Isä joutui sairaalaan, miksi hoitajat ei välitä omaisen tarpeesta saada tietoa...
Jos isällä on puoliso? Joka ei ole minun äitini. Isä ei pysty itse kertomaan. Siis eikö sairaaloissa välitetä tyttäristä, jos potilaalla on vaimo?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on lähin omainen ja sairaalat lähtevät siitä, että hänen tehtävänään on kertoa tarpeelliset asiat potilaan muille sukulaisille, jos potilas ei ole nimennyt ketään muutakaan lähimmäksi omaisekseen.
Ei ole kysymys nyt tietojen luovutusoikeudesta, se asia oli kunnossa. Vaan kysymys on minun oikedestani saada tietoa isästäni. Miksi hoitaja ei välitä että tytär saa tietoa? Jos potilaalla on siis kumppani? Tajuattekohtään, miten syrjivä tilanne tällainen on potilaan lapsille?
Ihan sama mikä sinun mielipiteesi tästä asiasta on, hoitaja ei saa antaa tietoa sinulle jos et ole lähin omainen. Itseasiassa hoitajalla ei ole oikeutta edes kertoa onko isäsi osastolla vai ei. Se laki nyt vaan on sellainen. Älä meille valita, me emme päätä näistä asioita.Miksi meidän pitäisi tajuta tai miettiä onko se syrjivää sinun kannaltasi vai ei?
Sairaala on paska, isän hoitokoti on paska, isän vaimo on paska, oma äiti on paska, oma mies on paska ja omat lapset on vääränlaisia.
Olisiko aika katsoa peiliin vähän pidempään?
Mä olen hoitanut mummoni, isäni ja siskoni asioita eri hoitotahojen kanssa. En ole näistä kenenkään lähin omainen papereissa. Mua ei ole ikinä kohdeltu epäystävällisesti sen enempää puhelimessa kuin kasvotusten. Vaan toisaalta... En ole itsekään ikinä töykeä kenellekään. Olisiko tässä syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmas jolla vastaava tilanne. En ole tätä isäni uutta naista koskaan nähnyt tai tiedä edes hänen nimeään. Jos isä joutuu joskus sairaalaan eikä siitä minulle ilmoiteta, se on voi voi sitten. Ei varmasti tarvitse mennä hautajaisiinkaan siinä tapauksessa. Olen ainoa rintaperillinen.
Sairaala ei kyllä lähetä kutsua hautajaisiin vaikka sinun yhteystietosi olisi papereissa joissa kerrotaan kenelle sairaalasta voidaa tietoja luovuttaa.
Ei lähetä ei, mutta jos tämä vaimo ei kerro että isäni on kuolla kupsahtanut, saan tiedon siitä vasta kutsussa perunkirjoitukseen, joka sentään on verisukulaiselle ja rintaperilliselle lakisääteinen kutsu. Hautajaiset on yleensä järjestetty jo ennen sitä.
Oletpa tyhmä!
Mene sinne sairaalaan ja kysy itse isältäsi.
Et sinä isääsi omista.
Hoitajat tekee työtään-ei istu puhelimessa juoruamassa.
Oma isäni joutui sairaalaan kävin siellä mutta minulle ei mitään kerrottu koska äiti/vaimo on .
Äitiäni ei kiinnostanut isän muutaman vointi..joten isä kuoli muutaman päivän päästä-enkä vieläkään tiedä miksi. Ei se minulle kuulu.
Elä sinä vain oma elämäsi.
Soitin sinne sairaalaan ja osastonhoitaja/johta (en tunne titteliä) ei millään muotoa sanonut, etteikö minulle saisi antaa tietoja ja vaikka kyse olisi siitä, ettei hoitaja muka voinut luottaa soittajan olevan todella tytär, niin miksi ihmeessä hoitaja itse sanoi, että saa vaimon luvalla antaa tietoja?
Minut lisättiin sinne heidän tietoihinsa ja laitettiin myös, että koska asun kauempana, minulle annetaan tietoja puhelimitse!!!! Hyvin empaattinen ihminen oli puhelimessa, ja hän kyllä ymmärsi, etä olin pahoittanut mieleni. Koska haluan saada tietoja omasta isästä ja vaimolta niitä en saa ja sen kyllä sanoin eilisellekin hoitajalle. Ja aiemminkin olen sanonut ja se on ymmärretty, että en ole joku roska siellä sitten vaan. Isällä on noro, nyt ei voisi edes mennä käymään, sanoi tämä osastonhoitaja.
Jos sinä asut kaukana etkä ole edes isäsi kanssa tekemisissä etkä hänen hoitoonsa osallistu millään tavalla niin miksi maailmassa kukaan käyttäisi aikaansa ja energiaansa siihen että muistaa että jaa juu sillä on se yksi tytärkin, joka ei tosin piittaa isästään paskaakaan ja joka on riidoissa tään vaimon kanssa, että muistetaanpas soittaa sillekin.
Ehei.
Ja jos menet samalla tavalla piikit edellä joka asiassa, myös kysellessäsi isäsi voinnista vuorossa olevalta hoitajalta (jolla välttämättä ei edes ole ajantasaista tietoa, jos on juuri tullut vapailta) niin ei ole mikään ihme, että et saa vastauksia etkä tietoa vaan tylyä kohtelua. Katsos kun meistä monet selviämme paskastakin lapsuudesta ja siitä että äiti vei heppalehdet ja antoi synttärilahjan, ilman että täytyy joka asiasta nostaa joku maailman kokoinen draama.
Kato peiliin välillä. Ajattelet että koko muu maailma on sulle jotain velkaa. Ei muuten ole. Jos et tykkää kerran tässä maailmassa olla niin hei! vaihtoehto on aina! Sitäkin on sulle tarjottu. Tai sitten opettelet olemaan niinko muutkin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Sairaala on paska, isän hoitokoti on paska, isän vaimo on paska, oma äiti on paska, oma mies on paska ja omat lapset on vääränlaisia.
Olisiko aika katsoa peiliin vähän pidempään?
Mä olen hoitanut mummoni, isäni ja siskoni asioita eri hoitotahojen kanssa. En ole näistä kenenkään lähin omainen papereissa. Mua ei ole ikinä kohdeltu epäystävällisesti sen enempää puhelimessa kuin kasvotusten. Vaan toisaalta... En ole itsekään ikinä töykeä kenellekään. Olisiko tässä syy?
Sinulla ei olekaan ollut siinä välissä isäsi uutta vaimoa, joka haluaa määräillä kaikesta! Ja en minä alkanut sitä töykeää käytöstä minua kohtaan, vaan sen aloitti se hoitaja!! Minulla on oikeus suuttua jos minuun suhtaudutaan väärin. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on lähin omainen ja sairaalat lähtevät siitä, että hänen tehtävänään on kertoa tarpeelliset asiat potilaan muille sukulaisille, jos potilas ei ole nimennyt ketään muutakaan lähimmäksi omaisekseen.
Ei ole kysymys nyt tietojen luovutusoikeudesta, se asia oli kunnossa. Vaan kysymys on minun oikedestani saada tietoa isästäni. Miksi hoitaja ei välitä että tytär saa tietoa? Jos potilaalla on siis kumppani? Tajuattekohtään, miten syrjivä tilanne tällainen on potilaan lapsille?
Omaiset itkee oikeuksiaan. Sanotaan nyt vaikka, että sairaalaosastolla on esimerkiksi 40 vuodepotilasta. Jokaisella potilaalla on oikeuksiaan penääviä omaisia 1-30 kpl. Kaikki haluavat tietää potilaan voinnista suoraan lääkäriltä ja/tai hoitajilta. Siihen informoimiseen ei yksinkertaisesti ole hoitohenkilökunnalla aikaa! Vointia voi kysyä myös suoraan potilaalta itseltään. Huomioitavaa on, että ehkä potilas ei haluakaan kertoa kaikille sukulaisilleen ja vointia kyseleviin siskon-kummin-kaimoille ihan kaikkea hoitosuunnitalmastaan ja voinnistaan. Siihen potilaalla on oikeus. Jos potilas ei voi tilansa vuoksi kertoa voinnistaan, sitä voi silloin kysyä lomakkeella nimetyltä lähiomaiselta, jota siinä tapauksessa informoidaan potilaan asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin isäsi vain on päättänyt. Ja sairaalan on kunnioitettava sitä. Ihan samalla toimitaan, jos itse olisit sairaalassa ja kenet olisit ilmoittanut lähiomaiseksi. Eikä se suinkaan tarvitse olla puoliso tai tytär, vaan lähiomaiseksi voi ilmoittaa vaikka naapurin Peran.
Mitä minun isäni on päättänyt? Isä ei kuulepas etukäteen suunnitellut joutuvansa tuonne sairaalaan. Isä ei ole päättänyt tässä yhtikäs mitään sen suuntaan, etteikö minullekin KUULU ANTAA TIETOJA!
Ymmärrätkö sä vitun vatipää, että sulla ei ole verisukulaisiuutesi takia mitään AUTOMAATTISTA OIKEUTTA tietoihin??? Sulla on oikeus tietoihin, jos sinut on ERIKSEEN MERKITTY LÄHIOMAISEKSI.
Isäsi on tällä hetkellä siinä kunnossa, että hänen lähiomainen, joka on SAIRAALAN PAPEREIHIN YHTEYSHENKILÖKSI merkitty ISÄSI TOIMESTA on todennut, että myös sinulle saa kertoa tilanteesta. Se on myös johdonmukainen neuvo lakiin perustuen (sen oli joku tuonne jo kertonut).
Ota pääs pois perseestäsi, niin saattaisit nähdä paskamaisuutta vähän vähemmän ympärilläsi. Nyt kannattais miettiä niitä keinoja, millä sat parhaiten pidettyä yhteyttä isääsi. Sairaalaan riehuminen ei todellakaan ole vaihtoehto. Se vain vahvistaa sen, että hoitaja saa sympatiat, kun olet tuollainen sekopää.
No voi vittu kun se hoitaja ITSE totesi, että "täällä onkin isäsi vaimon lupa kertoa sinulle tietoja." Tajuatko nyt?
Vaimo tai kukaan muukaan läheinen ei voi oikeutta tietojen luovuttamiseen antaa. Läheisen sanomiset voi korkeintaan lisätä tai vähentää sitä oletusta että potilaalla olisi jotakin tietojen luovuttamista vastaan.
Joo, no miksi tämä hoitaja sittn sanoi niin? Aika ammattitaidotonta, eikö? Halusi antaa minun vain tietää paikkani, juteltuaan vaimon kanssa. Se asenne NIIN kuulai sieltä läpi. Helvettiäkö se vaimo saakaan sanella heille siellä, mitä minulle saa kertoa ja mitä ei!!!!
Näillä tiedoilla aika vaikea sanoa miksi. Ammattitaidosta se ei oikeastaan kerro tältä pohjalta mitää. Jos asiakirjoissa ei isän lupaa ole ja läheiseksi on merkitty vain vaimo on ammattitaitoisempaa olla antamatta tietoja kuin olettaa että isä ei vastustaisi tietojen luovuttamista.
Tuo sinun vastauksesi on vähän ristiriitainen, sillä hoitaja sitten sanoi jotain, mihin ei itsekään uskonut, vai? "Saan antaa tietoja"
Ketjun alkupuolelta löytyy lakiteksti kenelle on oikeus tietoja luovuttaa ellei ole syytä olettaa että potilas ei tietojaan jollekin näistä haluaisi luovuttaa. Vaimo voi toki sanoa että sinulle saa tiedot luovuttaa mutta sillä ei ole mitään merkitystä (paitsi ehkä se vahvistaa tai kumoaa oletusta että isäsi ei tietoja olisi halunnut sinulle luovuttaa) Siihen miksi hoitaja kertoo että vaimo sanoo sinulle tietoja saavan luovuttaa en osaa sanoa. Merkityksettömältä tuo tieto tietojen luovuttamisen kannalta tuntuu, koska lupaa tietojen luovuttamiseen tai kieltämiseen ei vaimolla ole.
