Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärien nihkeä suhtautuminen kilpirauhasen vajaatoimintapotilaaseen - syy?

Vierailija
07.12.2016 |

Voisiko se johtua siitä, että Thyroxin on niin halpaa, että lääkäreitä ei kiinnosta sen takia hoitaa näitä potilaita?

Mun mielestä se suhtautuminen voisi olla edes neutraalia, ellei ystävällistä. Mutta hyvin usein on joutunut kohtaamaan nyrpeyttä, halveksuntaa, ivaa, kyllästyneisyyttä, jopa vihamielisyyttä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ottaa aivoon, kun ei ne oikeasti ymmärrä siitä tarpeeksi ja potilaat usein tietää paljon enemmän...

Vierailija
2/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus on lääkäreiden kesken diagnosoitu luulosairaiden lihavien laiskojen keski-ikäisten naisten sairaudeksi. (sarkasmia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asennoituminen on myös julkisen puolen ajanvaraajissa. Aikaa ei anneta, jos käy ilmi, että kyseessä kilpirauhasasia. Vaikka sairaus on todettu vuosia aiemmin ja kyseessä lääkärin ohjeistama  kontrolli.

Vierailija
4/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan alkaa jossain vaiheessa tympiä, kun joka toinen läski on diagnosoinut itselleen sen. Eihän se tietysti oikeuta olemaan tyly potilaalle. Lääkärit nyt ei muutenkaan ole tunnettuja sosiaalisesta kyvykkyydestä.

Vierailija
5/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ongelmaa suhtautumisessa, kun on oikeat oireet ja oikeat labratulokset. Itse keksitty vaiva on kokonaan toinen juttu, jos labrakokeissa ei ole ongelmia.

TV ihan oikea kilpirauhaspotilas, joka on saanut aina hyvää asiallista hoitoa.

Vierailija
6/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa päähän, että ensin lääkärit suostuttelivat kilpirauhasen poistoon, koska "vajaatoimintaa on niin paljon helpompi hoitaa, sen kuin vain ottaa tyroksiiniannoksen päivittäin niin ei huomaa yhtään mitään". Ja kun todellisuus on osoittautunut toiseksi, ei ketään jaksa kiinnostaa asia, etenkään niinä kertoina, jolloin arvot ovat viitearvoissa. Elämä valuu ohitse. 

Vierailija
7/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vajaatoiminnalle lääkäri sanoi, että on ihan normaalia olla tuollaiset arvot eikä yleensä ole tarvetta lääkitykselle. Wtf? Mulla on kuitenkin oireet jotka täsmää kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Vierailija
8/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka tätä sairastava ja olen törmännyt tähän "no tarviiko sulla olla lääkitystä kun et oireile.." kyllä oireilen, koko ajan kylmä, hiukset tippuu jne. "no mut et oo lihava." aha no sitten elämä onkin täydellistä kun en kerran ole lihava, muusta viis.

Vierailija
9/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran asiakkaat diagnosoivat itsensä _virheelliesti_  kilpirauhaspotilaaksi, lääkäri voisi pelastaa tilanteen etsimällä sitä todellista syytä. Viimeisin käyntini päättyi siihen, että lääkäri totesi minun olevan vain masentunut. Mutta ei antanut itse mitään apua tämän "masennuksen" hoitoon eikä kehoittanut myöskään hakeutumaan mihinkään muuallekaan. 

6, jolla todistetusti puuttuu kilpirauhanen 

Vierailija
10/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, mulla on päinvastainen kokemus, kilpirauhasta tutkittu enemmän kuin tarpeeksi selittämättömien oireiden vuoksi. Todella herkästi ovat tutkineet ja ihan oma-aloitteisesti. Että tiedä sitten. Olen todella hoikka itse, ehkä tossa on jotain perää, että moni pullukka syyttää painostaan itsediagnosoitua kilpirauhasen vajaatoimintaa ja lääkärit reagoivat sitten vastahakoisesti.

Vierailija
11/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vajaatoiminnalle lääkäri sanoi, että on ihan normaalia olla tuollaiset arvot eikä yleensä ole tarvetta lääkitykselle. Wtf? Mulla on kuitenkin oireet jotka täsmää kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Minulla on ihan diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Diagnoosista on jokunen vuosi ja lääkkeen annostusta on vaihdeltu jokunen kerta, että se on saatu kohdilleen. Nyt kuitenkin koko tämän syksyn on taas ollut todella vetämätön, energiaton ja väsynyt olo, samanlainen kuin mitä oli ennen lääkityksen aloittamista. Kuukautiset on sekaisin, hiukset tippuu päästä, naama kukkiii etc. Kävin tuossa juuri vuosittaisessa kontrollissa ja arvelin ennen verikokeeseen menoa, että arvot ei varmasti ole niin hyvä mitä ne on aiemmin olleet kun lääkitys on ollut reilassa.

Arvoni oli TSH 2.2 ja T4v 17, sinänsä ihan normaaleja arvoja (kun vajaatoiminta diagnosoitiin, TSH oli 7.2 ja Tv4 16). Mutta silloin kun olen oikeasti voinut hyvin, TSH on ollut 1 ja T4v 21-22. Eli arvot on huonontuneet reippaasti siitä mitä ne on olleet. Koitin kertoa lääkärille voinnistani ja sanoa siitä, että kun nuo arvot on huonontuneet. Ja että kuinka oikeasti voin paljon paremmin noilla aiemmilla arvoilla. Lääkäri vaan totesi, että lääkitystä (75 mikrogrammaa/päivä) ei ole mitään syytä muuttaa koska arvot on viitearvojen puitteissa. Ei mitään syytä? En s**tana jaksa enää näitä lääkäreitä jotka tuijottavat pelkkiä viitearvoja potilaan voinnin sijaan.

En ymmärrä, että mitä vahinkoa siitä olisi edes kokeilla sitä 100 mikrogramman annostusta. Tuo lääkäri kirjoitti minulle vuodeksi Thyroxinia, ajattelin tehdä oman pikku kokeen ja syödä sitä enemmän kuin sen 75 mikrogrammaa. Josko olo paranisi, en enää jaksa tätä väsymystä ja muita oireita. Etenkin kun tiedän, että minun on mahdollista voida hyvin jos lääkityksen annos on tasapainossa.

Vierailija
12/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut apua lääkäristä. Arvot olivat rajalla. Löysin luontaistuoteliikestä tuotteen joka auttaa. Tuote sisältää tyrosiinia.

Raudan puute aiheuttaa myös samankaltaisia oireita.

Vierailija
13/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että vuosien aikana on ollut myös niitä hyviä ja asiallisia lääkäreitä, vaikka eivät välttämättä osanneetkaan auttaa aina. Heille suuri kiitos. Ne kamalat on silti jääneet mieleen.

Vierailija
14/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että vuosien aikana on ollut myös niitä hyviä ja asiallisia lääkäreitä. He yrittivät parhaansa, vaikka eivät välttämättä osanneetkaan auttaa aina. Heille suuri kiitos. Ne kamalat on silti jääneet mieleen.

-ap

Vierailija
15/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa nyt vaan noudatetaan orjallisesti rajoja. onneksi skaala pikkuhiljaaa laajenee kun sairaiden määrä kasvaa..

Vierailija
16/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mihin ei kiinnitetä huomiota ollenkaan on tukeminen Thyroxin annoksen hienosäätämisessä. Tarvitaan erikokoisia tabletteja lisää.

Minä sain avun kun säädin annoksen 6,25 µg:n tarkkuudella! Muistan kun joku sisätautilääkäri sanoi että 25 µg:n annos on hienosäätämistä ja minä olisin sitten tosi herkkä annosvaihteluille. En tiedä onko niin, mutta eikö hormonit vaikuta tosi pieninä määrinä?

Vierailija
17/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Diagnoosista on jokunen vuosi ja lääkkeen annostusta on vaihdeltu jokunen kerta, että se on saatu kohdilleen. Nyt kuitenkin koko tämän syksyn on taas ollut todella vetämätön, energiaton ja väsynyt olo, samanlainen kuin mitä oli ennen lääkityksen aloittamista. Kuukautiset on sekaisin, hiukset tippuu päästä, naama kukkiii etc. Kävin tuossa juuri vuosittaisessa kontrollissa ja arvelin ennen verikokeeseen menoa, että arvot ei varmasti ole niin hyvä mitä ne on aiemmin olleet kun lääkitys on ollut reilassa.

Arvoni oli TSH 2.2 ja T4v 17, sinänsä ihan normaaleja arvoja (kun vajaatoiminta diagnosoitiin, TSH oli 7.2 ja Tv4 16). Mutta silloin kun olen oikeasti voinut hyvin, TSH on ollut 1 ja T4v 21-22. Eli arvot on huonontuneet reippaasti siitä mitä ne on olleet. Koitin kertoa lääkärille voinnistani ja sanoa siitä, että kun nuo arvot on huonontuneet. Ja että kuinka oikeasti voin paljon paremmin noilla aiemmilla arvoilla. Lääkäri vaan totesi, että lääkitystä (75 mikrogrammaa/päivä) ei ole mitään syytä muuttaa koska arvot on viitearvojen puitteissa. Ei mitään syytä? En s**tana jaksa enää näitä lääkäreitä jotka tuijottavat pelkkiä viitearvoja potilaan voinnin sijaan.

En ymmärrä, että mitä vahinkoa siitä olisi edes kokeilla sitä 100 mikrogramman annostusta. Tuo lääkäri kirjoitti minulle vuodeksi Thyroxinia, ajattelin tehdä oman pikku kokeen ja syödä sitä enemmän kuin sen 75 mikrogrammaa. Josko olo paranisi, en enää jaksa tätä väsymystä ja muita oireita. Etenkin kun tiedän, että minun on mahdollista voida hyvin jos lääkityksen annos on tasapainossa.

No siis kyllähän siitä liika-annoksesta on haittaa sydämelle ja mahdollisesti muillekin elimille. Sinuna tekisin muita(kin) kokeita. Riittävästi d-vitamiinia ja seleeniä, myös e-vitamiinia, b-vitamiineja ja c-vitamiinia. Ja rautaa esim. Floravitalia. Raudanpuutteen oireet ovat kovin samanlaiset ja stressaantunut kilpirauhassairas voi usein kärsiä raudanpuutteesta ja tällöin tyroksiinin nostamisesta on jopa haittaa, koska lääke ei vaikuta normaalisti. 

Vierailija
18/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ongelmaa suhtautumisessa, kun on oikeat oireet ja oikeat labratulokset. Itse keksitty vaiva on kokonaan toinen juttu, jos labrakokeissa ei ole ongelmia.

TV ihan oikea kilpirauhaspotilas, joka on saanut aina hyvää asiallista hoitoa.

Niin mutta se viitearvoskaala on niin laaja, että moni potilas voi huonosti niiden ääripäissä. Sitten on pulassa jos lääkäri ei yhtään ota huomioon oireita. Tämä siis jo diagnosoidulla potilaalla.

Vierailija
19/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tuli jossain vaiheessa sellainen muotidiagnoosi. Naistenlehdet kirjoittelivat siitä jatkuvasti ja monet diagnosoivat sairauden itselleen ja vaativat lääkitystä, vaikka arvot olivat kohdallaan

Vierailija
20/27 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla onnekas. Kilpirauhanen on poistettu ja leikkaava lääkäri antoi luvan itse säädellä lääkkeen annosta, oman voinnin mukaan, vaikka arvot olivat viitteiden sisällä. Muistuttaisin, että jos "ilman lupaa" kasvattamaan annosta, tehkää se pienillä nostoilla ja hitaasti. Ettette paukauta puolikasta pilleriä heti lisää :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän