Hei kerrostalossa asuva, onko se asuntokohtainen sauna niin tärkeä?
Meidän kerrostalossa ei ole kuin yhteinen sauna, jossa voi jokainen talon asukas käydä omalla varaamallaan vuorollaan, ja siitä veloitetaan henkilöluvun mukaisesti.
Olen itse tyytyväinen, ettei omaa saunaa ole, koska säästyn ensinäkin sen siivoamiselta, ja etenkin säästämme sähkökustannuksissa huomattavan summan.
Toisaalta en kaipaa saunomista kuin kerran viikossa, ja joulun aikaan saamme varata ylimääräisen saunavuoron jouluaattona, jos ken tahtoo. Kesäaikaan käymme paljon mökkisaunomassa, niin en todellakaan kaipaa asuntokohtaista saunaa.
Kommentit (71)
saa saunota yksin omassa rauhassa eikä kenenkään tartte tuijotella mun aattoppista kroppaani.
Vierailija kirjoitti:
On tärkeä. Kisu tykkää oleskella siellä sammuttamisen jälkeen 🐱
Juuri näin. Eräs kissani joskus tulee jopa saunomaan kanssani, siinä keskilauteilla se lekottelee jonkin aikaa. Varovasti kun laittaa löylyä, niin se ei säikähdä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten asumismuoto tai asunnon koko vaikuttaa siihen haluaako oman saunan.. Itse ainakin haluan käydä saunassa kun huvittaa eikä hiippailla rapussa pyyhe päällä.
AP. kuittaa: Meidän talossa on hissi ja päälleni laitan kylpytakin mennessäni taloyhtiömme saunaan. Samoin on kylpytakki miehelläni päällä saunomaan mennessämme.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin kylpyhuone talvisin niin kylmä, etten tarkene pestä siellä hiuksiani ellei sauna ole päällä. Suihkun yläpuolella tuuletusventtiili, joten kylmä ilma tulee sieltä suoraan päälle.
Muuten olemme mieheni kanssa tottuneet saunomaan 2-3krt viikossa, joka ei kerrostalon yleisessä saunassa onnistuisi. Mielestämme saunavuoron (kuten yhteisen pyykkituvan pesuvuoron) varaaminen viikkoja etukäteen on täysin typerää. Emme me sauno joka lauantai kello 18-20 tai 21-22 vaan juuri silloin kun tekee mieli tai koemme tarpeelliseksi. Tässä toki ihmiset ovat erilaisia, jos emme niin välittäisi saunomisesta niin emme omaa saunaakaan kaipaisi. Meillä taas ei ole paljoa vaatteita ja roinaa niin emme kaipaa erillistä vaatehuonetta tai edes häkkivarastoa. Kellarikoppi olisi kyllä kiva!
Ei ole tuloilmaa siinä. Ei siitä voi tulla kylmää ilmaa. Se on poisto. Kylpyhuoneisiin ei juuri koskaan laiteta erillistä tuloilmaa, vaan tulo tulee ovirakojen kautta. Iv-järjestelmässä on vikaa, jos siitä tulee ilmaa sisäänpäin. Jos tuloilma tuleekin, sitä ei laiteta todellakaan suihkun yläpuolelle. Väärin suunniteltu tai tehty, jos todella noin kuitenkin on.
Ei ole. Edellisessä kämpässä, luhtitaloyksiössä, oli sauna. Ihan kiva mutta aika harvoin kävin, olisin ottanut mielummin vaatehuoneen. Nykyisessä kerrostalokämpässä en ole varannut saunavuoroa.
Emme tarvitsisi, mutta rakennuttaja/taloyhtiö (en muista enää kuka sen torppasi) ei suostunut remppaan jossa se olisi vaihdettu mieluisampaan tai poistettu :/.
Käymme ehkä kerran kolmessa kuussa?
Vierailija kirjoitti:
saa saunota yksin omassa rauhassa eikä kenenkään tartte tuijotella mun aattoppista kroppaani.
Ap. ihmettelee: Että siis käyt omassa asuntokohtaisessa saunassasi, niin mutta vaikka minulla olisi jokin koko kropan ihottumasairaus, niin eihän sitä kukaan näkisi meidänkään taloyhtiön saunassa, jossa ei meidän varaamalla vuorolla ole muita kuin minä ja kylläkin minun mieheni, joten eihän sitä ihoani muut näe. Hissillä matkalla asunnostamme saunaan ei yleensä satu ketään muita samaan hissiin kuin minä ja mieheni, ja usein minä menen hiukan aikaisemmin saunaan kuin mieheni, ja ihan yksin hissillä olen saanut "reissata" viisi kerrosta alaspäin. Hyvin harvoin ylipäätänsä on noin kolmenkymmenen vuoden aikana, mitä olemme tässä talossa asuneet samaan aikaan menijöitä hississä, tai naapurit ja vieraatkaan eivät kohteliaisuuttaan edes änkeä hissiin yhtä aikaa, kun hoksaavat, että olemme kylpytakeissa ja menossa saunaan tai pois saunasta palaamassa asuntoomme. Ehkä saunavuoromme myöhäisestä ja viimeisestä vuorosta johtuukin, että ilta on niin pitkällä, että meidän taloyhtiön muut vanhemmat asukkaat ovat kotikoloissaan, eikä trafiikki ole vieraidenkaan puolesta enää ilta kahdeksan ja yhdeksän välillä kovin vilkasta talomme hississä ja kerrostalomme käytävillä.
Muuten meidän taloyhtiön saunatiloissa on yksi löylyhuone ja löylyhuoneesta on kahteen eri pesutilaan käynti, joten usein kun meillä on viimeinen vuoromme perjantain saunavuorolla, ja kukaan ei ole enää vuosiin niin myöhään varannut toiselle puolelle saunavuoroaan, niin mieheni peseytyy toisella puolella olevassa suihkutilassa, ja minä toisella puolella. Pukuhuoneitakin on kaksi tämän takia, mutta pyyhimme ja nakkaamme kylpytakkimme naulakkoon samassa pukuhuoneessa kuitenkin tai käymme välillä löylyttelyn vilvoittelemassa pukuhuoneen puolella. Itse tykkään kylläkin ottaa jääkylmän suihkun etenkin kesäkuumilla ilmoilla suihkun alla välillä löylyjen.
En tiedä, mutta oma saunallinen asuntokin olisi toisaalta mukava, mutta jotenkin tähänkin systeemiin on vuosikymmenien aikana jo niin tottunut, ja kumpikin meistä, sekä mieheni, että minä olemme asuneet aikoinaan omakotitalossa, ja kokeneet myöskin aidon puilla lämmitettävän pihasaunan hyvät ominaisuudet, ja tottahan on, että sellainen sauna olisi se paras mahdollinen, mutta siihen nyt ei näillä ikäkymmenyksillämme enää ole paluuta vakituisesti. Onneksi kesäaikaan saamme nauttia myös mökkisaunasta järven rannalla, jossa voi käydä uimassa välillä saunan löylyjen.
Mikä avaus tämä oikein on, ihme halveksuntaa?
Omaan saunaan saa mennä koska vaan eikä tarvi katsella naapureita - eikö tämä jo riitä voi jumankauta!
Vierailija kirjoitti:
Mikä avaus tämä oikein on, ihme halveksuntaa?
Omaan saunaan saa mennä koska vaan eikä tarvi katsella naapureita - eikö tämä jo riitä voi jumankauta!
Ei minun ole naapureita tarvinnut katsella koskaan omalla kerrostalomme saunavuorolla; ei sinne samaan aikaan yksikään naapuri tule yhtä aikaa saunomaan meidän vuorotunnillamme. Höh!
Oma sauna asunnossamme tulisi aivan varmasti kalliimmaksi, koska emme malttaisi olla lämmittämättä sitä useimmin kuin kerran viikossa, vaikkakin veden kulutuksesta ei asuntokohtaisesti tarvitse maksaa, kun ei ole asuntokohtaista mittaria, joka laskisi kulutuksen mukaisen hinnan vedelle. Siinä mielessä olisi ihan jees, mutta jos asuisimme sellaisessa kerrostaloyhtiössä, jossa olisi asuntokohtainen vedenkulutusmittari ja oma pikku koppisauna, niin huh, huh, varmasti tulisi kalliimmaksi kaiken kaikkiaan kuin mitä on käydä taloyhtiön yhteisessä saunassa kerran viikossa omalla vuorollamme, joka ei maksa kuin muutaman euron kuukaudessa, johon sisältyy kuitenkin 4 eri saunomiskertaa per kk. asuntokohtaisesti, ja vettä saa kuluttaa kiinteän kk.maksun myötä niin paljon kuin huvittaa.
Mulle sauna olisi vaan kalliita hukkaneliöitä. Luultavasti käyttäisin vain varastona. Aikuisiän saunomiset voin laskea yhden käden sormilla.
Mutta jos tykkäisim saunoa niin sitten varmaan oma sauna olis must.
Mä en kaipaa saunaa, mutta puolisollani on eriävä mielipide.
Yleisesti ottaen alueella, jolta olen asuntoja katsellut niin neliöhinta on sama saunallisissa ja saunattomissa asunnoissa. Itse koen saunan "turhina" neliöitä, ja mielummin ottaisin tilalle sen pari neliöä pienemmän ja kymppitonnin halvemman asunnon, tai vastaavasti saunan neliöt sijoitettuna esim. vaatehuoneeseen.