Parisuhteessa saiturin kanssa
Minulla alkaa todella olla talous koetuksella. Olen asunut yhdessä miesystäväni kanssa nyt jonkin aikaa ja se tuleekin yllättäen minulle kaliimmaksi kuin yksinasuminen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa mies olettaa minun hoitavan yhteiset ruokaostokset lähes kokonaan omasta pussista. Muuten jaamme kaikki kulut puoliksi. Ainoastaan ravintola-/take away -ruokien kulut maksetaan 50-50 -periaatteella tai kumpikin maksaa omansa. Jotenkin siis meininki on se, että mies olettaa ruoan olevan ilmaista kaupassa, mutta ravintolaruosta pidetään tarkkaa kirjaa, etten vahingossakaan nauti ravintola-annoksia hänen piikkiinsä.
Tilanne surettaa minua erityisesti siksi, että mies ansaitsee huomattavasti minua enemmän ja on melko varakas. Minä taas olen hyvin pienituloinen ja joudun usein tekemään yhteisiä ostoksia luottokortilla ennen tilipäivää. Lisäksi ruoanlaitto ja muut kotityöt ovat minun vastuullani, joten kaiken tämän valossa melkeinpä olisi reilua että miehen taloudellinen panos yhteisiin menoihin olisi jopa himpun verran enemmän kuin 50%.
Kysyisinkin nyt, onko minun mitenkään mahdollista saada mies ymmärtämään, ettei tilanne ole reilu ja osallistumaan enemmän? Vai onko ainoa ratkaisu ero? :/
Kommentit (108)
Mitä muuta yhteiset ruokakulut on kuin yhteisiä menoja. Mua kiinnostaisi kyllä miehen selitys tähän. Yleisesti miesihminen syö enemmän kuin naisihminen joten ruokakuluista, jos tarkkoja ollaan, hänen pitäisi maksaa enemmän. Tuo, että sinä maksat kaikki on todella naurettavaa. Opettele aloittaja sanomaan ei. Ja toimi myös niin. Jos ei rahaa heru niin osta vain itsellesi ja kerro että herra Saituri voi ihan itse omilla rahoillaan ostaa mitä haluaa. Voi hyvänen aika jos tulee riita. Mitä sitten. Veikkaan, että mikäli suhde tuosta vielä jatkuu niin riidanaiheita, isompiakin, tulee jatkossa.
Eroa. Tuosta asiat nimittäin vain pahentuu ajan mittaan. Hanki heti oma asunto ja jätä tuommoinen taaksesi. Elämässä tulee niin paljon hankalia hetkiä ettei ole mitään järkeä ottaa elämään tieten tahtoen jotain mieleltään sairasta joka vie toisenkin mielenterveyden ajan mittaan aivan varmasti. Paha piheys on mielisairautta.
Tuo yksi kuvaus tyypistä, joka oli tosi pihi veden kanssa, mutta kuurasi silti autoaan päivittäin, kuulostaa täysin eksältäni Jarilta.
Mistä te kaivatte näitä sekopäitä :D Oon AV:lla lukenu niin monta juttua sairaan piheistä ihmisistä, en onneksi ole koskaan livenä törmännyt tuollaiseen.
Mut oikeesti Ap, jätä se sika. Tuo mies on hyväksikäyttäjä ja tilanne vaan pahenee mitä enemmän annat periksi. Kannattaisi myös opetella liiasta kiltteydestä pois ennenkuin edes harkitset seurustelua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta yhteiset ruokakulut on kuin yhteisiä menoja. Mua kiinnostaisi kyllä miehen selitys tähän. Yleisesti miesihminen syö enemmän kuin naisihminen joten ruokakuluista, jos tarkkoja ollaan, hänen pitäisi maksaa enemmän. Tuo, että sinä maksat kaikki on todella naurettavaa. Opettele aloittaja sanomaan ei. Ja toimi myös niin. Jos ei rahaa heru niin osta vain itsellesi ja kerro että herra Saituri voi ihan itse omilla rahoillaan ostaa mitä haluaa. Voi hyvänen aika jos tulee riita. Mitä sitten. Veikkaan, että mikäli suhde tuosta vielä jatkuu niin riidanaiheita, isompiakin, tulee jatkossa.
Kyllä, mies tosiaan syö meilläkin enemmän. Kun minä kokkaan, teen aina ison satsin, kun toivon että siitä jäisi minulle töihin evääksi annos. Nykyään jo ymmärtän tuon olevan toiveajattelua, sillä mues syö aina ähkyyn asti kun euokaa on iso määrä.
Silloin kun syödään hänen ruokia eli pakastevihanneksia ja makaronia, ruokaa on aina niukasti ja se jaetaan niin, että mies ottaa ensin ja minä sitten sen mitä jää. Hän saattaa vielä joskus jopa sanoa, että "älä ota liikaa, mä saatan haluta ottaa lisää".
Eihän tään nyt reilua tai normaalia ole, alan ymmärtää nyt itsekin tilanteen täydellisen älyttömyyden, kun siitä kirjoitan tänne. :( Ap
Anteeksi typot! Mun pitäisi näin puhelimella kirjoittaessa muistaa oikolukea viestit... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mies tosiaan syö meilläkin enemmän. Kun minä kokkaan, teen aina ison satsin, kun toivon että siitä jäisi minulle töihin evääksi annos. Nykyään jo ymmärtän tuon olevan toiveajattelua, sillä mues syö aina ähkyyn asti kun euokaa on iso määrä.
Silloin kun syödään hänen ruokia eli pakastevihanneksia ja makaronia, ruokaa on aina niukasti ja se jaetaan niin, että mies ottaa ensin ja minä sitten sen mitä jää. Hän saattaa vielä joskus jopa sanoa, että "älä ota liikaa, mä saatan haluta ottaa lisää".
Eihän tään nyt reilua tai normaalia ole, alan ymmärtää nyt itsekin tilanteen täydellisen älyttömyyden, kun siitä kirjoitan tänne. :( Ap
Kuvittele, että ystäväsi olisi kirjoittanut tänne kaiken sen mitä sinä. Mitäpä sanoisit ystävällesi?
Jos se käteinen on niin hankala juttu, niin ehdota miehelle, että siirtää ruokarahaa sinun tilillesi. Säästä sitten vaikka kuitit, niin voitte laskea mitä meni (älytöntä, mutta jos mies on tuollainen). Oikeasti miettisin sinuna kyllä koko suhteen lopettamista.
Hankkikaa yhteinen S-tili (vihreä kortti) ja molemmat laitatte ko. tilille esim. 150 e kuussa. Siitä tilistä molemmat voivat maksaa ruokakauppamenoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa todella olla talous koetuksella. Olen asunut yhdessä miesystäväni kanssa nyt jonkin aikaa ja se tuleekin yllättäen minulle kaliimmaksi kuin yksinasuminen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa mies olettaa minun hoitavan yhteiset ruokaostokset lähes kokonaan omasta pussista. Muuten jaamme kaikki kulut puoliksi. Ainoastaan ravintola-/take away -ruokien kulut maksetaan 50-50 -periaatteella tai kumpikin maksaa omansa. Jotenkin siis meininki on se, että mies olettaa ruoan olevan ilmaista kaupassa, mutta ravintolaruosta pidetään tarkkaa kirjaa, etten vahingossakaan nauti ravintola-annoksia hänen piikkiinsä.
Tilanne surettaa minua erityisesti siksi, että mies ansaitsee huomattavasti minua enemmän ja on melko varakas. Minä taas olen hyvin pienituloinen ja joudun usein tekemään yhteisiä ostoksia luottokortilla ennen tilipäivää. Lisäksi ruoanlaitto ja muut kotityöt ovat minun vastuullani, joten kaiken tämän valossa melkeinpä olisi reilua että miehen taloudellinen panos yhteisiin menoihin olisi jopa himpun verran enemmän kuin 50%.
Kysyisinkin nyt, onko minun mitenkään mahdollista saada mies ymmärtämään, ettei tilanne ole reilu ja osallistumaan enemmän? Vai onko ainoa ratkaisu ero? :/
1 kysymykseen vastaus = ei ole, 2 kysymykseen vastaus = On
Elin aikanaan samanlaisen saiturin kanssa. Kerran sitten vaadin saada listattua yhteiset menot. Hän esimerkiksi ei ollut 3 ensimmäiseen vuoteen ostanut lapsillemme ainuttakaan vaatetta tai tavaraa. Meille tuli iso riita ja sitten päätin, että nyt vaihdetaan osia, koska hänen mielestään kulutin vähemmän rahaa yhteisiin menoihin. Hän pihinä suostui oitis. Noh 2kk jälkeen alkoi itsekin ymmärtää, että ruoka, vaate ja lääkärimaksut ym. pesuaineet ja päivittäistavarat maksaa todellisuudessa enemmän, kuin lainojen jälkeiset sähköt, vedet, jäte, laite ym. maksut. Ja ihmetteli, kun minulla oli yht'äkkiä rahaa tuhlata kampaamoon ja vaatteisiin.
Sitä ihmettelen, miten te ainakaan noin tyhmään sopimukseen päädyitte? Miksi kaikki muu puoliksi, mutta ruokakauppa vain sinulla?
Ei helvetti mitä mä just luin :D Anteeksi ap mutta sä olet kyllä pahimman luokan tossu! Otapa laskin kauniiseen käteen ja laske huviksesi kuinka paljon mies on laskuun syönyt. Täysin tarkoituksella, tietäen että sulla on pienemmät tulot. Mieti sitten miten tässä yhtälössä näkyy rakkaus, huolenpito ja kunnioitus. Mitä jos jäät työttömäksi tai sairastut ja tulosi tippuvat murto-osaan nykyisestä? Mies edelleen vaatii että ostat hänelle herkkuja koko kuukausituloillasi.
Ei tuollaista vatipäätä kannata katsoa hetkeäkään. En tiedä miksi et ole saanut suutasi auki ja puhunut asiaa perusteellisesti läpi miehen kanssa, mutta eipä sillä niin väliä ole. Jokainen täysipäinen aikuinen ymmärtää että parisuhteessa budjetin on oltava balanssissa ja molemmat osallistuvat yhteisen talouden pyörittämiseen tulojensa mukaan, ei niin että toisella menee persneton puolelle joka kk ja toinen saa rahaa jemmaan.
"Älä ota liikaa, mä saatan haluta ottaa lisää" Anna kun arvaan, mies on ainoa lapsi? Lähde hyvä nainen, tuollaista on turha jäädä kouluttamaan, ei se opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kohtelee koiraansakaan noin huonosti...
Hyi mikä äijä! :D onneksi mä olen löytänyt helmen, ei tulis mieleenkään että ulkona syömässä mä maksaisin! Tai kaljoja tai kahveja tai muuta.. Kokkaan kyllä mieluusti, miehen ostamia ruokia :)
En lähtisi enää mitään keskustelemaan. Nyt laitat asunnon itsellesi hakuun. Et todellakaan kokkaa enää mitään, rupeat elämään kotona näkkärillä ja kuppikeitoilla. Mies epäilemättä kostaa sinulle käymällä ulkona syömässä, ja raportoimalla sinulle kuinka hyvää oli. Samaa teki exäni.
Olin todella masentunut ja ahdistunut koko suhteemme ajan. Ja sitten eräänä päivänä tutustuin mieheen, joka kohteli minua tasa-arvoisesti. Exä ei oikein ymmärtänyt kuinka saatoin olla niin julma että jätin hänet. Kunnes hänen uusi puolisonsa pisti kuriin ja järjestykseen, jonka jälkeen exä onkin itkenyt anteeksipyyntöjä minulle. Luuli varmaan että suostun ottamaan takaisin, ja hän pääsee taas loisimaan parisuhteessa tekemättä mitään. Hahhah!
Keräät kimpsus ja kampsus, tuolla on paljon hyviä miehiä jotka vievät sinut ravintolaan, ja maksavat laskun. Ei tulisi heille mieleenkään ajatella että joit sitten lasin viiniä, en maksa kun itse join vain vettä. Montako oliivia söit, minä söin vain kolme?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa! Itse tosin eroaisin, koska tuo olisi totaalinen turn off.
Sairaalloisen saita ja itsekäs henkilö tosiaan ON totaalinen turnipsi!
Ääh, sähän olet miehelle pelkkä ilmainen piika. Tai itse asiassa piika joka maksaa oman ylläpitonsa, yleensä piian pestiin kuuluu ilmainen asunto ja ruoka työpanosta vastaan. Hyvä diili miehelle.
Hyvin ymmärrettävä ja suuri ongelma naisten kannalta, jos mies ei suostu sponsoriksi ja anna kupata itseään kuivaksi.
Siinä naiselta kyllä rakkaus loppuu ja tunteet tukahtuu. Ymmärrän.
Miksi niin monella palstan naisella on mies joka syö naisystävänsä/perheensä vararikkoon?