Pomolle tuli kirje, että työkaverillani on palkanmaksukielto :o
Avaan postit pomon käskystä, tänään tuli kirje ulosotosta, palkanmaksukielto eräästä työntekijästä.
Skannasin sen palkanmaksajalle, mutta uteliaisuus iski, miksi tuollaiseen joutuu? Olisiko pitänyt sanoa sille työkaverille tuosta jotain? En olisi siitä tyypistä uskonut.
Jos olisin hävittänyt kirjeen (tai jos tämä kyseinen henkilö olisi avannut kuoren ja hävittänyt kirjeen) niin tulisiko työnantajalle jotain sanktioita kun maksaa palkan kiellosta huolimatta? Vai meneekö palkanlaskijalle myös tuo kirje? Ei ollut laskua tai muuta mukana, että mihin se palkka pitää sitten maksaa. :o
Kommentit (105)
Jos sinulle on uskottu tuollainen rooli sinun on ymmärrettävä, että KAIKKI yrityksen posti on yrityksen omaisuutta ja salassapitovelvollisuuden alaista. Ne asiat eivät kuulu sinulle muutoin kuin sen verran että voit välittää asian oikealle taholle. Uteliaisuus EI kuulu tuohon työhön!
Lisäksi se mikä koskettaa työntekijöitä on henkilötietolain alaista tietoa, niiden tietojen levittäminen on rikos!
Ap on tehnyt työnsä hyvin ja osoittanut ammattimaista työotetta, kun ei ole mennyt puhumaan asiasta työpaikalla. Nimettömänä netissä voi puhua.
Meille tuli joku vuosi sitten yritykseen kirje lähettäjänä Pirkanmaan lääninhallitus, ei mainintaa ulosotosta ikkunasta näkyvässä kentässä. Vastaanottajana oli Yritys Oy ja Palkanmaksu. Avasin kirjeen, koska se on tehtäväni. Kun näin, että oli kyse työntekijä X:n palkan ulosotosta, en halunnut sekaantua asiaan ja asia kuului mielestäni vain yrityksen päällikön tietoon. Onneksi löysin vastaavanlaisen ikkunakirjekuoren, johon suljin ulosottokirjeen ja jätin päällikön avattavaksi "ensimmäistä kertaa". Olin tyytyväinen, ettei kukaan saanut tietää minun tietävän asiasta.
Yrityksen taloushallinto on Tanskassa ja palkanmaksu ulkoistettu suomalaiselle palkanmaksuyritykselle. Suomen osastosta ei olla itse yhteydessä palkanmaksuun ollenkaan, vaan kaikki palkkaan ja laskuihin liittyvät asiat hoidetaan Tanskan talouspäällikön kautta. Jonkun Suomessa oli siis pakko avata ja "hyväksyä" myös ko. ulosottokirje allekirjoituksella ja sitten vasta lähettää eteenpäin toimenpiteitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on? Elänyt syystä tai toisesta ylivarojen,kertoo elämänhallinta ongelmista.
Eräs henkilö tuomittiin maksamaan minulle korvauksia rikoksella aiheuttamastaan kärsimyksestä. Korvaukset menivät ulosottoon, ja hänen työnantajansa sai tuollaisen kirjeen. En sanoisi "yli varojen elämiseksi" sitä, että vahingonkorvaukset, sakot ja oikeudenkäyntikulut menevät ulosottoon.
Kuinka kauan pitäisi kuorta ihmetellä ennen avaamista? Kun kirjeitä paljon pöydällä en katso keneltä tullut , vaan nopeasti auki ja sit ihmetellään mihin lokeroon laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tehnyt työnsä hyvin ja osoittanut ammattimaista työotetta, kun ei ole mennyt puhumaan asiasta työpaikalla. Nimettömänä netissä voi puhua.
No jos mitä tahansa kirjeitä joutuu aukomaan, niistä selvitetään vain sen verran, että pystyy selvittämään kenelle kirje kuuluu. Sen tarkempien tietojen selvittely ei ole suotavaa, joten enpä sanoisi, että työ on tehty hvyin.
Ulosotto vie korkeintaan puolet suojaosuuden ylittävästä palkasta.
Raha-asiansa sössineet luuserti kilvan moralisoivat ap:ta.
Ei ole todellakaan mitään väärää kirjoittaa TÄYSIN tunnistamattomasti tuosta asiasta.
Teillä on vaan pelkoperseessä ja järkyttävä häpeä omasta ulosottopaskastanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa palkasta maksetaan ulosottovirastolle kunnes kielto päättyy. Älä sinä siitä huolehdi, kun asia ei sinulle ollenkaan kuulu. Oikeastaan sinun olisi pitänyt viedä kirje avaamattomana palkanlaskijalle.
Mistä sen tietää kuuluvan palkanlaskijalle, jos sitä ei avaa ja katso mitä siellä on? Vai olisiko ap:n pitänyt siis avaamatta jo tietää, että mikä kirje se on?
Olisi pitänyt tietää jo siitä, että lähettäjä on ulosottovirasto! Kaikki sieltä tuleva posti on luottamuksellista ja ap:lla ei pitäis olla mitään oikeutta tietää sen sisältöä.
Ei pidä paikkaansa. Juuri viime viikolla tuli työpaikalleni eli isännöitsijätoimistoon kirje ulosottovirastosta. Minä avaan postit ja avasin senkin. Siellä oli tieto, että erään osakkaan asunnon osakkeet on ulosmitattu. Tieto oli kirjattava isännöitsijäntodistukseen. Minä kirjaan nuo tiedot.
Kai te nyt tiedätte mikä ero on jos kirjeessä on
A) henkilön nimi, yrityksen nimi vai
B) yrityksen nimi, henkilön nimi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellakaan mitään väärää kirjoittaa TÄYSIN tunnistamattomasti tuosta asiasta.
Minä kritisoin ap:ta koska tekstistä käy selväksi ettei hän suhtaudu ammattimaisesti työhönsä. Uteliasta ihmistä ei koskaan pitäisi laittaa tuollaiseen hommaan..
Mikä on sinun työmoraalisi ap? Etkö ole kirjoittanut työsopimusta, jossa olet sitoutunut pitämään salassa työhön tai yritykseen liittyvät tiedot. Se on lakiin kirjoitettu.
Nyt olet levittämässä yrityksen ja työntekijän arkaluontoisia asioita julkisesti, jos joku tunnistaa sinut, se riittää irtisanomisperusteeksi työsuhteellesi.
Kuulostat pahemman luokan juoruakalla ja miten kukaan on voinut luottaa edes sinuun, kun sinulle on annettu yrityksen postin käsittely.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan noinkaan. Äskettäin juuri uutisissa kerrottiin, kun kaupungit ja kunnat ovat luopuneet kokonaan perinnästä, laskut menevät suoraan ulosottoon esim. vanhusten hoitomaksut, jätemaksut jne. joko lasku ei ole edes tullut (postin virheet) tai postin jakelussa laskut ovat laitettu mainosten väliin ja vanhusten hoitomaksuissa, joku muu hoitaa maksamisen, kun vanhuksella ei ole tietokonetta.
Asiasta on valitettu myös kuluttajaasiamiehelle. Enkä itsekkään ole kovin luottavainen Postin jakeluun, tulevatko kaikki laskut perille vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä. Tuli mulle kerran karhulasku vuonna 1988, olen alkanut jo päästä siitä yli että unohdin kerran maksaa postimyyntitilaukseni ajoissa. Mä moralisoin siksi, että olen itsekin ollut postivastaavana ollessan lähettinä 19-vuotiaana, enkä tutkinut firman kirjeitä. Se kyllä kiellettiinkin, kun nuori olin silloin ja osa ei ollut ymmärtänyt.
Meille töihin on joskus tullut ulosotosta kirjeitä, jotka koskevat työntekijän palkan ulosottoa, niin AINA ne on osoitettu yrityksen vastuuhenkilölle, jotka on merkitty yritysrekisteriin.
Ja siksi ihmettelen miten kirje on päätynyt ap. käsiin, koska ne tulevat yrityksessä henkilölle osoitettuna, jo yrityksen vastuukysymysten vuoksi. Tuo tieto sisältää myös työnantajan yritysvastuun.
Vierailija kirjoitti:
Tapa se on tämäkin puolustella moraalisesti arveluttavaa toimintaansa. Haukkumalla niitä, jotka eivät sitä hyväksy. Olen ollut monessakn valtion virastossa takavuosina opiskeluaikana ja valmistuttuani. Olisi ollut mahdollisuus saada selville vaikka mitä, myös luvallisesti, sillä osa oli julkista tietoa. Mutta tiedätkö mitä? Ei kiinnostanut, koska työhöni ei utelu kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap:n pomo huomaa nopeasti, mikä tyhjäpää sillä on posteja aukomassa.
Olin juuri sanomassa, että toivottavasti ap: n pomo saa tietää, että ap levittelee ympäri nettiä luottamuksellisia tietoja. Kerropa lisää tapauksesta, niin me vinkataan pomollesi susta. Ei me mitään väärää tehdä, nimettömänä vaan hämmästeltäisiin sun toimintaa.
En tiedä apn tilannetta mutta meillä töissä on vastuuhenkilöt antaneet valtakirjan jolla tietyt henkilöt saa avata heille henkilökohtaisesti osoitetut kirjeet. Siis kaikki kirjeet huolimatta siitä kuka ne on lähettänyt.
Viet kirjeen palkanlaskijalle, sun rooli tässä päättyy tähän. pl hoitaa loput. osa pidätetään ja maksetaan ulosottoon. se on ta:n velvollisuus. ja fiksuna ihmisenä sinä et puhu asiasta.
Toivottavasti ap:n pomo huomaa nopeasti, mikä tyhjäpää sillä on posteja aukomassa.