Isä joutui sairaalaan, miksi hoitajat ei välitä omaisen tarpeesta saada tietoa...
Jos isällä on puoliso? Joka ei ole minun äitini. Isä ei pysty itse kertomaan. Siis eikö sairaaloissa välitetä tyttäristä, jos potilaalla on vaimo?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vaimolle kuitenkin välitetään tietoa? Ei hoitajilla ole aikaa soittaa jokaisen potilaan jokaista perheenjäsentä läpi. Yleensä on yksi omainen, jolle ensisijaisesti ilmoitetaan asiat. Ja oletus on, että tämä omainen ilmoittaa sitten muille perheenjäsenille. Tietysti on tilanteita, kun perheessä on riitoja ym. Mutta eivät hoitajat voi tätä tietää ja silloin pitää erikseen sopia kuinka toimitaan.
Minä soitin sairaalaan. Millä oikeudella minua kohdellaan kuin paskaa?!
Arvaa kuinka paljon osastoille tulee soittoja... Luuletko, että hoitajat ehtivät rupatella potilaiden kuulumiset kaikille läheisille, jotka vaan sattuvat soittamaan sinne? Kysy isäsi vaimolta, kun hän kerran tietää voinnista.
No, millaisia rajoituksia siinä omaisten välillä oikein on? Onko oikein, että aikuiset lapset suljetaan elämästä sairaalankin taholta täysin pois ja kohdellaan kuin paskaa? Minullekin sanoi, että kannattaa miettiä minkä verran isästään välittää tms! Vaikka kukaan ei kerro mulle mitään! Se olisi sairaalan tehtävä, koska vaimo ei kerro minulle eikä varsinkaan rehellistä tietoa. Isä joutunut jo kaksi päivää sitten leikkaukseen, minä sain tietää siitä tänään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susta ei nyt saa selvää. Kerro koko juttu alusta loppuun. Ootko siis merkitty isäs lähiomaiseks? Ootko käynyt paikanpäällä vai vaan soittanut?
Soitin. Vaimo oli kuulemma sanonut (todella tekopyhää, eihän hän ole minun isäni), että mulle saa antaa tietoja. Minä olin isäni elämässä ensin, millä oikeudella tällä vaimolla on oikeutta tuollaista luvata? Minulle kuuluu kertoa jos hänellekin kerrotaan.
Eli et ole kuitenkaan merkitty lähiomaiseksi? Jos isäsi vaimo sanonut että saa antaa tietoja, mutta isäsi sitten kieltänytkin vaimon jälkeen? Mene käymään paikan päällä, niin sinulle voidaan kertoa paremmin. Hoitajalla saattoi olla kiire eikä kerinnyt puhua puhelimessa. Mikset kysy isäsi vaimolta mitä isällesi kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Jos isä ei voi antaa tokkurassa sitä lupaa, niin miten vaimo voi? Vaimollako on oikeus sanoa isäni puolesta, ettei mulle saa antaa tietoja? Miten nää oikeuskäytännöt omaisten kesken oikein menee va onko niitä olemassakaan edes?
Oikeus luovuttaa tietoja on myös sinulle ellei syytä ole muuta olettaa
"Potilasta koskevia tietoja voidaan antaa pääsääntöisesti vain potilaan suostumuksella. Jos potilaan suostumusta ei ole mahdollista saada esimerkiksi hänen sairautensa ja tilansa vuoksi, potilastietoja voidaan antaa vain lähiomaisille, jollei ole syytä olettaa, että potilas kieltäisi näin menettelemästä.
Lähiomaisia ovat potilaslakiin liittyvän hallituksen esityksen (HE 185/1991) mukaisesti aviopuoliso, lapset, vanhemmat ja sisarukset. Muu läheinen voi olla potilaan avopuoliso, muu potilaan kanssa pysyvästi asuva henkilö tai läheinen ystävä. Sairaalat yleensä (HUS) toivoo, että potilaan omaiset sopivat keskenään siitä, kuka tiedustelee puhelimitse esimerkiksi potilaan vointia tai kotiin pääsyä ja kertoo tarvittavat tiedot muille omaisille."
Kannattais varmaan haudata sotakirves miehen vaimon kanssa ja keskustella hänen kanssaan.
Sitä paitsi mitä tarkoittaa, että hoitaja on puhelimessa kohdellut sua paskasti? Hän kuitenkin kertoi sinulle tilanteen? Eikö olisi parempi, että hoitajakin hoitaisi isääsi, eikä soittele puoli sukua läpi kun on satuttu merkkaamaan lähiomaiseksi? Tosiaan tilanne kerrotaan ensisijaisesti merkitylle yhteyshenkilölle, joka infoaa asiat eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vaimolle kuitenkin välitetään tietoa? Ei hoitajilla ole aikaa soittaa jokaisen potilaan jokaista perheenjäsentä läpi. Yleensä on yksi omainen, jolle ensisijaisesti ilmoitetaan asiat. Ja oletus on, että tämä omainen ilmoittaa sitten muille perheenjäsenille. Tietysti on tilanteita, kun perheessä on riitoja ym. Mutta eivät hoitajat voi tätä tietää ja silloin pitää erikseen sopia kuinka toimitaan.
Minä soitin sairaalaan. Millä oikeudella minua kohdellaan kuin paskaa?!
Arvaa kuinka paljon osastoille tulee soittoja... Luuletko, että hoitajat ehtivät rupatella potilaiden kuulumiset kaikille läheisille, jotka vaan sattuvat soittamaan sinne? Kysy isäsi vaimolta, kun hän kerran tietää voinnista.
No, millaisia rajoituksia siinä omaisten välillä oikein on? Onko oikein, että aikuiset lapset suljetaan elämästä sairaalankin taholta täysin pois ja kohdellaan kuin paskaa? Minullekin sanoi, että kannattaa miettiä minkä verran isästään välittää tms! Vaikka kukaan ei kerro mulle mitään! Se olisi sairaalan tehtävä, koska vaimo ei kerro minulle eikä varsinkaan rehellistä tietoa. Isä joutunut jo kaksi päivää sitten leikkaukseen, minä sain tietää siitä tänään!
Ymmärrä nyt! Isäsi on pitänyt merkitä sinut lähiomaisekseen tietoihinsa jotta saa antaa sinulle tietoja! Jos siellä tiedossa lukee vain vaimon tiedot, niin vain vaimolle saa antaa tietoja. Lapsena et ole automaattisesti se lähiomainen jolle saa tietoja antaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susta ei nyt saa selvää. Kerro koko juttu alusta loppuun. Ootko siis merkitty isäs lähiomaiseks? Ootko käynyt paikanpäällä vai vaan soittanut?
Soitin. Vaimo oli kuulemma sanonut (todella tekopyhää, eihän hän ole minun isäni), että mulle saa antaa tietoja. Minä olin isäni elämässä ensin, millä oikeudella tällä vaimolla on oikeutta tuollaista luvata? Minulle kuuluu kertoa jos hänellekin kerrotaan.
Eli et ole kuitenkaan merkitty lähiomaiseksi? Jos isäsi vaimo sanonut että saa antaa tietoja, mutta isäsi sitten kieltänytkin vaimon jälkeen? Mene käymään paikan päällä, niin sinulle voidaan kertoa paremmin. Hoitajalla saattoi olla kiire eikä kerinnyt puhua puhelimessa. Mikset kysy isäsi vaimolta mitä isällesi kuuluu?
Minä olen ainoa tytär. En voi olla etukäteen jokaisen sairaalan listoilla ettei isälläni ole mitään sitä vastaan, että minä saan tietoja. Ainoa jolla on jotain minua vastaan on vaimo. Oli silti sano ut, että minulle saa antaa tietoja, ei onneksi alkanut keulia voimainsa tunnossa siinä ja kieltää. Mutta mitä helvettiä sitä häneltä lupaa siihn kysytään? Minä en saa tietoa ihmiseltä, joka vaivautui tänään ilmoittamaan isäni joutumisesta sairaalaan, vaikka hän oli joutunut sinne kaksi päivää sittn ja toisesta sairaalasta, jossa en niin ikään ollut saanut tietoa hänen olevan.
Lisäksi vaimo valehtlee puheissaan, ei häneen voi luottaa ja uskoa mitä puhuu minulle, koska vihaa minua. Ei paljoa tee mieli puhua sellaisen ihmisen kautta isästäni. Haluan puhua suoraan isää hoitavien ihmisten kanssa, kuten vaimollakin on oikeus.
Tämä on täysin paska epäkohta suomalaisessa th-järjestelmässä tämä lasten kohtelu, jos vanhemmalla on UUSI puoliso!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on lähin omainen ja sairaalat lähtevät siitä, että hänen tehtävänään on kertoa tarpeelliset asiat potilaan muille sukulaisille, jos potilas ei ole nimennyt ketään muutakaan lähimmäksi omaisekseen.
Ei ole kysymys nyt tietojen luovutusoikeudesta, se asia oli kunnossa. Vaan kysymys on minun oikedestani saada tietoa isästäni. Miksi hoitaja ei välitä että tytär saa tietoa? Jos potilaalla on siis kumppani? Tajuattekohtään, miten syrjivä tilanne tällainen on potilaan lapsille?
Ymmärrän hyvin, että tuollainen loukkaa mutta eipä taida lapsilla olla mitään tiedonsaantioikeutta virallisesti. Jos isän uusi puoliso on merkitty lähiomaiseksi niin hänelle ne tiedot luovutetaan. Voihan vaikka olla, että isäsi on kieltänyt tietojen luovuttamisen muille.
Ei ole kieltänyt. Millä oikeudella puolisolla on oikeus niihin tietoihin ja minulla ei?! Koska heillä oli lupa antaa ne tiedot mulle ja silti mua kohdeltiin ihan paskasti!
Onko koko maailmassa olemassakaan ihmistä, joka ei mielestäsi kohtele sinua paskasti?
Potilaalla on oikeus omaan potilasyksityisyyteen ja sitä tulee hoitohenkilökunnan kunnioittaa ja varjella. Potilas on voinut kertoa ja esittää toiveen, mitä haluaa kerrottavan sairaudestaam ja sairauden laadusta. Ja edelleen kenelle voi kertoa. Tällöin ei kerrota kenellekään muulle. Jos kerrotaan niin hoitohenkilökunta syyllistyy hoitovirheeseen. - Potilaan omaiset voivat joutua olemaan jopa kokonaan ilman tietoa siitä, mitä tai mikä heidän läheistään vaivaa, tai milloin ja tai miten heidän läheistään on hoidettu.
.Verisukulaisuus tai perheside potilaaseen ei ole vielä riittävä peruste murtamaan potilaan oikeutta omaan yksityisyyteen ja haluun salata oma sairautensa.
Hoitohenkilökunta ei tule esittää arvailuja tai oletuksia sen johdosta, miksi potilas on näin halunnut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattais varmaan haudata sotakirves miehen vaimon kanssa ja keskustella hänen kanssaan.
Sitä paitsi mitä tarkoittaa, että hoitaja on puhelimessa kohdellut sua paskasti? Hän kuitenkin kertoi sinulle tilanteen? Eikö olisi parempi, että hoitajakin hoitaisi isääsi, eikä soittele puoli sukua läpi kun on satuttu merkkaamaan lähiomaiseksi? Tosiaan tilanne kerrotaan ensisijaisesti merkitylle yhteyshenkilölle, joka infoaa asiat eteenpäin.
Hän alkoi antaa minulle ohjeita millaisia valintoja tekisin isääni liittyen, tietämättä mitään minusta, tilanteestani, isäsuhteestani, siitä, miten vaimo on kohdellut minua! Minä sanoin hänelle, ettei sinun tarvitse minua siinä neuvoa, miten minä ajattelen tästä asiasta mikä on käsillä! Ja ettei kukaan vain anna minulle tietoa! Hänen ei kuulu asettua minun yläpuolelleni antamaan minulle "elämänohjeita", kysyin vain isäni voinnista ja siitäkin, mitä hänelle oli edellisessä sairaalassa tapahtunut! Oli nimittäin saanut sieltä kuulemma noron ja on nyt sen kourissa sen lisäksi, että lonkka murtui ja on keuhkokuume! Hän puhui minulle töykeästi koko puhelun ajan, ja mulla ei ole välimatkan takia mahdollista mennä sairaalaan, niin halusin kuulla kuitenkin mitä isälle kuuluu!
Tässä nyt on jo moneen kertaan sanottukin, että puoliso on yleensä merkitty lähiomaiseksi ja hänelle kerrotaan tietoja. Jos vaikka on kyseessä joku onnettomuus tai sairauskohtaus, sairaalasta selvitetään potilaan lähiomainen ja oletetaan että hän välittää tiedot muille. Niin se vain menee sillä sillä hyvä. Jos tuntuu, ettet saa tietoa niin kannattaa mennä käymään, silloin on ehkä helpompi pysyä kärryillä tapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Potilaalla on oikeus omaan potilasyksityisyyteen ja sitä tulee hoitohenkilökunnan kunnioittaa ja varjella. Potilas on voinut kertoa ja esittää toiveen, mitä haluaa kerrottavan sairaudestaam ja sairauden laadusta. Ja edelleen kenelle voi kertoa. Tällöin ei kerrota kenellekään muulle. Jos kerrotaan niin hoitohenkilökunta syyllistyy hoitovirheeseen. - Potilaan omaiset voivat joutua olemaan jopa kokonaan ilman tietoa siitä, mitä tai mikä heidän läheistään vaivaa, tai milloin ja tai miten heidän läheistään on hoidettu.
.Verisukulaisuus tai perheside potilaaseen ei ole vielä riittävä peruste murtamaan potilaan oikeutta omaan yksityisyyteen ja haluun salata oma sairautensa.
Hoitohenkilökunta ei tule esittää arvailuja tai oletuksia sen johdosta, miksi potilas on näin halunnut tehdä.
Tajuatko sä ollenkaan, mitä sulle sanotaan? "Isä" eli vaimo oli antanut luvan kertoa mulle KAIKEN. Silti ei sitten kerrottukaan, koska ilmeisesti hoitaja halusi määritellä sen, miten minun pitää olla väleissä isäni uuden puolison kanssa ja halusi määritellä isäsuhteenikin laadun ja arvostaako sitä vai ei.
"Susta ei nyt saa selvää. Kerro koko juttu alusta loppuun. Ootko siis merkitty isäs lähiomaiseks? Ootko käynyt paikanpäällä vai vaan soittanut?"
- "-Soitin. Vaimo oli kuulemma sanonut (todella tekopyhää, eihän hän ole minun isäni), että mulle saa antaa tietoja. Minä olin isäni elämässä ensin, millä oikeudella tällä vaimolla on oikeutta tuollaista luvata? Minulle kuuluu kertoa jos hänellekin kerrotaan.[/quote]
Eli et ole kuitenkaan merkitty lähiomaiseksi? Jos isäsi vaimo sanonut että saa antaa tietoja, mutta isäsi sitten kieltänytkin vaimon jälkeen? Mene käymään paikan päällä, niin sinulle voidaan kertoa paremmin. Hoitajalla saattoi olla kiire eikä kerinnyt puhua puhelimessa. Mikset kysy isäsi vaimolta mitä isällesi kuuluu?"
Minä olen ainoa tytär. En voi olla etukäteen jokaisen sairaalan listoilla ettei isälläni ole mitään sitä vastaan, että minä saan tietoja. Ainoa jolla on jotain minua vastaan on vaimo. Oli silti sano ut, että minulle saa antaa tietoja, ei onneksi alkanut keulia voimainsa tunnossa siinä ja kieltää. Mutta mitä helvettiä sitä häneltä lupaa siihn kysytään? Minä en saa tietoa ihmiseltä, joka vaivautui tänään ilmoittamaan isäni joutumisesta sairaalaan, vaikka hän oli joutunut sinne kaksi päivää sittn ja toisesta sairaalasta, jossa en niin ikään ollut saanut tietoa hänen olevan.
Lisäksi vaimo valehtlee puheissaan, ei häneen voi luottaa ja uskoa mitä puhuu minulle, koska vihaa minua. Ei paljoa tee mieli puhua sellaisen ihmisen kautta isästäni. Haluan puhua suoraan isää hoitavien ihmisten kanssa, kuten vaimollakin on oikeus.
Tämä on täysin paska epäkohta suomalaisessa th-järjestelmässä tämä lasten kohtelu, jos vanhemmalla on UUSI puoliso!"
Ymmärrämme että sinulla on suuri huoli isästäsi, joka on hieno asia. -Mutta sille emme voi mitään, kenet isäsi on halunnut merkitä henkilöksi jolle voi tai saa antaa hänen hoidostaan tietoja, vai haluaako, tai halusiko antaa niitä tietoja luovutettavan yhtään kenellekään.
Ehkä isäsi halusi suojella sinua tietojen saannilta, ettet surisi ja huoelstusi liikaa. Aika moni vanhempi haluaa olla loppuun saakka se vanhempi. - Ei se taakka, jota ainakaan lapset joutusivat hoitamaan.
Hahhaa täällä on yks mustasukkainen lapsi joka pelkää menettävänsä perinnöt selvästi :D voi thziisus
Näin isäsi vain on päättänyt. Ja sairaalan on kunnioitettava sitä. Ihan samalla toimitaan, jos itse olisit sairaalassa ja kenet olisit ilmoittanut lähiomaiseksi. Eikä se suinkaan tarvitse olla puoliso tai tytär, vaan lähiomaiseksi voi ilmoittaa vaikka naapurin Peran.
Vierailija kirjoitti:
Näin isäsi vain on päättänyt. Ja sairaalan on kunnioitettava sitä. Ihan samalla toimitaan, jos itse olisit sairaalassa ja kenet olisit ilmoittanut lähiomaiseksi. Eikä se suinkaan tarvitse olla puoliso tai tytär, vaan lähiomaiseksi voi ilmoittaa vaikka naapurin Peran.
Mitä minun isäni on päättänyt? Isä ei kuulepas etukäteen suunnitellut joutuvansa tuonne sairaalaan. Isä ei ole päättänyt tässä yhtikäs mitään sen suuntaan, etteikö minullekin KUULU ANTAA TIETOJA!
Mutta ei se mitään, minä soitan huomenna sinne sairaalaan osastolle ja teen valituksen tuosta minut kohdanneesta hoitajasta, ja siitä kuinka hän kohteli minua, kun minä tarvitsin tietoja isän voinnista. Hän kohteli minua kuin paskaa. Oli ilmeisesti "kuunnellut" vaimoa hiukan ja uskoi tuntevansa minut sen perusteella...
Ja opastan sitä osastoa potilaan omaisen kohtaamisessa. Kaikilla ei ole onnea vittu syntyä ydinperheesen, vaan joillain on vanhempien puolisoina idiootteja! Ja vanhempi voi olla hyvinkin alistttuna siinä, eikä lapsi voi sille mitään.
Henkilökunnalla on selkeät säännöt miten pitää toimia. Jos he toimivat sääntöjä vastaan, he tekevät tietosuojarikoksen. Ymmärrätkö aloittaja, että puhelimessa voi olla kuka tahansa utelias tai vaikka vihamies.