En ymmärrä Hesarin Muunsukupuolisuus-juttua. Olenko minäkin muunsukupuolinen kun en erityisesti pidä "naisellisista" jutuista
Pidän hameita äärimmäisen harvoin, en omista korkokenkiä, en pidä shoppailusta...
Vai onko haastatelulla henkilöllä vain äärimmäisen stereotyyppinen kuva siitä millainen on mies tai nainen?
Kommentit (115)
Mäkään en tainnut täysin saada kiinni pointista. Toisaalta taas mietin minäkin, olenko muunsukupuolinen, koska ei minulla käy päässäni koskaan ajatus "olen nainen" tai tiedosta sanatarkasti "naiseuttani". Enkä tiedä miten naiseutta tunnetaan siten, että se johtaa ajatukseen, että olen nainen. Ehkä menkkojen yhteydessä tullut mieleen, että tätä eivät miehet koe.
Kertokaa te, jotka tunnette olevanne naisia, miten sitä tunnetaan sitä naiseutta? Hassua, että se edes on hyvä asia -vai onko-, koska lapsia kuitenkin yritetään kai kasvattaa sukupuolineutraalisti. Ja niin kai nykyään aikuisiakin.
Minäkään en tajua muunsukupuolisuutta. Hyväksyn tietysti sen, että jokainen saa määritellä itsensä miten haluaa eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista, mutta sukupuoli on kuitenkin myös biologinen käsite. On miehiä, on naisia, on naiseksi syntyneitä miehiä ja on mieheksi syntyneitä naisia. On enemmän tai vähemmän maskuliinisia ja feminiinisiä miehiä ja naisia. Kaikki ovat kuitenkin joko miehiä tai naisia. Jako voidaan tehdään biologisesti tai psykologisesti, mutta psykologia ei voi kumota biologiaa eikä biologia psykologiaa.
Sen takia en ymmärrä muunsukupuolisuutta. Omaan järkeeni kävisi määrittely sukupuoleton nainen. Siis biologinen nainen, joka ei määrittele itseään tai koe psykologisesti olevansa nainen tai mies.
Jokainen tietää itse, mikä on. Lehdistö yrittää niputtaa ihmiset toistensa kaltaisiksi. En ole itekään pitänyt hametta ja olen kurvikas naisellinen nainen. Ei ole tarvinnut shoppaillakaan ahdistukseen, kun on rakastava mies.
Juttu oli kyllä todella omituinen. Olisin ymmärtänyt pointin jos kyseessä olisi ollut transsukupuolinen tai lesbo, mutta koska hän siis oli kiinnostunut ainakin kokemuksensa perusteella miehistä niin seksuaalisesti häntän voidaan siis pitää heterona. Eli seksuaalisuus kertoisi jotakin, mutta mitä sitten tuohon sukupuolisuuteen tulee niin ei kai ketään pitäisi lokeroida sen perusteella miten haluaa pukeutua tai mitä harrastaa tai sen perusteella että tyttönä piti enemmän leikeistä poikien kanssa tai poikana pystyi leikkimään nukeilla. Ihan outo kirjoitus. Sitäpaitsi termi muunsukupuolinen on todella outo, koska teoriassa asian kai pitäisi olla "toisensukupuolinen" mutta silloin olisi kai transseksuaali tms. Muu on jotakin sellaista mitä ei ole olemassakaan nyt vaan jotakin kahden väliltä ja eiköhän tuolla logiikalla suurimmasta osasta meistä löydy sitä muuta joka ei sovi tiukkoihin sukupuolinormeihin.
Mies
Sukupuolikromosomeista se katsotaan. Jos on pelkkää X:ää niin on nainen, jos mukana on Y:tä, niin mies. Ei leikkaukset tai hormonihoidot sitä muuta.
Luonteeltaan, seksuaalisuudeltaan tai kiinnostuksenkohteiltaan voi henkilö olla mitä tahansa.
Kyllä, tällaiset termit ovat oikeasti paljon suvaitsemattomampia ja kapeakatseisempia kuin sellainen ajatus, että sitä vain on mitä on.
Itsekin olen hyvin samantyylinen kuin haastateltu henkilö, olen luonnontieteellisellä alallakin. En ymmärrä kuitenkaan mihin tuota muunsukupuolisuus-termiä oikein tarvitaan, mikä sen hyöty on? Tuolla Annellakin on varmaan naishormonit ja kuukautiskierto niin kuin mullakin mutta ei kai se mitään määritä miten pukeutuu tai pitääkö meikata. Kai sitä saa liikkumavaraa olla ilman että pitää olla jotain välitila-sukupuolta?
No, jokainen ilmeisesti voi näissä asioissa puhua vain omasta puolestaan. Itse olen mies ja kokenut itseni aina vain ja ainoastaan mieheksi. Sukupuolen problematisointi on minulle erittäin vierasta ajattelua, koska itse olen aina ajatellut asian niin itsestäänselväksi. Se, että olen mies, on yhtä selvä ajatus kuin se, että minulla on keuhkot joilla hengitän.
On kuitenkin kiinnostavaa lukea täysin toisin kokevien ihmisten ajatuksista. Mutta täytyy tunnustaa, että en minäkään tämän jutun perusteella saanut selville, mitä se muunsukupuolinen oikein tarkoittaa. Nainen, joka tykkää perinteisesti miehisiksi koetuista asioista - eihän se nyt voi tarkoittaa vain tuota? Koska onhan sukupuoli nyt paljon enemmänkin kuin stereotyyppiset mieltymykset.
No ehkä tässä auttaisi, jos yrittäisi asettua jutussa kuvatun henkilön asemaan. Eli te kaikki kommentoijat olette sillä lailla onnekkaita, että ette koe erityistä ristiriitaa sen välillä miten yhteiskunta teidät luokittelee ja millaiseksi itse koette itsenne. Ehkä voitte miettiä sitä kautta, että miltä tosiaan tuntuu, kun joutuu lomakkeeseen laittamaan nainen tai mies, mutta ei näe itseään kumpanakaan näistä.
Tämän henkilön oma kokemus siitä, että ei koe itseään naiseksi tai mieheksi ei mitenkään kyseenalaista teidän naiseuttanne tai mieheyttänne, vaikka ette eläisikään kaikista stereotyyppisimmillä tavoilla. Haastateltu henkilö kokee, ja hänelle on esimerkiksi ollut helpottavaa löytää tuo muunsukupuolisen määritelmä, koska hän kokee sen omakseen.
Kyseinen henkilö ei koe olevansa nainen eikä mies. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tällaiset termit ovat oikeasti paljon suvaitsemattomampia ja kapeakatseisempia kuin sellainen ajatus, että sitä vain on mitä on.
Nimenomaan! Mua suorastaan loukkaa ajatus että olen nainen vain jos näytän erityisen naiselliselta ja käyttäydyn stereotyyppisesti. Naiseus liittyy mulla lähinnä siihen että olen synnyttänyt ja imettänyt lapsia, ei juuri mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä mutta selittää sitä lähinnä sillä ettei viihdy hameissa ja meikeissä ja muulla stereotyyppisellä luokittelulla! Aika iso osa naisia ei sitten ole naisia.
Kyllä mä koen itseni naiseksi. Jopa erittäin naiseksi runsaiden ja tihentyneiden kuukautisteni takia. Koen suuriman osan aikaa olevani nainen kaikessa siinä pahassa mitä naissukupuolessa koen olevan. Minusta sukupuoli on ennen kaikkea fyysistä ja biologista. Ajatukset, tunteet ja harrastukset voivat sitten olla mitä vaan, ne ei määritä sukupuolta.
En tajua, miten joillekin toi sukupuoli on noin kauhee ongelma.
Muunsukupuolisella tarkoitetaan henkilöä joka ei koe tarvetta identifioitua mieheksi eikä naiseksi. Olennaista on mitä henkilö itse kokee, jos AP koet itsesi naiseksi niin olet nainen.
Tietenkin myös kehonkuvalla on painoarvoa, muunsukupuolisella ei usein ole samanlaista tarvetta saada itseään näyttämään naiselta tai mieheltä, sen sijaan androgyynimäisyys saattaa olla ihanne.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä tässä auttaisi, jos yrittäisi asettua jutussa kuvatun henkilön asemaan. Eli te kaikki kommentoijat olette sillä lailla onnekkaita, että ette koe erityistä ristiriitaa sen välillä miten yhteiskunta teidät luokittelee ja millaiseksi itse koette itsenne. Ehkä voitte miettiä sitä kautta, että miltä tosiaan tuntuu, kun joutuu lomakkeeseen laittamaan nainen tai mies, mutta ei näe itseään kumpanakaan näistä.