Selvästi ap sinun itsetuntoasi on loukannut se, että isäsi vaimo asettui "yläpuolellesi" antamalla isäsi puolesta luvan antaa tietoja isän voinnista sinulle, omalle tyttärelleen. Et nyt pääse siitä yli :(.
Isäsi on kuitenkin uudelleen avioitunut ( ilman sinun hyväksyntääsi ? ), mihin hänellä on tietysti oikeus. Nyt isän sairastellessa on se puoliso kuitenkin jakamassa sitä isäsi arkea, joten luonnollista on, että hänet on merkitty lähiomaiseksi. Varmaan, kun rauhallisesti neuvottelet, saat nimesi isäsi tietoihin ja jatkossa saat isäsi voinnista tietoa. Mutta sinun pitää osata käyttäytyä. Jos puhut samaan malliin puhelimeen, miten tänne olet kirjoittanut, et anna kummoista kuvaa itsestäsi. " Niin se metsä vastaa, kuin sinne huudetaan." Ihmisiä me hoitajatkin olemme. Minunkin tekisi mieli hieman sinua neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmas jolla vastaava tilanne. En ole tätä isäni uutta naista koskaan nähnyt tai tiedä edes hänen nimeään. Jos isä joutuu joskus sairaalaan eikä siitä minulle ilmoiteta, se on voi voi sitten. Ei varmasti tarvitse mennä hautajaisiinkaan siinä tapauksessa. Olen ainoa rintaperillinen.
Sairaala ei kyllä lähetä kutsua hautajaisiin vaikka sinun yhteystietosi olisi papereissa joissa kerrotaan kenelle sairaalasta voidaa tietoja luovuttaa.
Ei lähetä ei, mutta jos tämä vaimo ei kerro että isäni on kuolla kupsahtanut, saan tiedon siitä vasta kutsussa perunkirjoitukseen, joka sentään on verisukulaiselle ja rintaperilliselle lakisääteinen kutsu. Hautajaiset on yleensä järjestetty jo ennen sitä.
Noin käy myös siinä tapauksessa, että isäsi ei kuole sairaalassa vaan vaikkapa kotona. Kannattaa yrittää olla edes sen verran asiallisissa väleissä läheistensä puolisoiden kanssa, että nämä ilmoittavat kuolemasta ja hautajaisten ajankohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Soitin sinne sairaalaan ja osastonhoitaja/johta (en tunne titteliä) ei millään muotoa sanonut, etteikö minulle saisi antaa tietoja ja vaikka kyse olisi siitä, ettei hoitaja muka voinut luottaa soittajan olevan todella tytär, niin miksi ihmeessä hoitaja itse sanoi, että saa vaimon luvalla antaa tietoja?
Minut lisättiin sinne heidän tietoihinsa ja laitettiin myös, että koska asun kauempana, minulle annetaan tietoja puhelimitse!!!! Hyvin empaattinen ihminen oli puhelimessa, ja hän kyllä ymmärsi, etä olin pahoittanut mieleni. Koska haluan saada tietoja omasta isästä ja vaimolta niitä en saa ja sen kyllä sanoin eilisellekin hoitajalle. Ja aiemminkin olen sanonut ja se on ymmärretty, että en ole joku roska siellä sitten vaan. Isällä on noro, nyt ei voisi edes mennä käymään, sanoi tämä osastonhoitaja.
No sittenhän kaikki on kunnossa! Olen itsekin sh ja omaisia on moneen lähtöön. Jos itse soitat hyökkäävästi, ei sitä ammatillista otetta aina jaksa kiireen keskellä pitää. Hoitaja on ollut ikävässä välikädessä, kun sinua ei ollut nimetty lähiomaiseksi. Isäsi terveydentila tietoja ei silloin voi sinulle antaa, mutta ilmeisesti vaimo oli jo ennakoinut tilanteen ja antanut isäsi puolesta luvan. Ei hänellä tietysti ole siihen oikeutta, paitsi jos vaimo on isäsi edunvalvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin käy myös siinä tapauksessa, että isäsi ei kuole sairaalassa vaan vaikkapa kotona. Kannattaa yrittää olla edes sen verran asiallisissa väleissä läheistensä puolisoiden kanssa, että nämä ilmoittavat kuolemasta ja hautajaisten ajankohdasta.
Ei ole minun asiani. Isä päättäköön itse kuka on hänen läheisensä virallisesti ja sen mukaan edetään.
Mutta yleisesti olen sitä mieltä tässä nykyajan uusperhesekoilumaailmassa, että omilla lapsilla pitäisi olla suurempi tiedonsaantioikeus kuin jollain randomilla pirkolla vaikka papparaisen patjana sillä hetkellä sattuukin toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun asiani. Isä päättäköön itse kuka on hänen läheisensä virallisesti ja sen mukaan edetään.
Mutta yleisesti olen sitä mieltä tässä nykyajan uusperhesekoilumaailmassa, että omilla lapsilla pitäisi olla suurempi tiedonsaantioikeus kuin jollain randomilla pirkolla vaikka papparaisen patjana sillä hetkellä sattuukin toimimaan.
Olisko se isäsi täysin yksin, jos tämä "Pirkko" ei olisi kohdannut isääsi? Eikös ole hyvä, että on joku joka huolehtii isästäsi? Muutenhan sinä ap joutuisit juosta lähiomaisena palavereissa jne... Kukaan ei kävisi isää katsomassa hoitokodissa..? Ole onnellinen, että on Pirkko, joka tekee sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä vaan, kuinka montaa perillistä kiinnostaa vanhempansa terveydentilassa vain se, kuinka pian on perintöä odotettavissa. Kun ihminen menee naimisiin, hän tekee siinä tietoisen valinnan, että puolisosta tulee hänen lähin omaisensa ellei hän toisinkaan ilmoita.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi terveydentila tietoja ei silloin voi sinulle antaa, mutta ilmeisesti vaimo oli jo ennakoinut tilanteen ja antanut isäsi puolesta luvan. Ei hänellä tietysti ole siihen oikeutta, paitsi jos vaimo on isäsi edunvalvoja?
Edes edunvalvojalla ei ole lupaa tietojen luovuttamiseen antaa jos potilas tietojen luovuttamisen jollekin on kieltänyt. Eikä se mitenkään edes olisi potilaan edunmukaista.
Edunvalvojalla on oikeus saada lääkäriltä tiedot potilaan terveydestä. Hoitajalla ei ole velvollisuutta niitä hänellekään kertoa, oikeus siihen toki yleensä on. Joskus edunvalvoja on määrätty vain huolehtimaan esim. raha-asioista yms. ja potilaalla on muu lähiomainen joka on merkitty henkilöksi jolle ensisijaisesti annetaan potilaan terveydentilaa koskevia tietoja tai edunvalvojan lisäksi myös muille läheisiksi merkityille on oikeus tietoja luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä vaan, kuinka montaa perillistä kiinnostaa vanhempansa terveydentilassa vain se, kuinka pian on perintöä odotettavissa. Kun ihminen menee naimisiin, hän tekee siinä tietoisen valinnan, että puolisosta tulee hänen lähin omaisensa ellei hän toisinkaan ilmoita.
Tässä tapauksessa taitaa olla ihan hyvä juttu, että isällä on puoliso lähiomaisena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäsi terveydentila tietoja ei silloin voi sinulle antaa, mutta ilmeisesti vaimo oli jo ennakoinut tilanteen ja antanut isäsi puolesta luvan. Ei hänellä tietysti ole siihen oikeutta, paitsi jos vaimo on isäsi edunvalvoja?
Edes edunvalvojalla ei ole lupaa tietojen luovuttamiseen antaa jos potilas tietojen luovuttamisen jollekin on kieltänyt. Eikä se mitenkään edes olisi potilaan edunmukaista.
Edunvalvojalla on oikeus saada lääkäriltä tiedot potilaan terveydestä. Hoitajalla ei ole velvollisuutta niitä hänellekään kertoa, oikeus siihen toki yleensä on. Joskus edunvalvoja on määrätty vain huolehtimaan esim. raha-asioista yms. ja potilaalla on muu lähiomainen joka on merkitty henkilöksi jolle ensisijaisesti annetaan potilaan terveydentilaa koskevia tietoja tai edunvalvojan lisäksi myös muille läheisiksi merkityille on oikeus tietoja luovuttaa.
Jos tämä vaimo on edunvalvoja, hän voi antaa tietoja isästä ap:lle, jos se on niin isän kanssa sovittu. Ilmeisesti isä ei ole kieltänyt ap:lle tietojen antamista vaan antanut luvan siihen? Kenelle tahansa ei edunvalvoja voi tietoja antaa, vaan vain niille, jotka edunvalvontasopimuksessa on mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vaimolle kuitenkin välitetään tietoa? Ei hoitajilla ole aikaa soittaa jokaisen potilaan jokaista perheenjäsentä läpi. Yleensä on yksi omainen, jolle ensisijaisesti ilmoitetaan asiat. Ja oletus on, että tämä omainen ilmoittaa sitten muille perheenjäsenille. Tietysti on tilanteita, kun perheessä on riitoja ym. Mutta eivät hoitajat voi tätä tietää ja silloin pitää erikseen sopia kuinka toimitaan.
Minä soitin sairaalaan. Millä oikeudella minua kohdellaan kuin paskaa?!
Arvaa kuinka paljon osastoille tulee soittoja... Luuletko, että hoitajat ehtivät rupatella potilaiden kuulumiset kaikille läheisille, jotka vaan sattuvat soittamaan sinne? Kysy isäsi vaimolta, kun hän kerran tietää voinnista.
No, millaisia rajoituksia siinä omaisten välillä oikein on? Onko oikein, että aikuiset lapset suljetaan elämästä sairaalankin taholta täysin pois ja kohdellaan kuin paskaa? Minullekin sanoi, että kannattaa miettiä minkä verran isästään välittää tms! Vaikka kukaan ei kerro mulle mitään! Se olisi sairaalan tehtävä, koska vaimo ei kerro minulle eikä varsinkaan rehellistä tietoa. Isä joutunut jo kaksi päivää sitten leikkaukseen, minä sain tietää siitä tänään!
Ymmärrä nyt! Isäsi on pitänyt merkitä sinut lähiomaisekseen tietoihinsa jotta saa antaa sinulle tietoja! Jos siellä tiedossa lukee vain vaimon tiedot, niin vain vaimolle saa antaa tietoja. Lapsena et ole automaattisesti se lähiomainen jolle saa tietoja antaa
Luepa edellinen merkintä. Eli puoliso ja lapset mm. ovat automaattisesti lähiomaisia. Toinen asia on että uuden vaimon olisi tullut ilmoittaa lapsille eteenpäin asiat koska on ruvennut yhteyshenkilöksi.
Ketjun alkupuolelta löytyy lakiteksti kenelle on oikeus tietoja luovuttaa ellei ole syytä olettaa että potilas ei tietojaan jollekin näistä haluaisi luovuttaa. Vaimo voi toki sanoa että sinulle saa tiedot luovuttaa mutta sillä ei ole mitään merkitystä (paitsi ehkä se vahvistaa tai kumoaa oletusta että isäsi ei tietoja olisi halunnut sinulle luovuttaa) Siihen miksi hoitaja kertoo että vaimo sanoo sinulle tietoja saavan luovuttaa en osaa sanoa. Merkityksettömältä tuo tieto tietojen luovuttamisen kannalta tuntuu, koska lupaa tietojen luovuttamiseen tai kieltämiseen ei vaimolla ole.