Parisuhteessa saiturin kanssa
Minulla alkaa todella olla talous koetuksella. Olen asunut yhdessä miesystäväni kanssa nyt jonkin aikaa ja se tuleekin yllättäen minulle kaliimmaksi kuin yksinasuminen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa mies olettaa minun hoitavan yhteiset ruokaostokset lähes kokonaan omasta pussista. Muuten jaamme kaikki kulut puoliksi. Ainoastaan ravintola-/take away -ruokien kulut maksetaan 50-50 -periaatteella tai kumpikin maksaa omansa. Jotenkin siis meininki on se, että mies olettaa ruoan olevan ilmaista kaupassa, mutta ravintolaruosta pidetään tarkkaa kirjaa, etten vahingossakaan nauti ravintola-annoksia hänen piikkiinsä.
Tilanne surettaa minua erityisesti siksi, että mies ansaitsee huomattavasti minua enemmän ja on melko varakas. Minä taas olen hyvin pienituloinen ja joudun usein tekemään yhteisiä ostoksia luottokortilla ennen tilipäivää. Lisäksi ruoanlaitto ja muut kotityöt ovat minun vastuullani, joten kaiken tämän valossa melkeinpä olisi reilua että miehen taloudellinen panos yhteisiin menoihin olisi jopa himpun verran enemmän kuin 50%.
Kysyisinkin nyt, onko minun mitenkään mahdollista saada mies ymmärtämään, ettei tilanne ole reilu ja osallistumaan enemmän? Vai onko ainoa ratkaisu ero? :/
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tekee tietysti niin kuin hyvältä tuntuu, mutta itse en ole valmis elättämään hyvätuloista ja erittäin varakasta puolisoani.
Kohtuullista olisi, että myös se pienituloisempi voi varautua pahanpäivän varalle ja säästää ja kartuttaa varallisuuttaan.
Tämähän on se isoin virhe, minkä naiset tekevät parisuhteissaan.
Edelleen kysyn, että jos muutan yhteen toisen kanssa ja sen myötä asumis- ja ruokakuluni pienenevät, niin miten minä siinä häviän? Enemmänhän minulla jää pahanpäivän varalle ja säästöön (tai tuhlattavaksi).
Mutta näissä pihimies-tapauksissahan nimenomaan näin ei käy vaan mies maksattaa pienempituloisella puolisollaan kaiken elämisen ja säästää omat rahansa. 50-50 jako toimii vain jos molemmat suunnilleen samatuloisia eikä toisella ole kallista makua ja taipumusta törsätä itseensä.
1. Keskustelu vakavasti siitä mikä on tilanne ja mikä on reilua
2. Jos tapahtuu muutos jatkoharkinta
3. Jos muutosta ei tapahdu, etsi oma asunto ja muuta sinne pikaisesti
Ilmainen luottokortti ( stockmann master, Norwegian tms) ja siihen puolisolle rinnakkaiskortti. Näitä käytetään yhteisii,myös ulkosyömiset, taksit, kodinhankinnat jne. Kuun lopussa koko lasku maksetaan pois 50/50, ei tarvitse siirtää rahoja, laskea kuitteja tai mitään.
Jos ei käy niin ero.
Meillä on oy perhe ab, kaikki on yhteistä ja hoidan kaiken rahaliikenteen. Mies tienaa enemmän, säästöön jäävät menee 6/4 suhteessa meidän omiin sijoituksiin, eli mies säästää enemmän koska tienaa enemmän, omistaa myös asunnosta yli puolet. Meillä on myös Saman suhtainen avioehto, mielestä ni reilua enemmän tienaavaa kohtaan. Kävimme keskustelun siitä mikä on perheelle parasta sekä huomioi miehen huomattavasti suuremmat tulot ja mun huomattavasti suuremman arjen kanto vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa todella olla talous koetuksella. Olen asunut yhdessä miesystäväni kanssa nyt jonkin aikaa ja se tuleekin yllättäen minulle kaliimmaksi kuin yksinasuminen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa mies olettaa minun hoitavan yhteiset ruokaostokset lähes kokonaan omasta pussista. Muuten jaamme kaikki kulut puoliksi. Ainoastaan ravintola-/take away -ruokien kulut maksetaan 50-50 -periaatteella tai kumpikin maksaa omansa. Jotenkin siis meininki on se, että mies olettaa ruoan olevan ilmaista kaupassa, mutta ravintolaruosta pidetään tarkkaa kirjaa, etten vahingossakaan nauti ravintola-annoksia hänen piikkiinsä.
Tilanne surettaa minua erityisesti siksi, että mies ansaitsee huomattavasti minua enemmän ja on melko varakas. Minä taas olen hyvin pienituloinen ja joudun usein tekemään yhteisiä ostoksia luottokortilla ennen tilipäivää. Lisäksi ruoanlaitto ja muut kotityöt ovat minun vastuullani, joten kaiken tämän valossa melkeinpä olisi reilua että miehen taloudellinen panos yhteisiin menoihin olisi jopa himpun verran enemmän kuin 50%.
Kysyisinkin nyt, onko minun mitenkään mahdollista saada mies ymmärtämään, ettei tilanne ole reilu ja osallistumaan enemmän? Vai onko ainoa ratkaisu ero? :/
EROA! Pyrit liikaa miellyttämään miestä, löydä selkärankasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin sama tilanne!! Itse kärvistelen pienellä palkalla. Puoliso yrittäjä ja takoo kuulemma isoa tiliä. Kauppaan menessä jos minä maksan, viikossa saattaa mennä parikin sataa helposti!!! Ja kyllä, luotolla loppukuu. Jos mies maksaa, ostaa hän vain sitä mitä HÄN haluaa.. kyllä oikeasti ottaa päähän! Ollaan puhuttu, silti ei mene tuohon pieneen päähän että vois ymmärtää tilannetta hiukan paremmin...
Voi ei, tämäkin kuulostaa niin tutulta! Meilläkin mies kyllä käy myös yksinään kaupassa, mutta ostaa silloin ruokaa vain itselleen. Juttuja joita syö, kun olen esim. iltavuorossa. Jos satun olemaan mukana, kun hän ostaa näitä mikroaterioita ja sipsejä sun muita vain itselleen (ei sentään silloin kehtaa maksattaa minulla) ja minä tarvitsen myös jotain pientä kaupasta, ilmestyy kapula minun ja hänen ruokien väliin. Jos taas shopataan yhteisiä juttuja (=minä maksan), hän ujuttaa mukaan myös yksinomaan hänelle varattuja ruokia ja herkkuja. Ja hirveä haloo, jos kehtasn niitä syödä, vaikka minä olisin majsanut ne. Ap
Hänellä mahtaa olla upee lerssi tai jotain muuta erinomaista, kun jaksat sietää moista.
Mä en olis jatkanut tuota montaakaan päivää. Mars ettimään omaa kämppää.
Kerro miehelle että hän on sinulle liian kallis lemmikki, anna potku persiille.
Pienituloisena saanet asumistuen jota et isotuloisen miehen takia voi nyt saada.
Faktahan on niin, että mitä rikkaampi niin sen pihimpi. Ettekö ole huomanneet, miten näiden superrikkaidenkin pitää kokoajan vaan saada lisää ja lisää, aivan kuin ne rahat ei jo riittäisi. Kyseessä on sairaus.
Ap puhuu vain ruokakauppakuluista, mies sitten varmaan maksaakin kaiken muun, asumisesta, sähköstä , autoista ja kaikesta muusta mahdollisesta.
Mutta mammat lankeaa aina näihin miesvihaprovoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu vain ruokakauppakuluista, mies sitten varmaan maksaakin kaiken muun, asumisesta, sähköstä , autoista ja kaikesta muusta mahdollisesta.
Mutta mammat lankeaa aina näihin miesvihaprovoihin.
Lie aloitus, jos osaat.
Tämä mammahan haluaa vain päästä käsiksi miehen parempiin tuloihin. Niinkuin lähes kaikki mammat jotka ei itse viitsi yrittää tienata enempää vaan olettaa että mies maksaa tottakai, "koska tienaakin enemmän"
Tasa-arvoisessa parisuhteessa yhteiset kulut jaetaan 50/50
Saahan sitä yrittää työntää kättä toisen taskuun.
Miehet, pitäkää oikeasti puolenne! Jos päästätte puolison ohjaamaan omien rahojen käyttöä, ollaan äkkiä tilanteessa jossa mies jää pelkästään ansaitsijan osaan mutta ei saa päättää omista rahoistaan.
Siis maksat miehelle siitä että hän on kanssasi? Miten huono itsetunto pitää ihmisellä olla?
Sitähän se tarkoittaa, jos ruokit häntä velaksi, ja teet kaikkesi ettei syntyisi riitaa jos et tekisi sitä.
Mitä sitten jos syntyy riita? Sinun pitääkin joko riidellä, että et halua maksaa hänen elämistä velaksi.
Mikä on pahinta mitä riidasta voi tapahtua? Hän jättää sinut? Antaa mennä!! Sinähän olet viittä vailla jättämässä hänet.
Tai sitten, senkus jätät. En tuollaista katselisi.
Miten tämä sama tarina toistuu täällä, päivästä, viikosta, vuodesta toiseen :( Herätys naiset!
Mies käyttää sinua röyhkeästi hyväksi ja tietää sen itsekin. Mitä ajattelit tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä mammahan haluaa vain päästä käsiksi miehen parempiin tuloihin. Niinkuin lähes kaikki mammat jotka ei itse viitsi yrittää tienata enempää vaan olettaa että mies maksaa tottakai, "koska tienaakin enemmän"
Tasa-arvoisessa parisuhteessa yhteiset kulut jaetaan 50/50
Saahan sitä yrittää työntää kättä toisen taskuun.
Miehet, pitäkää oikeasti puolenne! Jos päästätte puolison ohjaamaan omien rahojen käyttöä, ollaan äkkiä tilanteessa jossa mies jää pelkästään ansaitsijan osaan mutta ei saa päättää omista rahoistaan.
Jos viitsisit lukea sen aloituksen ennen tuota vainoharhapaasaustasi. Nimenomaan miehelle ei tässä käy se, että kulut maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, luepa tämä oikein huolella: MIES YMMÄRTÄÄ TÄSMÄLLEEN MITÄ TEKEE. Hän ei tee sitä vahingossa, tietämättömyyttään tai hölmöytttään. Hän tekee sen täysin tarkoituksella. Hän hyväksikäyttää sinua, ja hän tietää tekevänsä niin. Hän haluaa tehdä niin.
Rakasta itseäsi hyvä ihminen, ja lopeta moisen hyväksikäytön salliminen!
Joo, kuten tuolla aiemmin jo sanoin, niin uskon myös, että ymmärtää tilanteen ja tekee tämän tarkoituksella. Ja siihen on varmasti hänen mielessään jokin käsittämätön syy. Voisin kuvitella jotain sen suuntaista, että tekemäni ruoka ei ole yhtä hyvää kuin hänen äitinsä tekemä, joten kokee oikeudekseen olla maksamatta, kun ei vastaa odotuksia tms. yhtä typerää ja lapsellista.
Tuo ostoksilla käyminen on kyllä kinkkinen juttu, sillä vaikka alkaisin ostaa ruokaa vain itselleni, se ei lopeta miehen "voisitko töistä tullessasi hakea meille päivällistä/mulle sipsejä, jääkaapissa ei oo mitään" -viestejä. Ja jos sanon, että ei käy niin riitahan on sitten valmis. Ap
Sitten ap on jo aika kohdata se iso, paha riita. Mies tietää ettet tappele vastaan joten jatkaa käytöstään. Pihalle tollainen loinen.
Edelleen kysyn, että jos muutan yhteen toisen kanssa ja sen myötä asumis- ja ruokakuluni pienenevät, niin miten minä siinä häviän? Enemmänhän minulla jää pahanpäivän varalle ja säästöön (tai tuhlattavaksi).