Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjojen ostaminen etenkin aikuisille... En ymmärrä

Vierailija
10.12.2016 |

Mikä ihme on tuo lahjojen ostaminen ja siitä tuleva stressi? En tajua ollenkaan. Miksi aikuisten pitää ostaa toisilleen lahjoja? Ostakoon, kuka itselleen mitä haluaa. Vapaat ja yhdessä olo tärkeintä.
Meillä ei ole ostettu lahjoja yli 20 vuoteen, koska olin silloin opiskelemassa ja sain vanhemmilta kuukausittain rahaa. Tuntui tyhmältä ottaa vanhemmilta rahaa ja ostaa niillä heille tai muille aikuisille lahjoja (tuolloin suvussa ei lapsia). Sovittiin aikuisten kesken, ettei osteta mitään jouluksi tai synttäreiksi "pakkolahjoja". Tuo pitänyt jo siis 20 vuotta.
Itselleni ja vanhemmille tärkeintä, että mulla vapaata jouluna muutama päivä (tänä vuonna 6) ja menen pohjoiseen vanhempien luo. Ollaan, syödään, ulkoillaan ja syödään ja ollaan yhdessä. Käy sukulaisissa Kittilässä ja haudalla.
Siskon lapsille (6 v ja 6 kk) annan rahaa. Etenkin 6 v:lle vaikea ostaa mitään, kun sillä kaikkea. Legoja haluaa, mutta ku sillä jo kaikki sarjat, joista rakentaa metsätyökoneita ja kuorma-autoja ja jne. en pystyisi ostamaan sellaista mitä ei jo ole. Sisko ostaa sitten oikean ja kertoo olevan multa.
Miksi stressata lahjoista? En itsekään halua yhtään mitään krääsää lisää. Kinkku, lohi ja vapaat riittää.

Fatalji

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yli 40, enkä muista aikuisiällä saaneeni yhtään ajatuksella mulle valittua lahjaa....

Mieluummin ostan itse, saa juuri sellaisen mikä tuottaa iloa myös minulle. Ehkä meidän 9v osaisi valita sen oikean konvehtirasian minulle, äitini paketoi aina veljeni lemppareita meille molemmille :)

Minä taas saan joka joulu monta mieluista lahjaa, koska äitini ja siskoni kysyvät lahjatoiveitani ja tädit ja muut sukulaiset, jotka lahjoja haluavat antaa, taas kysyvät heiltä, mitä minulle voisi ostaa lahjaksi. Itsekin kysyn siskon mieheltä mitä sisko on toivonut ja vastaavasti äidin mieheltä mitä äiti. Laitan myös vuoden aikana muistiin, jos äiti tai sisko on shoppaillessa puhunut miten kiva olisi saada joku juttu. Lisäksi kaikki tietävät toistensa lempikarkit ja niitä voi aina ostaa pakettiin.

Juuri tämä. Kysytään, mitä haluat. No, sen saman itse voi ostaa. Eihän se nyt tunnu mielestäni lahjalta, jos itse sanon esim. että uusi kahvinkeitin olis kiva ja sen sitten saan. Olisin voinu ostaa sen itsekin. Karkkeja ja suklaita en pidä joululahjoina, kun niitä viedään aina.

Fatalji

Vierailija
22/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä joululahjarumbasta.  Itse myös olen lopettanut lahjojen ostamisen jo vuosia sitten jouluksi.  Jos annan jotain omille jo aikuisille lapsillemme, niin se sitten rahaa, jolla saavat toteuttaa täsmästi omanlaisensa ns. joululahjansa minulta.

Nyt vielä kun ei ole yhtään lapsenlastakaan, niin ei lelujakaan tarvitse vielä ostella.

En siis lahjoittele ketään jouluna. 

Minusta on ihan tarpeeksi joulun alla touhua ilman kaupoissa ravaamistakin lahjaostosten puitteissa, sillä jouluisten ruokatarvikkeiden vuoksi kaupoissa kyllä saa aikaansa kulutettua aivan riittävästi ennen joulupyhiä. 

Joulukorttien lähettämisperinteestä luovuin myös pari joulua sitten.  Tekstiviestein puhelimella on ihan kätevää lähetellä jouluiset terveiset. 

Joulukukka-rallistakin olemme luopuneet myös, sillä en nähnyt mitään järkeä siinä, että toiset tuovat kukkaset meille ja me kuskasimme joskus miltei samanlaisen joulukukkaisasetelman heille.  Ostamme yhden hyasintin olohuoneeseen, ja se saa riittää kuin että niitä joulukukkia on koreineen puolen tusinaa joka tasolla.  Kastele niitä sitten vähän väliä, ja jouluista kukkatuoksua saa yhdestäkin hyasintista aivan tarpeeksi.

Jouluiset ateriat juomineen on se kohokohta, ja edesmenneiden läheisten haudoilla käyminen kynttilällä muistaen, sekä joulusauna, ja ennen kaikkea yhteinen ja lämminhenkinen seurusteleminen joulunpyhinä läheisteni ja oman perheeni kanssa jouluisesti koristellussa kodissa kynttilöiden valaistessa ja soitellen itse joululauluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä tolkutonta lahjatumbaa lapsille. Vain pakettien määrä tuntuu ratkaisevan, ei laatu. Lastenkin on hyvä oppia, että vain järkeviä tavaroita ostetaan ja tarpeeseen - ei fantasiaukon takia. Joulupukki-propaganda saa ihmiset hulluiksi. Lasten pitää käyttäytyä hyvin koko vuoden. Joulupukkimielistely ja lahjojen haaliminen on vastenmielinen ilmiö.

Vierailija
24/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sen lahjojen hankkimisen pitäisi olla stressaavaa?! Minä olen lapsesta asti rakastanut joululahjojen ostamista, joskus 10-vuotiaana ostin jo tuhannella markalla (joka silloin 90-luvulla oli tosi iso raha) lahjoja. On itsestään selvää, että ostan lahjoja miehelleno, siskolleni ja vanhemmilleni. Miehen sisarusten&puolisoiden kanssa meillä on sellainen systeemi, että arvotaan kuka ostaa kenellekin lahjan, naiset naisille ja miehet miehille. Budjetti n.50€ ja toiveita saa esittää. Ei tarvi ostella niitä suklaarasioita ja arpoja puolin ja toisin vaan jokainen saa jonkun kunnon lahjan!

Vierailija
25/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä tolkutonta lahjatumbaa lapsille. Vain pakettien määrä tuntuu ratkaisevan, ei laatu. Lastenkin on hyvä oppia, että vain järkeviä tavaroita ostetaan ja tarpeeseen - ei fantasiaukon takia. Joulupukki-propaganda saa ihmiset hulluiksi. Lasten pitää käyttäytyä hyvin koko vuoden. Joulupukkimielistely ja lahjojen haaliminen on vastenmielinen ilmiö.

Meillä on aina ollut tärkeää myös lahjojen määrä, mutta ei se tarkoita sitä, että ostetaan kaikenlaista krääsää! Paketeissa on pikkuhousuja, sukkia, suihkusaippuaa, vaatteita, kiva hammasharja ja vaikkapa paketti jotain "prinsessa/starwars-muroja, joita ei normaalisti kaupasta osteta! Ja lapset ovat näistä aivan innoissaan! Mistä ihmeestä juontaa käsitys paljon lahjoja=paljon krääsää?! Meillä myös lapset jaksavat varsin hyvin avata vaikkapa 47 pakettia.

Vierailija
26/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en stressaa joululahjojen ostoa. NAUTIN ihanan, saajallleen sopivan lahjan löytämisestä. Nautin kauniisti paketoimisesta ja lahjalla ilahduttamisesta. Olen iloinen saadessani minkä tahansa lahjan :)

Joissain suvuissa lahjojen antaminen ei ole aikuisilla tapana ja ymmärrän toki sen. Meillä se on ja pidämme tavasta kiinni, koska tykkäämme siitä. Jokainen tavallaan.

Vierailija
27/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina ollut tärkeää myös lahjojen määrä, mutta ei se tarkoita sitä, että ostetaan kaikenlaista krääsää! Paketeissa on pikkuhousuja, sukkia, suihkusaippuaa, vaatteita, kiva hammasharja ja vaikkapa paketti jotain "prinsessa/starwars-muroja, joita ei normaalisti kaupasta osteta! Ja lapset ovat näistä aivan innoissaan! Mistä ihmeestä juontaa käsitys paljon lahjoja=paljon krääsää?! Meillä myös lapset jaksavat varsin hyvin avata vaikkapa 47 pakettia.

47 pakettia on täyttä hullutta! Mikä siinä on ideana? Kauheasti jo roskaa/jätettä, eikä varmasti 47. paketti tunnu niin kivalta avata kuin ensimmäinen. Meillä lapset saava max. 5 pakettia - ja järkeviä tarpeeseen ostettuja lahjoja. Joulu ei ole syy heittäytyä hulluksi.

Vierailija
28/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin puolivuotias käyttää antamasi rahan?

Vierailija
29/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

47 pakettia on sulaa hulluutta. Ei siinä enää koe lahjan avaamisen iloa, kun on kyseessä 47. paketin avaaminen. Kauheaa tuhlausta!

Vierailija
30/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

47 pakettia on sulaa hulluutta. Ei siinä enää koe lahjan avaamisen iloa, kun on kyseessä 47. paketin avaaminen. Kauheaa tuhlausta!

En ole koskaan laskenut lasten lahjoja,heitin tuon luvun päästäni. Mutta kyllä ainakin minun lapseni iloitsevat lahjojen avaamisesta,vaikka niitä on paljon. Juuri katsoimme kotivideota parin vuoden takaisesta joulusta ja siinä 3.-luokkalainen hihkuu innoissaan "äiti,äiti,katso mitä sain" ja kädessä hänellä on niinkin kummallinen asia kuin tupla-patukka! (Ja suklaata saa kyllä muulloinkin kuin jouluna.) Samalla videolla lapsi ihastelee raidallisia sukkahousuja. Missä on se tuhlaus? Joulupaperissa ja teipissä vai?

Vaikka lahjoja on paljon, niitä osataan myös arvostaa, vaikka olisivat ns.hassuja.

Vierailija
31/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon joka joulu saman lahjan ja se on mun pojat. Ovat jo teinejä. Kuopus 12v. osaa jo sanoa että me, kun kysytään äidin lahja toivetta.

Kelpaisi mulle uusi pinkki Opel Astra mutta sitä tuskin saan.

Vierailija
32/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa jouluksi? Ei sovi omaan ideologiaan. Joko lahja tai ei mitään. Mikäs ihmeen rahanansaintajuhla joulu on?

Opiskeleville lapsille raha on oikein käypäinen lahja. Itse laitan rahat lasten tileille ja aattona he saavat kortin, jossa lukee summa ja hyvää joulua.

Vierailija
33/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa piilee vaara, että lapset ajan myötä turtuu lahjavuoriin, eikä lopulta vanhempana mikään tunnu miltään. Tiedän tämän kokemuksesta. isovanhemmilleni määrä oli tärkeintä, jokainen villasukka ja karkkiaski pakettiin, kaikki kammat, saippuat, hiuslenksut, pelikortit, kirjat jne, ja vaikka osa oli oikein kivoja hyödyllisiä, se määrä oli vain yksinkertaisesti liikaa. Äiti sanoi että alkoi huomata kuinka jossain vaiheessa aloimme sisarusten kanssa vain mekaanisesti avata paketteja, äkkiä siirryttiin seuraavaan eikä siinä ollut mitään järkeä. Vanhemmiltani sain aina hyviä ja osuvia lahjoja, ja he yrittivät hillitä isovanhempiani, tuloksetta.

Mulla meni aikuisiällä vuosia oppia nauttimaan niistä parista lahjasta, kun olin tottunut saamaan vuoria sitä ennen. Ei todellakaan hyvä asia, ja nykyään annan lahjoja vain harvoille ja valituille, enkä halua itselleni välttämättä yhtään. :)

Vierailija
34/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä mietin mitä oon saanut viime vuosina lahjoiksi, niin ei tule mitään mieleen. Että niin ihania ja tarpeellisia lahjoja, suurin osa on varmaan mennyt jo kirppiksen kautta kiertoon. Tänä vuonna on taas ilmoitettu ettei toivota mitään, ja taas joillekin tämän toiveen noudattaminen on mahdotonta.

Vierailija
35/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme osta joulu- tai synttärilahjoja aikuisille enää. Joka vuosi oli vaan vaikeampi keksiä lahjaa vanhemmilleni tai sisaruksille joilla on jo kaikkea mahdollista. Ostan lahjoja muuten vaan joskus jos näen jotain mistä joku sukulainen tai ystävä varmasti pitäisi. Äskettäin ostin isälleni kirjan josta tiesin hänen ilahtuvan kovasti.

Vierailija
36/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää nämä "musta on niin ihana ostella muille ja antaa muille lahjoja" -ihmiset. Oletko ihan varma, että lahjasi todella ilahduttaa sen saajaa?

Vai onko niin, että just se käsityö, jonka ostit sieltä ihanasta käsityökojusta, kun se oli susta niin sympaattista, onkin sen sun siskosi miehen mielestä ihan järkyttävä ja se vaan kohteliaasti kiittää ja miettii samalla, että miten siitä pääsisi eroon? (Ellei se mieti sitä, että mikäs helvetti tämä on?)

Mun mielestäni nämä lahjakahjot on hirveän itsekkäitä ihmisiä. Ne vaan haluaa itselleen hyvän olo. Jos niille sanoo, että en halua lahjoja, ne ei joko usko tai sitten ne loukkaantuu. Kun ne itse tykkäävät kauheasti kaikista käsitöistä, hajusaippuoista ja hassuista kynttilöistä niin ne luulee, että muutkin ilahtuu saadessaan sellaisen.

Vierailija
37/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis miehelli ostin nahkakantisen version hänen lempikirjastaan, koska hän sitä ihasteli ja hänellä ei ole enää kyseistä kirjaa edes pokkarina.

Myös aamutakin, koska hänen on niin vanha, että aina käyttää minun. Lisäksi pelihiiren yllärinä, koska haluaa ja tarvitsee sellaisen.

Saamme iloa siitä, että yllätämme toisemme kivoilla ja yleensä hyödyllisillä lahjoilla. 😆

Synttärilahjakin oli harras toive ja suunnitelma, jonka sitten toteutin. On ihanaa osoittaa rakkautta ja yllättää toinen huolellisesti valituilla lahjoilla.

Minä ostin köyhän selkänahalla päällystetyn kirja. On ihana haistella, kuinka siinä haisee nöyryys ja nälkä. Njam, tällä saadaan joulutunnelma.

Vierailija
38/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yli 40, enkä muista aikuisiällä saaneeni yhtään ajatuksella mulle valittua lahjaa....

Mieluummin ostan itse, saa juuri sellaisen mikä tuottaa iloa myös minulle. Ehkä meidän 9v osaisi valita sen oikean konvehtirasian minulle, äitini paketoi aina veljeni lemppareita meille molemmille :)

Minä taas saan joka joulu monta mieluista lahjaa, koska äitini ja siskoni kysyvät lahjatoiveitani ja tädit ja muut sukulaiset, jotka lahjoja haluavat antaa, taas kysyvät heiltä, mitä minulle voisi ostaa lahjaksi. Itsekin kysyn siskon mieheltä mitä sisko on toivonut ja vastaavasti äidin mieheltä mitä äiti. Laitan myös vuoden aikana muistiin, jos äiti tai sisko on shoppaillessa puhunut miten kiva olisi saada joku juttu. Lisäksi kaikki tietävät toistensa lempikarkit ja niitä voi aina ostaa pakettiin.

Tämä ei sitten ole arvostelua teidän tapaanne kohtaan. Mutta juuri tässä on syy, miksi olemme lopettaneet aikuisten kesken lahjojen oston. Oli niin hankalaa miettiä, mitä tarvitsen ja mitä muiden pitäisi minulle ostaa. Ja sitten muistaa, ettei osta sitä sitten, kun saattaa täti tai sisko ostaa sen joululahjaksi. Eli piti jo syksyllä miettiä, että tarvitsen hanskat ja hmm...kun oikeastaan en mitään tarvitse, niin tarvitsisinko jälkiruokakulhoja vai suolasirottimen, vai mitä pirua keksisin tarvitsevani, että toiset saisivat lahjaideoita minulle.

Se oli stressaavampaa melkein, kuin lahjojen keksiminen. Miehen kanssa ostetaan vain toisille lahjat ja nekin vain siksi, että lapsista on tärkeää, että isi ja äiti ostaa toisilleen lahjoja, ettei jää kokonaan ilman. 

Vierailija
39/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittää nämä "musta on niin ihana ostella muille ja antaa muille lahjoja" -ihmiset. Oletko ihan varma, että lahjasi todella ilahduttaa sen saajaa?

Vai onko niin, että just se käsityö, jonka ostit sieltä ihanasta käsityökojusta, kun se oli susta niin sympaattista, onkin sen sun siskosi miehen mielestä ihan järkyttävä ja se vaan kohteliaasti kiittää ja miettii samalla, että miten siitä pääsisi eroon? (Ellei se mieti sitä, että mikäs helvetti tämä on?)

Mun mielestäni nämä lahjakahjot on hirveän itsekkäitä ihmisiä. Ne vaan haluaa itselleen hyvän olo. Jos niille sanoo, että en halua lahjoja, ne ei joko usko tai sitten ne loukkaantuu. Kun ne itse tykkäävät kauheasti kaikista käsitöistä, hajusaippuoista ja hassuista kynttilöistä niin ne luulee, että muutkin ilahtuu saadessaan sellaisen.

Samaa mieltä. Mua suututtaa joka joulu sen kaiken turhan roinan määrä mitä puskee ovista ja ikkunoista, kun lahjafanaatikot haluavat lahjoa. Jos on aivan pakko jotenkin muistaa, niin kysyisitte edes mistä on puutetta/mitä aidosti toivoo. Opiskellessa ei juuri lämmittänyt maljakot ja kynttilät, kun nälkä kurni mahassa. En tarkoita, että kenelläkään on velvollisuus olla hyväntekijä, vaan sitä, että jos on aivan pakko muistaa, niin voisiko se muistaminen olla ihan todellisiin tarpeisiin vastaamista. Tällä hetkellä emme todellakaan tarvitse MITÄÄN, meillä on liian kanssa tavaraa kuten monessa muussakin perheessä, ja toivoisin, että en saisi mitään ylimääräistä nurkkiini pyörimään. Kulutus vain kuluttamisen ilosta on aivan järjetöntä. Pitäisi ajatella asioita laajemmin kuin vain oman navan ympäriltä. 

Vierailija
40/80 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on sun mielipide. Ei se ainoa oikea tapa.

En missään väittänyt, että on (ainoa) oikea tai väärä tapa. Sanoin, että en ymmärrä. Tuntuu, että ihmiset stressaa joulusta ja lahjoista.

Fatalji

Olen ihmetellyt ihan samaa. Mulla ei ole mitään stressiä joulusta koska en syö jouluruokia joten niitä ei tarvitse valmistaa, en siivoa komeroita jouluksi koska en vietä joulua komerossa vaan rennosti oman siipan kanssa kotona. Enkä keksi ainuttakaan syytä miksi  minun pitäisi joulun kunniaksi lahjoa ihmisiä joiden kanssa en ole oikeastaan muutenkaan tekemisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi