Onko vaihdevuodet
Jos viisikymppisellä naisella on joka kuukausi kuukautiset?
Kommentit (10)
Itselläni alkoi 5-kymppisenä ensin väli lyhenemään 3 viikkoon. Tätä jatkui puolisen vuotta ja sen jälkeen väli alkoi pitenemään. Tk:n lääkäri sanoi ettei mene noin, mutta tutkin itse netistä ja on ihan yleistä.
Itselläni alkoi kuukautisväli lyhenemään vähän alle viisikymppisenä ja sen jälkeen pitenemään. Luulin niiden loppuneen, kun lähes tasan 54-vuotiaana tuli kuukautiset, sitten kului lähes tasan vuosi ennen seuraavia. Siitä on nyt kolme kuukautta, enkä tiedä tuleeko vielä. Kai mulla nyt vaihdevuodet sitten on.
Vaihdevuodet tarkoittaa pitkää ajanjaksoa eikä sitä hetkeä, jolloin kuukautiset loppuvat. Kyllä mulla ainakin on vaihdevuodet, vaikka menkat vielä on eikä suuremmin mitään oireitakaan. Riittää että katsoo syntymäaikaansa. 51 v.
Kuukautisvuoto ja tyhjennysvuoto ovat ihan eri asioita ja tapahtuvat eri syistä.
Vaihdevuodet voi alkaa jo 35->. Päälle 40v. on jo ihan tavallista saada vaihdevuosioireita. Ei liity pelkästään menkkoihin. Mulla alkoi vaihdevuosioireet n. 42v. Yleensä kutsutaan esivaihdevuosiksi.
Kymmenien vuosien heittoja puoleen ja toiseen. Sinulla ei kai vielä ole.
Kuukautisten tulo ei tarkoita, ettei olisi vaihdevuodet. Lihavilla on estrogeenia enemmän ja ne tulevat siksi. Munasolut voi olla loppuneet jo kauan sitten.
No ei