Tilanteita, joissa teillä on jäänyt suu auki?
Millaisia tilanteita teille on tullut vastaan, joista olette ajatelleet, että hetkonen, tapahtuuko tämä tässä ihan oikeasti? 😂
Aloitan: olin muutama päivä sitten labrassa ja edessäni istui nuorehko äiti, joka puhui puhelimeen. Lapsi oli n. 1,5-2v ja hän heitteli lehtiä lattialle ja rämpytti valoja ja oli aika vilkas. Sitten lapsi juoksi äitinsä syliin - äiti puhui vielä puhelimessa ja nojasi tuoliin - veti äidinsä paidan alas ja alkoi imemään rintamaitoa. Äiti ei ollut moksiskaan (lapsi siis istui haara-asennossa äitinsä kanssa ristikkäin). Olen itsekin äiti ja kannustan imetykseen, mutta lapsi ei ollut mikään nälkää kiljuva vauva, eikä nainen millään tavalla yrittänyt piilottaa sitä tai mitään.. jäi suu auki itsellä, että onko tämä ihan normaalia
Kommentit (835)
Kuka kuuntelisi lasta kirjoitti:
Lapsellakin on oikeuksia kirjoitti:
Hölömöä hommaa kirjoitti:
Nähty ja koettu kirjoitti:
En ikinä veisi kirjoitti:
Virheettömiä ovat kirjoitti:
Se, kun aikuinen ihminen päiväkodissa kohtelee työkaveriaan ensin itse mallina huonosti ja samassa toruu lasta samanlaisesta käytöksestä.
Muutenkin aikuisten tökerö käytös hämmästyttää. Eivätkä itse näe omassaan mitään vikaa.
En veisi lastani päiväkotiin. Aikuinen osaa olla ilkeä myös lapselle. Vaikka siitä palkkaa saisikin. On väkisin nukuttamista/syöttämistä, puetaan lapselle liikaa tai liian vähän päälle,(eräällä lapsella oli kesähelteellä takki ja vielä fleece ja pitkähihainen paita tpaidan kera vain koska aikuinen niin päätti, suosikit saivat mennä tpaidassa ulos) , lasten kanssa tanssitaan ja jumpataan ja kohta aikuinen toruukin kun juostaan ja mölytään😮. Ykskaks pitäisi pienen lapsen osata rauhoittua sadasta nollaan, koska tuulella käyvä aikuinen niin päättää. Mennään leikkimään ja kahden minuutin päästä pitääkin istua penkillä paikallaan ja hiljaa. Ei ole reilua kohtelua aikuiselta lapselle joka on juuri saanut lelut levitettyä ja päässyt leikin vauhtiin.
Ja kaikki vain millä tuulella aikuinen milloinkin on. Ja onko lapsi aikuisen suosiossa.
Noin ailahteleva aikuinen saa pilattua lapsen käytöksen ja vikahan on lapsessa ja lapsen kotona. Jolloin lapselle haetaan tukikerroin ja hyvinvointityöryhmä kasataan paikalle. Jos lasta kohdeltaisiin kuin ihmistä ja hänelle annettaisiin terve käyttäytymismalli niin lapsi käyttäytyisi eritavoin. Jotkut vaan ovat törkeitä. Tekisi mieli sanoa välillä näille törkeille, että katoppa vaan ihan itse mitä teit ja miten taas pelleilet niin kuin he lapselle itse sanovat.
Niin nähty juttu. Aamupalalta 10 minuutiksi leikkimään, sitten istumaan 15-20 minuutiksi piiriin, sitten 20 minuuttia leikkimään, sitten pissalle, pukemaan ja ulos, sisälle piiriin 20-30minuutiksi. Piiristä syömään ja nukkumaan. Missä häiriintymätön leikkiaika? Pitkäkestoinen? Istutaan piirissä hipihiljaa. Juuri tuota istuttamista pitäisi karsia ja liikettä ja toimintaa lisätä. Tulee monta keskeytystä leikkiin ja leikin siivotaan. Yhtään ihmettele, jos on levotonta.
Niin. Nukkumaan missä pitää nukkumattomana lapsen olla hiljaa paikallaan 1,5h , koska jos se vaikka vielä nukahtaisi eli pakkonukuttamista. Siitä hiljaiseen leikkiin eli piirtämään tai palapelejä tekemään. Aikuiset tekevät omia juttujaan, jos lapsi pitää ääntä häntä moititaan. Sitten välipalalle istumaan hiljaa 30minuuttia. Sen jälkeen joko ohjattuun tekemiseen tai aikuisen valitsemaan leikkiin ja aikuisen valitseman leikkikaverin kanssa. Leikin lomassa käydään vessassa, leikki häiriintyy, jo seuraavaa ulkoilua ajatellen. Missä kohtaa päivää tulee lapsen ääni kuuluviin?
Ja tämä kaikki on faktaa. Missä on lapsen oikeudet ja kunnioitus? Missä on lapsen energian purku ja höpsötys? Terveellinen kasvatus ja huolenpito?
En veisi, enkä vienyt lastani pphoitajalle, kuka tietää mitä siellä tapahtuu? Ja usein on vain yksi pieni huone, jossa lapset saavat olla. On omat ja sitten huonommat hoitolapset. Vein pkotiin, jossa hoitajat ovat lähisuvusta, on tätiä, kummitätiä, veljen vaimoa jne.
Tein muuttoa uuteen rivariasuntoon, ja jo tavaroita kannettaessa huomasin että viereisestä asunnosta kurkki vanhempi nainen. Kun muuttoauto oli pihasta lähtenyt, ehkä 10 minuutin päästä ovikello soi, ja kyseinen naapuri oli ovella.
Tyrkkäsi käteeni paperin, ja ilmoitti että tässä on lista asioista joita hän odottaa minun noudattavan jotta yhteiselomme onnistuu. En enää muista tarkalleen mitä paperissa oli, mutta ne olivat tyyliin "Ei saa katsoa kotikatua koska joskus hänen asuntoonsa kuuluu äänet kun hän katsoo sitä ja se kaikuu", "Ei oudon näköisiä vieraita ihmisiä", "Ei saa tehdä kalaruokia koska se haisee", "Jos teen kukkaistutuksia täytyy ne tehdä hänen kanssaan yhteen sopiviksi", "Jos aion olla pidempään kuin 2 päivää poissa kotoa täytyy hänelle ilmottaa" jne.
Tässä vaiheessa leuka oli polvissa ja katumus muutosta päällä. Onneksi tuossa en asunut kuin ehkä 4 kuukautta kun sainkin työpaikan muualta, ei siinä olisi järki kestänyt.
Kun 35-vuoden jälkeen näin vilaukselta ensirakkauteni(nainen) ja jota olen miettinyt monesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi suu aiku viimeks anoppilassa kun anoppi sanoi "kannattaa katsoa mitä tekstiviestejä lähettelee, eräille kävi niin että vaimo luki viestit ja tuli ero"
Oltiin hiljaa jolloin anoppi jatkoi "osuiko arkaan paikkaan?"Mitä hittoa?!
Ja jos olisit sanonut jotain, hän olisi sanonut, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Tuota keskustelua ei vain voi voittaa!
Vierailija kirjoitti:
Mummo pyysi minua käymään luonaan, koska halusi antaa minulle yhden maljakoistaan (siis semmoisen ihan tavallisen jostain sittarista ostetun), koska olin joskus sanonut, että se on nätti. Mummo oli siis tyhjentämässä asuntoaan, koska oli muuttamassa vanhainkotiin. No, isäni sai tämän tietää ja soitti minulle ja räyhäsi puhelimessa, että minä vien hänen perintönsä ja "ota sitten mun rahat ja ostele sitten saakeli vaikka maailma tyhjäksi" ja löi luurin korvaan. Täytyy kyllä sanoa, että hetken aikaa oli hieman hämmentynyt olo. Laitoin hänelle viestiä, että toki voin tuoda sen maljakon hänelle tai vaihtoehtoisesti maksaa hänelle sen kympin, minkä se oli ostettaessa 30 vuotta sitten maksanut. Vastausta ei tullut enkä ole muutamaan kuukauteen isästäni kuullut. Ehkä ei ole tarpeenkaan.
Tästä jää kyllä suu auki. Voiko tuollaisiakin vanhempia olla?
Kyykkyvatkaus. Luulin tätä av-legendaksi kunnes pari viikkoa sitten sattui kohdalle salilla. Tuijotin ehkä sekunnin liikaa ja suu auki :) mut kun se oli niinku joku kauhuelokuva. Ällöttävää, mutta ei vaan pystynyt kääntämään katsetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri laittamassa limuani liukuhihnalle alepassa, kun jostain kauempaa selän takaa lensi pakastevihannespussi näpeille. En tajunnut, että joku oli vaan lähtenyt hakemaan kassalla unohtunutta tavaraa, muut kamat oli jo kassan toisessa päässä. Kaupassa ei ollut muita asiakkaita, en edes ollut nähnyt koko äijää. Säikähdin ja yritin naurahtaa, äijä katto vaan vihasesti, ei edes hymyillyt? Omituinen tyyppi. Kassaneitikin oli ihan puunaamana, ikäänkuin vihannesten viskominen olisi ihan arkipäivää.
Tapahtui eilen Lidlissä Konalassa: Eräs miesasiakas oli lapannut tiskille ostoksensa, kun myyjä vaan mitään sanomatta lähti yhtäkkiä pois kassalta ja jätti vielä palveluvalonkin päälle; kassa nro 1 oli kyseessä???!!!
Mies joutui siis keräämään tavaransa pois ja ihmetteli meille myyjän käytöstä - Päästimme ihmettelevän miehen edellemme jonossa empatian vuoksi ja jo senkin takia, kun meillä oli tosi paljon enemmän tavaraa ja kauppassa oli paljon väkeä ja suuret jonot.
Voisiko myyjällä olla jokin suolistosairaus, jonka johdosta ulostamaan pitää päästä nopeasti.
Niinpä. Tai vaikka alkoi oksettamaan, tautia tai vaikka raskauspahoinvointia. Ei tuo mielestäni ole mikään "nyt jäi suu auki ku oli niin töykee" -tilanne, ihminen se kassamyyjäkin oli ja ihan varmasti tuohon löytyi joku todella hyvä syy.
Mummini kyseli minulta ennen edellistä vierailuani, olenko kasvissyöjä. Kun vastasin hieman hämmentyneenä (olemme läheisiä, en ole koskaan edes pallotellut aiheella hänen kanssaan ja mummini on ihan järjissään) että en ole, mummi vain toisti kysymyksen. Kun lopulta sain hänet vakuutettua että ei, en ole, enkä myöskään vegaani, hän vain totesi puhelimessa: Noh, suurin osa nuorista ihmisistä kuitenkin on. Suuni jäi kyllä hetkeksi auki :D kuulosti siltä kuin hän olisi halunnut että olisin kasvissyöjä, mutta miksi ihmeessä? Ihan normaalipainoinen ja vihanneksia muutenkin syövä nainen olen, joten ei voinut olla viittaus niihinkään aiheisiin.
Pärstän mukaan katsos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärstän mukaan katsos kirjoitti:
Ei jäänyt suu auki vaan nauratti. Työkaveri kahvitauolla sanoi ettei halua ulkomailla käydä. Hetken päästä toiselle työkaverille nyökytteli, kuinka mukavaa olisi talvet asua ulkomailla 😂😂
Minä kyllä ymmärränkin tämän, vaikka toki tässä voi olla kyse ihmisestä, joka muokkaa aina sanojaan kuulijan mukaan. Mutta itsekään en välitä matkustella, mutta voisin hyvin kuvitella asuvani ulkomailla. Viikon kahden reissun takia se kaikki vaiva vain tuntuu liian rasittavalta, mutta olisi ihan eri asia lähteä jonnekin pitemmäksi aikaa.
Mutta olen myös törmännyt noihin ihmisiin, joiden puheet muuttuu sen mukaan, mitä toinen sanoo. Pahin tapaus oli sellainen, että jos hän olisi sanonut, että "tuo auto on valkoinen", ja olisin sanonut, että "minusta se on musta", hän olisi sanonut, että "juuri niin, sitä minäkin tarkoitin". Vastaavanlaisia keskusteluja oli paljon niin että hän pyörsi täysin äskeiset sanansa sen jälkeen, kun toinen sanoi jotain ihan muuta.
Kyseessä on juuri sellainen joka valitsee mielipiteensä kuulijan mukaan 😂😂
Tätä kannattaa tehdä töissä. On kaikkien mieleen ja ne aiheet on "kiinnostavia" tyyliin kutoisinko lapselle pinkit sukata vai punaiset. Se ja sama. Näin voi myös välttää yksityisasioista kertomisen kun ne "vaihtelevat"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verovirkailijan kysymys: Saisitko vainajalta valtakirjan? Sai mun leukani valahtamaan rintojen tasalle.
Olikohan siis vain vähän sekaisin ja halusi kuolinpesältä valtakirjat? Ei kai kukaan tosissaan tollasta kysy 😁
Kyllä noinkin yksinkertaisia yksilöitä löytyy, valitettavasti.
Voisi ihan hyvin tapahtua minulle tuo. Sanat menevät helposti sekaisin, etenkin puhuessani. Valitettavasti minäkin työskentelen asiakaspalvelussa. Kotona mies oikoo ja korjaa sanavalintojani.
Käyn harvoin pääkaupungissa, joten välillä tulee kysyttyä neuvoa. Olin Stockmannilla, jossain vaatekerroksessa muistaakseni. Yhtäkkiä huomasin, että olen myöhässä ja yritin muistella missä liukuportaat ovat. En heti löytänyt, joten juoksin kysymään tiskin takana seisovalta myyjältä. No eipä hän tiennyt missä ne ovat... Silloin suuni loksahti auki.
Vierailija kirjoitti:
Kyykkyvatkaus. Luulin tätä av-legendaksi kunnes pari viikkoa sitten sattui kohdalle salilla. Tuijotin ehkä sekunnin liikaa ja suu auki :) mut kun se oli niinku joku kauhuelokuva. Ällöttävää, mutta ei vaan pystynyt kääntämään katsetta.
Mä tiedän tekeväni nyt virheen, mutta olen liian tuore av:läinen tietääkseni. Kertokaa, mikä on kyykkyvatkaus!
Totaalinen WTF hetki, kun pomo kilahti täysin. No, en ollut suosiossa, mutta kilahdus oli niin totaalinen, että pelkäsin et käy päälle.
Sain läheiseltä sukulaiselta kalliin WTF-lahjan ja olin täysin sanaton. Meni niin puskaan, kuin voi vaan olla, meni aika pitkään että pääsin ylitse hämmennyksestä. Ei eka kerta tämän sukulaisen kanssa, kun ajatusmaailmat menee ihan ristiin ja saan lahjaksi jotain minulle über-outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän tekeväni nyt virheen, mutta olen liian tuore av:läinen tietääkseni. Kertokaa, mikä on kyykkyvatkaus!
Ymmärtääkseni ko. termi kuvaa tilannetta, jossa naispuolinen henkilö pesee (julkisissa tiloissa) alapäätään normaaliin toimintaan verrattuna liian yksityiskohtaisesti ja antaumuksellisesti saattaen mahdolliset tapahtuman todistajiksi joutuneet kanssaihmiset hämmentyneeseen ja vastenmieliseen olotilaan.
En ole itse koskaan livenä ko. ilmiötä itse nähnyt, mutta av - valitettavasti - valistaa tällaisistakin elämän "tosiasioista"...
silloin kun silloinen ystäväni tuli kylään ja morkkani lapseni ulkonäköä. Nykyisin hän hymyilee iloisena facebook kuvassa ja saa symbatiaa synnytyksessä kuolleella lapsellaan.
Olen aika sanavalmis enkä pienistä hätkähdä.
Yhden kerran mulla on kuitenkin suu loksahtanut auki enkä saanut sanottua kuin jotain änkytyksen tapaista.
Yritän kiteyttää lyhyesti, mutta muutan yksityiskohdat ettei ihmisiä tunnistettaisi.
Olen tuntenut naapurini 10v ajan. Hän on n 47-vuotias Seija. Seijalla on pitkäaikainen suhde Markun kanssa jolla on oma bisnes Väli-Amerikassa. Markku käy kotonaan harvakseltaan, mutta kesäisin on n 4kk putkeen Suomessa Seijan kanssa.
Silloin kun Seija on yksikseen, niin välillä käydään lenkillä ja kahvilla. Seijalle Markku on kaikki kaikessa ja Seijalle on tärkeää että on kotona kun Markku soittaa Skype-puhelua.
Vuosien aikana on tapahtunut joitakin erikoisia asioita. Kerran Seija oli tavannut yllättäen Markun vanhan ystävän ja Markun ystäväkin oli tunnistanut Seijan: "sinähän olet se Markun eks-vaimo". Tilanne oli ollut hämmentävä. Pari muutakin erikoista tilannetta on ollut mikä minua on ihmetyttänyt, mutta Seija haluaa uskoa miehestään pelkkää hyvää.
Viime syksynä minulla oli matka Miamiin ja viereen istui vieras vanhempi mies. Matkalla vähän juteltiin ja ilmeni että hän on menossa samaan maahan ja kaupunkiin kuin missä Markku bisnestä pyörittää. Tämä paikka oli miehen vakiokohde. Kysyin tunteeko sattumalta Markun. "Ai Virtasen Markun joka on Hyvinkäältä? Tunnen toki! Markkuhan löysi itselleen kivan paikallisen naisen ja heidän tytär aloitti juuri koulun"
Mies kysyi mistä minä tunnen Markun. En saanut vastattua kuin jotain änkytystä. Tilanne oli epätodellinen. Pahalta tuntui. Sanoin että vie Markulle terveisiä Suomen naapurilta....
Tarina on kaikessa uskomattomuudessaan aivan totta ja kyseessä on satavarmasti sama "markku".
riitakinnaajanakkalaala kirjoitti:
silloin kun silloinen ystäväni tuli kylään ja morkkani lapseni ulkonäköä. Nykyisin hän hymyilee iloisena facebook kuvassa ja saa symbatiaa synnytyksessä kuolleella lapsellaan.
Symbatia <3 Kiitos! Kerään kirjoitusvirheitä, ja listani alkaa olla jo niin kattava, etten ole pitkiin aikoihin saanut uusia! Symbatia on kaiken lisäksi aika symb...sympaattinen :)
Äiti ja vaimo kirjoitti:
Ystäväni kateus jätti mun suun auki :D näytin hänelle kuvia hotellilomaltamme ja hän sai sanotuksi ivallisesti että ei minun elämässä vaan ole tuollaista glamouria :D tähän päätinkin ystävyyden,hän on niin kateellinen parisuhteestani että ei raukka kykene muutakuin vittuilemaan,tukehtukoon kateuteensa,minä nautin onnestani ja perheestäni täysin!
Kumpikohan tässä teki palveluksen ja kelle?
Näin Malmin Prismassa kun somaliteini pölli ehkä kilon pussin karkkia ja taisin olla ainoa joka sen näki kun vartija taikka kassa ei huomannut että jätkä mätti pussin täyteen irtokarkkiosastolla ja pussi matkaan ja kassan ohi. Lähinnä vaan rupes vituttamaan, että joitakin kytätään siitä, että maistaa jotakin karkkia ja paikalle soitetaan poliisit ja sit tulee teini ja pöllii säkillisen.
Jos haluatte maistaa tehkää niin kuin Pasi Viheraho joka tekee saman laillisesti ostamalla yhden karkin jonka hinnaksi tulee 1 centti ja pyörstetään kassalla nollaan. Jos taas haluat pölliä, niin mätä pussi täyteen ja kävele kassan ohi.
Lentokentällä lähtöselvityksessä (ei Suomessa) matkustaja ei millään ymmärtänyt, että hänen matkatavaroitaan ei voi viedä koneeseen. Tavarat olivat pussukoita ja nyssyköitä muovipusseissa ja jätesäkeissä. Paikallinen kassialma kenties. Jono sille tiskille kasvoi ja kasvoi, ja nainen ei suostunut poistumaan. Lopulta avattiin toinen tiski, jolle muut matkustajat siirtyivät, ja nainen jäi omalle tiskille, jossa hänelle etsittiin jotain ratkaisua. Suu jäi auki hänen matkatavaroistaan, ihan roskissäiliön sisältöä.