Tämän henkilön oma kokemus siitä, että ei koe itseään naiseksi tai mieheksi ei mitenkään kyseenalaista teidän naiseuttanne tai mieheyttänne, vaikka ette eläisikään kaikista stereotyyppisimmillä tavoilla. Haastateltu henkilö kokee, ja hänelle on esimerkiksi ollut helpottavaa löytää tuo muunsukupuolisen määritelmä, koska hän kokee sen omakseen.
Joo, mutta avoimeksi jää miksi hän kokee noin. Onko hän elänyt hyvin ahtaassa ympäristössä? Eikö hänelle ole annettu vapautta olla sellainen kun on vaan on pakotettu johonkin stereotyyppiseen tyttömuottiin? Mulla on ilmeisesti ollut salliva kasvuympäristö koska ei pakotettu hameeseen tms. En ole koskaan tarvinnut "muunsukupuolisuutta" koska on ollut ihan hyväksyttyä olla sellainen kuin on. En ole ikinä ajatellut että naisen pitää käyttää hameita tai meikata jne.
Nyt olis taas hyvä hetki asettua toisen asemaan. Haastateltava ei koe olevansa nainen eikä mies. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Ja kun joku jo täällä ihmetteli että miks pitää kutsua itseä muunsukupuoliseksi, niin kuka tahansa jolla on ollut esimerkiksi seksuaali-identiteettikriisi voinee vastata tähän. Itse tunsin pitkään inhoa itseäni kohtaan kun tunsin seksuaalista vetoa naisiin. Se helpotti välittömästi kun kuulin, että tällaiselle tuntemukselle on lokero, johon minäkin kuulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä mutta selittää sitä lähinnä sillä ettei viihdy hameissa ja meikeissä ja muulla stereotyyppisellä luokittelulla! Aika iso osa naisia ei sitten ole naisia.
No miten sitä sosiaalista sukupuolta voisi koskaan muuten selittää kuin "musta tuntuu" -argumenteilla?
Mulle riittää ihan tieto, että joku ihminen ei koe olevansa mies eikä nainen, ei mun ole tarvetta hänen kokemustaan kyseenalaistaa tai vaatia sen kummemmin perusteita.
Tuttavapiirissäni yksi transihminen kävi sukupuolenkorjauksen fyysisestä miehestä naiseksi. Nykyään hän elää lesbosuhteessa. Typerykset tulevat kysymään häneltä, että miksi piti vaihtaa sukupuolta, jos kerran oli alun alkaen mies joka tykkäsi naisista. Eihän siinä mitään korjattavaa ole, dah!
Ne on näitä miettineet vuosikaudet siellä naitutkimuksen laitoksella niin täytyyhän sitten suurelle yleisölle esitellä.
Vierailija kirjoitti:
Muunsukupuolisella tarkoitetaan henkilöä joka ei koe tarvetta identifioitua mieheksi eikä naiseksi. Olennaista on mitä henkilö itse kokee, jos AP koet itsesi naiseksi niin olet nainen.
Tietenkin myös kehonkuvalla on painoarvoa, muunsukupuolisella ei usein ole samanlaista tarvetta saada itseään näyttämään naiselta tai mieheltä, sen sijaan androgyynimäisyys saattaa olla ihanne.
Mutta kuinka monella ylipäätään on tuollaista tarvetta identifioitua tavallisella arjessa? Enpä minä ajattele itseäni erityisesti naiseksi paitsi korkeintaan joskus kun piti käydä naistenklinikalla... Ihan muut asiat määrittelee tarkemmin kuin joku nais-miesakseli.
Samaa ihmettelen. Itsekään en noin arjessa koe olevani mitään sukupuolta. Minä vain OLEN, eikä mielessäni pyöri määritelmiä tyyliin olen nainen, olen diplomi-insinööri, olen 42-vuotias... Olen siis vain olemista perusolemukseltani, ei sukupuolta tai ikää tai ammattia tms.
Lisäksi en ole stereotyyppisen naisellinen. Olen miehisellä alalla, kiinnostuksenkohteeni ovat perinteisen miehisiä. Olen jopa luonteeltani sellainen mitä usein miehistä vähän moititaan: suoraviivainen, ei järin herkkä tunneasioille, huono puhumaan tunteista jne.
Silti en todellakaan kaipaa mitään muunsukupuolisuuden leimaa itseeni. Minusta se olisi yhtä väärä kuin miehen tai naisen leima. Minulle käy, että minua käytännön tilanteissa kutsutaan ihan vaan naiseksi biologisen sukupuoleni mukaan, mutta sisäisesti en koe olevani sukupuolinen olento.