Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietto - isovanhemmat lähtevätkin matkalle

Vierailija
29.11.2016 |

Sanon heti alkuun - vanhemmillani on oikeus viettää joulu ihan niinkuin he itse haluavat. Siitä huolimatta juuri nyt jostain syystä minusta tuntuu kurjalta.
Olen asunut perheeni kanssa ulkomailla viime vuodet ja pienet lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua täällä Suomessa isomvanhempien kanssa. Muutimme takaisin Suomeen keväällä ja olen kyllä toivonut, että tavalla tai toisella he olisivat osa jouluamme nyt kun täällä asutaan.
Veljeni asuu myös ulkomailla (paljon lähempänä Suomea kuin missä me asuimme). Vanhempani ovat joka joulu käyneet heillä joulunvietossa siitä lähtien, kun veli uuteen maahan muutti perheineen (vähän meidän ulkomaillemuuttomme jälkeen). Yhtäkään joulua he eivät ole viettäneet mediän lastemme kanssa, koska asuimme nin kaukana.
Nyt sitten kysyin vanhemmiltani, mitkä heidän joulusuunnitelmansa ovat. Äitini ilmoitti heidän jo ostaneen lentoliput veljen perheen luokse, joten he lähtevät pari päivää ennen aattoa ja palaavat joulun jälkeen.
Minua kirpaisee. Olisin toivonut, että olisimme yhdessä voineet sopia jotain joulunvietosta niin, että omatkin lapset olisivat vihdoin kokeneet edes jotain joulusta isovanhempien kanssa. Vaikka siis ymmärrän, että he ovat täysin vapaita menemään ja tulemaan miten haluavat.
Mitä ajattelette tästä?

Kommentit (406)

Vierailija
261/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kommentit on todella outoja. Voiko kukaan ajatella oikeasti noin ilkeästi kaikesta. Mielestäni marraskuun alussa ei ollut liian myöhäistä ottaa joulu puheeksi. Normiperheessä kysellään juurikin noihin aikoihin tai vielä myöhemminkin, mitä kukakin on aikonut tehdä ja jos yhdessä viettämisestä sovitaan, niin sitten kaikki on tietoisia asiasta ja voidaan jakaa ruokatarjottavat yms, näin ainakin meillä. Sen sijaan ne jotka ap:n tapauksessa selän takana suunnittelivat joulunsa jo lokakuussa, olisivat voineet silloin avata suunsa, että suunnitelma olisi tämmöinen ja lähdettekös tekin mukaan. Siten ap:n perhe olisi voinut myös pohtia, lähtevätkö vai ei, lentoja ja hotelleja olisi voinnut saada kohtuuhintaan. Nyt 26 pv ennen joulua enää ei.

Että jos jonkun toiminta on ollut kohtuutonta, niin noiden yhtä lasta suosivien vanhempien.

Olen samaa mieltä. Ilmeisesti muu perheeni ajattelee nykyisin samoin kuin monet täällä. En ole kuullut kenenkään tavallisen perheen aloittavan joulusuunnitteluja lokakuussa. Mutta olisi pitänyt. Ap

No juuri tuollaisessa tilanteessa, kun asutaan hajallaan eri maissa, on ihan ymmärrettävää aloittaa suunnittelu ajoissa, että ehditään sekä suunnitella että hankkia lentoliput ja mahdolliset majoituspaikat ja mielellään kohtuuhinnalla.

Vierailija
262/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä ole heiltä mitään kieltänyt. Hehän juhlivat siellä joulua! Me jäämme kotiin. En ole ketään ajamassa pois. Meitä ei ole kutsuttu. En lähtisi hotelliin asumaan perheeni kanssa jouluna, se on totta. Lähtisin, jos voitaisiin olla talossa, kuten kaikki muutkin. Mutta meitä EI OLE KUTSUTTU ja kuten joku totesi, lippujen suhteen kalkkiviiva oli lokakuussa. Ap[/quote]

Kenen sitten pitäisi hotelliin mennä? Teitä on neljä, joista kaksi ilmeisesti pieniä täysin vahdittavia lapsia. Mikä olis sun mielestä vaihtoehto kun olet ilmeisesti ilmoittanut että te ette ainakaan hotelliin mene? Lapseton pariskunta on huomattavasti paljon helpompi kutsua kylään kuin pikkulapsiperhe, jolla on päikkärit ja ehkä turhan työläs ruokarytmi jo valmiiksi täyteen taloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä megapitkässä keskustelussa tullut esille tätä:

Ap on nyt muuttanut pienten lasten kanssa Suomeen. Varmaan ovat olleet isovanhempien kanssa usein tekemisissä, ainakin aiempaan verrattuna. Isovanhemmat toki esittävät, että ap:n pienet lapset ovat heille tärkeitä ja kohteliaina antavat esim. hoitoapua välillä. Ootko ap miettinyt, että ehkä sun vanhemmat eivät jaksa olla sun lasten kanssa tekemisissä? Sun kanssa tahtoisivat viettää joulua, mutta ei sun lasten. Pienet lapset on rasittavia jo pelkällä olemassa olollaan. Ehkä sun vanhemmat tahtoivat lähteä joululomalle.

Vierailija
264/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kommentit on todella outoja. Voiko kukaan ajatella oikeasti noin ilkeästi kaikesta. Mielestäni marraskuun alussa ei ollut liian myöhäistä ottaa joulu puheeksi. Normiperheessä kysellään juurikin noihin aikoihin tai vielä myöhemminkin, mitä kukakin on aikonut tehdä ja jos yhdessä viettämisestä sovitaan, niin sitten kaikki on tietoisia asiasta ja voidaan jakaa ruokatarjottavat yms, näin ainakin meillä. Sen sijaan ne jotka ap:n tapauksessa selän takana suunnittelivat joulunsa jo lokakuussa, olisivat voineet silloin avata suunsa, että suunnitelma olisi tämmöinen ja lähdettekös tekin mukaan. Siten ap:n perhe olisi voinut myös pohtia, lähtevätkö vai ei, lentoja ja hotelleja olisi voinnut saada kohtuuhintaan. Nyt 26 pv ennen joulua enää ei.

Että jos jonkun toiminta on ollut kohtuutonta, niin noiden yhtä lasta suosivien vanhempien.

Olen samaa mieltä. Ilmeisesti muu perheeni ajattelee nykyisin samoin kuin monet täällä. En ole kuullut kenenkään tavallisen perheen aloittavan joulusuunnitteluja lokakuussa. Mutta olisi pitänyt. Ap

No juuri tuollaisessa tilanteessa, kun asutaan hajallaan eri maissa, on ihan ymmärrettävää aloittaa suunnittelu ajoissa, että ehditään sekä suunnitella että hankkia lentoliput ja mahdolliset majoituspaikat ja mielellään kohtuuhinnalla.

Kukaan ei sanonut suunnitelmista mitään minulle. Ap

Vierailija
265/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa tuntemissani perheissä, joissa lapsia tai lapsenlapsia asuu eri maissa, aloitetaan joulusuunnittelu jo hyvissä ajoin. Ihan niiden lentojen ja mahdollisten hotellimajoitusten vuoksi. Niin myös omassani. 

Vierailija
266/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo. Kivikissaäidin uusi alter ego?

Vierailija
267/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sinua ap harmittaa enemmän: lastesi joulu ilman isovanhempia vai oma loukkaantumisesi, ettei sinulta kysytty mitään?  Jos veljesi olisi kutsunut myös teidät ja olisitte joutuneet majoittumaan hotelliin, olisitteko lähteneet? Jos asiasta olisi juteltu ajoissa ja sinä olisit joulun järjestäjä, olisitko kutsunut myös veljesi perheineen? Vietittekö ennen ulkomaille muuttoa aina joulut yhdessä vanhempiesi ja veljesi perheen kanssa? Oliko veljelläsi ja hänen vaimollaan jo silloin lapsia? Ajan takaa sitä, että hyvin usein joulukäytännöt muuttuvat ihan yhdessä vuodessakin, kun ihmiset menevät naimisiin tai perheeseen syntyy lapsia. Tapa, joka suvussa on ollut aikaisemmin, ei ehkä olekaan enää, koska puolisot eivät halua. On harmi, ettei muuttuneista tavoista tajuta kertoa niille, jotka edelleen toivoisivat yhteisen joulun. Ihmiset ovat kuitenkin ajattelemattomia. 

Minua harmittavat molemmat asiat, yhtä paljon. Taas yksi joulu ilman isovanhempia. Eikä minulta kysytty mitään. Eikä kutsuttu. Jos veljeni olisi kutsunut meidät, olisimme rehellisesti sanottuna kaikki mahtuneet heille. He asuvat todella isossa talossa. Tai sitten on mahdollista, että jotkut muut olisivat voineet olla hotellissa (vanhempani, vaimon isä ja avovaimo, vaimon veli ja lapsi). Jos veljeni olisi tulossa perheineen Suomeen, minä järjestäisin joulun tai järjestäisimme sen kaikki vanhempieni luona, miten vain sovittaisiin. Vietimme joulut enne ulkomaille aina veljen perheen, edesmenneen anopin ja vanhempieni kanssa niin, että viettopaikka vaihetli, joskus aattona anoppi oli meille, joskus olimme vanhemmillani, joskus kaikki olivat meillä. Ja joulupäivänä tavattiin ne, jotka eivät aattona olleet mukana. Veljellä ja vaimolla oli lapsia jo silloin ja heidän ehdoillaan mentiin. Kuten muuten nytkin. Haluan tässä sanoa, että olen ollut todella, todella joustava: anopin terveyden mukaan on menty, veljen lasten mukaan on menty, vanhempieni mukaan on menty jne. Nyt vaan minut pudotettiin perheeni kera joulukelkasta kokonaan :( ap

Miksi pidät itseäsi ja lapsiasi etuoikeutettuina majoittumaan veljesi ja tämän vaimon kotiin? Ja katsot, että veljesi vaimon sukulaisten tai muiden pitäisi mennä hotelliin, jos muutoin ette mahdu veljesi ja tämän vaimon kotiin? Anteeksi vaan, mutta annat itsestäsi nyt varsin itsekkään kuvan. Sinä ensin ja sitten vasta muut. Hei oikeesti nyt valoja päälle!

Minä en ole menossa veljeni luokse. Minua ei ole kutsuttu. Tämä on kuvitteellista. Kukaan ei joudu joustamaan, koska minua ja perhettäni ei ole edes kutsuttu. Kukaan ei ole sanonut mitään. Ap

Kuvitteellista tai ei, itse kuitenkin tuolla kirjoitit, että sinun perheesi kuuluisi voida majoittua veljesi taloon (jos teidät olisi kutsuttu) ja muut voivat majoittua minne haluavat, jos eivät teidän lisäksenne samaan taloon mahtuisi. Jopa omat vanhempasi olisit ollut valmis laittamaan hotelliin, kunhan itse et joutuisi asumaan hotellissa. Sinä ja lapsesi näette vanhempiasi nyt paljon useammin kuin veljesi ja hänen lapsensa, mutta siitä huolimatta katsoit sinulla olevan etuoikeus veljesi kotiin. Entä,  jos veljesi vaimo tietääkin asenteesi ja juuri siksi teitä ei kutsuttu? Ehkä sinulle ei puhuttu koko asiasta aiemmin, koska muut tiesivät, että mielipiteesi on, että sinut ja perheesi pitä huomioida ensin ja vasta sitten muut? 

Voi olla, että olet ihan kiva ja mukava  ihminen, mutta kirjoituksistasi on saanut vähän erilaisen kuvan. Ja minä perustan mielipiteeni tästä asiasta vain siihen, mitä olet kirjoittanut. 

Jaa-a. Mä olen kyllä saanut vähän erilaisen kuvan. Eihän ap:n perhettä ole edes kutsuttu, niin että majoitusjärjestelyillä spekulointi on ihan idioottia. 

Kun ajattelen meidän perhettä, niin meillä toimittaisiin niin, että jos nyt siskoni perhe ja vanhempamme tulisivat meille viettämään joulua, niin itsestäänselvästi siskoni perhe jäisi meille yöksi ja vanhempani menisivät hotelliin. Tämä olisi 100 % kaikkien tahto. Lapset saisi helposti nukkumaan ja aikuiset voisivat jatkaa illanviettoa myöhäänkin. Isovanhemmat pääsisivät näppärästi taksilla hotellille, ei lasten herättelyä kesken unien, pukemista unisena ja sitten unetonta yötä. Toisaalta vanhemmat saisivat nukkua rauhassa hotellissa, herillä ja käydä aamiaisella ilman härdelliä ja aikaista heräämistä ja tulisivat sitten taas joulupäivänä meille jatkamaan joulun juhlimista.

Isovanhemmat a)rakastavat noita lapsenlapsiaan niin paljon, että haluaisivat heille kaikkea hyvää, eli haluaisivat heidän saada leikkiä lahjoillaan simahtamiseen saakka ja jatkavan uniaan aamuun asti b) nauttisivat itse siitä hotellista enemmän kuin meillä härdellissä yöpymisestä.

Vierailija
268/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa tuntemissani perheissä aloitetaan joulun suunnittelu viimeistään syyskuussa! Silloin varataan matkoja, mökkejä Lapista, kysellään aikuisten lasten suunnitelmat, isoäidin toiveet jne. Näin päästään tarvittaessa 24 hengen porukalla Lappiin siten, että jokaisella perheellä on oma mökkinsä eikä niin, että osa on Rukalla ja osa Levillä. Tai sitten perheen nuoret ilmoittavat lähtevänsä Lontooseen, vanhukset eli yli 50v:t kylpylään ja lapsiperheet yhdessä laivalle.

Jos ryhtyy miettimään joulua vasta lokakuussa, saa tyytyä siihen, mitä enää on jäljellä.

Vierailija
269/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen voi olla moniakin eri syitä, jotka selviävät vain puhumalla asiasta vanhempiesi ja veljesi kanssa. Ei me täällä voida kuin vain arvailla. Tilanne nyt on mikä on, eikä ilmeisesti muuksi muutu tämän joulun osalta vaikka kuinka harmittaisi. Ensi vuonna sitten, kunhan saat suusi ajoissa auki.

Vierailija
270/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ottanut puheeksi jo kesällä että missä sitä joulua vietetään.

Vierailija
271/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä on tavallinen perhe tässä yhteydessä? Mun mielestä olosuhteet on hyvinkin epätavalliset koska jouluun liittyy matkojen varaamista. Mistä edes tiedät että he eivät ole viime joulun päätteeksi tokaisseet että ensi joulu taas samalla kaavalla? Ja suunnitelma on ollut valmis.

Vierailija
272/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herraihme, te voitte viettää omanlaista joulua ihan oman perheen kesken. Luoda omia perinteitä ja suomalaista joulua!! Vai oliko sun ajatus, että isovanhemmat tekee jouluruuat ja laittavat oman kotinsa jouluun ja ostaa lapsille ison kasan lahjoja te vaan saavutte paikalle nauttimaan joulun tunnelmasta.

Vanhemmillesi on todellakin oikeus viettää jouluaan ihan niinkuin itse haluavat!

Kuten sanoin, he saavat viettää joulunsa ihan miten haluavat. Olisin halunnut kutsua heidät meille. Tai jos he olisivat lähteneet vähän myöhemmin, olisimme voineet viettää meillä "esijoulun" ja olisimme voineet ajaa heidät lentokentälle. Ap.

Olisit halunnut kutsua heidät teille, mutta koko syksyn odotit että he itse ottavat asian esille?? Siis odotitko heidän kutsuvan itse itsensä teille, vai miten et ole saanut suutasi auki ennen marraskuun loppua kun todennäköisesti joulusuunnitelmat on jo tehty?

Eli olenko tehnyt mielestäsi pahankin virheen, kun marraskuussa kysyn, miten joulu vietettäisiin? Koska muuten itse aloitat joulun suunnittelun? Oliko vika minun nyt sitten kuitenkin, kun en kysynyt, niin isovanhemmat lähetevät? Eli juhannuksena sitten aloitan tämän ensi vuonna? Vai miten? Koska on oikea aika? Kerro! Ap.

Minusta sinä voit kerto vanhemmillesi vaikka heti, että he ovat tervetulleita viettämään joulua 2017 sinun luoksesi. Mua ihmetyttää, että sinä ja veljesi olette asuneet kolme vuotta ulkomailla, mutta sulla ei käy mielessäkään, että jos jouluksi on lähdössä ulkomaille, niin lennot on varattava huomattavasti aikaisemmin kuin marraskuun lopussa. Vai oletitko, että jouluksi saa äkkilähtöjä haluamaansa kohteeseen? Ymmärtäisin sinua paremmin, jos sinä ja veljesi ette olisi asuneet ulkomailla ettekä olisi pahemmin matkustelleet ja tämä lentolippuasia tulisi sinulle sen vuoksi yllätyksenä. 

Vika ei ole pelkästään sinun vaan tietenkin myös vanhempiesi, jotka olisivat voineet kertoa sinulle jo lokakuussa, että ovat lähdössä veljesi luokse jouluksi. Vanhempasi ovat voineet myös ajatella, että koska te olette nyt Suomessa, he näkevät sinua ja lapsiasi paljon useammin kuin ulkomailla asuvaa veljeäsi ja tämän lapsia ja sen vuoksi päättäneet mennä jouluksi veljesi luokse. Ei me voida näitä tietää, arvailla vain. 

Ei kai ole minun vikani, jos vanhempani ostavat lokakuussa liput, veli kutsuu heidät luokseen ja minulle ei kukaan puhu mitään? Ap

Ei, ei ole sinun vikasi. Ilmeisesti et ole koskaan joutunut varaamaan lentoja tietyksi ajankohdaksi - varsinkaan jouluksi - vaan joku muu on aina huolehtinut asian puolestasi. Jos olisit, olisit ollut myös tietoinen, että jos vanhempasi ovat aikeissa mennä veljesi luokse jouluksi, niin heidän on ostettava liput jo lokakuussa. Ja tämän tiedon perusteella olisit kysynyt vanhemmiltasi jo sitä ennen, haluaisivatko he tulla jouluksi sinun luoksesi. Ei myöskään ole vanhempiesi vika, että he eivät tienneet, että et tiedä, eivätkä he tienneet, että sinä olisit halunnut heidät jouluksi luoksesi. Yleensä kun pitää sanoa, jos jotain haluaa. Sun ainoa mokasi on, että et tajunnut tuota lentolippujen hankintaa ja sen vuoksi kysyit liian myöhään. On mahdollista, että vaikka olisit kysynytkin jo juhannuksena, vanhempasi olisivat silti menneet jouluksi veljesi luokse. Sinua ja lapsiasihan he tapaavat nykyisin useammin, koska asutte taas Suomessa.

Vierailija
273/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä aloitettiin tämän vuoden joulumatkan suunnittelu ja toteutus varaamalla lentoliput ja joulun majoitus viime huhtikuussa...

Meille sopivia lentoja ja majoitusta (taloa) ei myöhemmin (elokuussa kun tarkistettiin jos oltaisiin tehty muutoksia) enää olisi ollut saatavilla...

Vierailija
274/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi sinua ap harmittaa enemmän: lastesi joulu ilman isovanhempia vai oma loukkaantumisesi, ettei sinulta kysytty mitään?  Jos veljesi olisi kutsunut myös teidät ja olisitte joutuneet majoittumaan hotelliin, olisitteko lähteneet? Jos asiasta olisi juteltu ajoissa ja sinä olisit joulun järjestäjä, olisitko kutsunut myös veljesi perheineen? Vietittekö ennen ulkomaille muuttoa aina joulut yhdessä vanhempiesi ja veljesi perheen kanssa? Oliko veljelläsi ja hänen vaimollaan jo silloin lapsia? Ajan takaa sitä, että hyvin usein joulukäytännöt muuttuvat ihan yhdessä vuodessakin, kun ihmiset menevät naimisiin tai perheeseen syntyy lapsia. Tapa, joka suvussa on ollut aikaisemmin, ei ehkä olekaan enää, koska puolisot eivät halua. On harmi, ettei muuttuneista tavoista tajuta kertoa niille, jotka edelleen toivoisivat yhteisen joulun. Ihmiset ovat kuitenkin ajattelemattomia. 

Minua harmittavat molemmat asiat, yhtä paljon. Taas yksi joulu ilman isovanhempia. Eikä minulta kysytty mitään. Eikä kutsuttu. Jos veljeni olisi kutsunut meidät, olisimme rehellisesti sanottuna kaikki mahtuneet heille. He asuvat todella isossa talossa. Tai sitten on mahdollista, että jotkut muut olisivat voineet olla hotellissa (vanhempani, vaimon isä ja avovaimo, vaimon veli ja lapsi). Jos veljeni olisi tulossa perheineen Suomeen, minä järjestäisin joulun tai järjestäisimme sen kaikki vanhempieni luona, miten vain sovittaisiin. Vietimme joulut enne ulkomaille aina veljen perheen, edesmenneen anopin ja vanhempieni kanssa niin, että viettopaikka vaihetli, joskus aattona anoppi oli meille, joskus olimme vanhemmillani, joskus kaikki olivat meillä. Ja joulupäivänä tavattiin ne, jotka eivät aattona olleet mukana. Veljellä ja vaimolla oli lapsia jo silloin ja heidän ehdoillaan mentiin. Kuten muuten nytkin. Haluan tässä sanoa, että olen ollut todella, todella joustava: anopin terveyden mukaan on menty, veljen lasten mukaan on menty, vanhempieni mukaan on menty jne. Nyt vaan minut pudotettiin perheeni kera joulukelkasta kokonaan :( ap

Miksi pidät itseäsi ja lapsiasi etuoikeutettuina majoittumaan veljesi ja tämän vaimon kotiin? Ja katsot, että veljesi vaimon sukulaisten tai muiden pitäisi mennä hotelliin, jos muutoin ette mahdu veljesi ja tämän vaimon kotiin? Anteeksi vaan, mutta annat itsestäsi nyt varsin itsekkään kuvan. Sinä ensin ja sitten vasta muut. Hei oikeesti nyt valoja päälle!

Minä en ole menossa veljeni luokse. Minua ei ole kutsuttu. Tämä on kuvitteellista. Kukaan ei joudu joustamaan, koska minua ja perhettäni ei ole edes kutsuttu. Kukaan ei ole sanonut mitään. Ap

Kuvitteellista tai ei, itse kuitenkin tuolla kirjoitit, että sinun perheesi kuuluisi voida majoittua veljesi taloon (jos teidät olisi kutsuttu) ja muut voivat majoittua minne haluavat, jos eivät teidän lisäksenne samaan taloon mahtuisi. Jopa omat vanhempasi olisit ollut valmis laittamaan hotelliin, kunhan itse et joutuisi asumaan hotellissa. Sinä ja lapsesi näette vanhempiasi nyt paljon useammin kuin veljesi ja hänen lapsensa, mutta siitä huolimatta katsoit sinulla olevan etuoikeus veljesi kotiin. Entä,  jos veljesi vaimo tietääkin asenteesi ja juuri siksi teitä ei kutsuttu? Ehkä sinulle ei puhuttu koko asiasta aiemmin, koska muut tiesivät, että mielipiteesi on, että sinut ja perheesi pitä huomioida ensin ja vasta sitten muut? 

Voi olla, että olet ihan kiva ja mukava  ihminen, mutta kirjoituksistasi on saanut vähän erilaisen kuvan. Ja minä perustan mielipiteeni tästä asiasta vain siihen, mitä olet kirjoittanut. 

Jaa-a. Mä olen kyllä saanut vähän erilaisen kuvan. Eihän ap:n perhettä ole edes kutsuttu, niin että majoitusjärjestelyillä spekulointi on ihan idioottia. 

Kun ajattelen meidän perhettä, niin meillä toimittaisiin niin, että jos nyt siskoni perhe ja vanhempamme tulisivat meille viettämään joulua, niin itsestäänselvästi siskoni perhe jäisi meille yöksi ja vanhempani menisivät hotelliin. Tämä olisi 100 % kaikkien tahto. Lapset saisi helposti nukkumaan ja aikuiset voisivat jatkaa illanviettoa myöhäänkin. Isovanhemmat pääsisivät näppärästi taksilla hotellille, ei lasten herättelyä kesken unien, pukemista unisena ja sitten unetonta yötä. Toisaalta vanhemmat saisivat nukkua rauhassa hotellissa, herillä ja käydä aamiaisella ilman härdelliä ja aikaista heräämistä ja tulisivat sitten taas joulupäivänä meille jatkamaan joulun juhlimista.

Isovanhemmat a)rakastavat noita lapsenlapsiaan niin paljon, että haluaisivat heille kaikkea hyvää, eli haluaisivat heidän saada leikkiä lahjoillaan simahtamiseen saakka ja jatkavan uniaan aamuun asti b) nauttisivat itse siitä hotellista enemmän kuin meillä härdellissä yöpymisestä.

Tuossapa onkin oleellinen teidän perheessänne. Ap:n tilanteessa taas voi olla, että tuo majoitusratkaisu olisi ainoastaan ap:n tahto, ei kenenkään muun. Ap:n perhettä ei tosiaan ollut kutsuttu, mutta siitä huolimatta ap kertoi, miten olisi halunnut asian menevän, JOS heidät olisi kutsuttu eli he veljen luokse ja muut hotelliin. Asia, mikä keskustelussa ei ole tullut lainkaan esille, on raha. Onko ap varma, että miehen veljen vaimon sukulaisilla olisi edes varaa majoittua hotelliin? Jospa he ovat joutuneet säästämään koko vuoden saadakseen edes lennot? Kumpi on edes järkevämpää: kolme perhettä majoittuu kukin omiin huoneisiinsa hotellissa vai yksi perhe majoittuu yhteen huoneeseen hotellissa? 

Vierailija
275/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liput on tilattu toukokuussa jouluksi, samoin majoitus. Lokakuussa myydään jo ei-oota. Tämän tietää myös jokainen matkustellut.

Kun ap oli veljensä kanssa yhteydessä(puhelut, kesätapaaminen) olisi ollut luontevaa keskustella myös tulevasta joulusta. Minä ainakin olisin kysäissyt, että tuletteko jouluna Suomeen, kutsutteko vanhemmat sinne vai miten mennään.

Vierailija
276/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viddu, lopeta nyt jo, AP. Sä toistat itseäsi kuin joku 5 -vuotias. Te olette jo oma perhe, miksi hitossa veljesi olisi pitänyt kutsua teidät heille, tai vanhempiesi tajuta, että sinun kuuluu saada viettää sukujoulu heidän kanssaan??? Tämä on nyt ihan vinoutunutta mustasukkaisuutta siitä että vanhemmat (MUKA) rakastavat veljeä enemmän.

Täällä on tullut paljon hyviä perusteluja vanhempiesi päätökselle, veljesi perheen kuuluukin automaattisesti viettää joulu omien tärkeimpien ihmisten kanssa (joihin ei kuulu kiukutteleva sisko pikku perheineen - koska olet itse tehnyt aloitteen siitä että näkisitte?) , lopeta nyt jo asian märehtiminen ja tee teille teidän näköinen joulu ja voi olla että ensi vuonna vanhempasi mielellään tulevat jouluksi teille. Voi myös olla ihan yhtä hyvin, että miehen perhe ja miehen vaimon sukulaiset ovat tulleet heille myös tärkeiksi ihmisiksi joita on mukava nähdä edes kerran vuodessa jouluna, ja he menevät seuraavanakin jouluna sinne, ja heillä on siihen täysi OIKEUS!

Vierailija
277/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti, voihan se olla niinkin, että vanhempani ovat tykästyneet veljeni joulunviettoon niin, etteivät halua muuta. Tottakai äitini tajusi, että tämä ei mene tasapuolisesti tälläkään kertaa, hän on fiksu ihminen. Hän häpesi tätä juttua, minkä takia asiasta ei puhuttu, ei lippuja ostettaessa eikä puhelimessa. Maili tuli ja siinä oli päivämäärät ilmoitusluontoisesti. Juuri tämä viestii siitä, että asia on äidilleni vaikea. Minun pitää saada vähän taukoa ja käsitellä asiaa, sitten pystyn puhumaan tästä neutraalisti. Ap.

Uskon että olet analysoinut tilanteen juuri oikein. Häpeästä ja siitä että tiedettiin toimivan epäreilusti, kertoo tuo salailu. Miksi sitten veljesi ei voinut teitä kutsua, tätä en kyllä ymmärrä. Mutta ehkä syitä voi olla monia, järkeviäkin. Kuten että jos kaikki muut on aikuisia ei ehkä teitä pikkulasten kanssa haluttu mukaan. Tai ette vaan tule veljen kanssa toimeen.

Mutta niintai näin, ikävää käytöstä vanhemmiltasi, että teidät sivuutetiin täysin. Itselleni olisi vaikea saada iloinen hymy naamalle ja ryhtyä joulutapaamista järjestämään. Tekisin omalle perheelleni mahtavan joulun ja loisin omat perinteet, ihan ilman sukulaisia, kuka noin mahtavia sukulaisia oikeasti edes jouluunsa haluaa.

Kiitos! Veljellä on kolme lasta, joista nuorin on kaksi vuotta vanhinta lastani vanhempi. Meillä on aina ollut ihan hyvät välit. En ymmärrä veljeäni enkä vanhempiani, en sitä, miksi meidät ulkoistettiin. Se tästä kaikesta tekee niin hämmentävää ja outoa. Mutta tottakai aion ottaa kaiken Suomen joulusta irti! Ostan ihania koristeita, laitan hyvät ruoat ja nautin lasten ilosta! En todella halua tämän jälkeen lähteä veljeni luokse, vaikka kutsu tulisikin. Toki voin lähettää koko poppoolle kuvia kauniista ja tunnelmallisesta joulunvietostamme :) mutta pakko kovettaa itseni, koska kyllä tämä sattuu. Ap

Eihän ap taustalla voi olla sellainen tilanne, että sun vanhemmat ja veljesi on ajatelleet, että kun te ootte viettäneet joulua siellä kaukana (jossa ei aina ole kauhean helppo tehdä suomalaista joulua, tiedän kokemuksesta), niin haluatte viettää joulun rauhassa oman perheen kanssa ilman vieraita?

Meillä nimittäin oli just näin. Kun muutimme takaisin Suomeen, niin mun vanhemmat jotenkin omassa ajattelussaan veti sellaisen johtopäätöksen, että me halutaan varmaan olla rauhassa oman perheen kesken kun ensimmäistä kertaa vuosiin päästiin Suomeen jouluna. Vaikka just päinvastoin oltiin ajateltu. Onneksi meillä asia selvisi ja vanhemmat peruivat kaavailemansa reissun ja tulivat meille. Se jäikin isäni viimeiseksi jouluksi, eli onneksi niin.

Ja minä kyllä ymmärrän sinua ap! Meilläkään ei ole tapana esittää mitään muodollista kutsua perheenjäsenten kanssa, vaan se joulu vaan "tulee puheeksi" ja mietitään että onko kellään mitään suunnitelmia jne. Me esim. pyrimme vuorottelemaan anoppilan kanssa ja silloin siskoni yleensä kutsuu äitini, joka nyt siis on yksin. Sitten seuraavana vuonna taas meillä ja aina välillä äidilläni (porukalla hankitut ja tehdyt ruoat). Esim. siskon kanssa soitellessa jossain vaiheessa tulee se joulukin puheeksi (ei vielä lokakuussa) ja sovitaan miten äidin kanssa tehdään. Tai äiti on itse sanonut suoraan lähtevänsä reissuun. Tai ollaan sovittu, että ollaan mummolassa.

Toivottavasti on vaan väärinkäsitys, eikä mikään teidän perheen pudottaminen kuvioista.  Ota asia puheeksi vanhempiesi kanssa vaikka jos siellä joulubileissänne :) Ei siis syyllistäen, vaan että voisiko jo silloin sopia, että sitten seuraavana jouluna ovat taas teillä.

Ei voi olla niin, että kaikki olettaisivat meidän haluavan olla yksin! Olen ihan varma tästä. Muutenhan asiasta olisi puhuttu avoimesti eikä salailtu, kuten nyt. Äitini tapa kertoa asiasta mailissa kertoo siitä, että häntä nolotti ja ehkä siksi hän hoiti asian mahdollisimman kylmästi ja asiallisesti. Tykkäämme juhlia ja teemme lasten kanssa tikustakin asiaa, olemme juuri juhlineet äitini synttäreitä ja vaikka mitä!

Jotenkin tämä juttu on vaan tosi solmussa, tämä salamyhkäisyys saa minut varpailleni. Oma kokemukseni on, että asian ollessa näin herkillä on parempi olla sanomatta mitään. Olen itse huomannut, että jos vanhemmillani on itsellään huono omatunto, he loukkaantuvat helposti ja ylireagoivat. Ap

Voisiko olla mahdollista, että veljesi vaimo ei ole halunnut sinua ja perhettäsi heille ja sen vuoksi koko asia on hoidettu "salamyhkäisesti"? 

Vierailija
278/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä ole heiltä mitään kieltänyt. Hehän juhlivat siellä joulua! Me jäämme kotiin. En ole ketään ajamassa pois. Meitä ei ole kutsuttu. En lähtisi hotelliin asumaan perheeni kanssa jouluna, se on totta. Lähtisin, jos voitaisiin olla talossa, kuten kaikki muutkin. Mutta meitä EI OLE KUTSUTTU ja kuten joku totesi, lippujen suhteen kalkkiviiva oli lokakuussa. Ap

Kenen sitten pitäisi hotelliin mennä? Teitä on neljä, joista kaksi ilmeisesti pieniä täysin vahdittavia lapsia. Mikä olis sun mielestä vaihtoehto kun olet ilmeisesti ilmoittanut että te ette ainakaan hotelliin mene? Lapseton pariskunta on huomattavasti paljon helpompi kutsua kylään kuin pikkulapsiperhe, jolla on päikkärit ja ehkä turhan työläs ruokarytmi jo valmiiksi täyteen taloon.

Mitä ihmettä? Ei meitä ole koskaan, ikinä kutsuttu! En ole ilmoittanut mitään kenellekään! Ei meitä ole kutsuttu, joten sanaa yöpyminen, vierailu tai hotelli ei ole mainittu. En ole koskaan käynyt veljen luona, koska meitä ei oel kutsuttu ja ollaan asuttu muilla mailla. Jos olisi kutsuttu, oltaisiin varmaankin vierailtu. Ap

Vierailija
279/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti, voihan se olla niinkin, että vanhempani ovat tykästyneet veljeni joulunviettoon niin, etteivät halua muuta. Tottakai äitini tajusi, että tämä ei mene tasapuolisesti tälläkään kertaa, hän on fiksu ihminen. Hän häpesi tätä juttua, minkä takia asiasta ei puhuttu, ei lippuja ostettaessa eikä puhelimessa. Maili tuli ja siinä oli päivämäärät ilmoitusluontoisesti. Juuri tämä viestii siitä, että asia on äidilleni vaikea. Minun pitää saada vähän taukoa ja käsitellä asiaa, sitten pystyn puhumaan tästä neutraalisti. Ap.

Uskon että olet analysoinut tilanteen juuri oikein. Häpeästä ja siitä että tiedettiin toimivan epäreilusti, kertoo tuo salailu. Miksi sitten veljesi ei voinut teitä kutsua, tätä en kyllä ymmärrä. Mutta ehkä syitä voi olla monia, järkeviäkin. Kuten että jos kaikki muut on aikuisia ei ehkä teitä pikkulasten kanssa haluttu mukaan. Tai ette vaan tule veljen kanssa toimeen.

Mutta niintai näin, ikävää käytöstä vanhemmiltasi, että teidät sivuutetiin täysin. Itselleni olisi vaikea saada iloinen hymy naamalle ja ryhtyä joulutapaamista järjestämään. Tekisin omalle perheelleni mahtavan joulun ja loisin omat perinteet, ihan ilman sukulaisia, kuka noin mahtavia sukulaisia oikeasti edes jouluunsa haluaa.

Kiitos! Veljellä on kolme lasta, joista nuorin on kaksi vuotta vanhinta lastani vanhempi. Meillä on aina ollut ihan hyvät välit. En ymmärrä veljeäni enkä vanhempiani, en sitä, miksi meidät ulkoistettiin. Se tästä kaikesta tekee niin hämmentävää ja outoa. Mutta tottakai aion ottaa kaiken Suomen joulusta irti! Ostan ihania koristeita, laitan hyvät ruoat ja nautin lasten ilosta! En todella halua tämän jälkeen lähteä veljeni luokse, vaikka kutsu tulisikin. Toki voin lähettää koko poppoolle kuvia kauniista ja tunnelmallisesta joulunvietostamme :) mutta pakko kovettaa itseni, koska kyllä tämä sattuu. Ap

Eihän ap taustalla voi olla sellainen tilanne, että sun vanhemmat ja veljesi on ajatelleet, että kun te ootte viettäneet joulua siellä kaukana (jossa ei aina ole kauhean helppo tehdä suomalaista joulua, tiedän kokemuksesta), niin haluatte viettää joulun rauhassa oman perheen kanssa ilman vieraita?

Meillä nimittäin oli just näin. Kun muutimme takaisin Suomeen, niin mun vanhemmat jotenkin omassa ajattelussaan veti sellaisen johtopäätöksen, että me halutaan varmaan olla rauhassa oman perheen kesken kun ensimmäistä kertaa vuosiin päästiin Suomeen jouluna. Vaikka just päinvastoin oltiin ajateltu. Onneksi meillä asia selvisi ja vanhemmat peruivat kaavailemansa reissun ja tulivat meille. Se jäikin isäni viimeiseksi jouluksi, eli onneksi niin.

Ja minä kyllä ymmärrän sinua ap! Meilläkään ei ole tapana esittää mitään muodollista kutsua perheenjäsenten kanssa, vaan se joulu vaan "tulee puheeksi" ja mietitään että onko kellään mitään suunnitelmia jne. Me esim. pyrimme vuorottelemaan anoppilan kanssa ja silloin siskoni yleensä kutsuu äitini, joka nyt siis on yksin. Sitten seuraavana vuonna taas meillä ja aina välillä äidilläni (porukalla hankitut ja tehdyt ruoat). Esim. siskon kanssa soitellessa jossain vaiheessa tulee se joulukin puheeksi (ei vielä lokakuussa) ja sovitaan miten äidin kanssa tehdään. Tai äiti on itse sanonut suoraan lähtevänsä reissuun. Tai ollaan sovittu, että ollaan mummolassa.

Toivottavasti on vaan väärinkäsitys, eikä mikään teidän perheen pudottaminen kuvioista.  Ota asia puheeksi vanhempiesi kanssa vaikka jos siellä joulubileissänne :) Ei siis syyllistäen, vaan että voisiko jo silloin sopia, että sitten seuraavana jouluna ovat taas teillä.

Ei voi olla niin, että kaikki olettaisivat meidän haluavan olla yksin! Olen ihan varma tästä. Muutenhan asiasta olisi puhuttu avoimesti eikä salailtu, kuten nyt. Äitini tapa kertoa asiasta mailissa kertoo siitä, että häntä nolotti ja ehkä siksi hän hoiti asian mahdollisimman kylmästi ja asiallisesti. Tykkäämme juhlia ja teemme lasten kanssa tikustakin asiaa, olemme juuri juhlineet äitini synttäreitä ja vaikka mitä!

Jotenkin tämä juttu on vaan tosi solmussa, tämä salamyhkäisyys saa minut varpailleni. Oma kokemukseni on, että asian ollessa näin herkillä on parempi olla sanomatta mitään. Olen itse huomannut, että jos vanhemmillani on itsellään huono omatunto, he loukkaantuvat helposti ja ylireagoivat. Ap

Voisiko olla mahdollista, että veljesi vaimo ei ole halunnut sinua ja perhettäsi heille ja sen vuoksi koko asia on hoidettu "salamyhkäisesti"? 

Ehkä. Tai veli ei ole halunnut. Tai vanhempani eivät ole halunneet. En oikeasti enää tiedä :( ap

Vierailija
280/406 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viddu, lopeta nyt jo, AP. Sä toistat itseäsi kuin joku 5 -vuotias. Te olette jo oma perhe, miksi hitossa veljesi olisi pitänyt kutsua teidät heille, tai vanhempiesi tajuta, että sinun kuuluu saada viettää sukujoulu heidän kanssaan??? Tämä on nyt ihan vinoutunutta mustasukkaisuutta siitä että vanhemmat (MUKA) rakastavat veljeä enemmän.

Täällä on tullut paljon hyviä perusteluja vanhempiesi päätökselle, veljesi perheen kuuluukin automaattisesti viettää joulu omien tärkeimpien ihmisten kanssa (joihin ei kuulu kiukutteleva sisko pikku perheineen - koska olet itse tehnyt aloitteen siitä että näkisitte?) , lopeta nyt jo asian märehtiminen ja tee teille teidän näköinen joulu ja voi olla että ensi vuonna vanhempasi mielellään tulevat jouluksi teille. Voi myös olla ihan yhtä hyvin, että miehen perhe ja miehen vaimon sukulaiset ovat tulleet heille myös tärkeiksi ihmisiksi joita on mukava nähdä edes kerran vuodessa jouluna, ja he menevät seuraavanakin jouluna sinne, ja heillä on siihen täysi OIKEUS!

Minä vastailen kommentteihin, joten jos ne ovat samanlaisia, niin kai nyt vastauksetkin ovat. Tottakai heillä on oikeus, niinhän minä totesin ekassa lauseessa. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi