Hei kerrostalossa asuva, onko se asuntokohtainen sauna niin tärkeä?
Meidän kerrostalossa ei ole kuin yhteinen sauna, jossa voi jokainen talon asukas käydä omalla varaamallaan vuorollaan, ja siitä veloitetaan henkilöluvun mukaisesti.
Olen itse tyytyväinen, ettei omaa saunaa ole, koska säästyn ensinäkin sen siivoamiselta, ja etenkin säästämme sähkökustannuksissa huomattavan summan.
Toisaalta en kaipaa saunomista kuin kerran viikossa, ja joulun aikaan saamme varata ylimääräisen saunavuoron jouluaattona, jos ken tahtoo. Kesäaikaan käymme paljon mökkisaunomassa, niin en todellakaan kaipaa asuntokohtaista saunaa.
Kommentit (71)
Olen ap. ja vaikka oma asunnossa oleva sauna olisi tietysti ihan mukava ja juurikin sen vuoksi, että ei olisi sitä tiettyä päivää viikossa kelloaikoineen varattava saunomiseen, kuten meillä on aina kerran viikossa perjantaina saunavuoro samaan kelloaikaan viikosta toiseen.
Eli omaa saunaa voisi lämmittää milloin itse haluaisi tarpeen mukaan välittämättä päivästä ja kelloajasta. Ainoa asia tietysti olisi sähkölaskussa näkyvä kuluerä, joka määräytyisi tietty siitä, kuinka tiuhaan sitä omaa saunaa lämmittelisi. Ja toinen asia olisi tietenkin se hygieniapuoli, sillä omassa saunassa kävisi vain oma perhe, eikä taloyhtiön saunova väki vuorollaan. Joskus vaan aatostuttaa, että kuinka paljon erinäisiä tautipöpöjä meidänkin yhteisessä tilasaunassamme liikuskelee, vaikka talomme saunojat ovatkin siistejä ihmisiä, ja enemmän talossamme asuu vanhempaa väkeä, sinkkuja ja pariskuntia kuin lapsiperheitä tällä hetkellä, joista ei liki kaikki edes ole varanneet saunavuoroaan kerran viikossa. Jotkut yksinäiset naapuruston rouva-asukkaat näyttävän käyvän yhdessä saunomassa vain toisen varaamalla saunavuorollaan.
Yhteinen saunatila siivotaan kyllä joka viikko maanantaina, mutta itsellämme on viimeinen vuoro perjantaina, joten jo torstai-illan vuorolaiset perjantai-vuorolaisten kera ovat siihen mennessä saunavuorollaan käyneet saunomassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tärkeää, mutta kun saunon, niin haluan saunoa silloin kun se minulle sopii. En ymmärrä, että minun pitäisi mennä aina samana päivänä tiettyyn aikaan saunaan. Ja kiva kavereiden kanssakin istua saunailtaa aina silloin tällöin. Eli mielummin oma sauna kuin talon sauna. Mutta miten se talon sauna laskutetaan pääluvun mukaan? Yleensä siinä on sama maksu käy siellä yksi- tai viisihenkinen perhe kavereineen.
Olen Ap. ja korjaan todellakin tuon saunamaksumme taloyhtiössämme, että se on kiinteä kuukausimaksu, kävi saunassa sitten kerran viikossa tunnin kestävällä saunavuorollamme kuinka monta henkilöä tahansa, ja vesimaksu on asunnossa asuvien vakituisten asukkaiden pääluvun mukainen summa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuuluu aivan samaan kategoriaan kuin "onko se huippu-keittiö niin tärkeä kerrostaloasunnossa?".
Jokaisella on omat preferenssinsä asumisessa. Sauna on edelleen yksi halutuimmista asioista kerrostalohuoneistossa ja etenkin helpompi pienten lasten kanssa, kun saa omassa huoneistossaan olla eikä tarvitse lähteä mihinkään kerrostalon "julkiseen saunaan erikseen". Monia muita muutostöitä voi kohtalaisen helposti toteuttaa, mutta oikean saunan tekeminen on monesti hankalaa, kun vaatii noin 4 m2 tilaa.
On myös myyntivaltti, että on hieno sauna huoneistossa. Asutaan Lauttasaaressa ja meidän uudessa yhtiössä on kaikissa asunnoissa saunat - aivan pienimmissä yksiöissäkin. Kuuluu rakennusyhtiön ns. laatuasuntojen konseptiin, että on sauna ja vähän paremmat materiaalit.
Heh, 2000-luvulla rakennetuissa kerrostaloissa on kaikissa saunat yksiöitä myöten. Ei se ole mikään laatu- ja luksusasunnon merkki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuuluu aivan samaan kategoriaan kuin "onko se huippu-keittiö niin tärkeä kerrostaloasunnossa?".
Jokaisella on omat preferenssinsä asumisessa. Sauna on edelleen yksi halutuimmista asioista kerrostalohuoneistossa ja etenkin helpompi pienten lasten kanssa, kun saa omassa huoneistossaan olla eikä tarvitse lähteä mihinkään kerrostalon "julkiseen saunaan erikseen". Monia muita muutostöitä voi kohtalaisen helposti toteuttaa, mutta oikean saunan tekeminen on monesti hankalaa, kun vaatii noin 4 m2 tilaa.
On myös myyntivaltti, että on hieno sauna huoneistossa. Asutaan Lauttasaaressa ja meidän uudessa yhtiössä on kaikissa asunnoissa saunat - aivan pienimmissä yksiöissäkin. Kuuluu rakennusyhtiön ns. laatuasuntojen konseptiin, että on sauna ja vähän paremmat materiaalit.
Meidän perhe on asunut alusta lähtien tässä samassa kerrostaloyhtiössä, ja kun meidän lapsemme olivat pieniä, niin taloyhtiön yhteissaunassa käynnit sujuivat aivan mukavasti niin kauan kuin lapsemme tässä kotosalla vielä asuivat, kunnes lennähtivät omilleen aikuistuttuaan opiskelujensa perässä. Ei meillä ollut mitään ongelmia saunomisen suhteen silloinkaan, ja joskus jos oli jotain menoa tai reissua niin, ettemme päässeet omalla vuorollamme perjantai-iltana saunomaan, niin sovimme jonkin naapurimme torstai-illan saunavuorolaisen kera, että saimme vaihdettua vuoromme perjantaista torstain puolelle tai sitten teimme niin, että saunoimme vielä viimeisen naapurin saunavuoron jälkeen torstaina perjantain vakiovuoromme sijasta. Olen vaan ollut tyytyväinen, että olen säästynyt itse saunatilojen putsaamiselta silloin tällöin, vaikka eihän saunaa nyt joka viikko tarvitse siivoillakaan, mutta kaikenkaikkiaan joskus sitä olisi pitänyt siivota perin juurin kuitenkin lauteita myöten.
Miksi kysyt tällaista? Eikö se ole aika selvää, että toisille se on tärkeä ja toisille ei? Missä se pointti on?
Meillä on ainakin kylpyhuone talvisin niin kylmä, etten tarkene pestä siellä hiuksiani ellei sauna ole päällä. Suihkun yläpuolella tuuletusventtiili, joten kylmä ilma tulee sieltä suoraan päälle.
Muuten olemme mieheni kanssa tottuneet saunomaan 2-3krt viikossa, joka ei kerrostalon yleisessä saunassa onnistuisi. Mielestämme saunavuoron (kuten yhteisen pyykkituvan pesuvuoron) varaaminen viikkoja etukäteen on täysin typerää. Emme me sauno joka lauantai kello 18-20 tai 21-22 vaan juuri silloin kun tekee mieli tai koemme tarpeelliseksi. Tässä toki ihmiset ovat erilaisia, jos emme niin välittäisi saunomisesta niin emme omaa saunaakaan kaipaisi. Meillä taas ei ole paljoa vaatteita ja roinaa niin emme kaipaa erillistä vaatehuonetta tai edes häkkivarastoa. Kellarikoppi olisi kyllä kiva!
Oma sauna tai ei saunaa ollenkaan. En halua saunoa kellon mukaan, vaan silloin kun siltä tuntuu. Sauna ja pyykkikone omassa kodissa ovat sellaisia normaalin elämän perusaineksia, enkä halua jakaa niitä naapureiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sauna olisi turha kapistus. Jos asunnossani sellainen olisi, veikkaan, että olisin saunonut tässä vuosien aikana ehkä kolme kertaa, sekin varmasti alkuinnostuksen puuskassa. Jotkut tuttavani taas tykkäävät saunoa päivittäin ja vaihtelevina kellonaikoina, joskus yömyöhällä ja toisinaan aloittaa aamusaunalla, silloin oma sauna on tietysti pakollinen.
Olisi kyllä jotenkin epämukava ajatus, että olisi aina kiinteä saunavuoro yhteissaunassa. Jos saunan kuitenkin pitäisi olla rentoutumispaikka, niin voiko sitä oikein rentoutua, kun pitää vilkuilla kellosta, joko ne Virtaset kohta tulevat omalle vuorolleen. Tai murtautuuko Rahikainen saunatiloihin kesken kaiken! Jos olisin saunan ystävä, ehkä se saunallinen asunto olisi sitten pakko laittaa.
AP. nauraa ja vastaa, että meidän perhe ratkaisi tuon kelloon vilkaisuongelman sillä tavalla, että kun meidänkin perhe oli vielä lastemme asuessa kotona lukuisa, niin olemme pitäneet kiinni viimeisestä vuorosta perjantaina, eli saamme kyllä ilman kelloon vilkaisemista saunoa ihan rentoutuen ja rauhassa, koska meidän saunavuoromme jälkeen ei enää kenelläkään ole vuoroa, joten nytkin jos aikuiset lapsemme tulevat siippoineen kylästämään, niin saamme käydä ihan rauhassa omalla vuorollamme eri kokoonpanolla saunomassa, ja ei haittaa, jos aika ylittyy joskus sen varatun tunnin ylitse. Kahdestaan puolisoni kanssa kyllä keretään saunoa tunnissakin ihan hyvin, ja usein vielä menemme pikkuisen myöhässäkin, niin alle tuntikin riittää meille, sillä eihän siellä löylyssäkään jaksa edes olla kovin pitkään, ja itse käyn pariin otteeseen löylyttelemässä peseytymisen välillä, että kyllä se mulle riittää joku kymmenisen minuuttia kerrallaan tai vähempikin löylyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Oma sauna tai ei saunaa ollenkaan. En halua saunoa kellon mukaan, vaan silloin kun siltä tuntuu. Sauna ja pyykkikone omassa kodissa ovat sellaisia normaalin elämän perusaineksia, enkä halua jakaa niitä naapureiden kanssa.
Meidän kerrostaloyhtiössämme on pakko olla jokaisella asunnon omistajalla oma pyykkikone, koska yhteistä pyykinpesutilaa ei ole taloon edes rakennettu. Saunatilat ovat yhteiset. Ja missään asunnossa ei ole omakohtaista saunaa, vaikka talossamme on eri kokoisia asuntoja.
En haluaisi kotiini saunaa, vaan kylpyammeen.
Meille se on erittäin tärkeä. Ei enää muutettaisikaan saunattomaan asuntoon.
Jossain vaiheessa tuli vuosikaudet asuttua saunattomissa asunnoissa ja jossain vaiheessa päätettiin että seuraava kämppä on sitten saunallinen. Ai että kun vihdoin saa vain napsauttaa saunan päälle silloin kun huvittaa, ei tarvinnut enää kytätä ja odotella milloin se oma vuoro taas onkaan, suunnitella päivää sen mukaan ja aina samaan aikaan viikosta toiseen. Jos siihen aikaan oli muuta menoa niin sitten jäi siltä viikolta saunassa käymättä. Iltaakin jos istuskeli niin isommalla porukalla oli aina oma show saada kaikki tiettyyn aikaan paikalle ja puhumattakaan sieltä ulos ennen kuin seuraava tulee. Osa saapuu juuri ennen kuin vuoro alkaa, toinen soittelee summeria kun kaikki on jo saunassa.
Ja toinen oli kun piti kytätä kelloa milloinko se vuoro päättyy ja seuraava tulee. Nyt saa istua niin kauan kun huvittaa. Ja nykyään vielä pienen vauvan kanssa en jaksaisi kun pitäisi sitäki roudata vaunuissa kellarikerrokseen tms. ja kaikki vauvan tavarat mukana. Nyt voi kotona napsauttaa saunan päälle siinä vaiheessa kun vauva käy tai on käymässä nukkumaan. Ei, en vaihtaisi huoneistokohtaista saunaa mihinkään vaikka ei mitään himosaunojia ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, 2000-luvulla rakennetuissa kerrostaloissa on kaikissa saunat yksiöitä myöten. Ei se ole mikään laatu- ja luksusasunnon merkki.
Hei, olen juuri katsellut pieniä kaksioita Helsingistä, Espoosta (sekä myös Vantaalta), ja uusissa asunnoissa ei todellakaan ole kaikissa saunaa. Eikä sellaista huoneistoon ole mahdollista saada, vaikka ostaisi rakennusvaiheessa jo asunnon. Itse en haluaisi asuntoa ilman saunaa ja kyllähän se on arjen luksusta, että on oma sauna huoneistossa, 60-70 -luvuilla ei vielä ollut niin yleisesti. 80-90 -luvuilla jo oli ja nykyään jo onneksi vähän yleistynyt.
Meillä on vanha kerrostalokaksio, jossa on kylpyamme muttei saunaa. Taloyhtiön saunassa on ainavalmis kiuas, eli sinne voi mennä milloin vain, kun vain laittaa nimen listaan mennessään ja käyntien mukaan laskutetaan. Halukkaat voivat myös varata viikkovuorot. Todella toimiva systeemi omasta mielestäni.
Ei ole tärkeä. Tykkäsin enemmän taloyhtiön yhteisestä saunasta, kun oli kunnon pukuhuone ja reilummin tilaa saunassa ja oesuhuoneessa kuin tässä nykyisen asunnon omassa saunassa. Otettiin aina limsaa tai siideriä mukaan ja istuttiin pukuhuoneessa vilvoittelemassa välillä. Nyt kun ei viitsi kastella ja höyrystää enempää asuntoa, saunajuomat nautitaan kylppärissä pöntöllä ja jakkaralla istuen, joku usein suihkussa vieressä.
Ylipäänsä tuli saunottua useammin, kun oli se saunavuoro kerran viikossa. Sellainen kiva perinne, hipsiä pihan poikki saunakamppeiden kera ja höyryävänä takaisin. Perjantain saunavuoroa oikein odotettiin. Usein vieläkin saunotaan perjantaina, mutta helposti unohtuu laittaa ajoissa lämpiämään.
Taloyhtiön saunassa sai bonuksena uusia tuttavuuksia, kun kävi lenkkisaunavuorolla. Ei kotona koskaan yksin tule saunottua, mutta lenkkisaunaan oli mukava mennä, vaikkei muita olisi edes kotona. Usein siellä sai saunoa yksin, mutta joskus löytyi juttuseuraa.
Joku voisi laittaa netissä varattaviksi taloyhtiön saunat, niin että voisi koska vaan varata itselle, jos on vapaata. Yhdistyisi parhaat puolet taloyhtiön ja omasta saunasta. Lenkkisaunavuorot olisi tietenkin myös.
On tärkeä. Mä en ainakaan missään yleisissä saunoissa tykkää käydä. Kauhea vaivakin ja ahdistuisin vaan. Koko saunomisesta menee maku. Ehdottomasti oma sauna! Kyllä kiitos.
Meille sauna olisi vain ja ainoastaan miinusta. Saunaa kaivataan lähinnä mökillä juhannuksena, muutoin ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihtaisin saunani koska tahansa kunnon vaatehuoneeseen. Kerrostalosaunat ovat pieniä koppeja, joissa pitää istua takapuolet toisissaan kiinni. Löyly on terävää ja tukahduttavaa, kun kiuas on niin lähellä ja istua pitää melkein sen yläpuolella.
AP. kuittaa: Olen aivan samaa mieltä kanssasi vierailujeni yhteydessä käytyäni joskus kerrostalon pikkukomeron kokoisissa saunoissa, ja harvoin ne todellakin ovat olleet tilavia, vaan just näitä kaksi ihmistä kerrallaan istuttavien lauteen pätkien levyisiä pienellä kiukaalla varustettuja ja ahtaita. Nou thänks! Ennemmin käyn saunomassa taloyhtiömme tilavassa saunassa, jossa pesuhuoneessakin on tilaa ja avaruutta puhumattakaan löylyttelytilasta, jossa lauteita riittää istua monen saunojan kanssa yhtä aikaa.
Siis todellakin on tärkeä. Käyn saunassa mielelläni suunnilleen joka toinen päivä, jos vain aikaa on, ja lisäksi teen kolmivuorotyötä, joten sauna on pystyttävä lämmittämään silloin kun minä sinne pääsen. Millekään kerran viikossa olevalle saunavuorolle tiettynä päivänä tiettyyn aikaan ei osuisi vuorot varmaan kuin kerran kuukaudessa. Kokisin sellaisen ihan kamalaksi, kun olen lapsesta saakka tykännyt saunoa.
Toivoisin että samaankin taloon voitaisiin rakentaa asuntoja saunalla ja ilman, koska kaikki ei sitä tosiaan halua vaan se on monille kallista hukkatilaa ja toisille taas olennainen osa. Miksi pitää olla joko tai, onko tosiaan mahdotonta rakentaa vähän erilaisia asuntoja samaan taloon?
Ei se ole tärkeää, mutta kun saunon, niin haluan saunoa silloin kun se minulle sopii. En ymmärrä, että minun pitäisi mennä aina samana päivänä tiettyyn aikaan saunaan. Ja kiva kavereiden kanssakin istua saunailtaa aina silloin tällöin. Eli mielummin oma sauna kuin talon sauna. Mutta miten se talon sauna laskutetaan pääluvun mukaan? Yleensä siinä on sama maksu käy siellä yksi- tai viisihenkinen perhe kavereineen.