Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä joutui sairaalaan, miksi hoitajat ei välitä omaisen tarpeesta saada tietoa...

Vierailija
28.11.2016 |

Jos isällä on puoliso? Joka ei ole minun äitini. Isä ei pysty itse kertomaan. Siis eikö sairaaloissa välitetä tyttäristä, jos potilaalla on vaimo?

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain se joka on merkitty lähiomaiseksi, saa tietoa. Ja se lähiomainen sitten kertoo muille.

Vierailija
2/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso on lähin omainen ja sairaalat lähtevät siitä, että hänen tehtävänään on kertoa tarpeelliset asiat potilaan muille sukulaisille, jos potilas ei ole nimennyt ketään muutakaan lähimmäksi omaisekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoja luovutetaan yleensä vain sille joka on merkitty papreissa yhteyshenkilöksi.

Vierailija
4/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso on lähin omainen ja sairaalat lähtevät siitä, että hänen tehtävänään on kertoa tarpeelliset asiat potilaan muille sukulaisille, jos potilas ei ole nimennyt ketään muutakaan lähimmäksi omaisekseen.

Ei ole kysymys nyt tietojen luovutusoikeudesta, se asia oli kunnossa. Vaan kysymys on minun oikedestani saada tietoa isästäni. Miksi hoitaja ei välitä että tytär saa tietoa? Jos potilaalla on siis kumppani? Tajuattekohtään, miten syrjivä tilanne tällainen on potilaan lapsille?

Vierailija
5/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäsi on laittanut yhteyshenkilöksi vain vaimonsa niin hänelle kerrotaan tiedot. Hän sitten tiedottaa eteenpäin. tapauksessa jossa ei ensimmäiseen saada yhteyttä voidaan soittaa myös toiselle potilaan ilmoittamalle henkilölle. Potilas itse kertoo kelle tietoja annetaan.

Vierailija
6/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaimolle kuitenkin välitetään tietoa? Ei hoitajilla ole aikaa soittaa jokaisen potilaan jokaista perheenjäsentä läpi. Yleensä on yksi omainen, jolle ensisijaisesti ilmoitetaan asiat. Ja oletus on, että tämä omainen ilmoittaa sitten muille perheenjäsenille. Tietysti on tilanteita, kun perheessä on riitoja ym. Mutta eivät hoitajat voi tätä tietää ja silloin pitää erikseen sopia kuinka toimitaan.

Vierailija
7/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kysymys nyt tietojen luovutusoikeudesta, se asia oli kunnossa. Vaan kysymys on minun oikedestani saada tietoa isästäni. Miksi hoitaja ei välitä että tytär saa tietoa? Jos potilaalla on siis kumppani? Tajuattekohtään, miten syrjivä tilanne tällainen on potilaan lapsille?

No kun ne isäsi tiedot annetaan hänen puolisolleen ja tämä puoliso kertoo ne sinulle. Ihan normaali käytäntö.

Vierailija
8/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muutkin sanonu. Ei niitä tietoja saa antaa ellei sua oo merkitty lähiomaiseks. Ikävää jos isän puoliso ei mitään kerro mut sillekään ei mitään voi.

Vierailija
9/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isäsi on laittanut yhteyshenkilöksi vain vaimonsa niin hänelle kerrotaan tiedot. Hän sitten tiedottaa eteenpäin. tapauksessa jossa ei ensimmäiseen saada yhteyttä voidaan soittaa myös toiselle potilaan ilmoittamalle henkilölle. Potilas itse kertoo kelle tietoja annetaan.

Minä soitin sairaalaan, minulle sai antaa tietoja, silti hoitajaa ei olis voinut kiinnostaa vähempää kuin puhua paskalle. Menikö ihan oikein? Ja kenen mielestä?

Vierailija
10/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vaimolle kuitenkin välitetään tietoa? Ei hoitajilla ole aikaa soittaa jokaisen potilaan jokaista perheenjäsentä läpi. Yleensä on yksi omainen, jolle ensisijaisesti ilmoitetaan asiat. Ja oletus on, että tämä omainen ilmoittaa sitten muille perheenjäsenille. Tietysti on tilanteita, kun perheessä on riitoja ym. Mutta eivät hoitajat voi tätä tietää ja silloin pitää erikseen sopia kuinka toimitaan.

Minä soitin sairaalaan. Millä oikeudella minua kohdellaan kuin paskaa?!

Vierailija
11/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että tuollainen loukkaa mutta eipä taida lapsilla olla mitään tiedonsaantioikeutta virallisesti. Jos isän uusi puoliso on merkitty lähiomaiseksi niin hänelle ne tiedot luovutetaan. Voihan vaikka olla, että isäsi on kieltänyt tietojen luovuttamisen muille.

Vierailija
12/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja ei voi tietää haluaako isäsi edes että hänen tietojaan kerrotaan lapsille. Puolisolle kerrotaan.

Vierailija
13/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susta ei nyt saa selvää. Kerro koko juttu alusta loppuun. Ootko siis merkitty isäs lähiomaiseks? Ootko käynyt paikanpäällä vai vaan soittanut?

Vierailija
14/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että tuollainen loukkaa mutta eipä taida lapsilla olla mitään tiedonsaantioikeutta virallisesti. Jos isän uusi puoliso on merkitty lähiomaiseksi niin hänelle ne tiedot luovutetaan. Voihan vaikka olla, että isäsi on kieltänyt tietojen luovuttamisen muille.

Ei ole kieltänyt. Millä oikeudella puolisolla on oikeus niihin tietoihin ja minulla ei?! Koska heillä oli lupa antaa ne tiedot mulle ja silti mua kohdeltiin ihan paskasti!

Vierailija
15/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susta ei nyt saa selvää. Kerro koko juttu alusta loppuun. Ootko siis merkitty isäs lähiomaiseks? Ootko käynyt paikanpäällä vai vaan soittanut?

Soitin. Vaimo oli kuulemma sanonut (todella tekopyhää, eihän hän ole minun isäni), että mulle saa antaa tietoja. Minä olin isäni elämässä ensin, millä oikeudella tällä vaimolla on oikeutta tuollaista luvata? Minulle kuuluu kertoa jos hänellekin kerrotaan.

Vierailija
16/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa kuinka paljon osastoille tulee soittoja... Luuletko, että hoitajat ehtivät rupatella potilaiden kuulumiset kaikille läheisille, jotka vaan sattuvat soittamaan sinne? Kysy isäsi vaimolta, kun hän kerran tietää voinnista.

Vierailija
17/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku omaisista kuitenkin käy paikan päällä ja on sairaalassa isäsi kanssa en kyllä kokisi että minun tarvitsee antaa tietoja puhelimessa. Varsinkaan jos muista läheisistä ei ole mitään mainintaa potilaan perustiedoissa... ja silloinkin voi olla varsin vaikea varmistua kuka puhelimessa tietoja kyselee.

Vierailija
18/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä ei voi antaa tokkurassa sitä lupaa, niin miten vaimo voi? Vaimollako on oikeus sanoa isäni puolesta, ettei mulle saa antaa tietoja? Miten nää oikeuskäytännöt omaisten kesken oikein menee va onko niitä olemassakaan edes?

Vierailija
19/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä sano että teidän tapauksessa olisi näin mutta... jos isä olisikin nimenomaan kieltänyt asioiden puhumisen lapsille tai ylipäätään kellekään. sitten soittaa tytär ja hoitaja kertookin. Hoitaja syyllistyy vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen ja voi saada pahatkin sanktiot tästä. Potilaan ilmoittama ensisijainen yhteyshenkilö tiedottaa muita kuten jo aikaisemmin kerroin. Joskus on oikeasti hankaliakin tilanteita kun lapsia monta eivätkä olekaan väleissä. No toisille ei kerrota koska he eivät ole ensisijaisia tai edes yhteyshenkilöihin kuuluvia. on ollut asiakas joka ei halunnut kerrottavan kellekään niin eipä siinä auttanut muu kuin sanoa sisarukselle että käypä itse tervehtimässä omaistasi. en voi kertoa mitään. Tämä siis kotisairaanhoidossa tapahtunutta.

Vierailija
20/137 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kieltänyt. Millä oikeudella puolisolla on oikeus niihin tietoihin ja minulla ei?! Koska heillä oli lupa antaa ne tiedot mulle ja silti mua kohdeltiin ihan paskasti!

Luuletko, että hoitajilla on aikaa jokaiselle omaiselle selittää asiat juurta jaksain? Lähtökohtana on se, että yhdelle kerrotaan, joka kertoo muille. Tämä on kerrottu jo monta kertaa tässä ketjussa. Yhtä hyvin isäsi olisi voinut ilmoittaa, että tyttärelle kerrotaan ei puolisolle. Tosin tässä nyt yleisesti ottaen ole järkeä, miksi pimittää tietoa ihmiseltä, jonka kanssa jakaa arjen. Lapsille ei vanhemmat välttämättä edes halua paljastaa kaikkea. Ei sinua ole mitenkään "paskasti" kohdeltu, vaan normaalien käytäntöjen mukaisesti.