Hei kerrostalossa asuva, onko se asuntokohtainen sauna niin tärkeä?
Meidän kerrostalossa ei ole kuin yhteinen sauna, jossa voi jokainen talon asukas käydä omalla varaamallaan vuorollaan, ja siitä veloitetaan henkilöluvun mukaisesti.
Olen itse tyytyväinen, ettei omaa saunaa ole, koska säästyn ensinäkin sen siivoamiselta, ja etenkin säästämme sähkökustannuksissa huomattavan summan.
Toisaalta en kaipaa saunomista kuin kerran viikossa, ja joulun aikaan saamme varata ylimääräisen saunavuoron jouluaattona, jos ken tahtoo. Kesäaikaan käymme paljon mökkisaunomassa, niin en todellakaan kaipaa asuntokohtaista saunaa.
Kommentit (71)
Viimeksi asuntoa vaihtaessa en edes käynyt katsomassa saunallisia huoneistoja. Minulle sauna on turhake. Mitä pienempi asunto sitä turhempi.
Ei todellakaan ole. En ikinä haluaisi maksaa lisähintaa saunasta, joka on lähinnä hukkaneliöitä.
Himppu kirjoitti:
Ei ole tärkeä. Tykkäsin enemmän taloyhtiön yhteisestä saunasta, kun oli kunnon pukuhuone ja reilummin tilaa saunassa ja oesuhuoneessa kuin tässä nykyisen asunnon omassa saunassa. Otettiin aina limsaa tai siideriä mukaan ja istuttiin pukuhuoneessa vilvoittelemassa välillä. Nyt kun ei viitsi kastella ja höyrystää enempää asuntoa, saunajuomat nautitaan kylppärissä pöntöllä ja jakkaralla istuen, joku usein suihkussa vieressä.
Ylipäänsä tuli saunottua useammin, kun oli se saunavuoro kerran viikossa. Sellainen kiva perinne, hipsiä pihan poikki saunakamppeiden kera ja höyryävänä takaisin. Perjantain saunavuoroa oikein odotettiin. Usein vieläkin saunotaan perjantaina, mutta helposti unohtuu laittaa ajoissa lämpiämään.
Taloyhtiön saunassa sai bonuksena uusia tuttavuuksia, kun kävi lenkkisaunavuorolla. Ei kotona koskaan yksin tule saunottua, mutta lenkkisaunaan oli mukava mennä, vaikkei muita olisi edes kotona. Usein siellä sai saunoa yksin, mutta joskus löytyi juttuseuraa.
Joku voisi laittaa netissä varattaviksi taloyhtiön saunat, niin että voisi koska vaan varata itselle, jos on vapaata. Yhdistyisi parhaat puolet taloyhtiön ja omasta saunasta. Lenkkisaunavuorot olisi tietenkin myös.
AP. kuittaa tuohon, että itse en kyllä mistään taloyhtiöläisten yhteissaunavuoroista tykkäisi, ja eikä meillä mitään lenkkisaunavuoroja järjestetäkään, vaan jokaisella on asuntokohtainen oma vuoronsa varattuna tunti/kaksi kerrallaan kerran viikossa tiettynä kelloaikana/varaaja, ja jouluaattona jokainen talon asukas saa varata oman vuoronsa, vaikkapa kahdeksi tunniksi kerrallaan, jos tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. En ikinä haluaisi maksaa lisähintaa saunasta, joka on lähinnä hukkaneliöitä.
Just näin. Oikein otti päähän viimeksi, kun oli pakko etsiä asuntoa ja monessa muuten sopivassa oli ihan turhana se sauna. Ja nosti tietty hintaa samalla.
Kuten moni muukin on sanonut niin oma sauna ennemmin kuin taloyhtiön (saunavuorosta muodostuu mielestäni enemmän rutiini kuin nautinnollinen hetki), mutta eipä sitä osaa kaivata kun ei sitä ole. Mukava lisähän se toki olisi ja varmasti etenkin talvella tulisi saunottua useammankin kerran viikossa.
Ei todellakaan ole tärkeä, mieluummin olisin ilman. Tai muuttaisin saunan vaikka vaatehuoneeksi. Minulla siis on sauna, mutta ei sitä tule käytettyä muuten kuin että varastoin sinne jotain siivousvälineitä ym.
Tykkäisin muutenkin siitä että olisi enemmän yhteistiloja, esim. talopesula. Aikaisemmin asuin talossa jossa olikin.
Ei se Tärkee oo mutta nyt kun se tossa on, on se näppärä kun on vuorotyöSsä. Sillo kun etsittiin isompi kämppä puhuttiin että itsellemme makkari ja lapsille huoneet sauna ei välttämätön. Mutta kun se olikin tässä jälkikäteen sanottu että on se hyvä.
Kävisin saunassa aika harvoin, mutta silloin kun mieli tekee mennä, olisi se oma sauna aivan must. Reilu vuosi ollaan nyt asuttu kerrostalossa joss yhteinen sauna koko taloyhtiöllä. Eli kolmella isolla kerrostalolla yksi yhteinen sauna. Saunavuorot on pysyviä aikojen loppuun asti = kunnes joku vuoronsa irtisanoo. Vapaina aikoina tähän mennessä olluy mm. tiistai klo 15-16 ja muita yhtä älyttömiä vuoroja. Mitä teen vuorolla jonka aikana olen poikkeuksetta töissä. Naurettavinta on se, ettei sitä saunaa kauhean usein kukaan käytä, kun on niin naurettavan halpa kk hinta ja kivat pysyvät vuorot..
Sellainen lisä näihin kommentteihin olis täällä että kun on pieniä päiväkoti- ja kouluikäisiä lapsia niin on tullut huomattua että on se sauna vaan aika hiton tärkeä silloin kun tulee joku paholaisen epidemia kuten kihomadot, täit tai syyhypunkki. Auttaa noin niinkun pikkuisen enemmän kuin pestä kaikki irtaimisto pesukoneessa...Suomen ilmastossa kun ei sitä pakkasta aina ole tarjolla.
Että kyllä. ON tärkeä!!! Plus puhdistaa ihoa kivasti välillä.
riippuu hyvin paljon millainen systeemi kerrostalossa on järjestetty. Itselläni ei omaa saunaa ole, mutta asunkin isossa kerrostalo kompleksissa, jossa kuuluu neljä vuoroa per kuukausi ja ne voi varata mielensä mukaan, saunat lämpiää ti-su joka ilta varattujen vuorojen mukaan. Tämä sopii minulle, eikä haittaa yhtään, ettei ole omaa saunaa.
Mutta esimerkiksi pieni kerrostalo yhtiö, jossa pitäisi sitoutua tiettyyn vuoroon tiettyyn aikaan joka ikinen viikko, ei ainakaan minulle sovi. Monesti vuoroja on esimerkiksi vain viikonloppuiltoina, jolloin maksaisi turhasta, kun menevänä aikuisena yleensä eniten menoja on juuri pe ja la iltaisin. Oma sauna on tollaista joustamatonta systeemiä paljon parempi. Tykkään käydä myös aamusaunassa, ja nytkään se ei ikinä onnistu, sillä kaikki yhtiön ajat ovat ilta-aikoja. mutta silti en valita kun saa edes itse valita iltansa ja kellon lyömänsä.
Jos saunoo niin ehdoton. Saa mennä ja tulla oman mielen mukaan ja on luonnollisesti hygieenisempikin.
Enpä ole vielä nähnyt saunaa yhdessäkään kerrostaloasunnossa. Noita parin neliön sähkögrillikoppeja en saunoiksi laske.
Olis se. Nostaisi asunnon arvon ja helpottaisi myyntiä.
No, ei ole saunaa ja tottahan sitä nyt ilmankin pärjää, mutta kyllä se iso puute on.
Periaatteessa tykkään saunomisesta, mutta puilla lämmitettävässä saunassa. Sähkösauna menettelee korvikkeena, jos on hyvä ilmanvaihto ja kiukaan koko oikein mitoitettu löylyhuoneeseen nähden. Asuntokohtaisissa saunoissa harvemmin on niin. Ihan turhake on nykyinen saunani minulle.
Aikoinaan pienessä luhtitaloyhtiössä meillä oli kätevä systeemi: yhteissauna lämpeni tiettyinä päivinä viikossa, ja etukäteen sai käydä varaamassa saunavuoron. Laskutus oli sitten käytön mukaan. Ei tarvinnut sitoa itseään saunavuoroon jonain kiinteästi samana viikonpäivänä. Ihmettelen, ettei tuollaista ole yleisemmin käytössä. Ihan joka viikko ei tullut silloin saunottua, mutta sitten kun saunoin, sain saunoa kunnolla pitempään.
On hyvin tärkeä. Saunotaan keskimäärin 3-4 kertaa kuussa.
Eikä se varsinainen siivous kotisaunassa aikaa vie kuin pari kertaa/vuosi.
Asutaan vuokralla ja asunnossa on sauna. Näin talvisin käydään yleensä kahdesti viikossa saunassa. Kissatkin tykkää makoilla lauteilla ennen ja jälkeen kun me ihmiset siellä käydään. Tällä hetkellä siis ihan kiva että on oma sauna. Tosin selvittäisiin hyvin viikottaisella saunomisella yhteissaunassa (edellisessä asunnossa ei ollut omaa saunaa vaan viikottainen saunavuoro yhteissaunassa ja se oli ihan ok).
Jossain vaiheessa olisi tarkoitus ostaa oma asunto ja jos kerrostaloon päädytään, niin oma sauna olisi kyllä kiva, mutta ei pakollinen. Tosin saisi olla edes se yhteissauna.
Asun nyt yli 10 vuoden tauon jälkeen asunnossa, jossa on oma sauna ja kyllä se vaan on ihana. Tykkään saunoa esim. sunnuntaiaamuna tai tiistai-iltana ja tuollaisia vuoroja ei koskaan ole yhteisissä saunoissa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole vielä nähnyt saunaa yhdessäkään kerrostaloasunnossa. Noita parin neliön sähkögrillikoppeja en saunoiksi laske.
Heh. No eihän sitä koppia mökkisaunaan voikaan verrata, mutta saa siellä silti mukavasti hien pintaan ja nopeuttaa pyykin kuivumistakin.
En kyllä ymmärrä miten asumismuoto tai asunnon koko vaikuttaa siihen haluaako oman saunan.. Itse ainakin haluan käydä saunassa kun huvittaa eikä hiippailla rapussa pyyhe päällä.
Samaa ollaan todettu. Riippuu tosi paljon alueesta, onko asunnoissa saunat vai ei, kun uudesta yhtiöstä on kyse. Sauna on kallis ja kaikilla ei kuulemma ole varaa, niin he sitten tinkivät ensimmäisenä ylimääräisestä "luksuksesta". Meille sauna ei ole luksusta, vaan kuuluu aivan arkeen. Mutta ymmärrämme sen, että jos asunto maksaa 10000-20000 eur vähemmän ilman saunaa, se voi olla ratkaiseva juttu, että voi ostaa uuden asunnon.