmasti olen vesiripulilla puolisen tuntia. Tyhjenee koko vatsa, ihan sama vaikka ois miten tärkeä tilaisuus. Olen juossut joskus metsäänkin.heh.

Kokemuksena myös haluan kertoa että se kun kylässä ei olla mitenkään varauduttu tuntuu itseasiassa vähän siltä kun ei arvostettaisi. Tuliaisia vaikka vie niin ne halvimmat keksit tai edes hedelmät on kokonaan pois ja leipominen tehdään vehnäjauhoon vaikka kakkupohjat saa helposti perunajauhoonkin. On inhottava tunne miettiä että syönkö tuosta nyt vaikka pelkkää juustoa. Usein jään ilman jälkkäriä tai muuta. En oleta että usein pitää huomioida mutta edes joskus se on kohteliasta, ja esim jäätelökin on helppo tarjottava. Ravintoloissa siis kalliissakin ottaa päähän kun buffetissa on kalaa tai pastaa, niin tarjoilija totetaa että on siellä tarjolla perunaa tai riisiä esim . Minä olen maksanut esim 25€ jotta saan spagettia ja kalaa joita he mainostivat. Kalaa ei korvattu mitenkään, ja spagettia ei tullut. Jauhelihakastikkeen tilalle jauhelihapihvi. En oleta että koko buffet on aina gluteeniton, mutta olisi hyvää mainosta ilmoittaa mikä on gluteeniton menu sille päivälle. Ei ole kivaa maksaa samaa hintaa kuin muut ja ottaa paria pääosaa vähemmän kuten ei ollenkaan kalaa tai spagettia. Ravintolat tästä usein kärsivät koska gluteenittomia on jo jonkin verran. Ja eräs kahvila jossa on maukas ja kokonaan myös gluteeniton kakkuvalikoima on todella suosittu. Nämä ei ole maailman tärkeimpiä juttuja, meillä on suomessa ruokaa. Se että asiakas tai vieras tuntee olonsa tervtulleeksi on usein sitä että voi sanoa että tässä on herkkua josta sinäkin saat elämyksen. Joskus olen yrittänyt maistaa esim kakun päällistä. Ja toki jokainen voi miettiä miltä se tuntuu kylässä saada pieni osa jostain tarjoilusts tai jäädä kokonaan paitsi. Se harmittaa pöydässä, jos se usein toistuu niillä jotka tietävät keliakista tai vehnäallergissta.

Vierailija
88/91 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nostettiin gluteenittoman ruuanhintaa. Jo väheni gluteenittomien käynnit ja silti asiakasmäärät on pysyneet samana.

Nää harrastajat tekee vaan keliaatikoille hallaa.

Myitte siis gluteenitonta samalla hinnalla normiruuan kanssa? No eipä ihme. Onhan kaupassakin kaikki gluteeniton aivan älyttömän hintaista, ei todellakaan ole huvikseen gluteeniton.

Vierailija
89/91 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todettu ärtyvän suolen oireyhtymä (n. 10 prosentilla suomalaisista). En tarvitse ihan gluteenitonta. Olen ihmetellyt, miksi ei ole virallista termiä vähägluteeninen niin kuin vähälaktoosinen. Se helpottaisi asiakkaan, ravintolan ja kaupan toimintaa. Muistan kyllä ravintolassa mainita, että voin syödä vähän gluteenia sisältävää ruokaa.

Jos toimintaansa pidetään temppuiluna, jätän ko. palveluntarjoajan palvelut siihen.

Vierailija
90/91 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa sulla vaikeaa tehdä työtäsi. Oletko harkinnut ammatinvaihtoa? 

Minulla on keliakia ja ottaa päähän mennä ravintolaan jos siellä järjestään ajatellaan, että pelleilen. 

Vierailija
91/91 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vain halua syödä gluteenia ja se ei kenellekään kuulu miksi. Mulla on todettu ärtyneen suolen oireyhtymä ja kun en syö gluteenia, vatsa on parempi. Välttämällä tiettyjä ruokia ja suosimalla tiettyjä olo on parempi Jätän suosiolla tollaisten tyyppien ravintolat väliin ja vien rahani muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi