Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

Vierailija
04.12.2016 |

Joka vuosi tuhannet suomalaiset muuttavat ulkomaille esimerkiksi töiden perässä. Uutta on Helsingin Sanomien mukaan se, lähtijöistä yhä suurempi osa on korkeasti koulutettuja – ja yhä harvempi heistä aikoo palata Suomeen.

Vain 19 prosenttia 799 vastaajasta piti paluuta Suomeen todennäköisenä tai erittäin todennäköisenä, kun taas 55 prosenttia vastasi pitävänsä Suomeen-muuttoa epätodennäköisenä tai erittäin epätodennäköisenä.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004893477.html

Ymmärrän täysin. Miksi joku haluaisi jäädä tänne tai palata tänne ellei ole pakko? Minäkin lähtisin jos voisin. Mutta en minä huonosti koulutettuna pitkäaikaistyöttömänä sitä työtä ulkomailtakaan saa.
Lähtekää kaikki jotka pystytte, Suomi on uppoava laiva.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilalle sitten taka-aasialaisia partureita huutamaan häirintäänsä korttelissa ja kauppakeskuksessa.

Vierailija
62/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla USAlainen puoliso, että olisi helppo lähteä, mutta puolison mielestä suomi on parempi :) Mutta voisi sitä sitten ehkä vanhempana? Ei viitsisi vielä lapsia pois omista sosiaalista verkoista ja maksaa megana jostakin privaattti kouluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen pitäisi keksiä uusi myyntivaltti. Matkailustakin on kauan puhuttu, mutta mitään ei konkreettisesti kuitenkaan tehdä.

Pitäisi saada jo tajuntaan se, että Suomi on pieni itä-eurooppalainen maa. Ei voi olettaa että Suomi koskaan pärjäisi niinkuin vaikka Saksa. Täällä on vähemmän ihmisiä koko maassa kuin pelkästään Pariisissa on. Pienistä viroista kasvaa iso puro. Paljon työllistäviä pieniä yrityksiä, tehtäisiin laadulla tuotteita. Suomi voisi hyvin nostaa vanhaa käsityöperinnettä ja koittaa sillä maailmalle. Ihmeelliset trendipellet maksaisivat maltaita vaikka itsetehdyistä tumpuista.

Pitää lopettaa se unelmointi että olisimme jotenkin tosi läntinen maa, muu Eurooppa näkee meidät pienenä, kylmänä ja itäisenpä maana. Päättäjätkään ei ymmärrä tätä van koittavat mielistellen maksella muiden velkoja. Ne isot rahakkaat maat tykkää meistä sen hetken verran kun sanotaan että no problem me maksetaan.

Eksyin sivuraiteille. Haluan vaan sanoa, että Suomi on pieni maa. Ei voi mitenkään ajatella että täällä voi elää kuin vaikka Saksassa. Täällä ei ole teollisuutta, se on viety ulkomaille. Täällä ei ole paljon raaka-aineita. Päättäjät varmaan myyvät vedenkin pois jos joku maksaa kovaa hintaa, ymmärtämättä seurauksia. Suomessa kova kapitalismi ja globaalit arvot ei toimi.

Vierailija
64/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla USAlainen puoliso, että olisi helppo lähteä, mutta puolison mielestä suomi on parempi :) Mutta voisi sitä sitten ehkä vanhempana? Ei viitsisi vielä lapsia pois omista sosiaalista verkoista ja maksaa megana jostakin privaattti kouluista.

Olen kuullut useammalta länsimaalaiselta sitä, miten Suomessa elämä on parempaa. Viimeksi yhdeltä britiltä ja sitä ennen irlantilaiselta työkaveriltani. Hyviä kommentteja tulee suht säännöllisesti.

Itse olen asunut USAssa ja Ranskassa, ja nykyään asun mieluiten Suomessa. Muualla voi matkustella.

Vierailija
65/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on monelle koulutetulle tarjolla vaan pätkätöitä ja juustohöylää. Mekin lähdimme parempin työnäkymien perässä, eikä Suomeen paluu houkuta kun katsoo nykyistä meininkiä ja kuulee korkeakoulutetuilta saman alan tutuilta miten koko ajan vaan menee vaikeammaksi.

FT+FM

Vierailija
66/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kurpat pitäisi saada pois päättämästä. He eivät enää ymmärrä tätä maailmaa. Loppua kohden ajavat vain omia etujaan. Kukaan ei aja nuorten asioita. Ja joku yritysjohtaja ei vain voi johtaa Suomea. Sipilällä ei ole mitään ymmärrystä mitä tehdä. Kuvittelee että Suomi on joku yritys jota johtaa. Ei ymmärrä mitä tapahtuu jos kaikki menee pieleen. Jos yritys menee nurin, aina voi tehdä uuden. Jos Suomi menee nurin, kaikki on romutettu ja hajalla.

Suomen ei tarvitse pelätä Venäjää. Täällä ei ole mitään mitä he voisivat haluta. Myydään vaikka Ahvenanmaa jos niikseen tulee. Suomen tarvitsee pelätä sitä että se tulee hajoamaan sisältö päin. Suomea ei kukaan valtaa, ei pommita. Suomen kaataa eduskunta ja hallitus.

Vierailija
67/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksi näistä joka lähti mieheni kanssa. Olen korkeasti koulutettu, mieheni ei ole. Olimme etsineet Suomesta ahkerasti pitkäaiakaistöitä parisen vuotta kunnes päätimme että nyt riitti. Saimme molemmat ulkomailta oman alamme kokoaikatyöt parin kuukauden sisällä ja molemmilla oli jopa valinnan varaa, minulle tarjottiin kahta työtä, miehelleni kolmea. Olimme ällistyneitä miten helppoa se oli ja niin kiitollisia monen vuoden kituuttelun jälkeen. Ehdottomasti oikea valinta meille ja takaisin ei tulla. Suomi on hieno maa mutta ilmasto ja työtilanne tekee siellä asumisesta ikävää.

Vierailija
68/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

makethejp kirjoitti:

makethejp kirjoitti:

Rikkain prosentti omistaa noin puolet koko maailman varallisuudesta.

Jonain päivänä se voi ehkä olla jopa 99 prosenttia. teknologian kehitys, ihmisoikeuden, arvot, globaali kilpailu, köyhemmät maat, tuotanto, kuluttaminen jne..Tarkoitan vaan että tätä asiaa tulisi tarkastela globaalista perspektiivistä. Verotus, julkiset palvelut, palkkaerot jne..

Myös pakomaiskriisiä tulee tarkastella globaalisti. Suomalaiset ovat vähemmistö maapallolla, irakilaisia ja afganistanilaisia jne on monin verroin enemmän. Suomalaista ja pohjoismaista kulttuuria ja arvoja on puolustettava erityisesti.

Haukkumalla vauvapalstalla ja syyllistämällä kun on lapsia tehnyt? Etenkin jos ei ole ikivarma työpaikka, oma talo ja eroamaton ja kuolematon puoliso. Näihän se onnistuu.

Vierailija
69/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuolla asenteella että pitää kaikkien vain lähteä Suomesta ei kyllä lähdetä uuteen nousuun. Nyt on vaikeat ajat joka puolella maailmaa. Onhan se vähän törkeää saada ilmainen tutkinto Suomesta ja sitten vain lähteä maksamaan veroja muualle.

Ymmärrän että töitä ei kaikille ole, mutta uskon siihen että asiat tulevat muuttumaan. Ei nopeasti, mutta joskus. Sipilä ja kumppanit nyt ensin pitäisi saada pois ja joku järkevä ihminen sinne tilalle.

Suomi tarvitsee uuden Nokian. Uuden angry birdsin. Ei niitä tule jos koulutetut ihmiset lähtevät tietoineen pois.

Se on vaan liikaa vaadittu että parhaassa työiässä olevat ihmiset istuisivat työttöminä odottelemassa niitä parempia aikoja. Sori vaan, mutta niin isänmaallinen en ole.

Ei niitä parempia aikoja vain tule. Ne luodaan.

Ihan miten vaan. Sekin on tehty Suomessa mahdollisimman vaikeaksi.

Vierailija
70/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut useammalta länsimaalaiselta sitä, miten Suomessa elämä on parempaa. Viimeksi yhdeltä britiltä ja sitä ennen irlantilaiselta työkaveriltani. Hyviä kommentteja tulee suht säännöllisesti.

Itse olen asunut USAssa ja Ranskassa, ja nykyään asun mieluiten Suomessa. Muualla voi matkustella.

Työstähän tuossa on kyse. Kyllähän Suomi on hyvä maa, jos saat hyvän työpaikan. Harva sitä nyt ihan muuttelemisen ilosta muuttaa.

Vierailija
71/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan käsittämättömän vihaisia niille, jotka ovat jääneet työttömiksi eivätkä ole löytäneet uutta työpaikkaa. Ei auta pitkä työura eikä akateeminen koulutus. Olet paskaa, koska olet työtön. Työtä ei tässä maassa saa, jos ei tunne "oikeita" ihmisiä, kuulu oikeaan puolueeseen tai ole tarpeeksi monen mielestä "hyvä tyyppi". Mitään painoarvoa ei ole osaamisella, motivaatiolla, joustavalla luonteella tai kokemuksella.

Heippa, Suomi!

Vierailija
72/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen juuri niitä korkeasti koulutettuja suomalaisia, joille riittäisi DI:n papereilla hyvin töitä ulkomaillakin. Pysyn kuitenkin ihan mielelläni Suomessa. Esimerkkejä ihan viime viikoilta: USAlainen tuttu kertoo, että hänen lapsensa opiskelu maksaa 60000 dollaria vuodessa. Kysymyksessä ei ole kuitenkaan mikään Ivy League -yliopisto, vaan sellainen, joka on rankingeissä korkeintaan Aallon ja HYn tasoa.

Saksalainen tuttu kertoo, kuinka heillä ei ole nyt varaa matkustella, kun lasten yliopisto-opintoihin menee niin paljon rahaa. Vaikka lukukausimaksuja ei ole, niin lasten asuminen opiskelupaikkakunnalla maksaa ja opintotukea ei anneta keski- ja hyvätuloisten lapsille.

Minulla on kaksi opiskelijalasta, mutta eivät he minun talouttani rasita, koska he saavat opintotukea.

Miksi otan esiin sellaisia asioita, jotka halutaan toteuttaa Suomessa?   Ai, niin kaikkihyvät asiathan tulevat USA.sta

Vierailija
73/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänne jää kuin vanhukset kitisemään siitä että eläkkeitä pitäisi korottaa, kun nyt ei jää paljon mitään säästöön..

Vierailija
74/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

makethejp kirjoitti:

makethejp kirjoitti:

Rikkain prosentti omistaa noin puolet koko maailman varallisuudesta.

Jonain päivänä se voi ehkä olla jopa 99 prosenttia. teknologian kehitys, ihmisoikeuden, arvot, globaali kilpailu, köyhemmät maat, tuotanto, kuluttaminen jne..Tarkoitan vaan että tätä asiaa tulisi tarkastela globaalista perspektiivistä. Verotus, julkiset palvelut, palkkaerot jne..

Myös pakomaiskriisiä tulee tarkastella globaalisti. Suomalaiset ovat vähemmistö maapallolla, irakilaisia ja afganistanilaisia jne on monin verroin enemmän. Suomalaista ja pohjoismaista kulttuuria ja arvoja on puolustettava erityisesti.

Haukkumalla vauvapalstalla ja syyllistämällä kun on lapsia tehnyt? Etenkin jos ei ole ikivarma työpaikka, oma talo ja eroamaton ja kuolematon puoliso. Näihän se onnistuu.

Onko tuo sinun ehdotuksesi? Minun se ei ole. Pohjoismaisen kulttuurin erityisellä puolustamisella viittaan globaaliin tilanteeseen ja siihen, että olemme pieni vähemmistö ja jäämme hankittuine oikeuksinemme jalkoihin, jos emme aseta tiukempia vaatimuksia tänne tulijoille.

Vierailija
75/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työstähän tuossa on kyse. Kyllähän Suomi on hyvä maa, jos saat hyvän työpaikan. Harva sitä nyt ihan muuttelemisen ilosta muuttaa.

Työpaikka on tietenkin perusedellytys tulevaisuuden rakentamiselle. Mutta kyllähän ihmiset sanovat muuttavansa Suomesta esim ilmapiirin ja ilmaston takia, ja monet sitten ulkomailla oltuaan haluavat takaisin jonkun ajan päästä. Eri asia, onko enää mahdollista esim juuri töiden takia.

Suomen tulevaisuus on auki. Päättäjillä ei tunnu olevan ymmärrystä elämästä, ei näkemystä eikä kestäviä arvoja.

Vierailija
76/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Euroopassa on vain kyse luonnollisesta kehityksestä, Euroopan työmarkkinat yhdentyvät.

Turha tuosta on huolestua. HS artikkelissa olleet henkilöt eivät olleet elintärkeitä Suomen tulevaisuudelle. Yhtä lähtijää kohti jää riittävä määrä osaajia Suomeen.

Jos jäävät maailmalle niin sitten jäävät. Ei ole meiltä pois.

Vierailija
77/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisen työttömän kannattaa lähteä Suomesta ja odottaa parempaa aikaa töissä jossain päin maailmaa.

Vierailija
78/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me lähdettiin töiden perään ulkomaille ja palataan kyllä enemmän kuin mielellään, mikäli Suomi lähtee uudelleen nousuun. En ymmärrä, miksi joku ei haluaisi palata.

Muutin ulkomaille melkein 20 vuotta sitten. En jaksa uskoa, etta palaisin Suomeen monestakin syysta. Esimerkkina: kuten on jo kommentoitukin, suomalaiset tyonantajat vierastavat ulkomaalaista koulutusta ja tyokokemusta. Itsellani on vain edellisia (jos lukiota ja sita edeltavaa koulunkayntia ei lasketa). Olen myos keskustellut alallani Suomessa tyoskentelevien ihmisten kanssa... Nykyisessa kotimaassani omaan tyotehtavaani vaaditaan tohtorintutkinto, Suomessa riittaa maisteri. Eli jos niita toita loytyisi, joutuisin menemaan maistereille tarkoitettuun tyohon, enka omalle tasolleni. Ja tama nakyisi tietysti palkkauksessa.

Aika rajusti pitaa Suomen menon muuttua, etta paluuta harkitsisin vakavasti... Patkatyot ei oikein kiinnosta, eika huono terveydenhoitojarjestelmakaan. En halua jonottaa viikkoja hammaslaakari tai terveyskeskusaikoja, kun taalla saan molemmat joko samalle paivalle tai ainakin viikolle.

Ikavahan se on nain omasta synnyinmaastaan nain ajatella, mutta ei sita voi (kultaisissa) muistoissakaan elaa. Lapsuuteni tai nuoruuteni Suomeen ei oikeasti ole enaa paluuta, eika olisi realistista palata sinne niita havittelemaankaan.

Vierailija
79/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae opiskelemaan ja lähde sitten.

Kuka estää?

Valivalivali, mutta minkään eteen ei olla valmiita työskentelemään.

Miten se opiskelu hyödyttää kun työhistoriassa on iso aukko? Luuletko että uusi todistus kädessä siitä aukosta ei kysytä ja sen pohjalta leimata?

Ap

USA:ssa ei tuijoteta titteleitä, papereita ja ennen kaikkea menneisyyttä. Siellä keskitytään siihen, mitä ihminen osaa juuri nyt. Siellä uskotaan mitä ihminen sanoo ihan ilman papereitakin. Jokainen myös voi aloittaa alusta eikä sitä pidetä mitenkään kummallisena. Lopuksi, siellä ei halveksuta konkurssin tehneitä, vaan siellä ymmärretään että ne lisäävät kokemusta ja oppimista.

Näin siis ennen sosialisti-Obamaa.

Vierailija
80/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen pitäisi keksiä uusi myyntivaltti. Matkailustakin on kauan puhuttu, mutta mitään ei konkreettisesti kuitenkaan tehdä.

Pitäisi saada jo tajuntaan se, että Suomi on pieni itä-eurooppalainen maa. Ei voi olettaa että Suomi koskaan pärjäisi niinkuin vaikka Saksa. Täällä on vähemmän ihmisiä koko maassa kuin pelkästään Pariisissa on. Pienistä viroista kasvaa iso puro. Paljon työllistäviä pieniä yrityksiä, tehtäisiin laadulla tuotteita. Suomi voisi hyvin nostaa vanhaa käsityöperinnettä ja koittaa sillä maailmalle. Ihmeelliset trendipellet maksaisivat maltaita vaikka itsetehdyistä tumpuista.

Pitää lopettaa se unelmointi että olisimme jotenkin tosi läntinen maa, muu Eurooppa näkee meidät pienenä, kylmänä ja itäisenpä maana. Päättäjätkään ei ymmärrä tätä van koittavat mielistellen maksella muiden velkoja. Ne isot rahakkaat maat tykkää meistä sen hetken verran kun sanotaan että no problem me maksetaan.

Eksyin sivuraiteille. Haluan vaan sanoa, että Suomi on pieni maa. Ei voi mitenkään ajatella että täällä voi elää kuin vaikka Saksassa. Täällä ei ole teollisuutta, se on viety ulkomaille. Täällä ei ole paljon raaka-aineita. Päättäjät varmaan myyvät vedenkin pois jos joku maksaa kovaa hintaa, ymmärtämättä seurauksia. Suomessa kova kapitalismi ja globaalit arvot ei toimi.

Tästä kirjoituksesta inspiroituneena ehdotan että markkinoitaisiin: tanhutanssia pukuineen (Levanpolkka oli iso hitti maailmalla), muotiin juuri näitä perinnepukuja yhdistettynä modernimpaan, elämysmatkailua pohjoiseen aasialaisille.

Teollisuus on nousussa jälleen: Meyer telakka työllistää tuhansia, puuta tarvitaan edelleen selluntuotantoon: kiinalaiset ovat kiinnostuneita tästä ja sellutehdasta ollaan taas avaamassa.

Sitten aivan uusi tuotanto:

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3118124/Kelluvista+uusi+miljoonabi…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän