Isä joutui sairaalaan, miksi hoitajat ei välitä omaisen tarpeesta saada tietoa...
Jos isällä on puoliso? Joka ei ole minun äitini. Isä ei pysty itse kertomaan. Siis eikö sairaaloissa välitetä tyttäristä, jos potilaalla on vaimo?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin isäsi vain on päättänyt. Ja sairaalan on kunnioitettava sitä. Ihan samalla toimitaan, jos itse olisit sairaalassa ja kenet olisit ilmoittanut lähiomaiseksi. Eikä se suinkaan tarvitse olla puoliso tai tytär, vaan lähiomaiseksi voi ilmoittaa vaikka naapurin Peran.
Mitä minun isäni on päättänyt? Isä ei kuulepas etukäteen suunnitellut joutuvansa tuonne sairaalaan. Isä ei ole päättänyt tässä yhtikäs mitään sen suuntaan, etteikö minullekin KUULU ANTAA TIETOJA!
Ymmärrätkö sä vitun vatipää, että sulla ei ole verisukulaisiuutesi takia mitään AUTOMAATTISTA OIKEUTTA tietoihin??? Sulla on oikeus tietoihin, jos sinut on ERIKSEEN MERKITTY LÄHIOMAISEKSI.
Isäsi on tällä hetkellä siinä kunnossa, että hänen lähiomainen, joka on SAIRAALAN PAPEREIHIN YHTEYSHENKILÖKSI merkitty ISÄSI TOIMESTA on todennut, että myös sinulle saa kertoa tilanteesta. Se on myös johdonmukainen neuvo lakiin perustuen (sen oli joku tuonne jo kertonut).
Ota pääs pois perseestäsi, niin saattaisit nähdä paskamaisuutta vähän vähemmän ympärilläsi. Nyt kannattais miettiä niitä keinoja, millä sat parhaiten pidettyä yhteyttä isääsi. Sairaalaan riehuminen ei todellakaan ole vaihtoehto. Se vain vahvistaa sen, että hoitaja saa sympatiat, kun olet tuollainen sekopää.
No voi vittu kun se hoitaja ITSE totesi, että "täällä onkin isäsi vaimon lupa kertoa sinulle tietoja." Tajuatko nyt?
Vaimo tai kukaan muukaan läheinen ei voi oikeutta tietojen luovuttamiseen antaa. Läheisen sanomiset voi korkeintaan lisätä tai vähentää sitä oletusta että potilaalla olisi jotakin tietojen luovuttamista vastaan.
Joo, no miksi tämä hoitaja sittn sanoi niin? Aika ammattitaidotonta, eikö? Halusi antaa minun vain tietää paikkani, juteltuaan vaimon kanssa. Se asenne NIIN kuulai sieltä läpi. Helvettiäkö se vaimo saakaan sanella heille siellä, mitä minulle saa kertoa ja mitä ei!!!!
Jos potilas on viety tiedottomassa tilassa sairaalaan, niin ainoako, joka saa tietoja on vaimo??? Ettekö te tajua että se on VÄÄRIN jos se on "oikein"???? Idiootit, puolustatte vääryyksiä.
Joko pyykit on haettu pesutuvassa? Kauanko ne tällä kertaa roikkuivat siellä?
Tämä oli eri sairaala, kuin missä isä on aiemmin ollut. Niissä aiemmissa ei ole ollut mitään tämänkaltaisia ongelmia. Ymmärrän kyllä tietosuojan, mutta se ei saa olla väline syrjiä osaa läheisistä!! Eikä ole koskaan aikaisemmin ollutkaan puhelimitse vointia tiedustellessa. Dementoituva vanhus ei osaa enää itse sisäänmennessään tms. vaiheissa antaa mitään lupia, vaikka jos isässä vielä taju pihisee, niin senkus kysyvät häneltä että saako mulle kertoa mitn hän voi, niin varmana antaa luvan!
Tää vaikuttaa nyt siltä et koska ette tuu tän vaimon kanssa toimeen, niin sua kyrpii suunnattomasti se että hänelle luovutetaan ne isäs tiedot ensisijaisesti. Koska hoitaja sattu mainitsemaan että vaimo antanu luvan antaa tietoja sulle, ni sait lisää vettä myllyyn ja syyn suuttua hoitajalle.
Minulla on aikuisia lapsia, osa jopa hoitoalan ammattilaisia, mutta lähiomaiseksi olen ilmoittanut raavasta työtä tekevän poikani, miksi sitten näin. Siksi, että hänellä on viisautta ja hän pystyy tekemään vaikeat ratkaisut jos sellaisten eteen joudutaan minun hoidossani ja vielä elämään niiden päätösten kanssa. Mieheni ei ole lähiomaiseni, koska minusta on väärin hänen joutua tekemään minua koskevia vaikeita ratkaisuja.
Mieheni ja lapseni tulevat keskenään juttuun, joten ei ole pelkoa, että sitten, kun en itse pysty niin joku jäisi pimentoon, mutta tämä on minun henkilökohtainen päätös ja sen tietävät kaikki.
Ei tule ikäviä yllätyksiä sen jälkeen, kun en itse pysty tiedottamaan ja tekemään päätöksiä.
Neuvoisin tytärtä nyt kyllä menemään sairaalaan ja ottamaan asioista selkoa. Täällä nuo asiat eivät selkiydy ja puhelimen varassa ei ole viisasta niitä hoitaa, kun osastoilla on kaikilla aina kiire. Isäsi ei ole ainoa potilas siellä, eikä sinun hyvinvointisi kuulu näille hoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin isäsi vain on päättänyt. Ja sairaalan on kunnioitettava sitä. Ihan samalla toimitaan, jos itse olisit sairaalassa ja kenet olisit ilmoittanut lähiomaiseksi. Eikä se suinkaan tarvitse olla puoliso tai tytär, vaan lähiomaiseksi voi ilmoittaa vaikka naapurin Peran.
Mitä minun isäni on päättänyt? Isä ei kuulepas etukäteen suunnitellut joutuvansa tuonne sairaalaan. Isä ei ole päättänyt tässä yhtikäs mitään sen suuntaan, etteikö minullekin KUULU ANTAA TIETOJA!
Ymmärrätkö sä vitun vatipää, että sulla ei ole verisukulaisiuutesi takia mitään AUTOMAATTISTA OIKEUTTA tietoihin??? Sulla on oikeus tietoihin, jos sinut on ERIKSEEN MERKITTY LÄHIOMAISEKSI.
Isäsi on tällä hetkellä siinä kunnossa, että hänen lähiomainen, joka on SAIRAALAN PAPEREIHIN YHTEYSHENKILÖKSI merkitty ISÄSI TOIMESTA on todennut, että myös sinulle saa kertoa tilanteesta. Se on myös johdonmukainen neuvo lakiin perustuen (sen oli joku tuonne jo kertonut).
Ota pääs pois perseestäsi, niin saattaisit nähdä paskamaisuutta vähän vähemmän ympärilläsi. Nyt kannattais miettiä niitä keinoja, millä sat parhaiten pidettyä yhteyttä isääsi. Sairaalaan riehuminen ei todellakaan ole vaihtoehto. Se vain vahvistaa sen, että hoitaja saa sympatiat, kun olet tuollainen sekopää.
No voi vittu kun se hoitaja ITSE totesi, että "täällä onkin isäsi vaimon lupa kertoa sinulle tietoja." Tajuatko nyt?
Vaimo tai kukaan muukaan läheinen ei voi oikeutta tietojen luovuttamiseen antaa. Läheisen sanomiset voi korkeintaan lisätä tai vähentää sitä oletusta että potilaalla olisi jotakin tietojen luovuttamista vastaan.
Joo, no miksi tämä hoitaja sittn sanoi niin? Aika ammattitaidotonta, eikö? Halusi antaa minun vain tietää paikkani, juteltuaan vaimon kanssa. Se asenne NIIN kuulai sieltä läpi. Helvettiäkö se vaimo saakaan sanella heille siellä, mitä minulle saa kertoa ja mitä ei!!!!
Näillä tiedoilla aika vaikea sanoa miksi. Ammattitaidosta se ei oikeastaan kerro tältä pohjalta mitää. Jos asiakirjoissa ei isän lupaa ole ja läheiseksi on merkitty vain vaimo on ammattitaitoisempaa olla antamatta tietoja kuin olettaa että isä ei vastustaisi tietojen luovuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Tää vaikuttaa nyt siltä et koska ette tuu tän vaimon kanssa toimeen, niin sua kyrpii suunnattomasti se että hänelle luovutetaan ne isäs tiedot ensisijaisesti. Koska hoitaja sattu mainitsemaan että vaimo antanu luvan antaa tietoja sulle, ni sait lisää vettä myllyyn ja syyn suuttua hoitajalle.
No tuntuihan se vähän alentuvalta, mutta se ei ole se ongelma, vaan se, etten mä sitten oikein mitään tietoja saanut, minulle ei juteltu ystävällisesti ja välittävästi, vaan epäystävällisesti, niin kuin jollekulle, josta on puhuttu pahaa tälle hoitajalle. Ilmeisesti vaimo on sanonut, että hän on ainoa joka isästäni välittää, vaikka nämä hoitajat eivät tiedä, että hän on viimeiset 25 vuotta estänyt minua ja isän pitämästä toisiimme normaaleja välejä, niin jokainen hoitoalan ammattilainen, joka siellä uskoo moiset väitteet, ja alkaa sen seurauksena puhua minulle kuin palalle paskaa ansaitsee opetusta. Siitä, ettei ole hänen tehtävänsä arvioida perhevälejämme MILLÄÄN TAVALLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä tiedoilla aika vaikea sanoa miksi. Ammattitaidosta se ei oikeastaan kerro tältä pohjalta mitää. Jos asiakirjoissa ei isän lupaa ole ja läheiseksi on merkitty vain vaimo on ammattitaitoisempaa olla antamatta tietoja kuin olettaa että isä ei vastustaisi tietojen luovuttamista.
Tuo sinun vastauksesi on vähän ristiriitainen, sillä hoitaja sitten sanoi jotain, mihin ei itsekään uskonut, vai? "Saan antaa tietoja"
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas on viety tiedottomassa tilassa sairaalaan, niin ainoako, joka saa tietoja on vaimo??? Ettekö te tajua että se on VÄÄRIN jos se on "oikein"???? Idiootit, puolustatte vääryyksiä.
Siinä kunnioitetaan potilaan tahtoa. Yhdyshenkilön tiedot annetaan jo ensimmäisellä kerralla potilastietojen yhteydessä ja vain potilas voi muuttaa tietoja.
Eikä yhdyshenkilö ole aina suinkaan puoliso, yhtä hyvin se voi olla tytär tai ystävä.
Miksi et soita isällesi ja pyydä häntä muuttamaan yhteyshenkilöksi sinua, jolloin sairaala kertoo tiedot sinulle. Tietysti siihen tarvitaan isäsi suostumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kunnioitetaan potilaan tahtoa. Yhdyshenkilön tiedot annetaan jo ensimmäisellä kerralla potilastietojen yhteydessä ja vain potilas voi muuttaa tietoja.
Eikä yhdyshenkilö ole aina suinkaan puoliso, yhtä hyvin se voi olla tytär tai ystävä.
Miksi et soita isällesi ja pyydä häntä muuttamaan yhteyshenkilöksi sinua, jolloin sairaala kertoo tiedot sinulle. Tietysti siihen tarvitaan isäsi suostumus.
Isällä ei ole puhelinta, en voi soittaa hänelle. Hänen äänensä ei enää juuri toimi puhelimessa, hänen kanssaan on melko mahdotonta koittaa puhua puhelimessa. Eikä hän muista tällaisia asioita, vaikka me ne kesknämme puhuisimmekin, että en tiedä, miten häneltä voisi saada luvan. Kaikki nojaavat (hoitajat) vain tähän vaimoon ja olettavat, että asia hoituu hänen kauttaan, mikä ei pidä paikkaansa. Iso kritiikki hoitokulttuurille tästä, iso. Teette pahaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei todellakaan ainakaan kunnioiteta potilaan tahtoa. Minun isäni tuskin on ilmaissut mitään tahtoa. Ja kysyin jo aikaisemmin, entä jos potilas on tajuton????
Toinen paskapaikka on se hoitokoti, jossa isäni on. Olin sopinut heidän kanssaan, että minulle ilmoitetaan, jos isä joutuu sieltä mihin tahansa muuhun yksikköön, sairalaan tai kuntoutuksiin tai mihin tahansa. No, enhän mä mitään tietoa saanut, vaikka isä oli siirretty sieltä jo ennen tuota kolme päivää sittn ollutta leikkausta. Että just näin. Että kun se saatanan amatsoni vain häärää siellä, niin tyttären voi unohtaa!!!
Se hoitokoti ei välitä tyttären olemassa olosta yhtään mitään. Ne ovat ilkeitä ja yksinkeraisia ihmisiä, joille riittää, ettei tyttärestä välitetä mitään, jos hoidokilla on vaimo. Minuun on myös siellä suhtauduttu kuin johonkuhun, jota isä ei kiinnosta, kun alkuun halusin heidän kanssaan jonkinlaiseen kontaktiin. Haistakoon paska vain nekin ihmiset!!!!!
Voi voi, nyt on kivikissan ego saanut pahan kolauksen. Maailma ei pyörikään hänen tahtonsa mukaan :)
Ap!! Lue tämä teksi byt ajatuksella läpi niin ehkä ymmärrät.
Isälläsi on tietoihinsa merkitty lähiomaiseksI vaimo. Isäsi on ITSE sen tietoihinsa halunnut. Sairaalalle yms EI OLE väliä kuka lähiomainen on, kunhan se lukee papereissa.(voi olla vaikka naapurin Heikki) Sairaala ei siis suosi uutta vaimoa ja unohda tytärtä vaan antavat tiedon hänelle/heille jotka ovat merkinnynä lähiomaiseksi.
Ennen lähiomainen taisi olla äitisi? Mutta koska eivät ole enää yhdessä, on isäsi vaihtanut lähiomaisekseen vaimonsa. Sinä et ole joko koskaan ollutkaan merkittynä lähiomaiseksi (edes äitisi ollessa kuvioissa) tai sitten isäsi on poistanut sinut tiedoistaan.
Joko tai, turha syyttää sairaalaa tässä asiassa. Pyydä isäsi lisäämään sinutkkn lähiomaisekseen.
Itse olen sairaalalla töissä ja siellä saattaa omainen soittaa ja jos en ole itse tätä tiettyä potilasta hoitanut, niin olen muiden kirjausten varassa. Voin kertoa vain sen, mitä koneelta näen lukea ja aina sinne ei ole kirjoitettu muuta kuin "omatoimisesti söi, juteltu hetki ja autettu pukemisessa". No kerropas siinä sitten miten muuten päivä on mennyt. Yleensä kullä neuvon soittamaan uudestaan seuraavana päivänä, jos ei ole tämän tietyn potilaan hoitajia enää paikalla. Siksi saatoit saada ympäripyöreitä vastauksia tai et niitä ollenkaan.
Jotkut ovan myös kieltäneet tietojensa annon puhelimitse, eli sekin voi olla mahdollista.
Joten rauhoitu, soita tänään uudestaan sairaalaan ja kysy nätisti isäsi vointia. Jos olet ilkeä puhelimessa, ei hoitajakaan halua puhua sinulle lepertelemällä vaan haluaa sinusta äkkiä eroon. Eli ystävällisyyttä peliin.
Hoitajat, arvostan työtänne entistä enemmän luettuani tämän ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Ap!! Lue tämä teksi byt ajatuksella läpi niin ehkä ymmärrät.
Isälläsi on tietoihinsa merkitty lähiomaiseksI vaimo. Isäsi on ITSE sen tietoihinsa halunnut. Sairaalalle yms EI OLE väliä kuka lähiomainen on, kunhan se lukee papereissa.(voi olla vaikka naapurin Heikki) Sairaala ei siis suosi uutta vaimoa ja unohda tytärtä vaan antavat tiedon hänelle/heille jotka ovat merkinnynä lähiomaiseksi.
Ennen lähiomainen taisi olla äitisi? Mutta koska eivät ole enää yhdessä, on isäsi vaihtanut lähiomaisekseen vaimonsa. Sinä et ole joko koskaan ollutkaan merkittynä lähiomaiseksi (edes äitisi ollessa kuvioissa) tai sitten isäsi on poistanut sinut tiedoistaan.
Joko tai, turha syyttää sairaalaa tässä asiassa. Pyydä isäsi lisäämään sinutkkn lähiomaisekseen.
Itse olen sairaalalla töissä ja siellä saattaa omainen soittaa ja jos en ole itse tätä tiettyä potilasta hoitanut, niin olen muiden kirjausten varassa. Voin kertoa vain sen, mitä koneelta näen lukea ja aina sinne ei ole kirjoitettu muuta kuin "omatoimisesti söi, juteltu hetki ja autettu pukemisessa". No kerropas siinä sitten miten muuten päivä on mennyt. Yleensä kullä neuvon soittamaan uudestaan seuraavana päivänä, jos ei ole tämän tietyn potilaan hoitajia enää paikalla. Siksi saatoit saada ympäripyöreitä vastauksia tai et niitä ollenkaan.
Jotkut ovan myös kieltäneet tietojensa annon puhelimitse, eli sekin voi olla mahdollista.
Joten rauhoitu, soita tänään uudestaan sairaalaan ja kysy nätisti isäsi vointia. Jos olet ilkeä puhelimessa, ei hoitajakaan halua puhua sinulle lepertelemällä vaan haluaa sinusta äkkiä eroon. Eli ystävällisyyttä peliin.
Juuri näin, JA lähiomaista ei ilmoiteta aina kun tsekataan sisään sairaalaan. Se on siellä jo vanhoissa tiedoissa/jossain maistraatin henkilötiedoissa tms. Joista sen potilaan on pakko se itse päivittää, tai sitten kun hänet kiidätetään tajuttomana sairaalaan, lähiomainen on tasan tarkkaan se joka papereissa vanhastaan lukee.