Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synttärivieraat toivat kolme jätesäkillistä kulahtaneita vaatteita "lahjaksi"!

Vierailija
06.12.2016 |

Aivan uskomaton juttu tapahtui pari päivää sitten. Tytöllä oli 2-vuotissynttärit. Olin kutsunut vieraaksi tytön päiväkotikaverin perheen. Toivat lahjaksi värityskirjan (mikä olisi pelkästään ollut hyvä lahja). Lisäksi jätesäkilliset todella huonokuntoisia lastenvaatteita :( Monissa oli reikiä ja näkyviä tahroja.

Tietävät, että olen jäänyt yksinhuoltajaksi vuosi sitten. Olen myös pienipalkkaisessa työssä. Mutta silti! Ostan toki kirpparilta tytölle vaatetta, mutta kaikki ovat hyväkuntoisia. En tiennyt, mitä sanoa. Kiitin kuitenkin kohteliaasti. Kuvittelevatko he, että ilahtuisin reikäisistä vaatteista? Ja vielä synttärilahjaksi?

Onko kenellekään käynyt vastaavaa?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvitä, onko lyhyen kävelymatkan päässä lumppujen keräyspistettä. jon on niin vie sinne ja jos ei ole niin laita sekajätteisiin, vaikkei niin saisi enään tehdä.

Vierailija
22/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en katkaise kuitenkaan välejä. Surettaa vaan vähän, miten köyhänä minua pidetään :( ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi juuri samalla lailla, kun vauva syntyi. Serkkuni toi monta kassillista vaatetta, kokoina 62-104. Olen vieläkin pulassa niiden kanssa. Tahraisia ja tosi kuluneita. En tiedä, minne viedä? Onko tuo h&m ainut vaihtoehto? En IKINÄ enää lupaudu ottamaan vastaan "käyttövaatetta".

Vierailija
24/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö katseli vaatteita ja sanoi "mekko rikki" Säälitti. Ihan kuin hän ei ansaitsisi parempaa. Ap

Vierailija
25/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousehan ap jo itsesäälistä! Ne ovat vain vaatteita!

Vierailija
26/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No synttärilahjaksi ei ole saatu :D muuten kyllä. Esimerkiksi legginsejä, joista polvet puhki?! Vein sitten vaatekeräykseen. Mutta siinäkin oli hommaa...

Veit rikkinäiset vaatteet keräykseen. Fiksua!

Vierailija
27/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No synttärilahjaksi ei ole saatu :D muuten kyllä. Esimerkiksi legginsejä, joista polvet puhki?! Vein sitten vaatekeräykseen. Mutta siinäkin oli hommaa...

Mikä järki viedä vaatekeräykseen polvesta puhki kuluneita legginsejä? Laitoit vahingon kiertämään?

Vierailija
28/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kans tollasia risoja vaatteita. Niistä tuli tosi näppäriä pölyrättejä jotka käytön jälkeen lens roskiin

Vierailija
29/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin jotenkuten ymmärtänyt muuten, mutta syntymäpäivänä... Huh!

Vierailija
30/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tuoda synttarilahjan ja siinä sivussa vaatteita. Tuskin ne vaatteet oli lahjaksi. Olen huomannut, että moni antaa vaatekasseja ja olettaa, että saaja seuloo itse ne. Mutta sehän on fiksua. Tietysti, jos mukana ei ole ollenkaan käyttökelpoisia vaatteita, niin se on aika kummallista. Itse olen käyttänyt tosi kivoja vaatteita vaikka niissä olisi lähtemättömiä tahroja.

Vierailija
31/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä siivousrätteinä ja heitä roskiin käytön jälkeen. Puuvillarätit käyvät vaikka autonpesuun ja pehmolelujen täytteiksi, jos harrastat ompelua. Kivat napit ja vetoketjut kannattaa leikata talteen uusiokäyttöä varten. Vessanpesurättejä hyviä, kertakäyttöisiä.

Vierailija
32/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että jotkut ihmiset eivät osaa heittää mitään menemään ja lastenvaatteisiin, joita oma lapsi käyttänyt syntyy tosi helposti sellainen nostalgiahaikeus -> ei halua itse enää säilyttää, mutta ei raaski heittää poiskaan, vaikka vaate olisi aikansa elänyt. No jotkut ratkaisevat ongelman niin, että tuppaavat sitten vanhan vaatteen jollekin sukulaiselle tai tutulle selitellen ilmeisesti itselleen, että siellä vaatekappale jatkaa kunniakkaasti elämäänsä.

Kuluttamisessa ihmisen pitää ottaa itse vastuu hankinnoistaan. Ymmärtää milloin vaatetta ei enää kannata kierrättää vaan kylmästi laittaa pois.

Vierailija
33/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paita on ehjä, mutta siinä on tahra, laita vaikka silityskuva päälle tms. Eikä vaate ei ole käyttökelvoton. Pesee sen hyvällä pesuaineella ja tahrakohdat tuunaa toisella kankaalla tai kuvilla. Näin meillä tehdään omille vaatteille, jos tahra ei lähde pesussa ja vaate on vielä tuunattavissa. Joskus olen ommellut uudet resorit hupparin hihoihin, kun resorit olivat rikki mutta huppari muuten täysin ehjä.

Vierailija
34/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua ihmisiä, jotka kehtaavat antaa rikkinäisiä kulahtaneita vaatteita. Ei tulisi mieleenkään edes tarjota kenellekään. Toisaalta kirppareillakin niitä näkee, joten jotkut kuvittelevat, että niistä voi rahaakin saada.

Vierailija
35/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten eräs yh tarjosi meille vaatteita ja olin hieman kiusaantunut koska lapsemme kovin erikroppaiset ja väritkin ei niin sopivat. No, hän alkoi latoa jätesäkkiin tavaraa ja sanoi että olepa hyvä ja sitten veti suuta mutruun ja pyysi viiskymppiä koko läjästä. Jonkun euron taisin säälistä ja ärsytyksestä heittää, ja kotona sitten totesin ettei yksikään vaatteista käynyt ja jokunen oli täyttä roskaa. No, kyseinen ihminen kyllä joskus kutsui meitä syömään ja hyvät oli ruuat. 

Toinen oli se kun saatiin paljon vauvalle vaatetta ja tarviketta, kaikki koirankarvoissa ja pölyssä, tuttavilta, ja painotettiin että ei tarvitse palauttaa eikä mitään maksa. Jossain vaiheessa sitten kyseltiin tavaroiden perään ja vaadittiin takaisin. Olisi kuulemma pitänyt maksaa jos ei olisi ollut mitä palauttaa kun serkkulikan tavaroita olivat anyway.

Vierailija
36/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että ne vaatteet oli tarkoitettu lahjaksi. Toivat ne vaan samalla, kun kävivät muutenkin, arvelivat (väärin), että niille olisi tarvetta.

Vie H&M:lle, niitä käytetään jossain autojen äänieristyksissä tms.

Vierailija
37/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ongelma siinä on kysyä onko tarvetta ennen kuin roudaa niitä vaatesäkkejä toisten koteja täyttämään? Itse olen monesti antanut lasteni käytettyjä vaatteita sukulaisille ja tuttaville, mutta homma on mennyt niin, että ensiksikin olen kysynyt onko tarvetta ja toisekseen olen tuonut vaatteet näytille ja antanut vastaanottajan katsoa ne läpi, valitsemaan haluamansa ja sen jälkeen kuskannut ITSE ne loput vaatteet joko uffin laatikkoon tai roskiin.

Vierailija
38/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään muodissa antaa lahjaksi kierrätettyä tavaraa? Lapseni sai kummilta käytetyn paidan ja pikkuauton joululahjaksi. Ei ollut lappua / pakkausta ja muutenkin näytti käytetyltä. Muuten kannatan kierrätystä, mutta lahjaksi ostan aina uuden!

Vierailija
39/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ongelma siinä on kysyä onko tarvetta ennen kuin roudaa niitä vaatesäkkejä toisten koteja täyttämään? Itse olen monesti antanut lasteni käytettyjä vaatteita sukulaisille ja tuttaville, mutta homma on mennyt niin, että ensiksikin olen kysynyt onko tarvetta ja toisekseen olen tuonut vaatteet näytille ja antanut vastaanottajan katsoa ne läpi, valitsemaan haluamansa ja sen jälkeen kuskannut ITSE ne loput vaatteet joko uffin laatikkoon tai roskiin.

Näin minäkin tein sukulaiselle, jolla oli pari vuotta kuopustani nuorempi poika. Pistin säkkiin kaikki ehjät käyttökelpoiset, omasta mielestäni, sanoin että ota mitä tarvitset ja laita loput takaisin, niin vien muihin keräyksiin loput. Näin teki. 

Vierailija
40/73 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että sana "käyttövaate" on hyvin suhteellinen. Toiselle se tarkoittaa todella hyväkuntoista, toiselle tahraista. Voihan tahraistakin vaatetta käyttää kotona. Minäkään en usko, että vieraat jotenkin aliarvioivat sinua ap. Heillä on vain eri käsitys vaatteista.