Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

Vierailija
04.12.2016 |

Joka vuosi tuhannet suomalaiset muuttavat ulkomaille esimerkiksi töiden perässä. Uutta on Helsingin Sanomien mukaan se, lähtijöistä yhä suurempi osa on korkeasti koulutettuja – ja yhä harvempi heistä aikoo palata Suomeen.

Vain 19 prosenttia 799 vastaajasta piti paluuta Suomeen todennäköisenä tai erittäin todennäköisenä, kun taas 55 prosenttia vastasi pitävänsä Suomeen-muuttoa epätodennäköisenä tai erittäin epätodennäköisenä.

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000004893477.html

Ymmärrän täysin. Miksi joku haluaisi jäädä tänne tai palata tänne ellei ole pakko? Minäkin lähtisin jos voisin. Mutta en minä huonosti koulutettuna pitkäaikaistyöttömänä sitä työtä ulkomailtakaan saa.
Lähtekää kaikki jotka pystytte, Suomi on uppoava laiva.

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lähdettiin töiden perään ulkomaille ja palataan kyllä enemmän kuin mielellään, mikäli Suomi lähtee uudelleen nousuun. En ymmärrä, miksi joku ei haluaisi palata.

Vierailija
2/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänne jää kuin vanhukset ja töitävieroksuvat. Sama kohtalo kuin muillakin Itä-Euroopan mailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ovat vielä opiskelemassa yliopistossa, mutta olemme jo nyt sanoneet heille, että jos Suomesta ei työpaikkaa irtoa, kannattaa mennä töiden perässä vaikka toiselle puolen maapalloa. Se vaan on harmi, että suomalaiset työnantajat karsastavat ulkomailla saatua työkokemusta. Näistä työttömäksi jääneistä paluumuuttajista on lehdissä ollut viime vuosina paljon haastatteluja.

Vierailija
4/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulutettu ihminen jäisi kommunistiseen suomeen?

Vierailija
5/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, minä harmittelen, että olen tänne jäänyt. Nyt on talo, ikääntyvät vanhemmat vastuulla ja teini-ikäiset lapset... Ja asema työmarkkinoilla korkeasta ja hyvästä koulutuksesta huolimatta surkea. Olen ajautunut pätkätyökierteeseen, minä, jolla on kaksi yliopistotutkintoa ja työkokemusta 16 vuotta asiantuntijatyöstä, vakityökin oli vuosia. Mutta kun niin on moni muukin pätevä hakemassa samalla taustalla ja ikääkin 45, niin alan olla out. Masentaa. Mieskin jäi työttömäksi ja uuden työn löytäminen kesti yli vuoden. Eikä mitään luottoa ole, että töitä on enää tätäkään muutaman vuoden päästä. Ei puhettakaan hyvästä elintasosta, luottamuksesta tulevaisuuteen jne. Masentaa. Olisi pitänyt nuorena lähteä. Ainakin olisi ollut mahdollisuuksia.

Omia lapsiani rohkaisen lähteämään pois Suomesta, kun ovat siinä iässä. Mitä tänne paskaan jää roikkumaan, jossa terveen ja koulutetun ihmisen työmarkkina-asema on siinä, että saa olla kiitollinen, jos 100 hakijasta pääsee 6kk:n pätkälle surkealle palkalle.

Vierailija
6/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkin on lähdetty Suomesta muihin maihin töiden perässä. Ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
7/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opiskelemaan ja lähde sitten.

Kuka estää?

Valivalivali, mutta minkään eteen ei olla valmiita työskentelemään.

Vierailija
8/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulutettu ihminen jäisi kommunistiseen suomeen?

Housuissas sulla on kommunisti

Vierailija
9/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoiman liikkuminen on maailman normaalein ilmiö.

Vierailija
10/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkin on lähdetty Suomesta muihin maihin töiden perässä. Ei mitään uutta auringon alla.

Luitko edes artikkelin?

Siellä mainitaan tää sun "fiksu" pointti. Mutta korostetaan sitä, että nykyään meiltä lähtee nimenomaan koulutettu väki toisin kuin ennen ja se, että paluumuuttajien määrä vähenee jatkuvasti.

Suomi ei duunareiden lähtemisen perään ole ikinä itkenyt.

Vierailija
11/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti irakilaiset on kamalia kun muuttavat tänne paremman elämän perässä. Ihmiset on aina muuttaneet patumman elintason perässä, mutta näiden sitä tehdessä se on joku synti.

Vierailija
12/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisasta, en minäkään palaisi jos saisin hyvän duunin ulkomailta. 

Vierailija
13/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu Suomen verotuksesta. Tosin kaikki tämä tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Nykyään pääomat siirtyvät nappulaa painamalla - niitä ei pysty enää verottamaan.

Yritykset siirtyvät nappulaa painamalla. Niitä ei pysty enää verottamaan lisää.

Koulutetut ihmiset saavat kyllä töitä kevyemmän verotuksen maista. CV:n voi lähettää nappulaa painamalla.

Veroja ei siis kannata enää lisätä, kun se vähentää verotuloja. Meille ei jää kuin sosiaaliturvasta nauttivat matut, köyhät ja kiinteistöt. Sellaiset joita ei voi siirtää nappulaa painamalla ulkomaille veropakolaiseksi.

Vierailija
14/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae opiskelemaan ja lähde sitten.

Kuka estää?

Valivalivali, mutta minkään eteen ei olla valmiita työskentelemään.

Miten se opiskelu hyödyttää kun työhistoriassa on iso aukko? Luuletko että uusi todistus kädessä siitä aukosta ei kysytä ja sen pohjalta leimata?

Ap

Vierailija
15/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me lähdettiin töiden perään ulkomaille ja palataan kyllä enemmän kuin mielellään, mikäli Suomi lähtee uudelleen nousuun. En ymmärrä, miksi joku ei haluaisi palata.

Minä en ymmärrä miksi  kukaan palaisi. Suomi ei lähde nousuun, maa on pilalla.

Itse lähdössä maasta pysyvästi heti kun voin.

Vierailija
16/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, miksi tänne hamuavien aikeet haukutaan alimpaan helvettiin, vaikka samalla oletetaan maailman olevan itselle avoinna. Miksi teillä on oikeus lähteä paskaksi kokemastanne kotimaasta, mutta muilla ei?

Vierailija
17/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri niitä korkeasti koulutettuja suomalaisia, joille riittäisi DI:n papereilla hyvin töitä ulkomaillakin. Pysyn kuitenkin ihan mielelläni Suomessa. Esimerkkejä ihan viime viikoilta: USAlainen tuttu kertoo, että hänen lapsensa opiskelu maksaa 60000 dollaria vuodessa. Kysymyksessä ei ole kuitenkaan mikään Ivy League -yliopisto, vaan sellainen, joka on rankingeissä korkeintaan Aallon ja HYn tasoa.

Saksalainen tuttu kertoo, kuinka heillä ei ole nyt varaa matkustella, kun lasten yliopisto-opintoihin menee niin paljon rahaa. Vaikka lukukausimaksuja ei ole, niin lasten asuminen opiskelupaikkakunnalla maksaa ja opintotukea ei anneta keski- ja hyvätuloisten lapsille.

Minulla on kaksi opiskelijalasta, mutta eivät he minun talouttani rasita, koska he saavat opintotukea.

Vierailija
18/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa jutussa painotetaan että ovat muka jotain koulutettuja mutta tosiasiahan on että ovat niitä osaamattomia jotka ei kelpaa Suomessa työmarkkinoille.

Lisäksi ovat epäisänmaallista.

Mitään Suomi ei menetä muta opintorahat pitäisi periä takaisin

Vierailija
19/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, miksi tänne hamuavien aikeet haukutaan alimpaan helvettiin, vaikka samalla oletetaan maailman olevan itselle avoinna. Miksi teillä on oikeus lähteä paskaksi kokemastanne kotimaasta, mutta muilla ei?

Se että uuteen maahan muutettuaan, suomalaiset eivät siellä raiskaile naisia ja suunnittele terrori-iskuja. Se pieni ero.

Vierailija
20/99 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti irakilaiset on kamalia kun muuttavat tänne paremman elämän perässä. Ihmiset on aina muuttaneet patumman elintason perässä, mutta näiden sitä tehdessä se on joku synti.

Jos Irakilaisella olisi Suomessa työpaikka jonka perässä hän muuttaisi Suomeen, hän ei olisi pakolainen. Kaikki tietävät että Irakista Suomeen tulevat ovat enimmäkseen pakolaisia. Heillä ei nimenomaan ole mitään työpaikkoja. Ei ole vaikea ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan