Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa saiturin kanssa

Vierailija
10.12.2016 |

Minulla alkaa todella olla talous koetuksella. Olen asunut yhdessä miesystäväni kanssa nyt jonkin aikaa ja se tuleekin yllättäen minulle kaliimmaksi kuin yksinasuminen.

Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa mies olettaa minun hoitavan yhteiset ruokaostokset lähes kokonaan omasta pussista. Muuten jaamme kaikki kulut puoliksi. Ainoastaan ravintola-/take away -ruokien kulut maksetaan 50-50 -periaatteella tai kumpikin maksaa omansa. Jotenkin siis meininki on se, että mies olettaa ruoan olevan ilmaista kaupassa, mutta ravintolaruosta pidetään tarkkaa kirjaa, etten vahingossakaan nauti ravintola-annoksia hänen piikkiinsä.

Tilanne surettaa minua erityisesti siksi, että mies ansaitsee huomattavasti minua enemmän ja on melko varakas. Minä taas olen hyvin pienituloinen ja joudun usein tekemään yhteisiä ostoksia luottokortilla ennen tilipäivää. Lisäksi ruoanlaitto ja muut kotityöt ovat minun vastuullani, joten kaiken tämän valossa melkeinpä olisi reilua että miehen taloudellinen panos yhteisiin menoihin olisi jopa himpun verran enemmän kuin 50%.

Kysyisinkin nyt, onko minun mitenkään mahdollista saada mies ymmärtämään, ettei tilanne ole reilu ja osallistumaan enemmän? Vai onko ainoa ratkaisu ero? :/

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkaa todella olla talous koetuksella. Olen asunut yhdessä miesystäväni kanssa nyt jonkin aikaa ja se tuleekin yllättäen minulle kaliimmaksi kuin yksinasuminen.

Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa mies olettaa minun hoitavan yhteiset ruokaostokset lähes kokonaan omasta pussista. Muuten jaamme kaikki kulut puoliksi. Ainoastaan ravintola-/take away -ruokien kulut maksetaan 50-50 -periaatteella tai kumpikin maksaa omansa. Jotenkin siis meininki on se, että mies olettaa ruoan olevan ilmaista kaupassa, mutta ravintolaruosta pidetään tarkkaa kirjaa, etten vahingossakaan nauti ravintola-annoksia hänen piikkiinsä.

Tilanne surettaa minua erityisesti siksi, että mies ansaitsee huomattavasti minua enemmän ja on melko varakas. Minä taas olen hyvin pienituloinen ja joudun usein tekemään yhteisiä ostoksia luottokortilla ennen tilipäivää. Lisäksi ruoanlaitto ja muut kotityöt ovat minun vastuullani, joten kaiken tämän valossa melkeinpä olisi reilua että miehen taloudellinen panos yhteisiin menoihin olisi jopa himpun verran enemmän kuin 50%.

Kysyisinkin nyt, onko minun mitenkään mahdollista saada mies ymmärtämään, ettei tilanne ole reilu ja osallistumaan enemmän? Vai onko ainoa ratkaisu ero? :/

mINUN EDESMENNYT ISÄ OLI TUOMMOINEN. Nyt sisar on samanlaisen kanssa avoliitossa: sisareni menee ensi tilaamaan pizzan pizzerissa ja ukko kulta kulkee pesässä ja maksaa omansa!! Aivan naurettavaa. Samoin tienaa kolme kertaa enemmän kuin sisareni. Nyt niilllä on kaksi lasta, kai se äijä vieläkin kulkee muun perheen perässä jamakselee omat pizzansa. Hankkiudu eroon tuommosesta. SINULLA ON ARVOA IHMISENÄ. SINUA EI TULISI KOHDELLA KUIN HAASKAA. Ravintolassa minun oma aviomieheni vaatii, että maksaa koko laskun. (mutta ei olekkaan suomalainen)

Vierailija
22/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää miksi ap on tässä tilanteessa, miksi et pidä puoliasi? Oletko liian kiltti tms.?

Kyllä, olen liian kiltti ja minua on helppo hyväksikäyttää juuri sen takia. Lisäksi jaan vatauksetta rakkaille ihmisille vähästäni. Miesystävä onkin sitten osannut käyttää näitä piirteitäni hyväkseen.

En ole uskaltanut käydä kovin tiukkasanaista keskustelua aiheesta, koska tiedän, että mies kokisi sen vaan niin, että minä yritän hyötyä hänen varakkuudestaan, jos pyydän häneltä suurempaa taloudellista panostusta (eli siis sitä 50%) yhteisiin menoihin.

Alan nyt kyllä itse nähdä tämän keskustelun myötä tilanteen niin, että taitaisi olla fiksuinta vain nostaa kytkintä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mINUN EDESMENNYT ISÄ OLI TUOMMOINEN. Nyt sisar on samanlaisen kanssa avoliitossa: sisareni menee ensi tilaamaan pizzan pizzerissa ja ukko kulta kulkee pesässä ja maksaa omansa!! Aivan naurettavaa. Samoin tienaa kolme kertaa enemmän kuin sisareni. Nyt niilllä on kaksi lasta, kai se äijä vieläkin kulkee muun perheen perässä jamakselee omat pizzansa. Hankkiudu eroon tuommosesta. SINULLA ON ARVOA IHMISENÄ. SINUA EI TULISI KOHDELLA KUIN HAASKAA. Ravintolassa minun oma aviomieheni vaatii, että maksaa koko laskun. (mutta ei olekkaan suomalainen)

Tuttu juttu...minun miesystävänikin aina ravintolassa laittaa minut tilaamaan ensin oman ruokani (siis jos ei ravintolassa ole pöytiin tarjoilua) ja toisaalta myös silloin kun käymme yhdessä kaupassa hän siirtyy aina kassahihnan päähän ostoskassin kanssa pakkaamaan, jotta maksupuoli jää varmasti minun hoidettavakseni. :( Ap

Vierailija
24/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täysin sama tilanne!! Itse kärvistelen pienellä palkalla. Puoliso yrittäjä ja takoo kuulemma isoa tiliä. Kauppaan menessä jos minä maksan, viikossa saattaa mennä parikin sataa helposti!!! Ja kyllä, luotolla loppukuu. Jos mies maksaa, ostaa hän vain sitä mitä HÄN haluaa.. kyllä oikeasti ottaa päähän! Ollaan puhuttu, silti ei mene tuohon pieneen päähän että vois ymmärtää tilannetta hiukan paremmin...

Vierailija
25/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienaan huomattavasti enemmän kuin mies ja siksi meillä on a) avioehto ja b) omat tilit. Yhteiset menot maksetaan 50/50 ja muuten kumpikin maksaa omat menonsa. Onneks ei tarvitse olla riippuvainen duunarimiehen tulotasosta. Haluan nimittäin hemmotella itseäni oikein kunnolla.

Vierailija
26/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on täysin sama tilanne!! Itse kärvistelen pienellä palkalla. Puoliso yrittäjä ja takoo kuulemma isoa tiliä. Kauppaan menessä jos minä maksan, viikossa saattaa mennä parikin sataa helposti!!! Ja kyllä, luotolla loppukuu. Jos mies maksaa, ostaa hän vain sitä mitä HÄN haluaa.. kyllä oikeasti ottaa päähän! Ollaan puhuttu, silti ei mene tuohon pieneen päähän että vois ymmärtää tilannetta hiukan paremmin...

Voi ei, tämäkin kuulostaa niin tutulta! Meilläkin mies kyllä käy myös yksinään kaupassa, mutta ostaa silloin ruokaa vain itselleen. Juttuja joita syö, kun olen esim. iltavuorossa. Jos satun olemaan mukana, kun hän ostaa näitä mikroaterioita ja sipsejä sun muita vain itselleen (ei sentään silloin kehtaa maksattaa minulla) ja minä tarvitsen myös jotain pientä kaupasta, ilmestyy kapula minun ja hänen ruokien väliin. Jos taas shopataan yhteisiä juttuja (=minä maksan), hän ujuttaa mukaan myös yksinomaan hänelle varattuja ruokia ja herkkuja. Ja hirveä haloo, jos kehtasn niitä syödä, vaikka minä olisin majsanut ne. Ap

Vierailija
27/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et osta ruokaa vain itsellesi? Ukko nääntyköön nälkään, jos on niin saita ettei edes ruokaan halua rahaa käyttää.

Vierailija
28/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, luepa tämä oikein huolella: MIES YMMÄRTÄÄ TÄSMÄLLEEN MITÄ TEKEE. Hän ei tee sitä vahingossa, tietämättömyyttään tai hölmöytttään. Hän tekee sen täysin tarkoituksella.  Hän hyväksikäyttää sinua, ja hän tietää tekevänsä niin. Hän haluaa tehdä niin.

Rakasta itseäsi hyvä ihminen, ja lopeta moisen hyväksikäytön salliminen!

Vierailija
29/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, luepa tämä oikein huolella: MIES YMMÄRTÄÄ TÄSMÄLLEEN MITÄ TEKEE. Hän ei tee sitä vahingossa, tietämättömyyttään tai hölmöytttään. Hän tekee sen täysin tarkoituksella.  Hän hyväksikäyttää sinua, ja hän tietää tekevänsä niin. Hän haluaa tehdä niin.

Joo, kuten tuolla aiemmin jo sanoin, niin uskon myös, että ymmärtää tilanteen ja tekee tämän tarkoituksella. Ja siihen on varmasti hänen mielessään jokin käsittämätön syy. Voisin kuvitella jotain sen suuntaista, että tekemäni ruoka ei ole yhtä hyvää kuin hänen äitinsä tekemä, joten kokee oikeudekseen olla maksamatta, kun ei vastaa odotuksia tms. yhtä typerää ja lapsellista.

Tuo ostoksilla käyminen on kyllä kinkkinen juttu, sillä vaikka alkaisin ostaa ruokaa vain itselleni, se ei lopeta miehen "voisitko töistä tullessasi hakea meille päivällistä/mulle sipsejä, jääkaapissa ei oo mitään" -viestejä. Ja jos sanon, että ei käy niin riitahan on sitten valmis. Ap

Vierailija
30/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ostoksilla käyminen on kyllä kinkkinen juttu, sillä vaikka alkaisin ostaa ruokaa vain itselleni, se ei lopeta miehen "voisitko töistä tullessasi hakea meille päivällistä/mulle sipsejä, jääkaapissa ei oo mitään" -viestejä. Ja jos sanon, että ei käy niin riitahan on sitten valmis. Ap

Nyt jotain rotia, nainen! Mies hakekoon omat syötävänsä tai maksakoot sinulle jos ne haet. Kyllä tuosta saa oikeasti vähän jo riidelläkin. Suosittelen kyllä vahvasti eron harkitsemista, en usko, että mies muuttuu.

Vierailija
31/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli tollainen paskapää, ehdotti mm. että mennään naimisiin niin on pakko olla yhteinen tili (ihan oikeasti pölvästi luuli näin lain olevan)  en katellut kauaa, toki muitakin syitä mutta piheys (ja nimenomaan toisen hyväksikäyttö niin kuin ap:n tapauksessa) on kyllä yhteydessä hyvin ikäviin luonteenpiirteisiin.

Vierailija
32/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu...minun miesystävänikin aina ravintolassa laittaa minut tilaamaan ensin oman ruokani (siis jos ei ravintolassa ole pöytiin tarjoilua) ja toisaalta myös silloin kun käymme yhdessä kaupassa hän siirtyy aina kassahihnan päähän ostoskassin kanssa pakkaamaan, jotta maksupuoli jää varmasti minun hoidettavakseni. :( Ap

Jaa miehen mieleiset ruuat eriskeen, laita kapula ja sano, että maksat tähän asti, nuo loput on miehen etkä maksa niitä. 

Vierailija
33/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla asus kokki saman katon alla, niin maksaisin kyllä molempien ruuat ihan mielelläni, jos ei ite tarviis kokata. Ei edes tarviis olla mikään Nigella Lawson, kun nää mun omatkin koiranruuat maistuu ihan hyvin.

Vierailija
34/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuten tuolla aiemmin jo sanoin, niin uskon myös, että ymmärtää tilanteen ja tekee tämän tarkoituksella. Ja siihen on varmasti hänen mielessään jokin käsittämätön syy. Voisin kuvitella jotain sen suuntaista, että tekemäni ruoka ei ole yhtä hyvää kuin hänen äitinsä tekemä, joten kokee oikeudekseen olla maksamatta, kun ei vastaa odotuksia tms. yhtä typerää ja lapsellista.

Ai, miten aiot toimia? Kukaan muu ei voi päättää puolestasi. Tuo "mies" on näköjään päättänyt miten hän itse toimii, eikä näe mitään syytä muutokseen.

Vierailija
35/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt laitat pisteen tuollaiselle hyväksikäytölle! Uskalla ottaa vastaan haukut ja riita kunhan lopetat! Viesteihin

kaupassakäynnistä vastaat ettei ole rahaa ostaa mitään.

Alat katsella omaa asuntoa, taloutesi tulee kohentumaan. Äläkä vain tule raskaaksi sille loiselle...

Vierailija
36/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaa viesteihin et sori, oot jo syönyt. Mikset sä sano suoraan että sun ruokamenot on tuplaantunut miehen myötä et nyt sulla ei oo varaa huolehtia kuin omista syömisistä, ja miehen on pakko huolehtia omista syömisistään. Et sulla on nyt olosuhteiden pakosta tiukka kulukuuri kesään saakka.

Et riitele vaan sanot vaan tavallisesti, näin nyt on. Ja pidät tästä kiinni, mikä tässä muka on vaikeaa? No mies voi olla vaikea mutta se on ihan sen oma valinta. Seuraava steppi on muutto omilleen ja/tai ero jos menee riitelyksi. Ei toi hemmo kuulosta oikein unelmiesi mieheltä niin mikä sut saa sen kanssa olemaan edes. Odottaa vissiin et sä elätät ja ruokit sen. Kuinka kätevää muuttaa kotia tyttöystävän helmoihin, ei tarvitse itsenäistyä siinä välissä.

Vierailija
37/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette tietenkin jo keskustelleet asiasta? Mitä mies sanoi? Ehdotus: kumpikin laittaa ruokaan rahaa saman verran esim. käteisenä 200 euroa ja jos sinä käyt kaupassa niin saat rahat käyttöösi. Tai laitatte rahat yhteiselle tilille.

Ehdotin tällaista järjestelyä, mutta mies ei suostunut. Käteisen hankkiminen on kuulemma niin vaivalloista ja yhteistä tiliä ei halua. Ap

Erinomaisia tekosyitä. Ukko maksattaa elämäänsä sinulla, koska voi. Sinuna ostaisin ruokaa pelkästään itselleni ja jättäisin tuon unelmapojun.

Vierailija
38/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa lukemaani! Että joku tieten tahtoen alistuu kynnysmatoksi!

Jos olet niin läheisriippuvainen, ettet pääse irti miehestä, niin lakkaa ainakin maksamasta hänen ruokiaan ja käymästä kaupassa hänen pyytäessään. Syö mahdollisuuksien mukaan muualla tai ennen, kuin mies tulee kotiin.

Vierailija
39/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla asus kokki saman katon alla, niin maksaisin kyllä molempien ruuat ihan mielelläni, jos ei ite tarviis kokata. Ei edes tarviis olla mikään Nigella Lawson, kun nää mun omatkin koiranruuat maistuu ihan hyvin.

Kerrankin tässä on vastaaja, joka tajuaa, että toisen käyttämä aika, vaiva ja taito on ihan rahaan verrattava asia. Aina vaan tuijotetaan euroja, vaikka itse tehden saa hyvinkin edullisesti todella hyvää ruokaa.

Jos olet mies, niin <3

Vierailija
40/108 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko sinä tuon miehen suoraan päiväkodista vai äitinsä helmoista? Kun ei ole koskaan oppinut siihen, että ruoka maksaa?

Älä osta ruokaa, äläkä laita ruokaa. Kyllä se ennen pitkään huomaa, ettei se taivaasta tipahda sinne jääkaappiin ja hellalle kattilaan. 

Tai lykkää takaisin äidilleen.

Olen tätäkin kokeillut, mutta kun itselle on ruokaa tehtävä kuitenkin ja hän syö siitä sitten kuitenkin ja jään itse nälkään. :/ Ap

Siirry ostamaan yhden hengen annoksia eineksiä. Ihan kylmästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan