Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teille, jotka olette sitä mieltä että bussikuski toimi oikein ajaessaan pikkutytön ulos bussista

Vierailija
30.11.2016 |

Nyt pistän jauhot suuhun teille:

Teistä oli siis OK että vaikka hätäkeskus ehdotti että tyttö saisi tässä tilanteessa jäädä bussiin niin kuski ajoi hänet kuitenkin ulos.......9-vuotiaan tytön......vieraassa paikassa.....ja iltapimeällä?

Kukaan ei kiistä sitä että äidissä oli vikaa, hänen olisi pitänyt varmistaa että tytöllä on kännykkä ja riittävästi rahaa mukana ja eiköhän hän muista sen jo jatkossa, mutta jos se tyttö olisi ulosheittämisen jälkeen raiskattu ja/tai murhattu niin olisitteko edelleen kehumassa kuskia ja kertomassa että jatkakaa samaan malliin jatkossakin?

Pelisilmää saa käyttää, aina ei pidä eikä voi noudattaa sääntöjä pilkun tarkalleen.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko tähän ratkaisuna, että vastaavassa tapauksessa kuski tekisi aina lastensuojeluilmoituksen lapsesta? Pitäisi bussin kyydissä niin kauan että ne poliisit pääsee hakemaan (eli ei jättäisi lasta edes oikealla pysäkilläkään pois, kun mistä voi tietää ettei lapsi taas erehdy oikeasta pysäkistä tms.?) ja jättäisi sitten asian selvittelyn viranomaisille: Miksi on 9 vuotias laitettu kulkemaan bussilla ilman riittävää rahaa/opasusta? Miksi hylätty pysäkille eikä viety perille? Miksi vanhempi on tavoittamattomissa, eikä lapsella mitään välinettä millä ottaa yhteyttä?

Tuo olisi mielestäni hyvä ohjeistus jatkossa bussikuskeille.

Alle 10 vuotiaan lapsen saisi laittaa bussiin vain, jos joku saattaa bussiin ja on vastaanottamassa pysäkillä bussista pois. Eli sama kuin lentokoneissa käsittääkseni on?

Mä kuljin ihan yksin bussilla jo 7 vuotiaana kouluun mennessä. Aika mahdotonta olisi ollut, että aina ois järjestetty joku opettaja tai jompi kumpi vanhemmista pysäkille.

No ei nyt varmaan jatkuvasti ole tarvetta, mutta kyllähän tuollainen vanhemman huolenpito olisi suotavaa edes sillä lapsen ensimmäisellä itsenäisellä bussimatkalla. Kyllähän lapsi oppii nopeasti että miten homma toimii ja osaa mm. itse katsoa että paljonko kortilla on rahaa ja pyytää lataamaan lisää/ osaa ladata itse. Mutta aika paska temppu vanhemmilta heittää lapsi noin vaan kylmitään veteen ja katsoa että osaako se uida.

Vierailija
82/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni matkusti koko syksyn  6 vuotiaana kouluun ja joutui raukka aina todistamaan kuskeille olevansa 6 ja siksi voivansa matkustaa ilman lippua.  Kaikkea ei voi aina ennakoida. Kännyköissä voisi olla joku bluetooth sovellus, jolla tarkistaa lipun saldon. Meillä ainakin arvuutellaan aina, että paljonko lipussa on saldoa tai aikaa. Ja niin kauan kuin olen bussilla Helsingissä matkustanut (40 vuotta) on ollut sääntö ettei lapsia heitetä ulos pimeään kesken matkan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni matkusti koko syksyn  6 vuotiaana kouluun ja joutui raukka aina todistamaan kuskeille olevansa 6 ja siksi voivansa matkustaa ilman lippua.  Kaikkea ei voi aina ennakoida. Kännyköissä voisi olla joku bluetooth sovellus, jolla tarkistaa lipun saldon. Meillä ainakin arvuutellaan aina, että paljonko lipussa on saldoa tai aikaa. Ja niin kauan kuin olen bussilla Helsingissä matkustanut (40 vuotta) on ollut sääntö ettei lapsia heitetä ulos pimeään kesken matkan. 

Mikä tuossa on ihmeellistä? Kyllä minäkin raukka joudun joka kerta todistamaan bussikuskille että olen maksanut matkani (näyttämään matkakorttia). Tuollaisia sovelluksia on muuten jo olemassa, senkun lataa vaan. Androidilla ainakin "Oma matkakortti". Toimii NFC:llä. Mutta ennen vanhaan ainakin meillä pidettiin varalla repussa pientä rahaa jos kävisikin noin, että

Vierailija
84/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyttöä ei saa päästää ulos ettei sitä raiskata? Eiköhän vika ole raiskaajassa. Burkat vaan päälle...

Vierailija
85/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta en näkisi mitenkään mahdottomana, että lapsella olisi mukanaan aina yksi viisikymppinen, jota ei käytetä vaan se on vararaha siihen, jos vaikka tulee paha olo tai joku tällainen ongelma niin pääsee taksilla kotiin. Tai ainakin vähimmillään kymppi, jotta on rahaa maksaa matka, jos korttikoneen kanssa on joku ongelma. Sitä kymppiä voi käyttää muuhunkin hätätilaan esim. jano tai nälkä. 

Vierailija
86/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on ihmeellistä? Kyllä minäkin raukka joudun joka kerta todistamaan bussikuskille että olen maksanut matkani (näyttämään matkakorttia). Tuollaisia sovelluksia on muuten jo olemassa, senkun lataa vaan. Androidilla ainakin "Oma matkakortti". Toimii NFC:llä. Mutta ennen vanhaan ainakin meillä pidettiin varalla repussa pientä rahaa jos kävisikin noin, että

Ehkä aikuisella ja 6 vuotiaalla on eroa??

Vierailija
87/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko tähän ratkaisuna, että vastaavassa tapauksessa kuski tekisi aina lastensuojeluilmoituksen lapsesta? Pitäisi bussin kyydissä niin kauan että ne poliisit pääsee hakemaan (eli ei jättäisi lasta edes oikealla pysäkilläkään pois, kun mistä voi tietää ettei lapsi taas erehdy oikeasta pysäkistä tms.?) ja jättäisi sitten asian selvittelyn viranomaisille: Miksi on 9 vuotias laitettu kulkemaan bussilla ilman riittävää rahaa/opasusta? Miksi hylätty pysäkille eikä viety perille? Miksi vanhempi on tavoittamattomissa, eikä lapsella mitään välinettä millä ottaa yhteyttä?

Alle 10 vuotiaan lapsen saisi laittaa bussiin vain, jos joku saattaa bussiin ja on vastaanottamassa pysäkillä bussista pois. Eli sama kuin lentokoneissa käsittääkseni on?

Mä kuljin ihan yksin bussilla jo 7 vuotiaana kouluun mennessä. Aika mahdotonta olisi ollut, että aina ois järjestetty joku opettaja tai jompi kumpi vanhemmista pysäkille.

Menitkö sen ekankin viikon ihan omine nokkineen ilman rahaa ja puhelinta?

Kyllä minäkin kävin yhdeksänvuotiaana bussi-juna-yhdistelmällä harrastuksissa eikä silloin ollut edes puhelimia, mutta ei minua koskaan laitettu mitenkään epämääräisesti matkaan liian naftin lipun tai rahan kanssa. 

Ilman puhelinta kyllä. Mulla oli ihan semmonen koulun maksama kuukausilippu niin oli se lippukin. Enkä mennyt koko ekaa viikkoa yksin, mutta kyllähän tuokin lapsi oli ennenkin bussilla kulkenut. Lähinnä nyt  puutuin tohon ehdotukseen siitä, ettei alle 10 vuotiaita päästettäisi bussiin tai bussista ilman saattajaa.

Vierailija
88/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt varmaan jatkuvasti ole tarvetta, mutta kyllähän tuollainen vanhemman huolenpito olisi suotavaa edes sillä lapsen ensimmäisellä itsenäisellä bussimatkalla. Kyllähän lapsi oppii nopeasti että miten homma toimii ja osaa mm. itse katsoa että paljonko kortilla on rahaa ja pyytää lataamaan lisää/ osaa ladata itse. Mutta aika paska temppu vanhemmilta heittää lapsi noin vaan kylmitään veteen ja katsoa että osaako se uida.

mistä se kuski tietää onko se sen lapsen eka matka et pitääkö olla joku saattamassa pysäkillä ja ottamassa vastaan vai voiko vaan ottaa kyytiin?

Vierailija
89/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on se, että 6 vuotiaalla on se vanhempi joka on vastuussa ja joka huolehtii, että lapsella on esim henkilökortti mukana jolla todistaa ikänsä, sekä muutama euro rahaa.

Vierailija
90/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä se kuski tietää onko se sen lapsen eka matka et pitääkö olla joku saattamassa pysäkillä ja ottamassa vastaan vai voiko vaan ottaa kyytiin?

Omassa kritiikissäni se kärki ei kohdistunutkaan kuskiin vaan vanhempiin. He tietävät, että matka on ensimmäinen ja tuntevat myös lapsen pelokkuus- ja neuvokkuusasteen. 

Vierailija
91/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton, mutta en näkisi mitenkään mahdottomana, että lapsella olisi mukanaan aina yksi viisikymppinen, jota ei käytetä vaan se on vararaha siihen, jos vaikka tulee paha olo tai joku tällainen ongelma niin pääsee taksilla kotiin. Tai ainakin vähimmillään kymppi, jotta on rahaa maksaa matka, jos korttikoneen kanssa on joku ongelma. Sitä kymppiä voi käyttää muuhunkin hätätilaan esim. jano tai nälkä. 

Taksin voi maksaa se vanhempi perilläkin...mutta silloin sen vanhemman pitäisi olla kotona vastaanottamassa sitä lasta, eikä toteuttamassa itseään.

Vierailija
92/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tyttöä ei saa päästää ulos ettei sitä raiskata? Eiköhän vika ole raiskaajassa. Burkat vaan päälle...

Ja minua ihmetyttää tässä raiskauspelottelukeskustelussa se, että se lapsi joutuisi nimenomaan bussimatkan jälkeen ja juuri tällä pysäkillä raiskatuksi, mutta raiskausta ei mitenkään pidetä mahdollisena, jos hän jää pois oikealla pysäkillä tai ennen hänen bussiin nousuaan tai jos hän itse vahingossa jää väärällä pysäkillä pois.

Vierailija
93/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toki on mutta miten se ero tässä mielessä vaikuttaa? Molemmat matkustavat bussilla itsenäisesti ja totta kai matkustajien pitää todistaa kuskille että ovat oikeutettuja matkustamaan bussilla. Minusta ihan itsestäänselvää. Ei lapset mitään standardikokoisia ole, joten mistä kuskin pitäisi tietää jonkun tuntemattoman lapsen ikä.

Vierailija
94/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan mistään. Tarkoitinkin siis että aika paska temppu tuon lapsen omilta vanhemmilta jättää hänet ihan heitteille.

Vierailija
95/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
96/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuski teki tuossa vain työtään. Tuota yritetään yllättävän paljon että sisäisellä lipulla matkustetaan seuturajojen yli, joten mihin se raja sitten vedetään? Mistä kuskin pitäisi tietää, että kuka on oikeasti vanhempiensa heitteillejättämä ja kuka yrittää vain huijata ja säästää. Jos nyt joltain peräänkuulutetaan maalaisjärkeä, niin eikö kukaan kanssamatkustaja olisi voinut auttaa. Kaksi euroa taitaa maksaa se lasten seutulippu.

Vierailija
97/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuski teki tuossa vain työtään. Tuota yritetään yllättävän paljon että sisäisellä lipulla matkustetaan seuturajojen yli, joten mihin se raja sitten vedetään? Mistä kuskin pitäisi tietää, että kuka on oikeasti vanhempiensa heitteillejättämä ja kuka yrittää vain huijata ja säästää. Jos nyt joltain peräänkuulutetaan maalaisjärkeä, niin eikö kukaan kanssamatkustaja olisi voinut auttaa. Kaksi euroa taitaa maksaa se lasten seutulippu.

Tätä minäkin mietin että oikeastiko siellä on koko bussilastillinen aikuisia ihmisiä istunut ja katsellut hoomoilasina kun asiaa selvitellään ensin tytön itsensä kanssa, sitten yritetään soittaa äidille ja lopuksi vielä keskustellaan hätäkeskuksen kanssa että mitäs tehdään kun täällä on lapsi jolla ei ole rahaa ostaa lippua.

Vierailija
98/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö...meinaatko siis että kaikkia pitäisi jatkossa kuljettaa ilmaiseksi, ettei vaan tulla raiskatuiksi tai murhatuiksi? Haloo nyt ap.

Vierailija
99/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöhän oli alun pitäenkin yksin liikenteessä. Hänet olisi voitu raiskata sillä pysäkillä, mistä hän tuli kyytiin, tai sitten kotipysäkillä, tai matkalla kotipysäkiltä kotiin. Mitä ap oikein hakee tällä?

On ihan normaalia, että 9-vuotias kulkee yksin kouluun ja harrastuksiin, myös ilta-aikaan. Se mikä ei ole normaalia on tuo, ettei tuon ikäinen osaa kulkea bussilla, leimata lippua oikein. Ja että äitikin on niin avuton, ettei osaa opastaa lastaan tällaisissa ihan perusjutuissa.

Vierailija
100/107 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei typerän äidin typerästä toiminnasta anneta "opetusta" lasta välikappaleena käyttäen, kun se vieläpä asetti lapsen vaaraan. Äiti saisi kyllä katsoa peiliin.

Vaaraan? Lapsi oli vaarassa joutua odottamaan vähän aikaa - saamme varmasti pian lukea äidin kirjoittaman selviytymiskirjan tästä uskomattomasta taistelusta.

Miten te, joiden mielestä iltahämärässä alkaa välitön hengenvaara, oikein selviätte elämässänne? Asutteko jossain, missä murhamies hiipii pihalle heti pimeällä, ja ainoa paikka päästä lämmittelemään 50 kilometrin säteellä on kerran päivässä kulkeva bussi?

Juuri tällaisista asioista kiihkoilemalla kasvatetaan lapsia, jotka ovat oikeasti vaarassa todellisessa hätätilanteessa. He kun ovat jo ihan shokissa silloinkin, kun mitään vaaraa ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän