Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko rahaa katusoittajille?

Vierailija
07.12.2016 |

Niin, annatko? Mitä mieltä olet katusoittajista yleensä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soittavat hyvin niin saatan antaa anteliaastikin. Taso on kyllä todella vaihteleva; surkeimmat sellaisia että tekisi mieli antaa rahaa jos lupaavat olla viisi minuuttia hiljaa...

Vierailija
2/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein annan jos on hiluja. En aina. Riippuu tilanteesta. Jos homma muistuttaa enemmän kerjäämistä kuin katusoittoa, en anna rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan, riippuu soittajasta. Ei tarvitse olla virtuoosi, eikä mitään, mutta jos on hyvä meininki, niin kyllä.

Vierailija
4/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa harvemmin, täällä kuitenkin asiat sen verran hyvin. Tukia ne katusoittajat saa, eivät ole mitään orpoja. 

Ulkomailla sitten annan lähes aina rahaa katusoittajille.

5/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo välillä, kiva kun kaduilla on musiikkia.

Vierailija
6/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
7/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus annan, etenkin jos sattuvat soittamaan mieleistä kappaletta.

Vierailija
8/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usemmiten en anna. Mutta jos soittaa ja laulaa mielestäni tosi hyvin niin pysähdyn kuuntelemaan ja annan kyllä vähän rahaa jos sattuu olemaan käteistä.

Katusoittajat on parhaimmillaan viihdyttäviä ja tuo mukavaa tunnelmaa kaupungille mutta sitten on kyllä aika paljon tosi huonojakin. Täällä oli joskus yksi naiskerjäläinen joka veteli epävireistä haitaria vaan edes takaisin (ei siis soittanut mitään sävelmää vaan tuotti pelkästään epämääräistä melua) :D :/

Vierailija
9/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon minäkin antanut, jos tykkään. Mut aika vähän kuitenkin. 

Vierailija
10/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatko katusoittajat jotain tukia, jos ovat esim koulutettuja muusikoita? Esimerkiksi Kaisaniemen metrotunnelissa soittaa usein (ainakin minun mielestäni) ammattimainen jousikvartetti kauniita kappaleita. Heitä on kuitenkin useampi ja rahakirstun sisältö kuitenkin melko laiha jakajiin nähden, niin ihan vaan soittamisen ilostako he tuota tekevät päivät pitkät?

Vierailija
11/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Epäilen ettei se soittaja oikeasti ole mikään köyhä, vaan hakee vaan helppoa lisärahaa muun työnsä oheen. Ei ole varaa itselläni huvikseen toisille rahojani jaella.

Vierailija
12/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana tyhjentää koko kolikko-osio lompakostani. Parhaimmillaan olen antanut 23 euroa ja joitain centtejä.

Kehitän persoonaani vähemmän kitsaaksi. Minusta rahaa pitää antaa ympäristöön ja kehittyä materiaalittomaksi. Jeesus halusi niin tapahtuvan ja uskon että materiaa keräävä ihminen ei voi tulla osaksi Jumalan valtakuntaa. Jos haalii omaisuutta ja elää leveästi joutuu helvettiin.

Vierailija
13/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavatko katusoittajat jotain tukia, jos ovat esim koulutettuja muusikoita? Esimerkiksi Kaisaniemen metrotunnelissa soittaa usein (ainakin minun mielestäni) ammattimainen jousikvartetti kauniita kappaleita. Heitä on kuitenkin useampi ja rahakirstun sisältö kuitenkin melko laiha jakajiin nähden, niin ihan vaan soittamisen ilostako he tuota tekevät päivät pitkät?

Ei siitä soittamisesta mitään tukea saa, kyllä se on soitettava soittamisen ilosta ja harjoitukseksi. Paitsi joskus jossain kaupungissa on palkattu nuoria kesätöihin katusoittajiksi, mutta se on ihan poikkeus.

Vierailija
14/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mua vituttaa kaikenmaailman vinguttajat ja hoilottajat.

Vierailija
15/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan aina kun osuu kitaristi ja kiva biisin kohdilleen. Yleensä sellanen 2-5 euroa. 

Vierailija
16/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jään kuuntelemaan, niin sitten annan. Ajattelen, että tavallaan maksan konserttilipusta. Ihan sama saako soittaja rahaa jostakin muualta esim. tukien muodossa.

Vierailija
17/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan jos on rahaa ja jos siinä on yritystä, ei tarvitse edes olla mikään virtuoosi. Arvostan sitä rohkeutta mennä kadulle soittamaan.

18/25 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en anna, koska täällä keskisuomalaisessa kaupungissa kohdalleni on osunut vain seuraavanlaisia musikantteja (from hell):

Romanikerjäläisnainen, joka vain vetää hanurin palkeita kiinni auki jossain porttikongissa.

Romanikerjäläispoika, joka "soittaa" hanurilla metsäkukkia nuotin vierestä ja keksii puolet kappaleesta itse.

Romanikerjäläismies, joka "soittaa" hanurilla Kummisetä-teemaa yhä uudelleen ja uudelleen nuotin vierestä.

Suomalaistyttö sahaa Belle ja Sebastian-teemaa oikein urakalla.

19/25 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä soittamisesta mitään tukea saa, kyllä se on soitettava soittamisen ilosta ja harjoitukseksi. Paitsi joskus jossain kaupungissa on palkattu nuoria kesätöihin katusoittajiksi, mutta se on ihan poikkeus.

Katusoitostahan ne ohikulkijat maksavat. Kaverini "harrasti" sitä parikymmentä vuotta sitten, eikä olisi tarvinnut rahan vuoksi kesätöitä sen lisäksi.

Katusoittoon on haettava lupa ainakin Helsingissä ja siinä oli joidenkin kriteerienkin täytyttävä. Kun luvan saa hyvään aikaan ja paikkaan, voi ansiot olla kohtuu hyviäkin, mutta parhaisiin paikkoihin on pidemmät varauslistat. Soittoaika ja paikka ratkaisevat minkälaisille ansioille pääsee.

Käytännössä kaikki useampia lupia hakevat osaa soittaa sen verran, että itsekin nauttivat siitä soittamisesta, mutta saavat myös ansiota. Heikkoakin palautetta tulee varmasti roppakaupalla jos soitto ei suju, enkä usko kenenkään kotisoittajan viihtyvän siinä hommassa pelkästä harjoittelun ilosta. Joku voi tulla toivomaan jotain lempikappalettaan ja joskus sitä toivoneella heikon palautteen syyksi riittää hyvällä esittäjälläkin, ettei pyytäjä tykkää soittimesta, jolla se esitettiin.

Vierailija
20/25 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, olen tainnut törmätä noihin BatCatin mainitsemiin katu'soittajiin' myös! Oli ihan kauheaa kuraa kyllä :D

Annan rahaa vain, jos soittaja on oikeasti hyvä, vaikkei mikään virtuoosi olisikaan. tampereella ilahdutti joskus ne panhuilumiehet, ihan hyvää settiä ainakin jollain porukalla.

Ulkomailla näkee ja kuulee usein tosi hyviäkin, niille heitän kolikoita ihan silkasta ilosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän