Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietto - isovanhemmat lähtevätkin matkalle

Vierailija
29.11.2016 |

Sanon heti alkuun - vanhemmillani on oikeus viettää joulu ihan niinkuin he itse haluavat. Siitä huolimatta juuri nyt jostain syystä minusta tuntuu kurjalta.
Olen asunut perheeni kanssa ulkomailla viime vuodet ja pienet lapsemme eivät ole koskaan viettäneet joulua täällä Suomessa isomvanhempien kanssa. Muutimme takaisin Suomeen keväällä ja olen kyllä toivonut, että tavalla tai toisella he olisivat osa jouluamme nyt kun täällä asutaan.
Veljeni asuu myös ulkomailla (paljon lähempänä Suomea kuin missä me asuimme). Vanhempani ovat joka joulu käyneet heillä joulunvietossa siitä lähtien, kun veli uuteen maahan muutti perheineen (vähän meidän ulkomaillemuuttomme jälkeen). Yhtäkään joulua he eivät ole viettäneet mediän lastemme kanssa, koska asuimme nin kaukana.
Nyt sitten kysyin vanhemmiltani, mitkä heidän joulusuunnitelmansa ovat. Äitini ilmoitti heidän jo ostaneen lentoliput veljen perheen luokse, joten he lähtevät pari päivää ennen aattoa ja palaavat joulun jälkeen.
Minua kirpaisee. Olisin toivonut, että olisimme yhdessä voineet sopia jotain joulunvietosta niin, että omatkin lapset olisivat vihdoin kokeneet edes jotain joulusta isovanhempien kanssa. Vaikka siis ymmärrän, että he ovat täysin vapaita menemään ja tulemaan miten haluavat.
Mitä ajattelette tästä?

Kommentit (406)

Vierailija
401/406 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet kommentit on todella outoja. Voiko kukaan ajatella oikeasti noin ilkeästi kaikesta. Mielestäni marraskuun alussa ei ollut liian myöhäistä ottaa joulu puheeksi. Normiperheessä kysellään juurikin noihin aikoihin tai vielä myöhemminkin, mitä kukakin on aikonut tehdä ja jos yhdessä viettämisestä sovitaan, niin sitten kaikki on tietoisia asiasta ja voidaan jakaa ruokatarjottavat yms, näin ainakin meillä. Sen sijaan ne jotka ap:n tapauksessa selän takana suunnittelivat joulunsa jo lokakuussa, olisivat voineet silloin avata suunsa, että suunnitelma olisi tämmöinen ja lähdettekös tekin mukaan. Siten ap:n perhe olisi voinut myös pohtia, lähtevätkö vai ei, lentoja ja hotelleja olisi voinnut saada kohtuuhintaan. Nyt 26 pv ennen joulua enää ei.

Että jos jonkun toiminta on ollut kohtuutonta, niin noiden yhtä lasta suosivien vanhempien.

Anteeks nyt, mutta mielestäni kommenttisi on naiivi. Jos perheenjäseniä on ulkomailla, ollaan marraskuussa auttamattomasti myöhässä, kun jouluaikaan lentoja pitäisi saada.

Olen samaa mieltä niiden kanssa, joiden mielestä ensi joulusta puhumisen voisi aloittaa nyt.

Mutta ap. miten sitten laittaisit suun, jos vanhempasi ilmoittavatkin viettävänsä jatkossakin joulunsa veljesi luona ulkomailla tai Suomessa. Sinähän et voi määrätä heidän joulunvietostaan yhtään mitään.  Näin se vain elämässä joskus menee. Vuodet vierivät ja asiat muuttuvat, se on asia, jota et vaikuta hyväksyneen ja hyväksyvän.

En tiedä, onko ihan vuodessa asiat keikahtaneet päälaelleen, mutta kyllä ainakin itse olen löytänyt lentoja ihan joulun allakin sekä Euroopan sisällä että rapakon taa ilman vaikeuksia.  Toki ne kaikkein halvimmat lennot on silloin jo menneet, mutta eihän muutama kymppi lipun hinnassa voi olla showstopperi, varsinkin jos lennot ovat suorat, järkevään aikaan vuorokaudesta ja jollekin isolle kentälle, josta on hyvät jatkoyhteydet. Esimerkiksi minun appivanhemmat eivät noteeraa ollenkaan sitä, jos halpisyhtiö ajaa paikkaan, joka on yli 100 km lopullisesta kohteesta, ja heidät pitää jonkun hakea ja taas viedä sinne takaisin.

Vierailija
402/406 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitit että kohtaat paskamyrskyn jos avaudut pettymyksestäsi. Todellako uskot vanhempiesi, varakkaiden eläkeläisten, noin alkavan käyttäytymään aivan aiheesta kysyttäessä?? Ja mikä ihmeen paskamyrsky, mistä riita heidän puoleltaan?? Outoa. Ottaisin puheeksi, joulun jälkeen, ja muutenkin pitäisin hieman etäisyyttä, tiedän ettei lasten takia pitäisi mutta lapset ei siitä säry vaikka isovanhempien näkemiseen vierähtäisi muutama kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/406 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei ole mukavaa se, että lapset kokoontuvat mummolaan joka jouluksi. Eikä sellaista  voi vaatia, jos hiukankaan ajattelee laajemmin.

Työtoverini, neljän lapsen mummo totesi viime joulun alla, että he ovat sopineet tai sanoneet lapsilleen perheineen, että  nyt muutetaan "perinnettä" ainakin muutamaksi jouluksi.

Lapset käyvät lapsineen vierailulla ennen joulua ja mummi ja pappa viettävät joulun kahdestaan. Haluavat viettää joulun ja jouluja ilman muita, ilman jatkuvaa hälinää sisältävän joulun. Rauhassa omaan tahtiinsa ja makuunsa.

Työtoverini sanoi, että perheiden pitää luoda myös perinteitä ikioman joulun järjestämisessä, sellaisessa mihin ei kuulu laajempi suku, vaan oma ydinperhe. Olen ja moni on samoilla linjoilla. Isovanhemmilla on myös oikeus suunnitella oman näköisensä joulu, eikä tarvitse ajatella koko sukua. Sukua ja lapsia ja lapsenlapsia näkee kyllä muulloinkin, miten sopii.

Vierailija
404/406 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei ole mukavaa se, että lapset kokoontuvat mummolaan joka jouluksi. Eikä sellaista  voi vaatia, jos hiukankaan ajattelee laajemmin.

Työtoverini, neljän lapsen mummo totesi viime joulun alla, että he ovat sopineet tai sanoneet lapsilleen perheineen, että  nyt muutetaan "perinnettä" ainakin muutamaksi jouluksi.

Lapset käyvät lapsineen vierailulla ennen joulua ja mummi ja pappa viettävät joulun kahdestaan. Haluavat viettää joulun ja jouluja ilman muita, ilman jatkuvaa hälinää sisältävän joulun. Rauhassa omaan tahtiinsa ja makuunsa.

Työtoverini sanoi, että perheiden pitää luoda myös perinteitä ikioman joulun järjestämisessä, sellaisessa mihin ei kuulu laajempi suku, vaan oma ydinperhe. Olen ja moni on samoilla linjoilla. Isovanhemmilla on myös oikeus suunnitella oman näköisensä joulu, eikä tarvitse ajatella koko sukua. Sukua ja lapsia ja lapsenlapsia näkee kyllä muulloinkin, miten sopii.

No ap alussa sanoi, että joulua on vietetty heilläkin, on otettu anoppi (kuollut nyt) mukaan jne. Eli halusi keskustella jouluvietosta eikä tuupata mummon luokse automaattisesti.

Vierailija
405/406 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se tietysti on. Mutta miten tämä liittyy ap:n tilanteeseen?

Vierailija
406/406 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää viettää joulu isovanhempien kanssa? Viettäkää oman perheen oma joulu, niin kuin suurin osa ilmeisesti viettää. Luin justiinsa Iltalehdestä;  Ahdistaako sukujoulu jo nyt? Vinkiksi monille :)